Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zróżnicowanie preferencji do określonych cech przyszłych partnerów życiowych w świetle analizy ogłoszeń matrymonialnych
Diversity of preferences for certain characteristics of future life partners in the light of analysis of personal advertisements
preferencje, partnerzy życiowi, ogłoszenia matrymonialne
preferences, life partners, personal advertisements
Przeprowadzone badanie miało na celu sprawdzenie utrzymywania się preferencji do określonych cech u potencjalnych partnerów życiowych. Odwołując się do założeń psychologii ewolucyjnej analizowano stabilność upodobań do określonych cech przyszłych partnerów w trzech różnych okresach historycznych. Obserwowano również w jaki sposób na preferencje wyboru partnera mają wpływ zmieniające się realia życia codziennego. Dodatkowo poddano analizie która płeć jest bardziej świadoma kryteriów wyboru jakimi kierują się ich potencjalni partnerzy.Do badania wykorzystano ogłoszenia matrymonialne z lat 1925/1926, 1970/1971 oraz 2012/2013. Przeanalizowano w sumie 900 anonimowych ogłoszeń, po 300 z każdego okresu historycznego. Każda z grup zawierała 150 anonsów redagowanych przez mężczyzn i 150 umieszczanych przez kobiety. Badane ogłoszenia znajdują się w rubrykach matrymonialnych publikowanych w gazetach o ogólnopolskim zasięgu. Anonse z lat dwudziestych pochodzą z „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, z lat siedemdziesiątych z „Kuriera Polskiego”, a współczesne z magazynu matrymonialnego „Kontakt”.Większość przeprowadzonych analiz wykazało utrzymywanie się głównych założeń psychologów ewolucyjnych w zakresie preferencji do określonych cech partnera. Badania zobrazowały subtelne zmiany w zakresie oczekiwań wobec przyszłych partnerów wywołane wpływami społeczno-kulturowymi.
The research aimed at examining the lasting of preferences for given traits in potential life partners. Referring to the foundations of evolutionary psychology, the stability of preferences for given traits in future partners was analyzed in three different historical periods. It was also observed what influence the changing realities of everyday life have on preferences concerning choosing partners. Additionally, it was analyzed which sex is more aware of the selection criteria used by their potential partners.Personal advertisements from years 1925/1926, 1970/1971 and 2012/2013 were used in the research. In total, 900 anonymous personal advertisements (300 from every historical period) were analyzed. Each group included 150 advertisements written by men and 150 advertisements written by women. The advertisements were obtained from lonely hearts columns, published in newspapers with nationwide coverage in Poland. Personal advertisements from the 20s were obtained from “Ilustrowany Kurier Codzienny” whereas the advertisements from the 70s were taken from “Kurier Polski”. Contemporary personal advertisements come from matrimonial magazine “Kontakt”.The majority of performed analyses showed the validity of main assumptions of evolutionary psychologists concerning preferences for given traits in a partner. The research revealed subtle changes regarding the expectations of future partners, caused by socio-cultural influences.
dc.abstract.en | The research aimed at examining the lasting of preferences for given traits in potential life partners. Referring to the foundations of evolutionary psychology, the stability of preferences for given traits in future partners was analyzed in three different historical periods. It was also observed what influence the changing realities of everyday life have on preferences concerning choosing partners. Additionally, it was analyzed which sex is more aware of the selection criteria used by their potential partners.Personal advertisements from years 1925/1926, 1970/1971 and 2012/2013 were used in the research. In total, 900 anonymous personal advertisements (300 from every historical period) were analyzed. Each group included 150 advertisements written by men and 150 advertisements written by women. The advertisements were obtained from lonely hearts columns, published in newspapers with nationwide coverage in Poland. Personal advertisements from the 20s were obtained from “Ilustrowany Kurier Codzienny” whereas the advertisements from the 70s were taken from “Kurier Polski”. Contemporary personal advertisements come from matrimonial magazine “Kontakt”.The majority of performed analyses showed the validity of main assumptions of evolutionary psychologists concerning preferences for given traits in a partner. The research revealed subtle changes regarding the expectations of future partners, caused by socio-cultural influences. | pl |
dc.abstract.pl | Przeprowadzone badanie miało na celu sprawdzenie utrzymywania się preferencji do określonych cech u potencjalnych partnerów życiowych. Odwołując się do założeń psychologii ewolucyjnej analizowano stabilność upodobań do określonych cech przyszłych partnerów w trzech różnych okresach historycznych. Obserwowano również w jaki sposób na preferencje wyboru partnera mają wpływ zmieniające się realia życia codziennego. Dodatkowo poddano analizie która płeć jest bardziej świadoma kryteriów wyboru jakimi kierują się ich potencjalni partnerzy.Do badania wykorzystano ogłoszenia matrymonialne z lat 1925/1926, 1970/1971 oraz 2012/2013. Przeanalizowano w sumie 900 anonimowych ogłoszeń, po 300 z każdego okresu historycznego. Każda z grup zawierała 150 anonsów redagowanych przez mężczyzn i 150 umieszczanych przez kobiety. Badane ogłoszenia znajdują się w rubrykach matrymonialnych publikowanych w gazetach o ogólnopolskim zasięgu. Anonse z lat dwudziestych pochodzą z „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, z lat siedemdziesiątych z „Kuriera Polskiego”, a współczesne z magazynu matrymonialnego „Kontakt”.Większość przeprowadzonych analiz wykazało utrzymywanie się głównych założeń psychologów ewolucyjnych w zakresie preferencji do określonych cech partnera. Badania zobrazowały subtelne zmiany w zakresie oczekiwań wobec przyszłych partnerów wywołane wpływami społeczno-kulturowymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Neckar, Jacek - 130907 | pl |
dc.contributor.author | Pala, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Tokarz, Aleksandra - 132394 | pl |
dc.contributor.reviewer | Neckar, Jacek - 130907 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T20:37:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T20:37:19Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-82254-84830 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191788 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | preferences, life partners, personal advertisements | pl |
dc.subject.pl | preferencje, partnerzy życiowi, ogłoszenia matrymonialne | pl |
dc.title | Zróżnicowanie preferencji do określonych cech przyszłych partnerów życiowych w świetle analizy ogłoszeń matrymonialnych | pl |
dc.title.alternative | Diversity of preferences for certain characteristics of future life partners in the light of analysis of personal advertisements | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |