Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie przez Prezesa UOKiK w sprawach porozumień ograniczających konkurencję w świetle Modelowego Programu Leniency Europejskiej Sieci Konkurencji
Immunity from fines or reduction of fines granted by President of UOKiK in cases of competition-restricting agreements in the light of the European Competition Network Leniency Model Programme
program łagodzeni kar, program leniency, porozumienia ograniczające konkurencję, Europejska Sieć Konkurencji, Modelowy Program Leniency, Prezes UOKiK
leniency program, agreements restricting competition, European Competition Network, Model Leniency Programme,President of the Office of Competition and Consumer Protection
Programy łagodzenia kar, zwane także programami leniency, uważane są obecnie za jedne z najlepszych narzędzi w zwalczaniu zakazanych porozumień ograniczających konkurencję (przede wszystkim karteli). Polegają one na zagwarantowaniu wnioskującemu przedsiębiorcy odstąpienia od wymierzenia kary lub obniżenia kary jaka zostałaby na niego nałożona za udział w zakazanym porozumieniu, w zamian za współpracę oraz dostarczenie organowi ochrony konkurencji istotnych dowodów na istnienie tego porozumienia oraz informacji, które pomogą organowi ukarać pozostałych uczestników. Polski program łagodzenia kar kształtował się na przestrzeni ostatnich lat głównie za sprawą szeroko pojętego prawa unijnego, a największy wpływ na jego rozwój miał opublikowany przez Europejską Sieć Konkurencji Modelowy Program Leniency. Celem niniejszego opracowania jest wykazanie, iż polski program łagodzenia kar, pomimo istnienia kilku różnic, jest obecnie w znacznej mierze zgodny z programem modelowy oraz przedstawienie tej zależności nie tylko z perspektywy głównych założeń obu programów, ale także w szerszym ujęciu ogólnoeuropejskim, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów współpracy pomiędzy krajowymi organami ochrony konkurencji państw członkowskich UE oraz Komisją Europejską.
Leniency programmes are currently considered to be one of the best tool in combating unlawful agreements restricting competition (especially cartels). Their main principle is to grant the applicant with immunity from fine or reduction of fine that would otherwise have been imposed on him for participation in an unlawful agreement, in exchange for cooperation and providing the competition protection authority with relevant evidence of the existence of this agreement and information that will help the authority to punish its other participants. In recent years, Polish leniency programme has been shaped mainly by the broadly understood EU law. The greatest impact on its development has the Model Leniency Program, which was published by European Competition Network. The aim of this paper is to prove that Polish leniency programme, despite the existence of several minor differences, is currently to the great extent consistent with the model programme and to show this relationship not only from the perspective of the main elements of both programmes, but also in a wider European perspective, with particular emphasis on the mechanisms of cooperation between national competition protection authorities of the EU Member States and the European Commission.
dc.abstract.en | Leniency programmes are currently considered to be one of the best tool in combating unlawful agreements restricting competition (especially cartels). Their main principle is to grant the applicant with immunity from fine or reduction of fine that would otherwise have been imposed on him for participation in an unlawful agreement, in exchange for cooperation and providing the competition protection authority with relevant evidence of the existence of this agreement and information that will help the authority to punish its other participants. In recent years, Polish leniency programme has been shaped mainly by the broadly understood EU law. The greatest impact on its development has the Model Leniency Program, which was published by European Competition Network. The aim of this paper is to prove that Polish leniency programme, despite the existence of several minor differences, is currently to the great extent consistent with the model programme and to show this relationship not only from the perspective of the main elements of both programmes, but also in a wider European perspective, with particular emphasis on the mechanisms of cooperation between national competition protection authorities of the EU Member States and the European Commission. | pl |
dc.abstract.pl | Programy łagodzenia kar, zwane także programami leniency, uważane są obecnie za jedne z najlepszych narzędzi w zwalczaniu zakazanych porozumień ograniczających konkurencję (przede wszystkim karteli). Polegają one na zagwarantowaniu wnioskującemu przedsiębiorcy odstąpienia od wymierzenia kary lub obniżenia kary jaka zostałaby na niego nałożona za udział w zakazanym porozumieniu, w zamian za współpracę oraz dostarczenie organowi ochrony konkurencji istotnych dowodów na istnienie tego porozumienia oraz informacji, które pomogą organowi ukarać pozostałych uczestników. Polski program łagodzenia kar kształtował się na przestrzeni ostatnich lat głównie za sprawą szeroko pojętego prawa unijnego, a największy wpływ na jego rozwój miał opublikowany przez Europejską Sieć Konkurencji Modelowy Program Leniency. Celem niniejszego opracowania jest wykazanie, iż polski program łagodzenia kar, pomimo istnienia kilku różnic, jest obecnie w znacznej mierze zgodny z programem modelowy oraz przedstawienie tej zależności nie tylko z perspektywy głównych założeń obu programów, ale także w szerszym ujęciu ogólnoeuropejskim, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów współpracy pomiędzy krajowymi organami ochrony konkurencji państw członkowskich UE oraz Komisją Europejską. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Długosz, Tomasz - 127731 | pl |
dc.contributor.author | Schulz, Elżbieta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Długosz, Tomasz - 127731 | pl |
dc.contributor.reviewer | Żurawik, Artur - 200616 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T19:50:13Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T19:50:13Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143366-210151 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249429 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | leniency program, agreements restricting competition, European Competition Network, Model Leniency Programme,President of the Office of Competition and Consumer Protection | pl |
dc.subject.pl | program łagodzeni kar, program leniency, porozumienia ograniczające konkurencję, Europejska Sieć Konkurencji, Modelowy Program Leniency, Prezes UOKiK | pl |
dc.title | Odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie przez Prezesa UOKiK w sprawach porozumień ograniczających konkurencję w świetle Modelowego Programu Leniency Europejskiej Sieci Konkurencji | pl |
dc.title.alternative | Immunity from fines or reduction of fines granted by President of UOKiK in cases of competition-restricting agreements in the light of the European Competition Network Leniency Model Programme | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |