Nie taki koronawirus straszny jak go malują - fake news w dobie COVID 19. Case study

master
dc.abstract.enOne of the most important problems of today's society is too much information. This is how fake news is created. The autor of this master's thesis discusses the phenomenon of fake news. She defines it and describes the degree of credibility of the contemporary media and false information. She describes the situation of the COVID-19 pandemic and fake news about it. She describes the results of a survey about fake news about coronavirus. The purpose of the study was to verify the hypothesis that the COVID-19 pandemic resulted in an increase in the quantity of fake news appearing in the media. She wanted also answer the following questions: Do we trust in media? Do we know that we should to verify information published in the media? Can we distinguish between real information and fake news, especially about the pandemic?pl
dc.abstract.plJednym z najistotniejszych problemów dzisiejszego społeczeństwa stała się nadmierna ilość informacji. Ich wszechobecność prowadzi do spadku jakości, a w konsekwencji do powstawania fake newsów. W niniejszej pracy omówiono zjawisko fake newsa. Podjęto próbę zdefiniowania go, wymieniono kategorie, w których występuje, oraz opisano stopień wiarygodności współczesnych mediów i pojawiające się w nich nieprawdziwe informacje. Następnie nakreślono sytuację pandemii COVID-19 oraz odniesiono się do informacji umieszczanych na jej temat w Internecie. Powyższe rozważania zastosowano do weryfikacji fake newsów dotyczących koronawirusa. Przedstawiono również wyniki badania jakościowego, dotyczącego świadomości istnienia fake newsów w społeczeństwie. Celem pracy było zweryfikowanie hipotezy zakładającej, że pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie ilości fake newsów, pojawiających się w mediach, a także odpowiedź na pytania: Czy media są uważane za wiarygodne źródło informacji? Czy społeczeństwo zdaje sobie sprawę z potrzeby weryfikowania prawdziwości informacji, umieszczanych w mediach? Czy respondenci z grupy kontrolnej potrafią odróżniać prawdziwe komunikaty od fake newsów, zwłaszcza na temat pandemii?pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorBarańska, Marzenapl
dc.contributor.authorMaryjewska, Jagodapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerBarańska, Marzenapl
dc.contributor.reviewerModzelewska, Annapl
dc.date.accessioned2022-07-06T21:32:45Z
dc.date.available2022-07-06T21:32:45Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudyzarządzanie mediami i reklamąpl
dc.identifier.apddiploma-147303-281645pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294911
dc.languagepolpl
dc.subject.enCOVID-19, FAKE NEWS, FALSE INFORMATION, FALSE MESSAGE, SOCIAL MEDIApl
dc.subject.plCOVID-19, FAKE NEWS, FAŁSZYWE INFORMACJE, FAŁSZYWE WIADOMOŚCI, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWEpl
dc.titleNie taki koronawirus straszny jak go malują - fake news w dobie COVID 19. Case studypl
dc.title.alternativeThe coronavirus is not so black as it is painted - fake news during a pandemic. Case studypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
One of the most important problems of today's society is too much information. This is how fake news is created. The autor of this master's thesis discusses the phenomenon of fake news. She defines it and describes the degree of credibility of the contemporary media and false information. She describes the situation of the COVID-19 pandemic and fake news about it. She describes the results of a survey about fake news about coronavirus. The purpose of the study was to verify the hypothesis that the COVID-19 pandemic resulted in an increase in the quantity of fake news appearing in the media. She wanted also answer the following questions: Do we trust in media? Do we know that we should to verify information published in the media? Can we distinguish between real information and fake news, especially about the pandemic?
dc.abstract.plpl
Jednym z najistotniejszych problemów dzisiejszego społeczeństwa stała się nadmierna ilość informacji. Ich wszechobecność prowadzi do spadku jakości, a w konsekwencji do powstawania fake newsów. W niniejszej pracy omówiono zjawisko fake newsa. Podjęto próbę zdefiniowania go, wymieniono kategorie, w których występuje, oraz opisano stopień wiarygodności współczesnych mediów i pojawiające się w nich nieprawdziwe informacje. Następnie nakreślono sytuację pandemii COVID-19 oraz odniesiono się do informacji umieszczanych na jej temat w Internecie. Powyższe rozważania zastosowano do weryfikacji fake newsów dotyczących koronawirusa. Przedstawiono również wyniki badania jakościowego, dotyczącego świadomości istnienia fake newsów w społeczeństwie. Celem pracy było zweryfikowanie hipotezy zakładającej, że pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie ilości fake newsów, pojawiających się w mediach, a także odpowiedź na pytania: Czy media są uważane za wiarygodne źródło informacji? Czy społeczeństwo zdaje sobie sprawę z potrzeby weryfikowania prawdziwości informacji, umieszczanych w mediach? Czy respondenci z grupy kontrolnej potrafią odróżniać prawdziwe komunikaty od fake newsów, zwłaszcza na temat pandemii?
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Barańska, Marzena
dc.contributor.authorpl
Maryjewska, Jagoda
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Barańska, Marzena
dc.contributor.reviewerpl
Modzelewska, Anna
dc.date.accessioned
2022-07-06T21:32:45Z
dc.date.available
2022-07-06T21:32:45Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
zarządzanie mediami i reklamą
dc.identifier.apdpl
diploma-147303-281645
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294911
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
COVID-19, FAKE NEWS, FALSE INFORMATION, FALSE MESSAGE, SOCIAL MEDIA
dc.subject.plpl
COVID-19, FAKE NEWS, FAŁSZYWE INFORMACJE, FAŁSZYWE WIADOMOŚCI, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
dc.titlepl
Nie taki koronawirus straszny jak go malują - fake news w dobie COVID 19. Case study
dc.title.alternativepl
The coronavirus is not so black as it is painted - fake news during a pandemic. Case study
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections