Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Znaczenie marketingu przy rozwoju start-up'u na przykładzie Glovo
The meaning of marketing in the development of a start-up using an example of Glovo
E-COMMERCE – GLOVO – STARTUP – PANDEMIA COVID-19 – ZARZĄDZANIE
E-COMMERCE – GLOVO – STARTUP – PANDEMIC COVID-19 – MANAGEMENT
Celem niniejszej pracy jest zbadanie studium przypadku firmy Glovo ze szczególnym uwzględnieniem strategii organizacji oraz sytuacji pandemicznej oraz zdefiniowanie pojęcia startup. Kluczowym zamierzeniem jest określenie tego, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na rozwój e-commerce i strategię przedsiębiorstwa. W pracy została poruszona także strategia działania firm oferujących usługę dostawy jedzenia podczas kryzysowej sytuacji na Ukrainie. Każde wydarzenie na świecie wpływa na strukturę i działanie przedsiębiorstwa, co zostało szerzej opisane w trzecim i czwartym rozdziale pracy. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów.W pierwszym rozdziale wyjaśnione i scharakteryzowane zostało pojęcie startup oraz opisano wpływ rozwoju technologii na dokonywanie zakupów za pomocą Internetu. Do zobrazowania zmiany robienia zakupów na przestrzeni lat posłużono się metodą ‘’na kartki’’, która miała miejsce w Polsce, za czasów PRL-u. W rozdziale drugim opisano organizacje Glovo i jej otoczenie bliższe. Rozdział trzeci dotyczy makrootoczenia organizacji Glovo, czyli otoczenia dalszego oraz działania firmy Glovo podczas dwóch sytuacji kryzysowych. Ostatni rozdział, czwarty opisuje działania i strategię firmy Glovo podczas trwania pandemii. W tym rozdziale przedstawiono także wykresy, pokazujące zmiany zainteresowanych użytkowników usługą dostawy jedzenia przed pandemią oraz podczas pandemii. Metody badawcze, które zastosowano w niniejszej pracy to narzędzia takie jak koncepcja pięciu sił Portera, analiza Pest oraz analiza SWOT.Na podstawie przeglądu literatury i obserwacji własnych stwierdzono, że pandemia COVID-19 przyczyniła się do przyspieszenia handlu elektronicznego, jakim jest e-commerce. Zakupy w Internecie stają się coraz bardziej powszechne, a sytuacja krytyczna na świecie, jaką jest koronawirus przyspieszyła tylko rozwój e-handlu.
This study investigates Glovo case study with particular emphasis on the organization's strategy and pandemic situation and on defining the concept of a startup. The key intention is to define how the COVID-19 pandemic has affected e-commerce development and company strategy. The thesis also touches upon the strategy of the companies offering food delivery services during the crisis in Ukraine. Every event in the world affects the structure and operation of the enterprise, which is described in more detail in the third and fourth chapters of the work. The master's thesis consists of four chapters.The first chapter explains and characterizes the concept of the startup and describes the impact of technology development on online purchases. To illustrate the change in shopping over the years was used the "cards" method, which took place in Poland during the times of the People's Republic of Poland. The second chapter focuses on the Glovo organization and its microenvironment. The third chapter concerns the macro-environment of the Glovo organization and the activities of Glovo during two crisis situations. The final chapter, the fourth, describes the activities and strategy of Glovo during the pandemic. This chapter also presents increased user interest in the delivery of food services during the pandemic. The research methods used in this work are tools such as Porter's five forces concept, Pest analysis, and SWOT analysis.Based on the literature review and own observations, it was found that the COVID-19 pandemic contributed to the acceleration of e-commerce. Online shopping is becoming more and more common, and critical situation in the world like the coronavirus has only accelerated the development of e-commerce.
dc.abstract.en | This study investigates Glovo case study with particular emphasis on the organization's strategy and pandemic situation and on defining the concept of a startup. The key intention is to define how the COVID-19 pandemic has affected e-commerce development and company strategy. The thesis also touches upon the strategy of the companies offering food delivery services during the crisis in Ukraine. Every event in the world affects the structure and operation of the enterprise, which is described in more detail in the third and fourth chapters of the work. The master's thesis consists of four chapters.The first chapter explains and characterizes the concept of the startup and describes the impact of technology development on online purchases. To illustrate the change in shopping over the years was used the "cards" method, which took place in Poland during the times of the People's Republic of Poland. The second chapter focuses on the Glovo organization and its microenvironment. The third chapter concerns the macro-environment of the Glovo organization and the activities of Glovo during two crisis situations. The final chapter, the fourth, describes the activities and strategy of Glovo during the pandemic. This chapter also presents increased user interest in the delivery of food services during the pandemic. The research methods used in this work are tools such as Porter's five forces concept, Pest analysis, and SWOT analysis.Based on the literature review and own observations, it was found that the COVID-19 pandemic contributed to the acceleration of e-commerce. Online shopping is becoming more and more common, and critical situation in the world like the coronavirus has only accelerated the development of e-commerce. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest zbadanie studium przypadku firmy Glovo ze szczególnym uwzględnieniem strategii organizacji oraz sytuacji pandemicznej oraz zdefiniowanie pojęcia startup. Kluczowym zamierzeniem jest określenie tego, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na rozwój e-commerce i strategię przedsiębiorstwa. W pracy została poruszona także strategia działania firm oferujących usługę dostawy jedzenia podczas kryzysowej sytuacji na Ukrainie. Każde wydarzenie na świecie wpływa na strukturę i działanie przedsiębiorstwa, co zostało szerzej opisane w trzecim i czwartym rozdziale pracy. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów.W pierwszym rozdziale wyjaśnione i scharakteryzowane zostało pojęcie startup oraz opisano wpływ rozwoju technologii na dokonywanie zakupów za pomocą Internetu. Do zobrazowania zmiany robienia zakupów na przestrzeni lat posłużono się metodą ‘’na kartki’’, która miała miejsce w Polsce, za czasów PRL-u. W rozdziale drugim opisano organizacje Glovo i jej otoczenie bliższe. Rozdział trzeci dotyczy makrootoczenia organizacji Glovo, czyli otoczenia dalszego oraz działania firmy Glovo podczas dwóch sytuacji kryzysowych. Ostatni rozdział, czwarty opisuje działania i strategię firmy Glovo podczas trwania pandemii. W tym rozdziale przedstawiono także wykresy, pokazujące zmiany zainteresowanych użytkowników usługą dostawy jedzenia przed pandemią oraz podczas pandemii. Metody badawcze, które zastosowano w niniejszej pracy to narzędzia takie jak koncepcja pięciu sił Portera, analiza Pest oraz analiza SWOT.Na podstawie przeglądu literatury i obserwacji własnych stwierdzono, że pandemia COVID-19 przyczyniła się do przyspieszenia handlu elektronicznego, jakim jest e-commerce. Zakupy w Internecie stają się coraz bardziej powszechne, a sytuacja krytyczna na świecie, jaką jest koronawirus przyspieszyła tylko rozwój e-handlu. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Barańska, Marzena | pl |
dc.contributor.author | Śwital, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Barańska, Marzena | pl |
dc.contributor.reviewer | Plebańczyk, Katarzyna - 131440 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-31T22:46:31Z | |
dc.date.available | 2022-10-31T22:46:31Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-27 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie mediami i reklamą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160271-293626 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/303111 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | E-COMMERCE – GLOVO – STARTUP – PANDEMIC COVID-19 – MANAGEMENT | pl |
dc.subject.pl | E-COMMERCE – GLOVO – STARTUP – PANDEMIA COVID-19 – ZARZĄDZANIE | pl |
dc.title | Znaczenie marketingu przy rozwoju start-up'u na przykładzie Glovo | pl |
dc.title.alternative | The meaning of marketing in the development of a start-up using an example of Glovo | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |