Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polityczno-społeczna postapokalipsa w "Metrze 2033" Dmitrija Głuchowskiego
The socio-political post-apocalypse in "Metro 2033" by Dmitry Glukhovsky
Dmitrij Głuchowski, Metro 2033, Metro 2034, Metro 2035, Moskwa, Rosja, Postapokalispa, Politologia, Socjologia, Dystopia,
Dmitry Glukhovsky, Metro 2033, Metro 2034, Metro 2035, Moscow, Russia, Post Apocalypse, Political Science, Sociology, Dystopia,
Niniejsza praca naukowa pod tytułem "Polityczno-społeczna postapokalipsa w 'Metrze 2033' Dmitrija Głuchowskiego" dostarcza dogłębnej analizy postapokaliptycznego świata przedstawionego w powieści Głuchowskiego. Badanie koncentruje się głównie na tym, jak społeczno-polityczne struktury, które wyłaniają się po apokalipsie, odzwierciedlają współczesne problemy i ideologie rzeczywistego świata.Praca rozpoczyna się od wszechstronnego przeglądu narracji postapokaliptycznych w literaturze światowej, umieszczając "Metro 2033" w tej tradycji. Zbadano różne definicje i perspektywy apokalipsy oraz to, jak dzieła postapokaliptyczne, w tym powieść Głuchowskiego, służą jako kulturowe odbicia społecznych lęków i obsesji.Główna część pracy analizuje wizję postapokaliptyczną Głuchowskiego. Badane są okoliczności i proces twórczy pisarza, a następnie przeprowadzana jest analiza strukturalna powieści. Praca ocenia również, jak książka rozszerzyła się na różne media, wskazując na szeroki kulturowy wpływ tej historii.Szczegółowa analiza fabuły i postaci, zwłaszcza mieszkańców metra, pozwala na zrozumienie struktur politycznych i społecznych, które wyewoluowały po katastrofie. W książce zidentyfikowano 'tetrade' modeli społeczno-politycznych: Czerwoną Linię, Czwartą Rzeszę, Stacje "Hanza" Linii Okrężnej i Stacje Polis. Te struktury odzwierciedlają rzeczywiste dynamiki społeczno-polityczne, służąc jako metafory ideologii takich jak komunizm, faszyzm, kapitalizm i demokracja.Badane są również różne postawy społeczno-polityczne, które prezentują postacie w postapokaliptycznym podziemiu. Poprzez te postawy, Głuchowski pokazuje różne strategie przetrwania w skrajnym środowisku.Na koniec, praca analizuje, jak świat "Metra 2033" odzwierciedla rosyjską kulturę polityczną. Zbadano takie tematy jak szpiegomania, korupcja, ksenofobia i akceptacja świata podziemnego (życie w zamkniętym futerale), co podkreśla aktualność tekstu w kontekście współczesnego społeczeństwa rosyjskiego.Podsumowując, praca ta podkreśla "Metro 2033" jako istotny wkład w literaturę postapokaliptyczną, oferując unikalny komentarz społeczno-polityczny ukryty w angażującym i żywo wyobrażonym świecie.
This scientific work titled "The socio-political post-apocalypse in 'Metro 2033' by Dmitry Glukhovsky" provides an in-depth analysis of the post-apocalyptic world presented in Glukhovsky's novel. The study primarily focuses on how the socio-political structures that emerge after the apocalypse reflect contemporary real-world issues and ideologies.The paper commences with a comprehensive review of post-apocalyptic narratives in world literature, contextualizing "Metro 2033" within this tradition. It explores various definitions and perspectives of the apocalypse and how post-apocalyptic works, including Glukhovsky's novel, serve as cultural reflections of societal anxieties and preoccupations.The main body of the work then dissects Glukhovsky's post-apocalyptic vision. The writer's circumstances and creative process are examined, followed by a structural analysis of the novel. The work also assesses how the book has expanded into different media, pointing to the story's broad cultural impact.Detailed analysis of the plot and characters, particularly the residents of the metro, provide an understanding of the political and social structures that have evolved in the aftermath of the catastrophe. A 'tetrad' of political-social models is identified within the book: The Red Line, The Fourth Reich, The Ring Line “Hanza” Stations, and The Polis Stations. These structures are shown to reflect real-world socio-political dynamics, serving as metaphors for ideologies such as communism, fascism, capitalism, and democracy, respectively.Different socio-political attitudes exhibited by the characters in the underground post-apocalypse are also investigated. Through these attitudes, Glukhovsky demonstrates various strategies for survival in an extreme environment.Lastly, the work scrutinizes how the world of "Metro 2033" mirrors Russian political culture. Themes such as spy-phobia, corruption, xenophobia, and the acceptance of the underground world (life in a sealed casket) are explored, reinforcing the text's relevance to contemporary Russian society.In conclusion, this paper highlights "Metro 2033" as a significant contribution to post-apocalyptic literature, offering a unique socio-political commentary couched in an engaging and vividly imagined world.
dc.abstract.en | This scientific work titled "The socio-political post-apocalypse in 'Metro 2033' by Dmitry Glukhovsky" provides an in-depth analysis of the post-apocalyptic world presented in Glukhovsky's novel. The study primarily focuses on how the socio-political structures that emerge after the apocalypse reflect contemporary real-world issues and ideologies.The paper commences with a comprehensive review of post-apocalyptic narratives in world literature, contextualizing "Metro 2033" within this tradition. It explores various definitions and perspectives of the apocalypse and how post-apocalyptic works, including Glukhovsky's novel, serve as cultural reflections of societal anxieties and preoccupations.The main body of the work then dissects Glukhovsky's post-apocalyptic vision. The writer's circumstances and creative process are examined, followed by a structural analysis of the novel. The work also assesses how the book has expanded into different media, pointing to the story's broad cultural impact.Detailed analysis of the plot and characters, particularly the residents of the metro, provide an understanding of the political and social structures that have evolved in the aftermath of the catastrophe. A 'tetrad' of political-social models is identified within the book: The Red Line, The Fourth Reich, The Ring Line “Hanza” Stations, and The Polis Stations. These structures are shown to reflect real-world socio-political dynamics, serving as metaphors for ideologies such as communism, fascism, capitalism, and democracy, respectively.Different socio-political attitudes exhibited by the characters in the underground post-apocalypse are also investigated. Through these attitudes, Glukhovsky demonstrates various strategies for survival in an extreme environment.Lastly, the work scrutinizes how the world of "Metro 2033" mirrors Russian political culture. Themes such as spy-phobia, corruption, xenophobia, and the acceptance of the underground world (life in a sealed casket) are explored, reinforcing the text's relevance to contemporary Russian society.In conclusion, this paper highlights "Metro 2033" as a significant contribution to post-apocalyptic literature, offering a unique socio-political commentary couched in an engaging and vividly imagined world. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca naukowa pod tytułem "Polityczno-społeczna postapokalipsa w 'Metrze 2033' Dmitrija Głuchowskiego" dostarcza dogłębnej analizy postapokaliptycznego świata przedstawionego w powieści Głuchowskiego. Badanie koncentruje się głównie na tym, jak społeczno-polityczne struktury, które wyłaniają się po apokalipsie, odzwierciedlają współczesne problemy i ideologie rzeczywistego świata.Praca rozpoczyna się od wszechstronnego przeglądu narracji postapokaliptycznych w literaturze światowej, umieszczając "Metro 2033" w tej tradycji. Zbadano różne definicje i perspektywy apokalipsy oraz to, jak dzieła postapokaliptyczne, w tym powieść Głuchowskiego, służą jako kulturowe odbicia społecznych lęków i obsesji.Główna część pracy analizuje wizję postapokaliptyczną Głuchowskiego. Badane są okoliczności i proces twórczy pisarza, a następnie przeprowadzana jest analiza strukturalna powieści. Praca ocenia również, jak książka rozszerzyła się na różne media, wskazując na szeroki kulturowy wpływ tej historii.Szczegółowa analiza fabuły i postaci, zwłaszcza mieszkańców metra, pozwala na zrozumienie struktur politycznych i społecznych, które wyewoluowały po katastrofie. W książce zidentyfikowano 'tetrade' modeli społeczno-politycznych: Czerwoną Linię, Czwartą Rzeszę, Stacje "Hanza" Linii Okrężnej i Stacje Polis. Te struktury odzwierciedlają rzeczywiste dynamiki społeczno-polityczne, służąc jako metafory ideologii takich jak komunizm, faszyzm, kapitalizm i demokracja.Badane są również różne postawy społeczno-polityczne, które prezentują postacie w postapokaliptycznym podziemiu. Poprzez te postawy, Głuchowski pokazuje różne strategie przetrwania w skrajnym środowisku.Na koniec, praca analizuje, jak świat "Metra 2033" odzwierciedla rosyjską kulturę polityczną. Zbadano takie tematy jak szpiegomania, korupcja, ksenofobia i akceptacja świata podziemnego (życie w zamkniętym futerale), co podkreśla aktualność tekstu w kontekście współczesnego społeczeństwa rosyjskiego.Podsumowując, praca ta podkreśla "Metro 2033" jako istotny wkład w literaturę postapokaliptyczną, oferując unikalny komentarz społeczno-polityczny ukryty w angażującym i żywo wyobrażonym świecie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Diec, Joachim - 127727 | pl |
dc.contributor.author | Haczek, Marcin | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Diec, Joachim - 127727 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gałyga, Danuta - 128004 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-26T21:50:29Z | |
dc.date.available | 2023-07-26T21:50:29Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-26 | pl |
dc.fieldofstudy | studia eurazjatyckie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168851-231957 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317228 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Dmitry Glukhovsky, Metro 2033, Metro 2034, Metro 2035, Moscow, Russia, Post Apocalypse, Political Science, Sociology, Dystopia, | pl |
dc.subject.pl | Dmitrij Głuchowski, Metro 2033, Metro 2034, Metro 2035, Moskwa, Rosja, Postapokalispa, Politologia, Socjologia, Dystopia, | pl |
dc.title | Polityczno-społeczna postapokalipsa w "Metrze 2033" Dmitrija Głuchowskiego | pl |
dc.title.alternative | The socio-political post-apocalypse in "Metro 2033" by Dmitry Glukhovsky | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |