Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Renesans sztuki epistolarnej
The renaissance of epistolary art
list tradycyjny, epistolografia, media społecznościowe, rozwój, e-mail, komunikacja, społeczność, współczesność, nowoczesność
traditional letter, epistolography, social media, development, e-mail, communication, community, present, modernity
Celem mojej pracy jest pokazanie, że współcześnie sztuka pisania listów nie wymarła. Dyskurs epistolograficzny ewoluował w przeciągu ostatnich lat, przeszedł transformację i ta nowa – współczesna i odrodzona forma przeniosła swoje działanie głównie w social media. Historycznie list ulegał wielu przemianom, zmieniały się jego formy, wygląd oraz cele pisania. Przez jego złożoną specyfikę, klasyfikacja teoretyczna i gatunkowa listu nie jest prosta, chociaż zajmowało się tym wielu badaczy. Należy pamiętać, że oprócz tradycyjnego listu pisanego na papierze, listem możemy nazywać także e-maile, SMS-y oraz rozmowy na komunikatorach społecznościowych. Panuje powszechna opinia, że to właśnie cyfrowe formy listu sprawiły, że wymarł on jako gatunek. W mojej pracy udowadniam, że Internet oraz media społecznościowe nie doprowadziły do śmierci listu, ale odgrywają kluczową rolę w jego renesansie. Obecnie list zmienił swoją funkcję i nie służy już tylko do komunikacji. Epistolografia stała się rodzajem hobby i zyskała wielu zwolenników piszących obecnie listy tradycyjne. W Internecie powstała społeczność entuzjastów korespondencji tradycyjnej. Pisanie listów jest propagowane w mediach społecznościowych, które stały się miejscem poszukiwań korespondentów, prezentowania prac i kontaktu pomiędzy członkami społeczności. Możemy na bieżąco śledzić działania w tym dyskursie wraz z nowym nazewnictwem i socjolektem grupy. Zmieniły się także formy listów. List jest obecnie małym dziełem sztuki, a jego twórcy chętnie dzielą się jego zdjęciami na Instagramie oraz filmikami z procesu tworzenia na platformach Tik Tok oraz YouTube. Powstała nawet aplikacja mobilna służąca do pisania listów. Podsumowując, współczesna epistolografia ewoluuje i nic nie wskazuje na to, by list kiedykolwiek wymarł i stracił swoich miłośników.
The aim of my work is to show that the art of writing letters hasn't died nowadays. The epistolographic discourse has evolved in recent years, it has undergone a transformation, and this new - modern and revived form has transferred its activity mainly to social media. Historically, the letter has undergone many changes, its forms, appearance and writing purposes have changed. Due to its complex specificity, the theoretical and genre classification of the letter is not simple, although many researchers have dealt with it. It should be remembered that in addition to the traditional letter written on paper, we can also call e-mails, SMS and conversations on social messengers as letter. It is commonly believed that it was the digital forms of the letter that made it extinct as a species. In my work, I prove that the Internet and social media didn't lead to the death of the letter, but play a key role in its renaissance. Currently, the letter has changed its function and is no longer used only for communication. Epistolography has become a kind of hobby and has gained many followers who are writing traditional letters nowadays. A community of traditional correspondence enthusiasts has emerged on the Internet. Writing letters is promoted on social media, which has become a place of searching for correspondents, presenting works and contact between members of the community. We can follow the activities in this discourse on an ongoing basis with the new nomenclature and sociolect of the group. The forms of the letters also changed. Now, the letter is a small work of art, and its creators are happy to share its photos on Instagram and videos from the creation process on Tik Tok and YouTube platforms. There is even a mobile application for writing letters. Overall, modern epistolography is evolving, and there is no indication that the letter will ever die out and lose its lovers.
