Klub 27 jako fenomen kultury i twór medialny

licenciate
dc.abstract.enThe subject of the thesis is the description and analysis of The 27 Club – a group of dead rock ‘n’ roll music celebrities, who passed away precisely at the age of 27. This phenomenon first appeared in the 90s in the mass media around the world and established itself in popular culture by creating a story about those who “lived fast and died young”. The group, which appears in media relations – “The 27 Club” – includes six stars: Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain and Amy Winehouse. However, there is also another group – “The 27s” – created by musicologists, which consists of about forty names.The analysis was created through the research of journalistic materials (postmortem articles) and the description of media-related events connected with the deaths of the individual members of the Club 27. The case study is supplemented by in-depth interview with an American researcher, Eric Segalstad, an author of the uniqe book, which withdraws the case of The 27 Club – “The 27s: The Greatest Myth of Rock & Roll”.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest opis i analiza Klubu 27 - grupy zmarłych gwiazd muzyki rozrywkowej, które odeszły dokładnie w wieku 27 lat. Zjawisko to pojawiło się w latach 90. w mediach masowych na całym świecie i na stałe zakorzeniło się w kulturze popularnej tworząc historię o "młodych – nieśmiertelnych". Grupa medialna – "The 27 Club" liczy sześć osób: Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain oraz Amy Winehouse. Grupa kulturoznawcza (muzykologiczna) "The 27s" to około czterdzieści nazwisk.Analiza zjawiska powstała dzięki badaniu materiałów dziennikarskich (relacji pośmiertnych) oraz opisowi wydarzeń okołomedialnych związanych ze śmiercią poszczególnych członków Klubu 27. Studium przypadku jest uzupełnione przez wywiad pogłębiony z amerykańskim badaczem, Erickiem Segalstadem, autorem jedynej na świecie książki podejmującej problem Klubu 27 - "The 27s: The Greatest Myth of Rock & Roll".pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.contributor.authorDąbrowska, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSłupek, Lucyna - 131939 pl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T08:22:29Z
dc.date.available2020-07-24T08:22:29Z
dc.date.submitted2012-07-02pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-67008-113947pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180436
dc.languagepolpl
dc.subject.enthe 27 club, media, popculture, musicpl
dc.subject.plklub 27, media, popkultura, muzykapl
dc.titleKlub 27 jako fenomen kultury i twór medialnypl
dc.title.alternativeThe 27 Club as culture phenomenon and media creationpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the thesis is the description and analysis of The 27 Club – a group of dead rock ‘n’ roll music celebrities, who passed away precisely at the age of 27. This phenomenon first appeared in the 90s in the mass media around the world and established itself in popular culture by creating a story about those who “lived fast and died young”. The group, which appears in media relations – “The 27 Club” – includes six stars: Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain and Amy Winehouse. However, there is also another group – “The 27s” – created by musicologists, which consists of about forty names.The analysis was created through the research of journalistic materials (postmortem articles) and the description of media-related events connected with the deaths of the individual members of the Club 27. The case study is supplemented by in-depth interview with an American researcher, Eric Segalstad, an author of the uniqe book, which withdraws the case of The 27 Club – “The 27s: The Greatest Myth of Rock & Roll”.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest opis i analiza Klubu 27 - grupy zmarłych gwiazd muzyki rozrywkowej, które odeszły dokładnie w wieku 27 lat. Zjawisko to pojawiło się w latach 90. w mediach masowych na całym świecie i na stałe zakorzeniło się w kulturze popularnej tworząc historię o "młodych – nieśmiertelnych". Grupa medialna – "The 27 Club" liczy sześć osób: Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain oraz Amy Winehouse. Grupa kulturoznawcza (muzykologiczna) "The 27s" to około czterdzieści nazwisk.Analiza zjawiska powstała dzięki badaniu materiałów dziennikarskich (relacji pośmiertnych) oraz opisowi wydarzeń okołomedialnych związanych ze śmiercią poszczególnych członków Klubu 27. Studium przypadku jest uzupełnione przez wywiad pogłębiony z amerykańskim badaczem, Erickiem Segalstadem, autorem jedynej na świecie książki podejmującej problem Klubu 27 - "The 27s: The Greatest Myth of Rock & Roll".
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.contributor.authorpl
Dąbrowska, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Słupek, Lucyna - 131939
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.date.accessioned
2020-07-24T08:22:29Z
dc.date.available
2020-07-24T08:22:29Z
dc.date.submittedpl
2012-07-02
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-67008-113947
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180436
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
the 27 club, media, popculture, music
dc.subject.plpl
klub 27, media, popkultura, muzyka
dc.titlepl
Klub 27 jako fenomen kultury i twór medialny
dc.title.alternativepl
The 27 Club as culture phenomenon and media creation
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available