Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Samoregulacja i funkcjonowanie poznawcze u dzieci z ADHD w wieku 8-11 lat
Self-regulation and cognitive functioning in children with ADHD aged 8-11 years
ADHD, self-regulation, elementary cognitive processes, executive functions
ADHD, samoregulacja, elementarne procesy poznawcze, funkcje wykonawcze
The aim of this study was to detect relationships that exist between some factors characterizing Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), self-regulatory abilities, as well as elementary cognitive processes and executive functions in children suffering from ADHD. The research included 35 children diagnosed with ADHD (aged 8-11 years) and 36 of their healthy peers, parents also took part in it. Elementary cognitive processes were examined using the Watches Test created by M. Moroń and the Digit Span Test taken from the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-R, executive functions were measured by applying the modified four computer tasks, while self-regulation with the use of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and its version for children (BRIEF-SR). The results revealed that children with ADHD compared to healthy children are characterized by a significantly poorer efficiency in the self-regulatory skills, selective attention and executive functions, but did not detect any statistically significant relationship between the effectiveness of self-regulation and their cognitive sphere. This lack of dependency indicates that self-regulation for each of the levels: behavioral or purely cognitive, means a different matter. Therefore, the issues considered in this work require further researches. Especially, there is a need to construct new or modify existing tools for measuring the analyzed phenomena.
Cel niniejszej pracy stanowiło określenie relacji, które zachodzą pomiędzy czynnikami charakteryzującymi zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, nazywany mianem ADHD, zdolnościami samoregulacyjnymi, jak również elementarnymi procesami poznawczymi oraz funkcjami wykonawczymi u dzieci dotkniętych ADHD. W badaniu uczestniczyło 35 dzieci ze zdiagnozowanym ADHD (w wieku 8-11 lat) oraz 36 ich zdrowych rówieśników, udział w nim wzięli także rodzice. Elementarne procesy poznawcze zbadano za pomocą Testu Zegarków autorstwa M. Moronia oraz Testu Powtarzania Cyfr Wprost zaczerpniętego ze Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R, funkcje wykonawcze zmierzono, posługując się czteroma zmodyfikowanymi zadaniami komputerowymi, natomiast samoregulację przy użyciu Inwentarza Oceny Behawioralnej Funkcji Wykonawczych (BRIEF) i jego wersji dla dzieci (BRIEF-SR). Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że dzieci z ADHD w porównaniu do dzieci zdrowych odznaczają się znacząco gorszą sprawnością, zarówno w zakresie umiejętności samoregulacyjnych, jak i selektywności uwagi oraz funkcji wykonawczych, jednakże nie ustalono żadnych istotnych statystycznie relacji pomiędzy poziomem ich samoregulacji i funkcjonowania poznawczego. Owy brak zależności nasuwa wniosek, iż samoregulacja na każdym z poziomów: behawioralnym, bądź czysto poznawczym, oznacza odmienną materię. Problematyka poruszona w prezentowanej pracy wymaga zatem dalszych badań, a zwłaszcza skonstruowania nowych lub zmodyfikowania istniejących już narzędzi do pomiaru analizowanych zjawisk.
dc.abstract.en | The aim of this study was to detect relationships that exist between some factors characterizing Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), self-regulatory abilities, as well as elementary cognitive processes and executive functions in children suffering from ADHD. The research included 35 children diagnosed with ADHD (aged 8-11 years) and 36 of their healthy peers, parents also took part in it. Elementary cognitive processes were examined using the Watches Test created by M. Moroń and the Digit Span Test taken from the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-R, executive functions were measured by applying the modified four computer tasks, while self-regulation with the use of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and its version for children (BRIEF-SR). The results revealed that children with ADHD compared to healthy children are characterized by a significantly poorer efficiency in the self-regulatory skills, selective attention and executive functions, but did not detect any statistically significant relationship between the effectiveness of self-regulation and their cognitive sphere. This lack of dependency indicates that self-regulation for each of the levels: behavioral or purely cognitive, means a different matter. Therefore, the issues considered in this work require further researches. Especially, there is a need to construct new or modify existing tools for measuring the analyzed phenomena. | pl |
dc.abstract.other | Cel niniejszej pracy stanowiło określenie relacji, które zachodzą pomiędzy czynnikami charakteryzującymi zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, nazywany mianem ADHD, zdolnościami samoregulacyjnymi, jak również elementarnymi procesami poznawczymi oraz funkcjami wykonawczymi u dzieci dotkniętych ADHD. W badaniu uczestniczyło 35 dzieci ze zdiagnozowanym ADHD (w wieku 8-11 lat) oraz 36 ich zdrowych rówieśników, udział w nim wzięli także rodzice. Elementarne procesy poznawcze zbadano za pomocą Testu Zegarków autorstwa M. Moronia oraz Testu Powtarzania Cyfr Wprost zaczerpniętego ze Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R, funkcje wykonawcze zmierzono, posługując się czteroma zmodyfikowanymi zadaniami komputerowymi, natomiast samoregulację przy użyciu Inwentarza Oceny Behawioralnej Funkcji Wykonawczych (BRIEF) i jego wersji dla dzieci (BRIEF-SR). Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że dzieci z ADHD w porównaniu do dzieci zdrowych odznaczają się znacząco gorszą sprawnością, zarówno w zakresie umiejętności samoregulacyjnych, jak i selektywności uwagi oraz funkcji wykonawczych, jednakże nie ustalono żadnych istotnych statystycznie relacji pomiędzy poziomem ich samoregulacji i funkcjonowania poznawczego. Owy brak zależności nasuwa wniosek, iż samoregulacja na każdym z poziomów: behawioralnym, bądź czysto poznawczym, oznacza odmienną materię. Problematyka poruszona w prezentowanej pracy wymaga zatem dalszych badań, a zwłaszcza skonstruowania nowych lub zmodyfikowania istniejących już narzędzi do pomiaru analizowanych zjawisk. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.author | Gawęda, Ewa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gurba, Ewa - 128242 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T16:47:36Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T16:47:36Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-59725-63983 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173377 | |
dc.subject.en | ADHD, self-regulation, elementary cognitive processes, executive functions | pl |
dc.subject.other | ADHD, samoregulacja, elementarne procesy poznawcze, funkcje wykonawcze | pl |
dc.title | Samoregulacja i funkcjonowanie poznawcze u dzieci z ADHD w wieku 8-11 lat | pl |
dc.title.alternative | Self-regulation and cognitive functioning in children with ADHD aged 8-11 years | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |