Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Od błazna do antybohatera. Analiza postaci Jokera w wybranych tekstach kultury
From a jester to an antihero. Analysis of the Joker in chosen texts of culture
Batman, Joker, kamp, karnawalizacja, filozofia nihilizmu, motyw błazna, etyka, transmedialność.
Batman, Joker, camp, carnivalesque, philosophy of nihilism, jester theme, ethics, transmediality.
Celem mojej pracy licencjackiej jest wskazanie na różnice i podobieństwa między wybranymi kinematograficznymi reprezentacjami postaci Jokera, od lat 60-tych po współczesność. Analizując wybrane filmy (Batman zbawia świat Lesliego H. Martinsona, Batman Tima Burtona, Mroczny rycerz Christophera Nolana, Legion samobójców Davida Ayera, Joker Todda Phillipsa) , dekoduję symboliczne znaczenie poszczególnych wersji postaci i wyciągam wnioski dotyczące funkcji Jokera w danym dziele. W pracy poruszam również wątki obecności Jokera w mediach i użytkowości jego wizerunku we współczesnych dyskursach naukowych, politycznych i internetowych, determinując jego wpływ na kulturę popularną. W swoich rozważaniach odwołuję się do koncepcji estetyki kampu autorstwa Susan Sontag, karnawalizacji Michaiła Bachtina, filozofii egzystencjalnych a także toposu błazna szeroko opisanego przez Mirosława Słowińskiego i Monikę Sznajderman.
Author explores differences and similarities between selected cinematic representations of Joker, from 1960s up to contemporary times. By analyzing chosen films (Leslie H. Martinson’s Batman: the Movie, Tim Burton’s Batman, Christopher Nolan’s The Dark Knight, David Ayer’s Suicide Squad and Todd Phillips’ Joker), he decodes the symbolic meaning behind different variants of the Joker and draws conclusions concerning his function within certain movies. Author also touches upon Joker’s media presence and use of his likeness in contemporary discourses of scientific, political and internet nature, determining his influence on popular culture. In his paper he references concept of campiness elaborated by Susan Sontag, the idea of carnavalesque as described by Mikhail Bachtin, existential philosophy and the theme of jester, extensively researched by Mirosław Słowiński and Monika Sznajderman among others.
dc.abstract.en | Author explores differences and similarities between selected cinematic representations of Joker, from 1960s up to contemporary times. By analyzing chosen films (Leslie H. Martinson’s Batman: the Movie, Tim Burton’s Batman, Christopher Nolan’s The Dark Knight, David Ayer’s Suicide Squad and Todd Phillips’ Joker), he decodes the symbolic meaning behind different variants of the Joker and draws conclusions concerning his function within certain movies. Author also touches upon Joker’s media presence and use of his likeness in contemporary discourses of scientific, political and internet nature, determining his influence on popular culture. In his paper he references concept of campiness elaborated by Susan Sontag, the idea of carnavalesque as described by Mikhail Bachtin, existential philosophy and the theme of jester, extensively researched by Mirosław Słowiński and Monika Sznajderman among others. | pl |
dc.abstract.pl | Celem mojej pracy licencjackiej jest wskazanie na różnice i podobieństwa między wybranymi kinematograficznymi reprezentacjami postaci Jokera, od lat 60-tych po współczesność. Analizując wybrane filmy (Batman zbawia świat Lesliego H. Martinsona, Batman Tima Burtona, Mroczny rycerz Christophera Nolana, Legion samobójców Davida Ayera, Joker Todda Phillipsa) , dekoduję symboliczne znaczenie poszczególnych wersji postaci i wyciągam wnioski dotyczące funkcji Jokera w danym dziele. W pracy poruszam również wątki obecności Jokera w mediach i użytkowości jego wizerunku we współczesnych dyskursach naukowych, politycznych i internetowych, determinując jego wpływ na kulturę popularną. W swoich rozważaniach odwołuję się do koncepcji estetyki kampu autorstwa Susan Sontag, karnawalizacji Michaiła Bachtina, filozofii egzystencjalnych a także toposu błazna szeroko opisanego przez Mirosława Słowińskiego i Monikę Sznajderman. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.contributor.author | Warden, Daniel | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T19:10:41Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T19:10:41Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-03 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-140502-211943 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249058 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Batman, Joker, camp, carnivalesque, philosophy of nihilism, jester theme, ethics, transmediality. | pl |
dc.subject.pl | Batman, Joker, kamp, karnawalizacja, filozofia nihilizmu, motyw błazna, etyka, transmedialność. | pl |
dc.title | Od błazna do antybohatera. Analiza postaci Jokera w wybranych tekstach kultury | pl |
dc.title.alternative | From a jester to an antihero. Analysis of the Joker in chosen texts of culture | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |