Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Droga Ponad Niewiedzę" Pseudo-Dionizy Areopagita wobec poznania nieznanego Boga.
The way to the super-unknown – Pseud-Dionysius the Areopagite on getting to know the unknown God.
Pseudo-Dionizy Areopagita, Corpus Dionysiacum, mistyczna filozofia
Pseudo-Dionysius the Areopagite, Corpus Dionysiacum, mystical philosophy
Celem pracy jest przedstawienie dwóch ścieżek prowadzących do zrozumienia mistycznej myśli Pseudo-Dionizego Areopagity oraz zaprezentowanie takiego wyjaśnienia tożsamości nieznanego autora, które ma znaczenie dla odczytania filozofii Corpus Dionysiacum, w szczególności – mistycznej teologii. Założeniem tego przedsięwzięcia jest ukazanie autora i jego dzieła jako komplementarnych elementów, których rozdzielenie skutkuje pewną stratą. W pierwszym rozdziale omówione zostały wybrane aspekty badań nad tożsamością autora Corpus Dionysiacum, a także przedstawiona w zarysie historia tych badań, z uwzględnieniem propozycji współczesnych badaczy: M. Manikowskiego, T. Stępnia, Ch. M. Stanga i W. Riordana, którzy podjęli próbę zrozumienia znaczenie pseudonimu nieznanego autora, jako mającego znaczenie dla interpretacji zbioru jego pism. Podjęty został przy tej okazji temat znaczenia pseudonimu w kontekście mowy św. Pawła wygłoszonej na Areopagu (Dz 17, 22-31), jak również zagadnienie prawdziwej filozofii, za jaką Areopagita uważa chrześcijaństwo.Drugi rozdział zawiera omówienie filozoficznej doktryny Corpus Dionysiacum, wraz z uwzględnieniem jej chrześcijańskiej perspektywy, jak i roli neoplatońskich korzeni. Następnie zawarto przedstawienie mistycznej problematyki zbioru pism, w której to prezentacji wykorzystano opracowanie ks. T. Stępnia, Pseudo-Dionizy Areopagita. Chrześcijanin i platonik. Polemiczne aspekty pism Corpus Dionysiacum w kontekście mowy św. Pawła na Areopagu (Dz 17, 22-31), a także, pracą W. Riordana, pod tytułem Divine Light: The Theology of Denys the Areopagite. W zakończeniu, wyjaśniono pojęcie „apofatycznej antropologii” Pseudo-Dionizego (termin zaproponowany przez Ch. M. Stanga), to znaczy takiego spotkania ludzkiego ja z „Nieznanym Bogiem”, w którym zatraca się własne „ja”. Podsumowano także znaczenie całościowej interpretacji Corpus Dionysiacum, w której pseudonim i dzieło nie mogą zostać rozdzielone.
The purpose of the work is to show two ways of understanding mystical thought of Pseudo-Dionysius the Areopagite and to present an explanation of identity of the unknown author, that has importance to the interpretation of the Corpus Dionysiacum philosophy, especially its mystical theology. The assumption is to reveal that the author and his work are complementary elements, and that their separation causes some loss.First chapter includes introduction into chosen aspects of research into the identity of the author of the Corpus Dionysiacum and also, however generally, the history of the research. The work at that point refers to the conception of the contemporary scholars – M. Manikowski, T. Stępień, Ch. M. Stang and W. Riordan, who have tried to understand the importance of the pseudonym of the unknown author as important for interpretation of all his writings. The analysis is connected with the theme of the significance of the pseudonym within the context of the speech of St. Paul, that he had given to the court of the Areopagus in Athens (as recorded in Acts 17, 22-31) and the issue concerned with the true philosophy, according to the Areopagite, that is the Christianity. The next chapter explores the philosophy of the Corpus Dionysiacum, including the Christian view and the role of Neo-Platonism. Next, following the T. Stępień’s book entitled Pseudo-Dionisius The Areopagite – Christian and Platonist. Polemical Aspects of the Corpus Dionysiacum within the context of St. Paul’s Discourse at the Areopagus (Acts 17, 22-31) and the W. Riordan’s dissertation entitled, Divine Light. The Theology of Denys the Areopagite there is the analysis of the mystical aspect of the writings.The closing chapter involves the explanation of Pseudo-Dionysius’s “apophatic anthropology” (the term used by Ch. M. Stang), in other words, how the human self to have union with “the unknown God” must also become somehow “unknown”. This question is summing up the importance of the holistic interpretation of the Corpus Dionysiacum, in which the pseudonym of author and his writings are the integral parts.
dc.abstract.en | The purpose of the work is to show two ways of understanding mystical thought of Pseudo-Dionysius the Areopagite and to present an explanation of identity of the unknown author, that has importance to the interpretation of the Corpus Dionysiacum philosophy, especially its mystical theology. The assumption is to reveal that the author and his work are complementary elements, and that their separation causes some loss.First chapter includes introduction into chosen aspects of research into the identity of the author of the Corpus Dionysiacum and also, however generally, the history of the research. The work at that point refers to the conception of the contemporary scholars – M. Manikowski, T. Stępień, Ch. M. Stang and W. Riordan, who have tried to understand the importance of the pseudonym of the unknown author as important for interpretation of all his writings. The analysis is connected with the theme of the significance of the pseudonym within the context of the speech of St. Paul, that he had given to the court of the Areopagus in Athens (as recorded in Acts 17, 22-31) and the issue concerned with the true philosophy, according to the Areopagite, that is the Christianity. The next chapter explores the philosophy of the Corpus Dionysiacum, including the Christian view and the role of Neo-Platonism. Next, following the T. Stępień’s book entitled Pseudo-Dionisius The Areopagite – Christian and Platonist. Polemical Aspects of the Corpus Dionysiacum within the context of St. Paul’s Discourse at the Areopagus (Acts 17, 22-31) and the W. Riordan’s dissertation entitled, Divine Light. The Theology of Denys the Areopagite there is the analysis of the mystical aspect of the writings.The closing chapter involves the explanation of Pseudo-Dionysius’s “apophatic anthropology” (the term used by Ch. M. Stang), in other words, how the human self to have union with “the unknown God” must also become somehow “unknown”. This question is summing up the importance of the holistic interpretation of the Corpus Dionysiacum, in which the pseudonym of author and his writings are the integral parts. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest przedstawienie dwóch ścieżek prowadzących do zrozumienia mistycznej myśli Pseudo-Dionizego Areopagity oraz zaprezentowanie takiego wyjaśnienia tożsamości nieznanego autora, które ma znaczenie dla odczytania filozofii Corpus Dionysiacum, w szczególności – mistycznej teologii. Założeniem tego przedsięwzięcia jest ukazanie autora i jego dzieła jako komplementarnych elementów, których rozdzielenie skutkuje pewną stratą. W pierwszym rozdziale omówione zostały wybrane aspekty badań nad tożsamością autora Corpus Dionysiacum, a także przedstawiona w zarysie historia tych badań, z uwzględnieniem propozycji współczesnych badaczy: M. Manikowskiego, T. Stępnia, Ch. M. Stanga i W. Riordana, którzy podjęli próbę zrozumienia znaczenie pseudonimu nieznanego autora, jako mającego znaczenie dla interpretacji zbioru jego pism. Podjęty został przy tej okazji temat znaczenia pseudonimu w kontekście mowy św. Pawła wygłoszonej na Areopagu (Dz 17, 22-31), jak również zagadnienie prawdziwej filozofii, za jaką Areopagita uważa chrześcijaństwo.Drugi rozdział zawiera omówienie filozoficznej doktryny Corpus Dionysiacum, wraz z uwzględnieniem jej chrześcijańskiej perspektywy, jak i roli neoplatońskich korzeni. Następnie zawarto przedstawienie mistycznej problematyki zbioru pism, w której to prezentacji wykorzystano opracowanie ks. T. Stępnia, Pseudo-Dionizy Areopagita. Chrześcijanin i platonik. Polemiczne aspekty pism Corpus Dionysiacum w kontekście mowy św. Pawła na Areopagu (Dz 17, 22-31), a także, pracą W. Riordana, pod tytułem Divine Light: The Theology of Denys the Areopagite. W zakończeniu, wyjaśniono pojęcie „apofatycznej antropologii” Pseudo-Dionizego (termin zaproponowany przez Ch. M. Stanga), to znaczy takiego spotkania ludzkiego ja z „Nieznanym Bogiem”, w którym zatraca się własne „ja”. Podsumowano także znaczenie całościowej interpretacji Corpus Dionysiacum, w której pseudonim i dzieło nie mogą zostać rozdzielone. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Korus, Kazimierz - 129150 | pl |
dc.contributor.author | Wdowiak, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śnieżewski, Stanisław - 132336 | pl |
dc.contributor.reviewer | Korus, Kazimierz - 129150 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T22:15:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T22:15:16Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia klasyczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83950-11368 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/193309 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Pseudo-Dionysius the Areopagite, Corpus Dionysiacum, mystical philosophy | pl |
dc.subject.pl | Pseudo-Dionizy Areopagita, Corpus Dionysiacum, mistyczna filozofia | pl |
dc.title | "Droga Ponad Niewiedzę" Pseudo-Dionizy Areopagita wobec poznania nieznanego Boga. | pl |
dc.title.alternative | The way to the super-unknown – Pseud-Dionysius the Areopagite on getting to know the unknown God. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |