Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nie taki koronawirus straszny jak go malują - fake news w dobie COVID 19. Case study
The coronavirus is not so black as it is painted - fake news during a pandemic. Case study
COVID-19, FAKE NEWS, FAŁSZYWE INFORMACJE, FAŁSZYWE WIADOMOŚCI, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
COVID-19, FAKE NEWS, FALSE INFORMATION, FALSE MESSAGE, SOCIAL MEDIA
Jednym z najistotniejszych problemów dzisiejszego społeczeństwa stała się nadmierna ilość informacji. Ich wszechobecność prowadzi do spadku jakości, a w konsekwencji do powstawania fake newsów. W niniejszej pracy omówiono zjawisko fake newsa. Podjęto próbę zdefiniowania go, wymieniono kategorie, w których występuje, oraz opisano stopień wiarygodności współczesnych mediów i pojawiające się w nich nieprawdziwe informacje. Następnie nakreślono sytuację pandemii COVID-19 oraz odniesiono się do informacji umieszczanych na jej temat w Internecie. Powyższe rozważania zastosowano do weryfikacji fake newsów dotyczących koronawirusa. Przedstawiono również wyniki badania jakościowego, dotyczącego świadomości istnienia fake newsów w społeczeństwie. Celem pracy było zweryfikowanie hipotezy zakładającej, że pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie ilości fake newsów, pojawiających się w mediach, a także odpowiedź na pytania: Czy media są uważane za wiarygodne źródło informacji? Czy społeczeństwo zdaje sobie sprawę z potrzeby weryfikowania prawdziwości informacji, umieszczanych w mediach? Czy respondenci z grupy kontrolnej potrafią odróżniać prawdziwe komunikaty od fake newsów, zwłaszcza na temat pandemii?
One of the most important problems of today's society is too much information. This is how fake news is created. The autor of this master's thesis discusses the phenomenon of fake news. She defines it and describes the degree of credibility of the contemporary media and false information. She describes the situation of the COVID-19 pandemic and fake news about it. She describes the results of a survey about fake news about coronavirus. The purpose of the study was to verify the hypothesis that the COVID-19 pandemic resulted in an increase in the quantity of fake news appearing in the media. She wanted also answer the following questions: Do we trust in media? Do we know that we should to verify information published in the media? Can we distinguish between real information and fake news, especially about the pandemic?
dc.abstract.en | One of the most important problems of today's society is too much information. This is how fake news is created. The autor of this master's thesis discusses the phenomenon of fake news. She defines it and describes the degree of credibility of the contemporary media and false information. She describes the situation of the COVID-19 pandemic and fake news about it. She describes the results of a survey about fake news about coronavirus. The purpose of the study was to verify the hypothesis that the COVID-19 pandemic resulted in an increase in the quantity of fake news appearing in the media. She wanted also answer the following questions: Do we trust in media? Do we know that we should to verify information published in the media? Can we distinguish between real information and fake news, especially about the pandemic? | pl |
dc.abstract.pl | Jednym z najistotniejszych problemów dzisiejszego społeczeństwa stała się nadmierna ilość informacji. Ich wszechobecność prowadzi do spadku jakości, a w konsekwencji do powstawania fake newsów. W niniejszej pracy omówiono zjawisko fake newsa. Podjęto próbę zdefiniowania go, wymieniono kategorie, w których występuje, oraz opisano stopień wiarygodności współczesnych mediów i pojawiające się w nich nieprawdziwe informacje. Następnie nakreślono sytuację pandemii COVID-19 oraz odniesiono się do informacji umieszczanych na jej temat w Internecie. Powyższe rozważania zastosowano do weryfikacji fake newsów dotyczących koronawirusa. Przedstawiono również wyniki badania jakościowego, dotyczącego świadomości istnienia fake newsów w społeczeństwie. Celem pracy było zweryfikowanie hipotezy zakładającej, że pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie ilości fake newsów, pojawiających się w mediach, a także odpowiedź na pytania: Czy media są uważane za wiarygodne źródło informacji? Czy społeczeństwo zdaje sobie sprawę z potrzeby weryfikowania prawdziwości informacji, umieszczanych w mediach? Czy respondenci z grupy kontrolnej potrafią odróżniać prawdziwe komunikaty od fake newsów, zwłaszcza na temat pandemii? | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Barańska, Marzena | pl |
dc.contributor.author | Maryjewska, Jagoda | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Barańska, Marzena | pl |
dc.contributor.reviewer | Modzelewska, Anna | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T21:32:45Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T21:32:45Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie mediami i reklamą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-147303-281645 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294911 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | COVID-19, FAKE NEWS, FALSE INFORMATION, FALSE MESSAGE, SOCIAL MEDIA | pl |
dc.subject.pl | COVID-19, FAKE NEWS, FAŁSZYWE INFORMACJE, FAŁSZYWE WIADOMOŚCI, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE | pl |
dc.title | Nie taki koronawirus straszny jak go malują - fake news w dobie COVID 19. Case study | pl |
dc.title.alternative | The coronavirus is not so black as it is painted - fake news during a pandemic. Case study | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |