Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kreowanie wizerunku księży w polskich serialach. Analiza w oparciu o interakcjonizm symboliczny według Ervinga Goffmana
Creating the image of priests in the polish series. Analysis based on symbolic interactionism by Erving Goffman
rola, ksiądz, parafia, wizerunek,
role, priest, image, parish
Proces kreacji wizerunku najłatwiej dostrzec można poprzez przyjrzenie się konkretnym rolom społecznym. Od tego zagadnienia rozpoczynam swoje rozważania, gdyż rola społeczna jest nierozerwalnie związana z wizerunkiem. Erving Goffman w swojej teorii dramaturgicznej przedstawił proces wywoływania wrażenia, wychodząc od odgrywania roli przez aktora. Terminologia i założenia owej teorii przekułam na grunt mass mediów i uważam, że idealnie wkomponowały się w tematykę i ideę teorii. Dzięki operacjonalizacji goffmanowskich pojęć mogłam zanalizować zarówno działania podejmowane przez jednostki – postaci, jak również dostrzec ich rezultaty, co jest podstawą interakcji społecznych.Oczywiście na wizerunek aktora społecznego ma nie tylko wpływ odgrywana przez niego rola, ale także funkcjonująca wśród jego otoczenia opinia o nim. Ze względu na to, przyjrzałam się również badaniom opinii publicznej na temat poważania i autorytetu jakim cieszą się księża w Polsce. Dodatkowo, z uwagi na to, iż parafia jest elementem życia społecznego, zwróciłam uwagę również na badania poświęcone tej tematyce. Uzyskane dane, wskazujące na duży szacunek i zaufanie jednostek wobec księży, jak również dane obrazujące funkcje parafii i jej rolę w kształtowaniu więzi społecznych, pomogły mi lepiej zrozumieć rolę księdza, a tym samym rzuciły nowe światło na analizę zebranych materiałów. Analiza zawartości seriali, została przeprowadzona na poczet pracy według trzech kategorii tworzących wspólnie szerszą kategorię jaką jest występ. Pierwszym z nich jest dekoracja, czyli otoczenie aktora, które jest wobec niego zewnętrzne i do którego zalicza się, upraszczając, scenerię i rekwizyty. Kolejną kategorię tworzy fasada osobista aktora, na którą składa się zarówno wygląd zewnętrzny, jak i jego sposób bycia. Natomiast ostatnim komponentem są wywołane wrażenia, czyli opinie środowiska społecznego względem postaci. Te trzy moduły wzajemnie się uzupełniają i tworzą całość w odniesieniu do procesu, jakim jest kreowanie wizerunku.
The process of image creation can be seen most easily by looking atthe specific social roles . Since this issue begin its consideration as a social role is inextricably linked with the image . Erving Goffman, in his theory of drama presented the development process experience , starting with playing the role of the actor . Terminology and assumptions of this theory turned it on land mass media , and I think perfectly composed in the theme and the idea of the theory . With the operationalization of concepts goffmanowskich could analyze whether the actions taken by individuals - form , as well as seetheir results, which is the basis of social interaction.Of course, the image of the social actor has not only affected the role played by him , but also the functioning of its surroundings opinion of him .Because of this , I looked at the studies of public opinion on respectability and authority enjoyed by priests in Poland. Additionally , due to the factthat the parish is part of social life , I paid attention to the study on the subject . The data , showing a lot of respect and confidence of individuals in the clergy , as well as data showing the functions of the parish and its rolein forming social bonds , have helped me to better understand the role of the priest ,and thus shed new light on the analysis of collected materials.Content Analysis series, was carried out against the work of the three categories together make up what is a broader category of performance . The firstof them is the decoration , the actor environment that is external to itand which include, simplifying , scenery and props. Another category of personal actor creates a facade , which consists of both appearance and his way of being . However, the last component is called experience , or opinions with respect to a social environment . These three modules complement each otherand form a whole in relation to the process , which is to create the image
dc.abstract.en | The process of image creation can be seen most easily by looking atthe specific social roles . Since this issue begin its consideration as a social role is inextricably linked with the image . Erving Goffman, in his theory of drama presented the development process experience , starting with playing the role of the actor . Terminology and assumptions of this theory turned it on land mass media , and I think perfectly composed in the theme and the idea of the theory . With the operationalization of concepts goffmanowskich could analyze whether the actions taken by individuals - form , as well as seetheir results, which is the basis of social interaction.Of course, the image of the social actor has not only affected the role played by him , but also the functioning of its surroundings opinion of him .Because of this , I looked at the studies of public opinion on respectability and authority enjoyed by priests in Poland. Additionally , due to the factthat the parish is part of social life , I paid attention to the study on the subject . The data , showing a lot of respect and confidence of individuals in the clergy , as well as data showing the functions of the parish and its rolein forming social bonds , have helped me to better understand the role of the priest ,and thus shed new light on the analysis of collected materials.Content Analysis series, was carried out against the work of the three categories together make up what is a broader category of performance . The firstof them is the decoration , the actor environment that is external to itand which include, simplifying , scenery and props. Another category of personal actor creates a facade , which consists of both appearance and his way of being . However, the last component is called experience , or opinions with respect to a social environment . These three modules complement each otherand form a whole in relation to the process , which is to create the image | pl |
dc.abstract.pl | Proces kreacji wizerunku najłatwiej dostrzec można poprzez przyjrzenie się konkretnym rolom społecznym. Od tego zagadnienia rozpoczynam swoje rozważania, gdyż rola społeczna jest nierozerwalnie związana z wizerunkiem. Erving Goffman w swojej teorii dramaturgicznej przedstawił proces wywoływania wrażenia, wychodząc od odgrywania roli przez aktora. Terminologia i założenia owej teorii przekułam na grunt mass mediów i uważam, że idealnie wkomponowały się w tematykę i ideę teorii. Dzięki operacjonalizacji goffmanowskich pojęć mogłam zanalizować zarówno działania podejmowane przez jednostki – postaci, jak również dostrzec ich rezultaty, co jest podstawą interakcji społecznych.Oczywiście na wizerunek aktora społecznego ma nie tylko wpływ odgrywana przez niego rola, ale także funkcjonująca wśród jego otoczenia opinia o nim. Ze względu na to, przyjrzałam się również badaniom opinii publicznej na temat poważania i autorytetu jakim cieszą się księża w Polsce. Dodatkowo, z uwagi na to, iż parafia jest elementem życia społecznego, zwróciłam uwagę również na badania poświęcone tej tematyce. Uzyskane dane, wskazujące na duży szacunek i zaufanie jednostek wobec księży, jak również dane obrazujące funkcje parafii i jej rolę w kształtowaniu więzi społecznych, pomogły mi lepiej zrozumieć rolę księdza, a tym samym rzuciły nowe światło na analizę zebranych materiałów. Analiza zawartości seriali, została przeprowadzona na poczet pracy według trzech kategorii tworzących wspólnie szerszą kategorię jaką jest występ. Pierwszym z nich jest dekoracja, czyli otoczenie aktora, które jest wobec niego zewnętrzne i do którego zalicza się, upraszczając, scenerię i rekwizyty. Kolejną kategorię tworzy fasada osobista aktora, na którą składa się zarówno wygląd zewnętrzny, jak i jego sposób bycia. Natomiast ostatnim komponentem są wywołane wrażenia, czyli opinie środowiska społecznego względem postaci. Te trzy moduły wzajemnie się uzupełniają i tworzą całość w odniesieniu do procesu, jakim jest kreowanie wizerunku. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Borowik, Irena - 127410 | pl |
dc.contributor.author | Szewczyk, Martyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wagner, Aleksandra - 141973 | pl |
dc.contributor.reviewer | Borowik, Irena - 127410 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:21:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:21:17Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-31 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-82989-150911 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192474 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | role, priest, image, parish | pl |
dc.subject.pl | rola, ksiądz, parafia, wizerunek, | pl |
dc.title | Kreowanie wizerunku księży w polskich serialach. Analiza w oparciu o interakcjonizm symboliczny według Ervinga Goffmana | pl |
dc.title.alternative | Creating the image of priests in the polish series. Analysis based on symbolic interactionism by Erving Goffman | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |