Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Związek korzystania z portali randkowych ze wzrostem oczekiwań wobec partnerów romantycznych
The connection between using dating apps and establishing higher expectations towards romantic partners
portale randkowe, oczekiwania wobec partnera romantycznego, paradoks wyboru, autoprezentacja, atrakcyjne alternatywy, samoocena.
dating apps, expectations towards a romantic partner, the paradox of choice, self-presentation, attractive alternatives, self-esteem.
Ideą przyświecającą powstaniu platform randkowych było przedstawienie użytkownikom pozornie niekończącej się listy kandydatów, w celu odnalezienia ideału spełniającego wszystkie ich oczekiwania. Wizja nielimitowanego wyboru zdaje się mieć kluczowe znaczenie dla kształtowania tych wymagań. Dotychczas obszar analiz nad potencjalnym powiązaniem korzystania z platform randkowych ze zmianą postrzegania obrazu pożądanego partnera był słabo eksplorowany. Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy używanie wyżej wymienionych portali ma rzeczywiście związek z ustanawianiem wyższych standardów wobec partnerów. Do wyjaśnienia tej zależności użyto założeń psychologii społecznej i ewolucyjnej, odwołując się do takich zjawisk jak: paradoks wyboru, wybiórcza autoprezentacja, atrakcyjne alternatywy, wizualizacja i idealizacja. W badaniu zastosowano autorski Kwestionariusz Oczekiwań wobec Partnera Romantycznego. Założenie o wzroście oczekiwań znalazło potwierdzenie w wynikach, jednak osoby korzystające z serwisów codziennie wykazały wyższy poziom wymagań, niż te logujące się sporadycznie, co było sprzeczne z postawioną hipotezą o braku istotnych różnic. Poziom wyznaczonych standardów różnicowała grupa wiekowa uczestników.. Badani mężczyźni, zgodnie z założeniami, kładli większy nacisk na istotność atrakcyjności fizycznej partnerki niż kobiety partnera. Z kolei hipoteza o przypisywaniu przez kobiety większej wagi do statusu i zasobów partnera nie znalazła potwierdzenia w wynikach uzyskanych na badanej próbie. Wykazano, że poczucie własnej wartości jednostki, mierzone Skalą Samooceny SES Rosenberga, moderuje wzrost minimalnych wyznaczanych przez nią standardów.
Dating apps present users with an endless list of candidates and it seems to be crucial in shaping their expectations. The aim of this study was to investigate this poorly explored phenomena. To explain whether the use of dating apps is related to setting higher standards for partners, we used theories from social and evolutionary psychology - the paradox of choice, selective self-presentation, attractive alternatives and idealization. The assumption was confirmed, using results collected with the authors' Romantic Partner Expectations Questionnaire. The level of standards was differentiated by the age of participants. Male participants, compared to females, placed greater emphasis on the importance of the physical attractiveness. The hypothesis of women attributing greater importance to their partner's status and resources was not confirmed in our sample. It was demonstrated that an individual's sense of self-worth, measured by the Rosenberg Self-Esteem Scale, moderates the increase in the minimum standards they set.
dc.abstract.en | Dating apps present users with an endless list of candidates and it seems to be crucial in shaping their expectations. The aim of this study was to investigate this poorly explored phenomena. To explain whether the use of dating apps is related to setting higher standards for partners, we used theories from social and evolutionary psychology - the paradox of choice, selective self-presentation, attractive alternatives and idealization. The assumption was confirmed, using results collected with the authors' Romantic Partner Expectations Questionnaire. The level of standards was differentiated by the age of participants. Male participants, compared to females, placed greater emphasis on the importance of the physical attractiveness. The hypothesis of women attributing greater importance to their partner's status and resources was not confirmed in our sample. It was demonstrated that an individual's sense of self-worth, measured by the Rosenberg Self-Esteem Scale, moderates the increase in the minimum standards they set. | pl |
dc.abstract.pl | Ideą przyświecającą powstaniu platform randkowych było przedstawienie użytkownikom pozornie niekończącej się listy kandydatów, w celu odnalezienia ideału spełniającego wszystkie ich oczekiwania. Wizja nielimitowanego wyboru zdaje się mieć kluczowe znaczenie dla kształtowania tych wymagań. Dotychczas obszar analiz nad potencjalnym powiązaniem korzystania z platform randkowych ze zmianą postrzegania obrazu pożądanego partnera był słabo eksplorowany. Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy używanie wyżej wymienionych portali ma rzeczywiście związek z ustanawianiem wyższych standardów wobec partnerów. Do wyjaśnienia tej zależności użyto założeń psychologii społecznej i ewolucyjnej, odwołując się do takich zjawisk jak: paradoks wyboru, wybiórcza autoprezentacja, atrakcyjne alternatywy, wizualizacja i idealizacja. W badaniu zastosowano autorski Kwestionariusz Oczekiwań wobec Partnera Romantycznego. Założenie o wzroście oczekiwań znalazło potwierdzenie w wynikach, jednak osoby korzystające z serwisów codziennie wykazały wyższy poziom wymagań, niż te logujące się sporadycznie, co było sprzeczne z postawioną hipotezą o braku istotnych różnic. Poziom wyznaczonych standardów różnicowała grupa wiekowa uczestników.. Badani mężczyźni, zgodnie z założeniami, kładli większy nacisk na istotność atrakcyjności fizycznej partnerki niż kobiety partnera. Z kolei hipoteza o przypisywaniu przez kobiety większej wagi do statusu i zasobów partnera nie znalazła potwierdzenia w wynikach uzyskanych na badanej próbie. Wykazano, że poczucie własnej wartości jednostki, mierzone Skalą Samooceny SES Rosenberga, moderuje wzrost minimalnych wyznaczanych przez nią standardów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Iniewicz, Grzegorz - 128373 | pl |
dc.contributor.author | Świercz, Alicja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Iniewicz, Grzegorz - 128373 | pl |
dc.contributor.reviewer | Niedźwieńska, Agnieszka - 130944 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T21:53:23Z | |
dc.date.available | 2023-09-14T21:53:23Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-14 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170429-260638 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318999 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | dating apps, expectations towards a romantic partner, the paradox of choice, self-presentation, attractive alternatives, self-esteem. | pl |
dc.subject.pl | portale randkowe, oczekiwania wobec partnera romantycznego, paradoks wyboru, autoprezentacja, atrakcyjne alternatywy, samoocena. | pl |
dc.title | Związek korzystania z portali randkowych ze wzrostem oczekiwań wobec partnerów romantycznych | pl |
dc.title.alternative | The connection between using dating apps and establishing higher expectations towards romantic partners | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |