Zakopiańskie malarstwo na szkle : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech

2024
book
monography
dc.abstract.enThe glass painting of the talented three Czech siblings deserve attention for at least several reasons. In the context of the development of creativity in Podhale region, it clearly demonstrates the fundamental aesthetic change that took place in the approach to glass as an artistic material over several decades, starting from the interwar period until the 1980's. While Bronislaw Czech's paintings are clearly anchored in aesthetic conventions typical of painting, practiced before World War II by artists fascinated by the Tatra Mountains and the culture of the Podhale highlanders, the works of Stanislawa Czech-Walczakowa belong to a completely different era in the history of Polish artistic culture. The beginning of this second period falls on the end of the 1940s, when a new trend of artistic creativity, called contemporary folk art, begins to develop intensively in post-war Poland, and glass painting in the Tatra Mountains with Zakopane as its center, will soon become an integral part of it. This transition is clearly visible, especially in the works of Janina Czech-Kapłonowa, whose paintings are clearly located at the junction of these two eras. The pictures of the Czech siblings can also be treated as traces reflected in glass, documenting various, often very difficult vicissitudes of their fate. For Bronislaw, glass painting, once practiced as an additional occupation, after his imprisonment in KL Auschwitz conditioned his daily existence in the camp hell. For Stanisława, as a folk artist, creating pictures was a consciously chosen profession, but also an activity from which she derived a lot of pleasure and satisfaction until the end. In turn, Janina treated copying the works of her deceased brother as her sisterly duty, and she considered glass painting to be part of the family heritage, which should be cared for and cultivated.
dc.abstract.plMalarstwo na szkle utalentowanej trójki rodzeństwa Czechów zasługuje na uwagę z co najmniej kilku powodów. W kontekście rozwoju dziedziny twórczości na Podhalu, w klarowny sposób pokazuje zasadniczą zmianę estetyczną, która dokonała się w podejściu do szkła jako tworzywa artystycznego na przestrzeni kilkudziesięciu lat, począwszy od okresu międzywojnia aż po lata 80. XX wieku. O ile obrazy Bronisława Czecha są wyraźnie zakotwiczone w konwencjach estetycznych, typowych dla malarstwa, uprawianego przed II wojną światową przez artystów zafascynowanych Tatrami i kulturą górali podhalańskich, o tyle prace Stanisławy Czech-Walczakowej należą już do zupełnie innej epoki w dziejach polskiej kultury artystycznej. Początek tego drugiego okresu przypada bowiem na schyłek lat 40. XX w., gdy w powojennej Polsce zaczyna intensywnie rozwijać się nowy nurt twórczości plastycznej, zwany współczesną sztuką ludową, a jej integralną częścią stanie się wkrótce podtatrzańskie malarstwo na szkle z Zakopanem jako jego centrum. Przejście to widać bardzo dobrze zwłaszcza w pracach Janiny Czech-Kapłonowej, której obrazy sytuują się wyraźnie na styku tych dwóch epok. Obrazy rodzeństwa Czechów można potraktować również jako odbite w szkle ślady, dokumentujące różne, nierzadko bardzo trudne koleje ich losu. Dla Bronisława malowanie na szkle, uprawiane niegdyś jako zajęcie dodatkowe, po uwięzieniu w KL Auschwitz warunkowało jego codzienną egzystencję w obozowym piekle. Dla Stanisławy jako twórczyni ludowej tworzenie obrazów było wybranym świadomie zawodem, ale też zajęciem, z którego do końca czerpała dużo przyjemności i satysfakcji. Z kolei Janina traktowała kopiowanie dzieł zmarłego brata za swój siostrzany obowiązek, a malowanie na szkle uznawała za część rodzinnego dziedzictwa, o które należy dbać i je kultywować.
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
dc.contributor.authorGolonka-Czajkowska, Monika - 128100
dc.date.accessioned2025-03-13T13:42:19Z
dc.date.available2025-03-13T13:42:19Z
dc.date.createdat2025-02-24T15:10:00Zen
dc.date.issued2024
dc.description.additionalTekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim, niemieckim i rosyjskim. Tłumaczenie na język angielski: Agneszka Roj-Świerczek, tłumaczenie na język niemiecki: Ewa Kempny-Watycha, tłumaczenie na język rosyjski Joanna Osipowa-Policha.
dc.description.physical170
dc.identifier.isbn978-83-65584-67-0
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550167
dc.languagepol
dc.placeZakopane
dc.publisherZakopiańskie Centrum Kultury
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enanthropology
dc.subject.enethnography
dc.subject.enethnology
dc.subject.enart
dc.subject.englass painting
dc.subject.enZakopane
dc.subject.enKL Auschwitz
dc.subject.enBronisław Czech
dc.subject.enStanisława Czech-Walczak
dc.subject.enJanina Czech-Kapłan
dc.subject.plantropologia
dc.subject.pletnografia
dc.subject.pletnologia
dc.subject.plsztuka
dc.subject.plmalarstwo na szkle
dc.subject.plZakopane
dc.subject.plKL Auschwitz
dc.subject.plBronisław Czech
dc.subject.plStanisława Czech-Walczak
dc.subject.plJanina Czech-Kapłan
dc.subtypeMonography
dc.titleZakopiańskie malarstwo na szkle : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.title.alternativeZakopane glass painting : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.title.alternativeHinterglasmalerei von Zakopane : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.title.alternativeZakopanskaâ živopis' na stekle : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.typeBook
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The glass painting of the talented three Czech siblings deserve attention for at least several reasons. In the context of the development of creativity in Podhale region, it clearly demonstrates the fundamental aesthetic change that took place in the approach to glass as an artistic material over several decades, starting from the interwar period until the 1980's. While Bronislaw Czech's paintings are clearly anchored in aesthetic conventions typical of painting, practiced before World War II by artists fascinated by the Tatra Mountains and the culture of the Podhale highlanders, the works of Stanislawa Czech-Walczakowa belong to a completely different era in the history of Polish artistic culture. The beginning of this second period falls on the end of the 1940s, when a new trend of artistic creativity, called contemporary folk art, begins to develop intensively in post-war Poland, and glass painting in the Tatra Mountains with Zakopane as its center, will soon become an integral part of it. This transition is clearly visible, especially in the works of Janina Czech-Kapłonowa, whose paintings are clearly located at the junction of these two eras. The pictures of the Czech siblings can also be treated as traces reflected in glass, documenting various, often very difficult vicissitudes of their fate. For Bronislaw, glass painting, once practiced as an additional occupation, after his imprisonment in KL Auschwitz conditioned his daily existence in the camp hell. For Stanisława, as a folk artist, creating pictures was a consciously chosen profession, but also an activity from which she derived a lot of pleasure and satisfaction until the end. In turn, Janina treated copying the works of her deceased brother as her sisterly duty, and she considered glass painting to be part of the family heritage, which should be cared for and cultivated.
dc.abstract.pl
Malarstwo na szkle utalentowanej trójki rodzeństwa Czechów zasługuje na uwagę z co najmniej kilku powodów. W kontekście rozwoju dziedziny twórczości na Podhalu, w klarowny sposób pokazuje zasadniczą zmianę estetyczną, która dokonała się w podejściu do szkła jako tworzywa artystycznego na przestrzeni kilkudziesięciu lat, począwszy od okresu międzywojnia aż po lata 80. XX wieku. O ile obrazy Bronisława Czecha są wyraźnie zakotwiczone w konwencjach estetycznych, typowych dla malarstwa, uprawianego przed II wojną światową przez artystów zafascynowanych Tatrami i kulturą górali podhalańskich, o tyle prace Stanisławy Czech-Walczakowej należą już do zupełnie innej epoki w dziejach polskiej kultury artystycznej. Początek tego drugiego okresu przypada bowiem na schyłek lat 40. XX w., gdy w powojennej Polsce zaczyna intensywnie rozwijać się nowy nurt twórczości plastycznej, zwany współczesną sztuką ludową, a jej integralną częścią stanie się wkrótce podtatrzańskie malarstwo na szkle z Zakopanem jako jego centrum. Przejście to widać bardzo dobrze zwłaszcza w pracach Janiny Czech-Kapłonowej, której obrazy sytuują się wyraźnie na styku tych dwóch epok. Obrazy rodzeństwa Czechów można potraktować również jako odbite w szkle ślady, dokumentujące różne, nierzadko bardzo trudne koleje ich losu. Dla Bronisława malowanie na szkle, uprawiane niegdyś jako zajęcie dodatkowe, po uwięzieniu w KL Auschwitz warunkowało jego codzienną egzystencję w obozowym piekle. Dla Stanisławy jako twórczyni ludowej tworzenie obrazów było wybranym świadomie zawodem, ale też zajęciem, z którego do końca czerpała dużo przyjemności i satysfakcji. Z kolei Janina traktowała kopiowanie dzieł zmarłego brata za swój siostrzany obowiązek, a malowanie na szkle uznawała za część rodzinnego dziedzictwa, o które należy dbać i je kultywować.
dc.affiliation
Wydział Historyczny : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
dc.contributor.author
Golonka-Czajkowska, Monika - 128100
dc.date.accessioned
2025-03-13T13:42:19Z
dc.date.available
2025-03-13T13:42:19Z
dc.date.createdaten
2025-02-24T15:10:00Z
dc.date.issued
2024
dc.description.additional
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim, niemieckim i rosyjskim. Tłumaczenie na język angielski: Agneszka Roj-Świerczek, tłumaczenie na język niemiecki: Ewa Kempny-Watycha, tłumaczenie na język rosyjski Joanna Osipowa-Policha.
dc.description.physical
170
dc.identifier.isbn
978-83-65584-67-0
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550167
dc.language
pol
dc.place
Zakopane
dc.publisher
Zakopiańskie Centrum Kultury
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.subject.en
anthropology
dc.subject.en
ethnography
dc.subject.en
ethnology
dc.subject.en
art
dc.subject.en
glass painting
dc.subject.en
Zakopane
dc.subject.en
KL Auschwitz
dc.subject.en
Bronisław Czech
dc.subject.en
Stanisława Czech-Walczak
dc.subject.en
Janina Czech-Kapłan
dc.subject.pl
antropologia
dc.subject.pl
etnografia
dc.subject.pl
etnologia
dc.subject.pl
sztuka
dc.subject.pl
malarstwo na szkle
dc.subject.pl
Zakopane
dc.subject.pl
KL Auschwitz
dc.subject.pl
Bronisław Czech
dc.subject.pl
Stanisława Czech-Walczak
dc.subject.pl
Janina Czech-Kapłan
dc.subtype
Monography
dc.title
Zakopiańskie malarstwo na szkle : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.title.alternative
Zakopane glass painting : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.title.alternative
Hinterglasmalerei von Zakopane : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.title.alternative
Zakopanskaâ živopis' na stekle : Stanisława Czech-Walczak, Janina Czech-Kapłan, Bronisław Czech
dc.type
Book
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
4
Odessa
1

No access

No Thumbnail Available