Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czy niezarejestrowany znak towarowy podlega ochronie?
Can unregistered trademark be protected?
Niezarejestrowany znak towarowy, ochrona niezarejestrowanego znaku towarowego, znak towarowy
Unregistered trademark, protection of unregistered trademark, trademark
W niniejszej pracy podejmuję problematykę związaną z ochroną niezarejestrowanych znaków towarowych. Analizuję ustawy oraz przepisy, na podstawie których można dochodzić swoich praw względem znaku towarowego, nie będącego znakiem zarejestrowanym. W swojej pracy wyjaśniam pojęcie znaku towarowego, opisuję jakie znaczenie ma dla przedsiębiorców w obecnych czasach. Opisuję też ochronę znaku towarowego na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (w szczególności art. 10 tej ustawy, ale również art. 3, art. 5). Następnie omawiam ochronę tych znaków na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tutaj w szczególności skupiam się na kumulacji przepisów tej ustawy z ustawą prawo własności przemysłowej. Omawiam też sprawę JOGI, w której podkreślam, iż nie każdy znak towarowy może być utworem w rozumieniu prawa autorskiego oraz zwracam uwagę na konieczność zawierania umów z twórcami w przypadkach kiedy jednak oznaczenie może być utworem. Ostatecznie przedstawiam na czym polega ochrona znaków towarowych powszechnie znanych i co może uprawiony do takiego znaku. W pracy zaznaczam, że brak rejestracji znaku towarowego nie oznacza braku jego ochrony. Jest bowiem wiele przepisów, na odstawie których można dochodzić swoich praw do znaku. Niezarejestrowany znak towarowy ma duże znaczenie dla małych przedsiębiorstw, dla których koszty rejestracji znaku są zbyt wysokie. Często przedsiębiorcy, których niezarejestrowany znak towarowy został naruszony, nie zdaja sobie sprawy z możliwości ochrony znaku oraz dochodzenia swoich praw. Właśnie dlatego postanowiłam swoją prace poświęcić temu zagadnieniu.
In the thesis I deals with the problem of unregistered trademarks. I am analyzing the laws and regulations on the basis of which you can protect unregistered trademark. I explain the concept of a trade mark, I describe what significance it has for entrepreneurs I also describe the protection of the trade mark based on Unfair Competition Law, Copyright and Industrial Law. I focus on the cumulation of the laws. I also discuss JOGI case, in which I emphasize that not every trademark can be a work defined by Copyright Law, and I point out the need to conclude contracts with authors in cases where the mark can be a work. Ultimately, I am presenting what is the protection of well-known trademarks. In my work, I point out that the lack of registration of a trademark does not mean that it is not protected. There are many rules on which you can claim your trademark rights. An unregistered trademark is important for small businesses for whom the cost of registering a trademark is too high. Often, entrepreneurs whose unregistered trade mark has been infringed are unaware of the possibility of trademark protection and of their rights. That is why I decided to devote my work to this issue.
dc.abstract.en | In the thesis I deals with the problem of unregistered trademarks. I am analyzing the laws and regulations on the basis of which you can protect unregistered trademark. I explain the concept of a trade mark, I describe what significance it has for entrepreneurs I also describe the protection of the trade mark based on Unfair Competition Law, Copyright and Industrial Law. I focus on the cumulation of the laws. I also discuss JOGI case, in which I emphasize that not every trademark can be a work defined by Copyright Law, and I point out the need to conclude contracts with authors in cases where the mark can be a work. Ultimately, I am presenting what is the protection of well-known trademarks. In my work, I point out that the lack of registration of a trademark does not mean that it is not protected. There are many rules on which you can claim your trademark rights. An unregistered trademark is important for small businesses for whom the cost of registering a trademark is too high. Often, entrepreneurs whose unregistered trade mark has been infringed are unaware of the possibility of trademark protection and of their rights. That is why I decided to devote my work to this issue. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy podejmuję problematykę związaną z ochroną niezarejestrowanych znaków towarowych. Analizuję ustawy oraz przepisy, na podstawie których można dochodzić swoich praw względem znaku towarowego, nie będącego znakiem zarejestrowanym. W swojej pracy wyjaśniam pojęcie znaku towarowego, opisuję jakie znaczenie ma dla przedsiębiorców w obecnych czasach. Opisuję też ochronę znaku towarowego na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (w szczególności art. 10 tej ustawy, ale również art. 3, art. 5). Następnie omawiam ochronę tych znaków na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tutaj w szczególności skupiam się na kumulacji przepisów tej ustawy z ustawą prawo własności przemysłowej. Omawiam też sprawę JOGI, w której podkreślam, iż nie każdy znak towarowy może być utworem w rozumieniu prawa autorskiego oraz zwracam uwagę na konieczność zawierania umów z twórcami w przypadkach kiedy jednak oznaczenie może być utworem. Ostatecznie przedstawiam na czym polega ochrona znaków towarowych powszechnie znanych i co może uprawiony do takiego znaku. W pracy zaznaczam, że brak rejestracji znaku towarowego nie oznacza braku jego ochrony. Jest bowiem wiele przepisów, na odstawie których można dochodzić swoich praw do znaku. Niezarejestrowany znak towarowy ma duże znaczenie dla małych przedsiębiorstw, dla których koszty rejestracji znaku są zbyt wysokie. Często przedsiębiorcy, których niezarejestrowany znak towarowy został naruszony, nie zdaja sobie sprawy z możliwości ochrony znaku oraz dochodzenia swoich praw. Właśnie dlatego postanowiłam swoją prace poświęcić temu zagadnieniu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Tischner, Anna - 132387 | pl |
dc.contributor.author | Starzec, Emilia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kasprzycki, Dariusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Tischner, Anna - 132387 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kasprzycki, Dariusz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T06:01:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T06:01:24Z | |
dc.date.submitted | 2017-06-12 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo własności intelektualnej i nowych mediów | pl |
dc.identifier.apd | diploma-113598-197365 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219042 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Unregistered trademark, protection of unregistered trademark, trademark | pl |
dc.subject.pl | Niezarejestrowany znak towarowy, ochrona niezarejestrowanego znaku towarowego, znak towarowy | pl |
dc.title | Czy niezarejestrowany znak towarowy podlega ochronie? | pl |
dc.title.alternative | Can unregistered trademark be protected? | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |