Samoregulacja i funkcjonowanie poznawcze u dzieci z ADHD w wieku 8-11 lat

master
dc.abstract.enThe aim of this study was to detect relationships that exist between some factors characterizing Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), self-regulatory abilities, as well as elementary cognitive processes and executive functions in children suffering from ADHD. The research included 35 children diagnosed with ADHD (aged 8-11 years) and 36 of their healthy peers, parents also took part in it. Elementary cognitive processes were examined using the Watches Test created by M. Moroń and the Digit Span Test taken from the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-R, executive functions were measured by applying the modified four computer tasks, while self-regulation with the use of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and its version for children (BRIEF-SR). The results revealed that children with ADHD compared to healthy children are characterized by a significantly poorer efficiency in the self-regulatory skills, selective attention and executive functions, but did not detect any statistically significant relationship between the effectiveness of self-regulation and their cognitive sphere. This lack of dependency indicates that self-regulation for each of the levels: behavioral or purely cognitive, means a different matter. Therefore, the issues considered in this work require further researches. Especially, there is a need to construct new or modify existing tools for measuring the analyzed phenomena.pl
dc.abstract.otherCel niniejszej pracy stanowiło określenie relacji, które zachodzą pomiędzy czynnikami charakteryzującymi zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, nazywany mianem ADHD, zdolnościami samoregulacyjnymi, jak również elementarnymi procesami poznawczymi oraz funkcjami wykonawczymi u dzieci dotkniętych ADHD. W badaniu uczestniczyło 35 dzieci ze zdiagnozowanym ADHD (w wieku 8-11 lat) oraz 36 ich zdrowych rówieśników, udział w nim wzięli także rodzice. Elementarne procesy poznawcze zbadano za pomocą Testu Zegarków autorstwa M. Moronia oraz Testu Powtarzania Cyfr Wprost zaczerpniętego ze Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R, funkcje wykonawcze zmierzono, posługując się czteroma zmodyfikowanymi zadaniami komputerowymi, natomiast samoregulację przy użyciu Inwentarza Oceny Behawioralnej Funkcji Wykonawczych (BRIEF) i jego wersji dla dzieci (BRIEF-SR). Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że dzieci z ADHD w porównaniu do dzieci zdrowych odznaczają się znacząco gorszą sprawnością, zarówno w zakresie umiejętności samoregulacyjnych, jak i selektywności uwagi oraz funkcji wykonawczych, jednakże nie ustalono żadnych istotnych statystycznie relacji pomiędzy poziomem ich samoregulacji i funkcjonowania poznawczego. Owy brak zależności nasuwa wniosek, iż samoregulacja na każdym z poziomów: behawioralnym, bądź czysto poznawczym, oznacza odmienną materię. Problematyka poruszona w prezentowanej pracy wymaga zatem dalszych badań, a zwłaszcza skonstruowania nowych lub zmodyfikowania istniejących już narzędzi do pomiaru analizowanych zjawisk.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.contributor.authorGawęda, Ewapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGurba, Ewa - 128242 pl
dc.contributor.reviewerPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T16:47:36Z
dc.date.available2020-07-20T16:47:36Z
dc.date.submitted2011-10-25pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-59725-63983pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173377
dc.subject.enADHD, self-regulation, elementary cognitive processes, executive functionspl
dc.subject.otherADHD, samoregulacja, elementarne procesy poznawcze, funkcje wykonawczepl
dc.titleSamoregulacja i funkcjonowanie poznawcze u dzieci z ADHD w wieku 8-11 latpl
dc.title.alternativeSelf-regulation and cognitive functioning in children with ADHD aged 8-11 yearspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study was to detect relationships that exist between some factors characterizing Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), self-regulatory abilities, as well as elementary cognitive processes and executive functions in children suffering from ADHD. The research included 35 children diagnosed with ADHD (aged 8-11 years) and 36 of their healthy peers, parents also took part in it. Elementary cognitive processes were examined using the Watches Test created by M. Moroń and the Digit Span Test taken from the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-R, executive functions were measured by applying the modified four computer tasks, while self-regulation with the use of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and its version for children (BRIEF-SR). The results revealed that children with ADHD compared to healthy children are characterized by a significantly poorer efficiency in the self-regulatory skills, selective attention and executive functions, but did not detect any statistically significant relationship between the effectiveness of self-regulation and their cognitive sphere. This lack of dependency indicates that self-regulation for each of the levels: behavioral or purely cognitive, means a different matter. Therefore, the issues considered in this work require further researches. Especially, there is a need to construct new or modify existing tools for measuring the analyzed phenomena.
dc.abstract.otherpl
Cel niniejszej pracy stanowiło określenie relacji, które zachodzą pomiędzy czynnikami charakteryzującymi zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, nazywany mianem ADHD, zdolnościami samoregulacyjnymi, jak również elementarnymi procesami poznawczymi oraz funkcjami wykonawczymi u dzieci dotkniętych ADHD. W badaniu uczestniczyło 35 dzieci ze zdiagnozowanym ADHD (w wieku 8-11 lat) oraz 36 ich zdrowych rówieśników, udział w nim wzięli także rodzice. Elementarne procesy poznawcze zbadano za pomocą Testu Zegarków autorstwa M. Moronia oraz Testu Powtarzania Cyfr Wprost zaczerpniętego ze Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R, funkcje wykonawcze zmierzono, posługując się czteroma zmodyfikowanymi zadaniami komputerowymi, natomiast samoregulację przy użyciu Inwentarza Oceny Behawioralnej Funkcji Wykonawczych (BRIEF) i jego wersji dla dzieci (BRIEF-SR). Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że dzieci z ADHD w porównaniu do dzieci zdrowych odznaczają się znacząco gorszą sprawnością, zarówno w zakresie umiejętności samoregulacyjnych, jak i selektywności uwagi oraz funkcji wykonawczych, jednakże nie ustalono żadnych istotnych statystycznie relacji pomiędzy poziomem ich samoregulacji i funkcjonowania poznawczego. Owy brak zależności nasuwa wniosek, iż samoregulacja na każdym z poziomów: behawioralnym, bądź czysto poznawczym, oznacza odmienną materię. Problematyka poruszona w prezentowanej pracy wymaga zatem dalszych badań, a zwłaszcza skonstruowania nowych lub zmodyfikowania istniejących już narzędzi do pomiaru analizowanych zjawisk.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.contributor.authorpl
Gawęda, Ewa
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gurba, Ewa - 128242
dc.contributor.reviewerpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.date.accessioned
2020-07-20T16:47:36Z
dc.date.available
2020-07-20T16:47:36Z
dc.date.submittedpl
2011-10-25
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-59725-63983
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173377
dc.subject.enpl
ADHD, self-regulation, elementary cognitive processes, executive functions
dc.subject.otherpl
ADHD, samoregulacja, elementarne procesy poznawcze, funkcje wykonawcze
dc.titlepl
Samoregulacja i funkcjonowanie poznawcze u dzieci z ADHD w wieku 8-11 lat
dc.title.alternativepl
Self-regulation and cognitive functioning in children with ADHD aged 8-11 years
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
165
Views per month
Views per city
Warsaw
39
Krakow
13
Gdansk
8
Wroclaw
7
Poznan
6
Bialystok
5
Bydgoszcz
5
Szczecin
5
Bytom
4
Katowice
4

No access

No Thumbnail Available