dc.abstract.en | The aim of my work is to show that the art of writing letters hasn't died nowadays. The epistolographic discourse has evolved in recent years, it has undergone a transformation, and this new - modern and revived form has transferred its activity mainly to social media. Historically, the letter has undergone many changes, its forms, appearance and writing purposes have changed. Due to its complex specificity, the theoretical and genre classification of the letter is not simple, although many researchers have dealt with it. It should be remembered that in addition to the traditional letter written on paper, we can also call e-mails, SMS and conversations on social messengers as letter. It is commonly believed that it was the digital forms of the letter that made it extinct as a species. In my work, I prove that the Internet and social media didn't lead to the death of the letter, but play a key role in its renaissance. Currently, the letter has changed its function and is no longer used only for communication. Epistolography has become a kind of hobby and has gained many followers who are writing traditional letters nowadays. A community of traditional correspondence enthusiasts has emerged on the Internet. Writing letters is promoted on social media, which has become a place of searching for correspondents, presenting works and contact between members of the community. We can follow the activities in this discourse on an ongoing basis with the new nomenclature and sociolect of the group. The forms of the letters also changed. Now, the letter is a small work of art, and its creators are happy to share its photos on Instagram and videos from the creation process on Tik Tok and YouTube platforms. There is even a mobile application for writing letters. Overall, modern epistolography is evolving, and there is no indication that the letter will ever die out and lose its lovers. | pl |
dc.abstract.pl | Celem mojej pracy jest pokazanie, że współcześnie sztuka pisania listów nie wymarła. Dyskurs epistolograficzny ewoluował w przeciągu ostatnich lat, przeszedł transformację i ta nowa – współczesna i odrodzona forma przeniosła swoje działanie głównie w social media. Historycznie list ulegał wielu przemianom, zmieniały się jego formy, wygląd oraz cele pisania. Przez jego złożoną specyfikę, klasyfikacja teoretyczna i gatunkowa listu nie jest prosta, chociaż zajmowało się tym wielu badaczy. Należy pamiętać, że oprócz tradycyjnego listu pisanego na papierze, listem możemy nazywać także e-maile, SMS-y oraz rozmowy na komunikatorach społecznościowych. Panuje powszechna opinia, że to właśnie cyfrowe formy listu sprawiły, że wymarł on jako gatunek. W mojej pracy udowadniam, że Internet oraz media społecznościowe nie doprowadziły do śmierci listu, ale odgrywają kluczową rolę w jego renesansie. Obecnie list zmienił swoją funkcję i nie służy już tylko do komunikacji. Epistolografia stała się rodzajem hobby i zyskała wielu zwolenników piszących obecnie listy tradycyjne. W Internecie powstała społeczność entuzjastów korespondencji tradycyjnej. Pisanie listów jest propagowane w mediach społecznościowych, które stały się miejscem poszukiwań korespondentów, prezentowania prac i kontaktu pomiędzy członkami społeczności. Możemy na bieżąco śledzić działania w tym dyskursie wraz z nowym nazewnictwem i socjolektem grupy. Zmieniły się także formy listów. List jest obecnie małym dziełem sztuki, a jego twórcy chętnie dzielą się jego zdjęciami na Instagramie oraz filmikami z procesu tworzenia na platformach Tik Tok oraz YouTube. Powstała nawet aplikacja mobilna służąca do pisania listów. Podsumowując, współczesna epistolografia ewoluuje i nic nie wskazuje na to, by list kiedykolwiek wymarł i stracił swoich miłośników. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Chudzik, Anna | pl |
dc.contributor.author | Albrycht, Marlena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Chudzik, Anna | pl |
dc.contributor.reviewer | Drabik, Beata - 173717 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T21:34:42Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T21:34:42Z | |
dc.date.submitted | 2021-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | komunikacja w praktyce społecznej | pl |
dc.identifier.apd | diploma-152432-261293 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301749 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | traditional letter, epistolography, social media, development, e-mail, communication, community, present, modernity | pl |
dc.subject.pl | list tradycyjny, epistolografia, media społecznościowe, rozwój, e-mail, komunikacja, społeczność, współczesność, nowoczesność | pl |
dc.title | Renesans sztuki epistolarnej | pl |
dc.title.alternative | The renaissance of epistolary art | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |