Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową przy sprzedaży konsumenckiej
Liability for non-conformity of goods with the contract of consumer sale
sprzedaż konsumencka, niezgodność towaru z umową
consumer sale, non-conformity of goods
Tematem pracy jest implementacja do polskiego porządku prawnego Dyrektywy 1999/44/WE w postaci ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Szczególny nacisk został położony na porównanie poziomu ochrony konsumenta na podstawie ustawy z regulacją kodeksu cywilnego dot. rękojmi. W każdym z rozdziałów analizowana jest sytuacja prawna konsumenta w której znajdowałby się, gdyby zastosowanie znalazła nie ustawa o sprzedaży konsumenckiej, a kodeks cywilny.Praca składa się z 4 rozdziałów. Przedmiotem rozdziału pierwszego jest pojęcie zgodności towaru z umową, które jest nowe w polskim systemie prawnym. Nie jest jasne, czy ustawa wprowadza definicję zgodności, jej domniemanie, czy też regułę interpretacyjną. Analizowany jest rozkład ciężaru dowodu, przesłanki zgodności wymienione wprost w ustawie, a także problematyka przypadków, których ustawa wprost nie wymienia, tj. wad prawnych, dostarczenia towaru innego niż umówiony (aliud), braków ilościowych.W drugim rozdziale znajduje się omówienie uprawnień, które przysługują konsumentowi w razie niezgodności towaru z umową. Pierwszy podrozdział zawiera analizę sekwencyjnego trybu wykonywania uprawnień, tj. prawnego charakteru wyboru uprawnienia, pojęcia takie jak niemożliwość lub nadmierne koszty naprawy lub wymiany, brak zadośćuczynienia roszczenia konsumenta w odpowiednim czasie lub bez istotnych dla niego niedogodności, nieistotna niezgodność. Przedmiotem drugiego podrozdziału jest roszczenie naprawy lub wymiany, a także relacja między ich nieodpłatnością a możliwością wykonania zastępczego. W trzecim podrozdziale omówione jest obniżenie ceny – jego prawny charakter (roszczenie czy uprawnienie prawnokształtujące), praktyczne znaczenie jego klasyfikacji, a także wysokość, w jakiej cena ma być obniżona. Przedmiotem czwartego podrozdziału jest odstąpienie od umowy. W piątym analizowane jest przejście uprawnień z tytułu niezgodności w razie następczej sprzedaży rzeczy przez konsumenta. W ostatnim podrozdziale omówiono zbieg uprawnień z tytułu niezgodności z uprawnieniami wynikającymi z kodeksu cywilnego.W rozdziale trzecim omówiono przypadki, w których sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności. Analizowana jest problematyka: 1) terminu na stwierdzenie niezgodności; 2) terminu na poinformowanie o niezgodności sprzedawcy; 3) terminu przedawnienia; 4) wiedzy konsumenta o niezgodności; 5) braku wiedzy sprzedawcy o publicznych zapewnieniach dot. szczególnych właściwości towaru.Ostatni rozdział zawiera zestawienie wad i zalet ustawy z perspektywy konsumenta. Analiza prowadzi do wniosku, że zamiar polskiego ustawodawcy w postaci zwiększenia poziomu ochrony konsumenta nie został osiągnięty. Rozdział ten zawiera także postulaty de lege ferenda, których celem jest zapewnienie poziomu ochrony na poziomie co najmniej zbliżonym do regulacji kodeksowej dot. rękojmi. W analizie tej wzięto również pod uwagę nową dyrektywę 2011/83/EU.
This thesis analyzed the implementation of Directive 1999/44/EC into polish legal order, i.e. the polish Act on certain aspects of the sale of consumer goods. The particular emphasis was put on the level of consumer protection compared with the Civil code regulation. In each chapter I discuss what would be the situation of a consumer had there been no Consumer Sales Act and the Civil code regulation had been applied. The paper consists of four chapters. The first chapter involves the issue of the concept of conformity of goods with the contract, which is a novelty in polish law. It is not clear whether it is a definition, a presumption or a rule of interpretation. I analyze the regulations concerning the burden of proof of the non-conformity of goods with the contract and the circumstances enumerated in the Act under which the goods may be considered as non conforming. Then I move on to the problem of circumstances not expressly enumerated, i.e. legal defects, the delivery of the goods other than contracted (aliud) and the quantitive lacks in the goods.The second chapter concerns the rights that consumers have in case of the non conformity of goods with the contract. The first sub-chapter deals with the sequential mode of exercising the rights: what is the legal character of the choice of the particular right, what does it mean that repair or replacement is impossible or disproportionate, or that the seller has not remedied the shortcoming within a reasonable period or without major inconvenience to the consumer and that the lack of conformity is minor. The second sub-chapter involves the right to repair and replacement and whether the consumer may perform these acts at the debtor's cost. The third sub-chapter deals with price reduction – its legal character (a claim or an unilateral modification), the practical aspect of the classification of this right and the proportion in which the price is to be reduced. The fourth sub-chapter concerns the rescission of a contract. The fifth one deals with the transition of the rights in case of a subsequent sale of the goods. The last sub-chapter involves the problem of collision of rights arising under the Consumer Sales Act and the Civil Code.The third chapter deals with the conditions under which the seller may be released from liability. Among problems analyzed there are: 1) a timescale for the lack of conformity to become apparent; 2) a timescale for the consumer to inform the seller of the lack of conformity; 3) the lapse of limitation period; 4) the consumer’s awareness of the lack of conformity; 5) the lack of the seller’s awareness of public statements on the specific characteristics of the goods. The last chapter includes a listing of advantages and drawbacks of the regulation from the consumer’s perspective. The analysis leads to the conclusion that the aim of a higher level of consumer protection was not accomplished by the polish law-maker. This chapter includes also de lege ferenda postulates, intended to improve the protection at least to the level of the implied warranty for defects in the Civil code. The analysis takes into account the new Directive 2011/83/UE.
dc.abstract.en | This thesis analyzed the implementation of Directive 1999/44/EC into polish legal order, i.e. the polish Act on certain aspects of the sale of consumer goods. The particular emphasis was put on the level of consumer protection compared with the Civil code regulation. In each chapter I discuss what would be the situation of a consumer had there been no Consumer Sales Act and the Civil code regulation had been applied. The paper consists of four chapters. The first chapter involves the issue of the concept of conformity of goods with the contract, which is a novelty in polish law. It is not clear whether it is a definition, a presumption or a rule of interpretation. I analyze the regulations concerning the burden of proof of the non-conformity of goods with the contract and the circumstances enumerated in the Act under which the goods may be considered as non conforming. Then I move on to the problem of circumstances not expressly enumerated, i.e. legal defects, the delivery of the goods other than contracted (aliud) and the quantitive lacks in the goods.The second chapter concerns the rights that consumers have in case of the non conformity of goods with the contract. The first sub-chapter deals with the sequential mode of exercising the rights: what is the legal character of the choice of the particular right, what does it mean that repair or replacement is impossible or disproportionate, or that the seller has not remedied the shortcoming within a reasonable period or without major inconvenience to the consumer and that the lack of conformity is minor. The second sub-chapter involves the right to repair and replacement and whether the consumer may perform these acts at the debtor's cost. The third sub-chapter deals with price reduction – its legal character (a claim or an unilateral modification), the practical aspect of the classification of this right and the proportion in which the price is to be reduced. The fourth sub-chapter concerns the rescission of a contract. The fifth one deals with the transition of the rights in case of a subsequent sale of the goods. The last sub-chapter involves the problem of collision of rights arising under the Consumer Sales Act and the Civil Code.The third chapter deals with the conditions under which the seller may be released from liability. Among problems analyzed there are: 1) a timescale for the lack of conformity to become apparent; 2) a timescale for the consumer to inform the seller of the lack of conformity; 3) the lapse of limitation period; 4) the consumer’s awareness of the lack of conformity; 5) the lack of the seller’s awareness of public statements on the specific characteristics of the goods. The last chapter includes a listing of advantages and drawbacks of the regulation from the consumer’s perspective. The analysis leads to the conclusion that the aim of a higher level of consumer protection was not accomplished by the polish law-maker. This chapter includes also de lege ferenda postulates, intended to improve the protection at least to the level of the implied warranty for defects in the Civil code. The analysis takes into account the new Directive 2011/83/UE. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem pracy jest implementacja do polskiego porządku prawnego Dyrektywy 1999/44/WE w postaci ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Szczególny nacisk został położony na porównanie poziomu ochrony konsumenta na podstawie ustawy z regulacją kodeksu cywilnego dot. rękojmi. W każdym z rozdziałów analizowana jest sytuacja prawna konsumenta w której znajdowałby się, gdyby zastosowanie znalazła nie ustawa o sprzedaży konsumenckiej, a kodeks cywilny.Praca składa się z 4 rozdziałów. Przedmiotem rozdziału pierwszego jest pojęcie zgodności towaru z umową, które jest nowe w polskim systemie prawnym. Nie jest jasne, czy ustawa wprowadza definicję zgodności, jej domniemanie, czy też regułę interpretacyjną. Analizowany jest rozkład ciężaru dowodu, przesłanki zgodności wymienione wprost w ustawie, a także problematyka przypadków, których ustawa wprost nie wymienia, tj. wad prawnych, dostarczenia towaru innego niż umówiony (aliud), braków ilościowych.W drugim rozdziale znajduje się omówienie uprawnień, które przysługują konsumentowi w razie niezgodności towaru z umową. Pierwszy podrozdział zawiera analizę sekwencyjnego trybu wykonywania uprawnień, tj. prawnego charakteru wyboru uprawnienia, pojęcia takie jak niemożliwość lub nadmierne koszty naprawy lub wymiany, brak zadośćuczynienia roszczenia konsumenta w odpowiednim czasie lub bez istotnych dla niego niedogodności, nieistotna niezgodność. Przedmiotem drugiego podrozdziału jest roszczenie naprawy lub wymiany, a także relacja między ich nieodpłatnością a możliwością wykonania zastępczego. W trzecim podrozdziale omówione jest obniżenie ceny – jego prawny charakter (roszczenie czy uprawnienie prawnokształtujące), praktyczne znaczenie jego klasyfikacji, a także wysokość, w jakiej cena ma być obniżona. Przedmiotem czwartego podrozdziału jest odstąpienie od umowy. W piątym analizowane jest przejście uprawnień z tytułu niezgodności w razie następczej sprzedaży rzeczy przez konsumenta. W ostatnim podrozdziale omówiono zbieg uprawnień z tytułu niezgodności z uprawnieniami wynikającymi z kodeksu cywilnego.W rozdziale trzecim omówiono przypadki, w których sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności. Analizowana jest problematyka: 1) terminu na stwierdzenie niezgodności; 2) terminu na poinformowanie o niezgodności sprzedawcy; 3) terminu przedawnienia; 4) wiedzy konsumenta o niezgodności; 5) braku wiedzy sprzedawcy o publicznych zapewnieniach dot. szczególnych właściwości towaru.Ostatni rozdział zawiera zestawienie wad i zalet ustawy z perspektywy konsumenta. Analiza prowadzi do wniosku, że zamiar polskiego ustawodawcy w postaci zwiększenia poziomu ochrony konsumenta nie został osiągnięty. Rozdział ten zawiera także postulaty de lege ferenda, których celem jest zapewnienie poziomu ochrony na poziomie co najmniej zbliżonym do regulacji kodeksowej dot. rękojmi. W analizie tej wzięto również pod uwagę nową dyrektywę 2011/83/EU. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Drozd, Edward - 127762 | pl |
dc.contributor.author | Wilczyński, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pisuliński, Jerzy - 131428 | pl |
dc.contributor.reviewer | Drozd, Edward - 127762 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T14:39:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T14:39:41Z | |
dc.date.submitted | 2013-06-19 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-73339-96701 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186222 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | consumer sale, non-conformity of goods | pl |
dc.subject.pl | sprzedaż konsumencka, niezgodność towaru z umową | pl |
dc.title | Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową przy sprzedaży konsumenckiej | pl |
dc.title.alternative | Liability for non-conformity of goods with the contract of consumer sale | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |