. Performatywność w utworach Iwana Wyrypajewa. Tlen, Iluzje, Taniec Delhi

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to investigate the topic of performativity with a focus on the works of a young Russian director, Ivan Vyrypaev. In the first part, a short history of the word "performativity" is presented, revealing researchers' troubles with creating a solid, unequivocal definition. The author tries to create one, based on the chosen existing ones. The thesis then presents a short biography of Vyrypaev, a brief history of the "new drama" in modern Russian theatre, and the director's view on art and the artist. In a detailed last section the thesis provides an analysis of three chosen works of Ivan Vyrypaev - "Oxygen", "Illusions" and "Delhi Dance".In conclusion, the thesis proves that - despite initial troubles with definitions - the director does create performative works of art.pl
dc.abstract.plCelem rozprawy jest zbadanie performatywności w wybranych dziełach rosyjskiego reżysera, Iwana Wyrypajewa. W pierwszym rozdziale zaprezentowane są różne ujęcia performatywności, problemy z jednoznacznym definiowaniem tego słowa, jego krótka historia i próba stworzenia własnej definicji. W dalszej części przedstawiona jest biografia Iwana Wyrypajewa, historia pojawienia się w Rosji "nowej dramy", której jednym z czołowych przedstawicieli jest bohater rozprawy, oraz jego stosunek do sztuki i twórcy. W końcowej części przeanalizowano trzy wybrane utwory: "Tlen", "Iluzje" oraz "Taniec Delhi" - pod kątem występowania zjawiska performatywności, w oparciu o definicję z pierwszego rozdziału. Rozprawa udowadnia, że mimo kłopotów z definicją można stwierdzić, że utwory Iwana Wyrypajewa są performatywne.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorTrojanowska, Urszula - 132423 pl
dc.contributor.authorBuchowska, Zuzannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerWawrzyńczak, Aleksander - 132563 pl
dc.contributor.reviewerTrojanowska, Urszula - 132423 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:10:40Z
dc.date.available2020-07-27T00:10:40Z
dc.date.submitted2016-07-06pl
dc.fieldofstudyfilologia rosyjskapl
dc.identifier.apddiploma-107424-142711pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213697
dc.languagepolpl
dc.subject.enIvan Vyrypaev, Oxygen, Illusions, Delhi Dance, performativity, new dramapl
dc.subject.plIwan Wyrypajew, Tlen, Iluzje, Taniec Delhi, performatywność, nowa dramapl
dc.title. Performatywność w utworach Iwana Wyrypajewa. Tlen, Iluzje, Taniec Delhipl
dc.title.alternativePerformativity in the works of Ivan Vyrypaev. Oxygen, Illusions, Delhi Dancepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to investigate the topic of performativity with a focus on the works of a young Russian director, Ivan Vyrypaev. In the first part, a short history of the word "performativity" is presented, revealing researchers' troubles with creating a solid, unequivocal definition. The author tries to create one, based on the chosen existing ones. The thesis then presents a short biography of Vyrypaev, a brief history of the "new drama" in modern Russian theatre, and the director's view on art and the artist. In a detailed last section the thesis provides an analysis of three chosen works of Ivan Vyrypaev - "Oxygen", "Illusions" and "Delhi Dance".In conclusion, the thesis proves that - despite initial troubles with definitions - the director does create performative works of art.
dc.abstract.plpl
Celem rozprawy jest zbadanie performatywności w wybranych dziełach rosyjskiego reżysera, Iwana Wyrypajewa. W pierwszym rozdziale zaprezentowane są różne ujęcia performatywności, problemy z jednoznacznym definiowaniem tego słowa, jego krótka historia i próba stworzenia własnej definicji. W dalszej części przedstawiona jest biografia Iwana Wyrypajewa, historia pojawienia się w Rosji "nowej dramy", której jednym z czołowych przedstawicieli jest bohater rozprawy, oraz jego stosunek do sztuki i twórcy. W końcowej części przeanalizowano trzy wybrane utwory: "Tlen", "Iluzje" oraz "Taniec Delhi" - pod kątem występowania zjawiska performatywności, w oparciu o definicję z pierwszego rozdziału. Rozprawa udowadnia, że mimo kłopotów z definicją można stwierdzić, że utwory Iwana Wyrypajewa są performatywne.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Trojanowska, Urszula - 132423
dc.contributor.authorpl
Buchowska, Zuzanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Wawrzyńczak, Aleksander - 132563
dc.contributor.reviewerpl
Trojanowska, Urszula - 132423
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:10:40Z
dc.date.available
2020-07-27T00:10:40Z
dc.date.submittedpl
2016-07-06
dc.fieldofstudypl
filologia rosyjska
dc.identifier.apdpl
diploma-107424-142711
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213697
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Ivan Vyrypaev, Oxygen, Illusions, Delhi Dance, performativity, new drama
dc.subject.plpl
Iwan Wyrypajew, Tlen, Iluzje, Taniec Delhi, performatywność, nowa drama
dc.titlepl
. Performatywność w utworach Iwana Wyrypajewa. Tlen, Iluzje, Taniec Delhi
dc.title.alternativepl
Performativity in the works of Ivan Vyrypaev. Oxygen, Illusions, Delhi Dance
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Wroclaw
4
Vilnius
3
Krakow
2
Budapest
1
Dublin
1
Fayetteville
1
Gdansk
1
Kołobrzeg
1
Kristianstad
1
Sochocin
1

No access

No Thumbnail Available