Zjawisko wypalenia zawodowego u nauczycieli szkół specjalnych.

master
dc.abstract.enThe aim of this study was to to answer the question whether there is a correlation between the areas of worklife and the various dimensions of burnout. Areas of worklife were evaluated on six scales workload, control, reward, community, fairness and values. While the dimensions of burnout include exhaustion, cynicism and professional inefficiency.In order to obtain a result, study was conducted on 75 special education teachers - 53 women and 23 men. They were employees of different age and seniority. 5 people from the group holds managerial positions. Respondents filled Maslach Burnout Inventory - General Survey, whose authors are Schaufeli, Leiter, Maslach and Jackson, 1996 and Areas of Worklife Survey, which was developed by Maslach and Leiter in 2004.Areas of worklife, which proved to be significant are workload and values. The first one explains the two components of burnout - exhaustion and cynicism. The second one - cynicism and professional inefficiency. Dimension that is explained the most by the independent variables is cynicism, then exhaustion and finally professional inefficiency.pl
dc.abstract.plCelem pracy była odpowiedź na pytanie czy istnieje zależność pomiędzy obszarami dopasowania jednostki do środowiska pracy a poszczególnymi wymiarami wypalenia zawodowego. Dopasowanie do środowiska było oceniane na sześciu skalach: obciążenie pracą, kontrola, nagrody, społeczność, sprawiedliwość oraz wartości. Natomiast wymiary wypalenia zawodowego to: wyczerpanie emocjonalne, cynizm i obniżone poczucie skuteczności.W celu uzyskania wyniku przeprowadzono badanie na 75 nauczycielach szkół specjalnych – 53 kobietach i 23 mężczyznach. Byli to pracownicy o różnym wieku i stażu pracy. 5 osób z grupy zajmowało stanowiska kierownicze. Osoby badane wypełniły Maslach Burnout Inventory – General Survey, którego autorami są Schaufeli, Leiter, Maslach i Jackson z roku 1996 oraz Areas of Worklife Survey, który został skonstruowany przez Maslach i Leitera w roku 2004.Obszary dopasowania jednostki do środowiska pracy, które okazały się istotne to obciążenie pracą i wartości. Pierwszy z nich wyjaśnia dwa komponenty wypalenia zawodowego – wyczerpanie emocjonalne oraz cynizm. Natomiast drugi cynizm oraz obniżenie poczucia skuteczności. Wymiarem w największym stopniu wyjaśnianym przez zmienne niezależne był cynizm, następnie wyczerpanie emocjonalne, a w najmniejszym obniżone poczucie skuteczności.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.contributor.authorDurczyńska, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:54:36Z
dc.date.available2020-07-27T02:54:36Z
dc.date.submitted2016-10-26pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-110217-145451pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216228
dc.languagepolpl
dc.subject.enprofessional burnout, stress, teacherspl
dc.subject.plwypalenie zawodowe, stres, nauczycielepl
dc.titleZjawisko wypalenia zawodowego u nauczycieli szkół specjalnych.pl
dc.title.alternativeProfessional burnout among special education teachers.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study was to to answer the question whether there is a correlation between the areas of worklife and the various dimensions of burnout. Areas of worklife were evaluated on six scales workload, control, reward, community, fairness and values. While the dimensions of burnout include exhaustion, cynicism and professional inefficiency.In order to obtain a result, study was conducted on 75 special education teachers - 53 women and 23 men. They were employees of different age and seniority. 5 people from the group holds managerial positions. Respondents filled Maslach Burnout Inventory - General Survey, whose authors are Schaufeli, Leiter, Maslach and Jackson, 1996 and Areas of Worklife Survey, which was developed by Maslach and Leiter in 2004.Areas of worklife, which proved to be significant are workload and values. The first one explains the two components of burnout - exhaustion and cynicism. The second one - cynicism and professional inefficiency. Dimension that is explained the most by the independent variables is cynicism, then exhaustion and finally professional inefficiency.
dc.abstract.plpl
Celem pracy była odpowiedź na pytanie czy istnieje zależność pomiędzy obszarami dopasowania jednostki do środowiska pracy a poszczególnymi wymiarami wypalenia zawodowego. Dopasowanie do środowiska było oceniane na sześciu skalach: obciążenie pracą, kontrola, nagrody, społeczność, sprawiedliwość oraz wartości. Natomiast wymiary wypalenia zawodowego to: wyczerpanie emocjonalne, cynizm i obniżone poczucie skuteczności.W celu uzyskania wyniku przeprowadzono badanie na 75 nauczycielach szkół specjalnych – 53 kobietach i 23 mężczyznach. Byli to pracownicy o różnym wieku i stażu pracy. 5 osób z grupy zajmowało stanowiska kierownicze. Osoby badane wypełniły Maslach Burnout Inventory – General Survey, którego autorami są Schaufeli, Leiter, Maslach i Jackson z roku 1996 oraz Areas of Worklife Survey, który został skonstruowany przez Maslach i Leitera w roku 2004.Obszary dopasowania jednostki do środowiska pracy, które okazały się istotne to obciążenie pracą i wartości. Pierwszy z nich wyjaśnia dwa komponenty wypalenia zawodowego – wyczerpanie emocjonalne oraz cynizm. Natomiast drugi cynizm oraz obniżenie poczucia skuteczności. Wymiarem w największym stopniu wyjaśnianym przez zmienne niezależne był cynizm, następnie wyczerpanie emocjonalne, a w najmniejszym obniżone poczucie skuteczności.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.contributor.authorpl
Durczyńska, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:54:36Z
dc.date.available
2020-07-27T02:54:36Z
dc.date.submittedpl
2016-10-26
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-110217-145451
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216228
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
professional burnout, stress, teachers
dc.subject.plpl
wypalenie zawodowe, stres, nauczyciele
dc.titlepl
Zjawisko wypalenia zawodowego u nauczycieli szkół specjalnych.
dc.title.alternativepl
Professional burnout among special education teachers.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
38
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Wroclaw
6
Cybinka
4
Poznan
3
Krakow
2
Lodz
2
Brzesko
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available