Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zasada szybkości w postępowaniu administracyjnym
The Rule of Prompt Proceedings in The Administrative Procedure.
zasada szybkości w postępowaniu administracyjnym, zasada szybkości, szybkość postępowania, szybkie postępowanie, sprawne postępowanie, mediacja administracyjna, milczące załatwienie sprawy, postępowanie uproszczone, zrzeczenie się odwołania, ponaglenie, bezczynność, przewlekłość, skarga do sądu administracyjnego, kodeks administracyjny.
The rule of prompt proceedings, prompt proceedings, quick procedure, polish code of administrative proceedings, infringments of the rule of prompt proceedings, without unnecessary delay, disposing matters, public administrative authorities
Niniejsza praca magisterska dotyczy zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym. Celem pracy jest przedstawienie wspomnianej zasady w znacznie szerszej perspektywie, aniżeli tej, która ogranicza ją do treści art. 12 kodeksu postępowania administracyjnego (,,k.p.a."). Na początku pracy znajdują się rozważania ogólne dotyczące charakteru zasady szybkości w świetle dokonań prawoznawstwa oraz uwagi dotyczące jej ,,ponadkodeksowego" charakteru, wynikającego z faktu, iż jej zrębów poszukiwać można w polskiej konstytucji bądź to w aktach prawa unii europejskiej i międzynarodowych. Pozwala to sformułować tezę o uniwersalności tej zasady, a także o jej wadze i i przydatności dla polskiego systemie prawa. Oprócz tego zostaje omówiony zakres przedmiotowy oraz podmiotowy wspomnianej zasady w świetle uregulowań k.p.a.Kolejny rozdział poświęcony jest temu, jak wspomniana zasada zostaje uszczegóławiana przez ustawodawcę. Zostaje on bowiem niejako ,,zmuszony" do zapewniania gwarancji przestrzegania tej zasady w ramach przyszłych postępowań administracyjnych i występujących w nich stron postępowania. W części tej zostają przedstawione regulacje kodeksowe związane ze wskazanymi przez ustawodawcę terminami załatwiania spraw administracyjnych, a także szereg instytucji czy też mechanizmów procesowych, które ustawodawca wprowadził umożliwiając stronom jak i organom prowadzącym postępowanie przyspieszenie partykularnego postępowania. Mowa tutaj o instytucjach wprowadzonych nowelizacją k.p.a. z 2017 r. tj. mediacja wraz z możliwością zawarcia ugody, postępowanie uproszczone, milczące załatwienie sprawy jak i zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania. Przytoczone instytucje są przedmiotem analizy pod kątem tego, czy mogą one wpłynąć w sposób pozytywny na sprawność prowadzonych postępowań.Ostatni rozdział został poświęcony kwestii naruszeń zasady szybkości oraz możliwym sposobom zapobiegania jak i przeciwdziałania występującym naruszeniom ze strony organów administracji publicznej. W pierwszej części omówione zostają uchybienia w postaci bezczynności jak i przewlekłości postępowania, a następnie wskazane zostają środki umożliwiające stronom postępowania administracyjnego dochodzenia swoich praw i wolności zagwarantowanych konstytucyjnie i kodeksowo. Spośród szeregu możliwych środków przedmiotem wywodu objęte zostało ponaglenie oraz skarga do sądu administracyjnego, która podkreśla nie tylko związek postępowania administracyjnego z sądowoadministracyjnym, lecz także to, że jednostki (strony postępowania administracyjnego) mają możliwość dochodzenia swoich praw poza administracją publiczną, przed niezależnym i bezstronnym podmiotem, czyli sądem administracyjnym. Ponadto opisane zostały procedury składania i rozpatrywania wspomnianych środków, a także przedstawione warianty możliwych rozstrzygnięć, w ramach których dochodzi do oceny, czy rzeczywiście doszło do naruszenia zasady szybkości.W pracy tej zostaje zatem ukazana zasady szybkości jako zasada, która ma być skutecznie realizowana przez ustawodawcę, ze względu na to, że stanowi ona określoną wartość w postępowaniu administracyjnym. Dodatkowo zostają przedstawione poszczególne gwarancje mające zapewniać jej praktyczną skuteczność, a także środki umożliwiające jej egzekwowanie. Wobec tego niniejszy wywód jest próbą spojrzenia na wspomnianą zasadę z perspektywy kompleksowej oraz związany z nią system przepisów - co z kolei oznacza, że stanowi to odejście od ograniczenia jej jedynie do literalnej treści art. 12 k.p.a.
This thesis aims is to present The Rule of Prompt Proceedings in such a way that allows us to acknowledge that the aformentioned rule affects and determines the whole course of proceedings in the Administrative Procedure. The first chapter treats on general issues such as whether this rule has a foundations outside of The Code of Administrative Proceeedings or how should we perceive this rule in the light of legal rules and principles. Also whether this rule should be considered to be an important one in European or International legal acts. In addition it regards the issue of its scope in the Polish Code of Administrative Proceedings.Second part deals on the mechanisms which were established in order to provide the real application of this rule (most of them had been implemented recently - in 2017) such as an administrative's mediation and settlement, simplified proccess of issuing decisions, and a possibility to waive the right to lodge an appeal. Those measures may determine whether the matter will be disposed urgently and without unnecessary delay.Last part is about the possible infringements regarding The Rule of Prompt Proceedings and granted measures which allows the parties to protect themselves and therefore force the public administration authorities to act accordingly to the rules of law.To conclude, the assumption of this thesis is to present how wide range of different provisions and norms had been created in order to ensure that the aformentioned rule will be obeyed and will be effective in providing the effective measures against infringements of the public administrative authorities.
dc.abstract.en | This thesis aims is to present The Rule of Prompt Proceedings in such a way that allows us to acknowledge that the aformentioned rule affects and determines the whole course of proceedings in the Administrative Procedure. The first chapter treats on general issues such as whether this rule has a foundations outside of The Code of Administrative Proceeedings or how should we perceive this rule in the light of legal rules and principles. Also whether this rule should be considered to be an important one in European or International legal acts. In addition it regards the issue of its scope in the Polish Code of Administrative Proceedings.Second part deals on the mechanisms which were established in order to provide the real application of this rule (most of them had been implemented recently - in 2017) such as an administrative's mediation and settlement, simplified proccess of issuing decisions, and a possibility to waive the right to lodge an appeal. Those measures may determine whether the matter will be disposed urgently and without unnecessary delay.Last part is about the possible infringements regarding The Rule of Prompt Proceedings and granted measures which allows the parties to protect themselves and therefore force the public administration authorities to act accordingly to the rules of law.To conclude, the assumption of this thesis is to present how wide range of different provisions and norms had been created in order to ensure that the aformentioned rule will be obeyed and will be effective in providing the effective measures against infringements of the public administrative authorities. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska dotyczy zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym. Celem pracy jest przedstawienie wspomnianej zasady w znacznie szerszej perspektywie, aniżeli tej, która ogranicza ją do treści art. 12 kodeksu postępowania administracyjnego (,,k.p.a."). Na początku pracy znajdują się rozważania ogólne dotyczące charakteru zasady szybkości w świetle dokonań prawoznawstwa oraz uwagi dotyczące jej ,,ponadkodeksowego" charakteru, wynikającego z faktu, iż jej zrębów poszukiwać można w polskiej konstytucji bądź to w aktach prawa unii europejskiej i międzynarodowych. Pozwala to sformułować tezę o uniwersalności tej zasady, a także o jej wadze i i przydatności dla polskiego systemie prawa. Oprócz tego zostaje omówiony zakres przedmiotowy oraz podmiotowy wspomnianej zasady w świetle uregulowań k.p.a.Kolejny rozdział poświęcony jest temu, jak wspomniana zasada zostaje uszczegóławiana przez ustawodawcę. Zostaje on bowiem niejako ,,zmuszony" do zapewniania gwarancji przestrzegania tej zasady w ramach przyszłych postępowań administracyjnych i występujących w nich stron postępowania. W części tej zostają przedstawione regulacje kodeksowe związane ze wskazanymi przez ustawodawcę terminami załatwiania spraw administracyjnych, a także szereg instytucji czy też mechanizmów procesowych, które ustawodawca wprowadził umożliwiając stronom jak i organom prowadzącym postępowanie przyspieszenie partykularnego postępowania. Mowa tutaj o instytucjach wprowadzonych nowelizacją k.p.a. z 2017 r. tj. mediacja wraz z możliwością zawarcia ugody, postępowanie uproszczone, milczące załatwienie sprawy jak i zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania. Przytoczone instytucje są przedmiotem analizy pod kątem tego, czy mogą one wpłynąć w sposób pozytywny na sprawność prowadzonych postępowań.Ostatni rozdział został poświęcony kwestii naruszeń zasady szybkości oraz możliwym sposobom zapobiegania jak i przeciwdziałania występującym naruszeniom ze strony organów administracji publicznej. W pierwszej części omówione zostają uchybienia w postaci bezczynności jak i przewlekłości postępowania, a następnie wskazane zostają środki umożliwiające stronom postępowania administracyjnego dochodzenia swoich praw i wolności zagwarantowanych konstytucyjnie i kodeksowo. Spośród szeregu możliwych środków przedmiotem wywodu objęte zostało ponaglenie oraz skarga do sądu administracyjnego, która podkreśla nie tylko związek postępowania administracyjnego z sądowoadministracyjnym, lecz także to, że jednostki (strony postępowania administracyjnego) mają możliwość dochodzenia swoich praw poza administracją publiczną, przed niezależnym i bezstronnym podmiotem, czyli sądem administracyjnym. Ponadto opisane zostały procedury składania i rozpatrywania wspomnianych środków, a także przedstawione warianty możliwych rozstrzygnięć, w ramach których dochodzi do oceny, czy rzeczywiście doszło do naruszenia zasady szybkości.W pracy tej zostaje zatem ukazana zasady szybkości jako zasada, która ma być skutecznie realizowana przez ustawodawcę, ze względu na to, że stanowi ona określoną wartość w postępowaniu administracyjnym. Dodatkowo zostają przedstawione poszczególne gwarancje mające zapewniać jej praktyczną skuteczność, a także środki umożliwiające jej egzekwowanie. Wobec tego niniejszy wywód jest próbą spojrzenia na wspomnianą zasadę z perspektywy kompleksowej oraz związany z nią system przepisów - co z kolei oznacza, że stanowi to odejście od ograniczenia jej jedynie do literalnej treści art. 12 k.p.a. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939 | pl |
dc.contributor.author | Passon, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939 | pl |
dc.contributor.reviewer | Klonowski, Kamil - 128892 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:18:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:18:05Z | |
dc.date.submitted | 2019-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134081-195930 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236329 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | The rule of prompt proceedings, prompt proceedings, quick procedure, polish code of administrative proceedings, infringments of the rule of prompt proceedings, without unnecessary delay, disposing matters, public administrative authorities | pl |
dc.subject.pl | zasada szybkości w postępowaniu administracyjnym, zasada szybkości, szybkość postępowania, szybkie postępowanie, sprawne postępowanie, mediacja administracyjna, milczące załatwienie sprawy, postępowanie uproszczone, zrzeczenie się odwołania, ponaglenie, bezczynność, przewlekłość, skarga do sądu administracyjnego, kodeks administracyjny. | pl |
dc.title | Zasada szybkości w postępowaniu administracyjnym | pl |
dc.title.alternative | The Rule of Prompt Proceedings in The Administrative Procedure. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |