Efekt obcasów – rodzaj kobiecego obuwia a skłonność do spełnienia prośby i pozytywnej autoprezentacji wśród młodych mężczyzn

master
dc.abstract.enHigh-heeled shoes are very popular among women despite their negative impact on their health. Several of the studies to date have found that wearing heels has psychological benefits to women, as this type of footwear increases perceived attractiveness in various ways. Since, according to the evolutionary theory of sexual selection, men primarily value physical attractiveness in women, it has been inferred that increasing women's attractiveness by wearing heeled shoes should influence men's behaviour and, more specifically, that they should display behaviours likely to attract a potential mate. This supposition seems reasonable also due to the fact that attractiveness can be used as a method of social influence. In the present study, it was decided to test whether the wearing of high-heeled shoes by women influences men's helping behaviour and self-presentation in a real social situation in the context of the study. It was assumed that men would be more likely to agree to take part in the study when the request was made by a woman wearing high-heeled shoes, and that men who agreed to complete the questionnaire would score higher on the positive self-presentation scale when the experimenter was wearing high-heeled shoes than when she was wearing flat-soled footwear. Analysis of the results provided some support for the first hypothesis although the result was not statistically significant, while it was found that men significantly scored higher on the self-promotion scale when the experimenter was wearing heeled shoes. Possible explanations for the effects obtained in the study are discussed. Limitations are also taken into account, applied conclusions are given and directions for further research are indicated.pl
dc.abstract.plButy na wysokim obcasie cieszą się dużą popularnością wśród kobiet, mimo że negatywnie wpływają na ich zdrowie. W kilku z dotychczasowych badań ustalono, że noszenie obcasów przynosi kobietom korzyści psychologiczne, ponieważ ten rodzaj obuwia na różne sposoby zwiększa postrzeganą atrakcyjność. Ponieważ zgodnie z ewolucyjną teorią doboru płciowego mężczyźni cenią w kobietach przede wszystkim atrakcyjność fizyczną, wnioskowano, że zwiększenie atrakcyjności kobiet poprzez noszenie obuwia na obcasie powinno wpływać na zachowanie mężczyzn, a dokładniej że powinni oni przejawiać zachowania mogące przyciągnąć potencjalną partnerkę. Przypuszczenie to wydaje się zasadne również dlatego, że atrakcyjność może być wykorzystywana jako metoda wpływu społecznego. W niniejszym badaniu postanowiono sprawdzić, czy noszenie butów na wysokim obcasie przez kobiety wpływa na męskie zachowania pomocowe i autoprezentację w realnej sytuacji społecznej w kontekście badania. Przewidywano, że mężczyźni chętniej zgodzą się na wzięcie udziału w badaniu, gdy prośbę wystosuje kobieta ubrana w buty na szpilce oraz, że mężczyźni którzy zgodzą się wypełnić kwestionariusz uzyskają wyższe wyniki na skali pozytywnej autoprezentacji, gdy eksperymentatorka będzie nosiła buty na obcasie, niż gdy będzie ubrana w obuwie na płaskiej podeszwie. Analiza wyników dostarczyła pewnych przesłanek na rzecz pierwszej hipotezy choć wynik nie był istotny statystycznie, natomiast okazało się, że mężczyźni istotnie uzyskiwali wyższe wyniki na skali autopromocji, kiedy eksperymentatorka miała na sobie buty na obcasie. Omówione zostały możliwe wyjaśnienia efektów uzyskanych w badaniu. Uwzględniono także ograniczenia, podano wnioski aplikacyjne oraz wskazano kierunki dalszych badań.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.authorŻelazowska, Donatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.reviewerFlorek, Stefan - 127932 pl
dc.date.accessioned2023-07-05T21:39:16Z
dc.date.available2023-07-05T21:39:16Z
dc.date.submitted2023-07-05pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-165650-225201pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314283
dc.languagepolpl
dc.subject.enhigh-heeled shoes, attractiveness, male altruism, social impact, self-presentationpl
dc.subject.plbuty na obcasie, atrakcyjność, męski altruizm, wpływ społeczny, autoprezentacjapl
dc.titleEfekt obcasów – rodzaj kobiecego obuwia a skłonność do spełnienia prośby i pozytywnej autoprezentacji wśród młodych mężczyznpl
dc.title.alternativeThe high heel effect - type of women's footwear versus willingness to fulfil a request and positive self-presentation among young menpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
High-heeled shoes are very popular among women despite their negative impact on their health. Several of the studies to date have found that wearing heels has psychological benefits to women, as this type of footwear increases perceived attractiveness in various ways. Since, according to the evolutionary theory of sexual selection, men primarily value physical attractiveness in women, it has been inferred that increasing women's attractiveness by wearing heeled shoes should influence men's behaviour and, more specifically, that they should display behaviours likely to attract a potential mate. This supposition seems reasonable also due to the fact that attractiveness can be used as a method of social influence. In the present study, it was decided to test whether the wearing of high-heeled shoes by women influences men's helping behaviour and self-presentation in a real social situation in the context of the study. It was assumed that men would be more likely to agree to take part in the study when the request was made by a woman wearing high-heeled shoes, and that men who agreed to complete the questionnaire would score higher on the positive self-presentation scale when the experimenter was wearing high-heeled shoes than when she was wearing flat-soled footwear. Analysis of the results provided some support for the first hypothesis although the result was not statistically significant, while it was found that men significantly scored higher on the self-promotion scale when the experimenter was wearing heeled shoes. Possible explanations for the effects obtained in the study are discussed. Limitations are also taken into account, applied conclusions are given and directions for further research are indicated.
dc.abstract.plpl
Buty na wysokim obcasie cieszą się dużą popularnością wśród kobiet, mimo że negatywnie wpływają na ich zdrowie. W kilku z dotychczasowych badań ustalono, że noszenie obcasów przynosi kobietom korzyści psychologiczne, ponieważ ten rodzaj obuwia na różne sposoby zwiększa postrzeganą atrakcyjność. Ponieważ zgodnie z ewolucyjną teorią doboru płciowego mężczyźni cenią w kobietach przede wszystkim atrakcyjność fizyczną, wnioskowano, że zwiększenie atrakcyjności kobiet poprzez noszenie obuwia na obcasie powinno wpływać na zachowanie mężczyzn, a dokładniej że powinni oni przejawiać zachowania mogące przyciągnąć potencjalną partnerkę. Przypuszczenie to wydaje się zasadne również dlatego, że atrakcyjność może być wykorzystywana jako metoda wpływu społecznego. W niniejszym badaniu postanowiono sprawdzić, czy noszenie butów na wysokim obcasie przez kobiety wpływa na męskie zachowania pomocowe i autoprezentację w realnej sytuacji społecznej w kontekście badania. Przewidywano, że mężczyźni chętniej zgodzą się na wzięcie udziału w badaniu, gdy prośbę wystosuje kobieta ubrana w buty na szpilce oraz, że mężczyźni którzy zgodzą się wypełnić kwestionariusz uzyskają wyższe wyniki na skali pozytywnej autoprezentacji, gdy eksperymentatorka będzie nosiła buty na obcasie, niż gdy będzie ubrana w obuwie na płaskiej podeszwie. Analiza wyników dostarczyła pewnych przesłanek na rzecz pierwszej hipotezy choć wynik nie był istotny statystycznie, natomiast okazało się, że mężczyźni istotnie uzyskiwali wyższe wyniki na skali autopromocji, kiedy eksperymentatorka miała na sobie buty na obcasie. Omówione zostały możliwe wyjaśnienia efektów uzyskanych w badaniu. Uwzględniono także ograniczenia, podano wnioski aplikacyjne oraz wskazano kierunki dalszych badań.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.authorpl
Żelazowska, Donata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.reviewerpl
Florek, Stefan - 127932
dc.date.accessioned
2023-07-05T21:39:16Z
dc.date.available
2023-07-05T21:39:16Z
dc.date.submittedpl
2023-07-05
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-165650-225201
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314283
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
high-heeled shoes, attractiveness, male altruism, social impact, self-presentation
dc.subject.plpl
buty na obcasie, atrakcyjność, męski altruizm, wpływ społeczny, autoprezentacja
dc.titlepl
Efekt obcasów – rodzaj kobiecego obuwia a skłonność do spełnienia prośby i pozytywnej autoprezentacji wśród młodych mężczyzn
dc.title.alternativepl
The high heel effect - type of women's footwear versus willingness to fulfil a request and positive self-presentation among young men
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
56
Views per month
Views per city
Wroclaw
16
Krakow
13
Warsaw
8
Otwock
2
Rawicz
2
Szczecin
2
Barlinek
1
Kalisz
1
Kęty
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available
Collections