Zróżnicowanie preferencji do określonych cech przyszłych partnerów życiowych w świetle analizy ogłoszeń matrymonialnych

master
dc.abstract.enThe research aimed at examining the lasting of preferences for given traits in potential life partners. Referring to the foundations of evolutionary psychology, the stability of preferences for given traits in future partners was analyzed in three different historical periods. It was also observed what influence the changing realities of everyday life have on preferences concerning choosing partners. Additionally, it was analyzed which sex is more aware of the selection criteria used by their potential partners.Personal advertisements from years 1925/1926, 1970/1971 and 2012/2013 were used in the research. In total, 900 anonymous personal advertisements (300 from every historical period) were analyzed. Each group included 150 advertisements written by men and 150 advertisements written by women. The advertisements were obtained from lonely hearts columns, published in newspapers with nationwide coverage in Poland. Personal advertisements from the 20s were obtained from “Ilustrowany Kurier Codzienny” whereas the advertisements from the 70s were taken from “Kurier Polski”. Contemporary personal advertisements come from matrimonial magazine “Kontakt”.The majority of performed analyses showed the validity of main assumptions of evolutionary psychologists concerning preferences for given traits in a partner. The research revealed subtle changes regarding the expectations of future partners, caused by socio-cultural influences.pl
dc.abstract.plPrzeprowadzone badanie miało na celu sprawdzenie utrzymywania się preferencji do określonych cech u potencjalnych partnerów życiowych. Odwołując się do założeń psychologii ewolucyjnej analizowano stabilność upodobań do określonych cech przyszłych partnerów w trzech różnych okresach historycznych. Obserwowano również w jaki sposób na preferencje wyboru partnera mają wpływ zmieniające się realia życia codziennego. Dodatkowo poddano analizie która płeć jest bardziej świadoma kryteriów wyboru jakimi kierują się ich potencjalni partnerzy.Do badania wykorzystano ogłoszenia matrymonialne z lat 1925/1926, 1970/1971 oraz 2012/2013. Przeanalizowano w sumie 900 anonimowych ogłoszeń, po 300 z każdego okresu historycznego. Każda z grup zawierała 150 anonsów redagowanych przez mężczyzn i 150 umieszczanych przez kobiety. Badane ogłoszenia znajdują się w rubrykach matrymonialnych publikowanych w gazetach o ogólnopolskim zasięgu. Anonse z lat dwudziestych pochodzą z „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, z lat siedemdziesiątych z „Kuriera Polskiego”, a współczesne z magazynu matrymonialnego „Kontakt”.Większość przeprowadzonych analiz wykazało utrzymywanie się głównych założeń psychologów ewolucyjnych w zakresie preferencji do określonych cech partnera. Badania zobrazowały subtelne zmiany w zakresie oczekiwań wobec przyszłych partnerów wywołane wpływami społeczno-kulturowymi.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNeckar, Jacek - 130907 pl
dc.contributor.authorPala, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerTokarz, Aleksandra - 132394 pl
dc.contributor.reviewerNeckar, Jacek - 130907 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T20:37:19Z
dc.date.available2020-07-24T20:37:19Z
dc.date.submitted2013-10-29pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-82254-84830pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191788
dc.languagepolpl
dc.subject.enpreferences, life partners, personal advertisementspl
dc.subject.plpreferencje, partnerzy życiowi, ogłoszenia matrymonialnepl
dc.titleZróżnicowanie preferencji do określonych cech przyszłych partnerów życiowych w świetle analizy ogłoszeń matrymonialnychpl
dc.title.alternativeDiversity of preferences for certain characteristics of future life partners in the light of analysis of personal advertisementspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research aimed at examining the lasting of preferences for given traits in potential life partners. Referring to the foundations of evolutionary psychology, the stability of preferences for given traits in future partners was analyzed in three different historical periods. It was also observed what influence the changing realities of everyday life have on preferences concerning choosing partners. Additionally, it was analyzed which sex is more aware of the selection criteria used by their potential partners.Personal advertisements from years 1925/1926, 1970/1971 and 2012/2013 were used in the research. In total, 900 anonymous personal advertisements (300 from every historical period) were analyzed. Each group included 150 advertisements written by men and 150 advertisements written by women. The advertisements were obtained from lonely hearts columns, published in newspapers with nationwide coverage in Poland. Personal advertisements from the 20s were obtained from “Ilustrowany Kurier Codzienny” whereas the advertisements from the 70s were taken from “Kurier Polski”. Contemporary personal advertisements come from matrimonial magazine “Kontakt”.The majority of performed analyses showed the validity of main assumptions of evolutionary psychologists concerning preferences for given traits in a partner. The research revealed subtle changes regarding the expectations of future partners, caused by socio-cultural influences.
dc.abstract.plpl
Przeprowadzone badanie miało na celu sprawdzenie utrzymywania się preferencji do określonych cech u potencjalnych partnerów życiowych. Odwołując się do założeń psychologii ewolucyjnej analizowano stabilność upodobań do określonych cech przyszłych partnerów w trzech różnych okresach historycznych. Obserwowano również w jaki sposób na preferencje wyboru partnera mają wpływ zmieniające się realia życia codziennego. Dodatkowo poddano analizie która płeć jest bardziej świadoma kryteriów wyboru jakimi kierują się ich potencjalni partnerzy.Do badania wykorzystano ogłoszenia matrymonialne z lat 1925/1926, 1970/1971 oraz 2012/2013. Przeanalizowano w sumie 900 anonimowych ogłoszeń, po 300 z każdego okresu historycznego. Każda z grup zawierała 150 anonsów redagowanych przez mężczyzn i 150 umieszczanych przez kobiety. Badane ogłoszenia znajdują się w rubrykach matrymonialnych publikowanych w gazetach o ogólnopolskim zasięgu. Anonse z lat dwudziestych pochodzą z „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, z lat siedemdziesiątych z „Kuriera Polskiego”, a współczesne z magazynu matrymonialnego „Kontakt”.Większość przeprowadzonych analiz wykazało utrzymywanie się głównych założeń psychologów ewolucyjnych w zakresie preferencji do określonych cech partnera. Badania zobrazowały subtelne zmiany w zakresie oczekiwań wobec przyszłych partnerów wywołane wpływami społeczno-kulturowymi.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Neckar, Jacek - 130907
dc.contributor.authorpl
Pala, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Tokarz, Aleksandra - 132394
dc.contributor.reviewerpl
Neckar, Jacek - 130907
dc.date.accessioned
2020-07-24T20:37:19Z
dc.date.available
2020-07-24T20:37:19Z
dc.date.submittedpl
2013-10-29
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-82254-84830
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191788
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
preferences, life partners, personal advertisements
dc.subject.plpl
preferencje, partnerzy życiowi, ogłoszenia matrymonialne
dc.titlepl
Zróżnicowanie preferencji do określonych cech przyszłych partnerów życiowych w świetle analizy ogłoszeń matrymonialnych
dc.title.alternativepl
Diversity of preferences for certain characteristics of future life partners in the light of analysis of personal advertisements
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
33
Views per month
Views per city
Torun
5
Warsaw
5
Wroclaw
4
Dublin
2
Gdansk
2
Krakow
2
Poznan
2
Rome
2
Zielona Góra
2
Elblag
1

No access

No Thumbnail Available