Postać wampira w Empire V, czyli jak Wiktor Pielewin gra konwencją

licenciate
dc.abstract.enThis thesis explores the character of a vampire in the postmodern Russian novel "Empire V" by Victor Pelevin. Its main goals are the analysis of a particular kind of game with the reader that the author initiates within and outside of the book, a study of the evolution of vampires as literary characters and, at last, understanding precisely why a vampire protagonist was chosen as the main element of said game. In the introduction, the peculiarities of Russian postmodernism and the author are briefly introduced. Chapter 1 is dedicated to the analysis of methods that Pelevin uses to playfully interact with the reader and, one could say, tease them. Chapter 2, in its first part, deals with the significance of vampire protagonists in culture in three distinct realms (the folklore, the period of Romanticism and contemporary young adult literature). The main concern of the second part of chapter 2 is drawing a comparison between the characters discussed previously and the vampire protagonists of "Empire V". In the ending part, it is argued that the characters in the novel are rooted in the Russian literary tradition rather than resemble and mock the vampires of western pop culture. The final conclusion of the paper is that the vampires in Pelevin's novel, despite having similarities with both traditional and modern monsters, are rather a vessel for a metaphor of contemporary Russian politics and society. A summary in Russian and a bibliography follow.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona jest analizie postaci wampira w powieści "Empire V" Wiktora Pielewina oraz prowadzonej przez niego gry z czytelnikiem. We wstępie pracy zawarta jest ogólna charakterystyka postmodernizmu w literaturze rosyjskiej oraz występującego w utworach tego okresu zjawiska gry z czytelnikiem, a także zarys sylwetki autora. Rozdział I skupia się na uporządkowaniu metod i środków stylistycznych wykorzystanych do prowadzenia gry i wyliczeniu oraz analizie i interpretacji przykładów ich użycia. Rozdział II w pierwszej części poświęcony jest opisaniu roli postaci wampira w literaturze na trzech etapach: kultury ludowej, prozy romantycznej oraz współczesnej powieści młodzieżowej. W części drugiej tego rozdziału następuje porównanie bohaterów "Empire V" z ich literackimi poprzednikami oraz postawione zostaje pytanie, jak poprzez grę z konwencjonalnym wyobrażeniem czytelnika o wampirze Pielewin nadaje mu nową rolę. W zakończeniu zreferowana jest kwestia gry ze wschodnią i zachodnią konwencją literacką. W końcowych partiach pracy znajduje się streszczenie w języku rosyjskim oraz bibliografia.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJastrzębska, Katarzyna - 200578 pl
dc.contributor.authorGosda, Xeniapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerJastrzębska, Katarzyna - 200578 pl
dc.contributor.reviewerSkotnicka, Anna - 199820 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T08:22:41Z
dc.date.available2020-07-28T08:22:41Z
dc.date.submitted2020-07-13pl
dc.fieldofstudyfilologia rosyjskapl
dc.identifier.apddiploma-143694-229679pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242672
dc.languagepolpl
dc.subject.envampire, postmodernism, Russian postmodernism, Empire V, Victor Pelevin, game, playing with the readerpl
dc.subject.plwampir, postmodernizm, Empire V, Wiktor Pielewin, gra, gra z czytelnikiempl
dc.titlePostać wampira w Empire V, czyli jak Wiktor Pielewin gra konwencjąpl
dc.title.alternativeThe Vampire in Empire V; or, How Victor Pelevin Plays with Conventionspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis explores the character of a vampire in the postmodern Russian novel "Empire V" by Victor Pelevin. Its main goals are the analysis of a particular kind of game with the reader that the author initiates within and outside of the book, a study of the evolution of vampires as literary characters and, at last, understanding precisely why a vampire protagonist was chosen as the main element of said game. In the introduction, the peculiarities of Russian postmodernism and the author are briefly introduced. Chapter 1 is dedicated to the analysis of methods that Pelevin uses to playfully interact with the reader and, one could say, tease them. Chapter 2, in its first part, deals with the significance of vampire protagonists in culture in three distinct realms (the folklore, the period of Romanticism and contemporary young adult literature). The main concern of the second part of chapter 2 is drawing a comparison between the characters discussed previously and the vampire protagonists of "Empire V". In the ending part, it is argued that the characters in the novel are rooted in the Russian literary tradition rather than resemble and mock the vampires of western pop culture. The final conclusion of the paper is that the vampires in Pelevin's novel, despite having similarities with both traditional and modern monsters, are rather a vessel for a metaphor of contemporary Russian politics and society. A summary in Russian and a bibliography follow.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca poświęcona jest analizie postaci wampira w powieści "Empire V" Wiktora Pielewina oraz prowadzonej przez niego gry z czytelnikiem. We wstępie pracy zawarta jest ogólna charakterystyka postmodernizmu w literaturze rosyjskiej oraz występującego w utworach tego okresu zjawiska gry z czytelnikiem, a także zarys sylwetki autora. Rozdział I skupia się na uporządkowaniu metod i środków stylistycznych wykorzystanych do prowadzenia gry i wyliczeniu oraz analizie i interpretacji przykładów ich użycia. Rozdział II w pierwszej części poświęcony jest opisaniu roli postaci wampira w literaturze na trzech etapach: kultury ludowej, prozy romantycznej oraz współczesnej powieści młodzieżowej. W części drugiej tego rozdziału następuje porównanie bohaterów "Empire V" z ich literackimi poprzednikami oraz postawione zostaje pytanie, jak poprzez grę z konwencjonalnym wyobrażeniem czytelnika o wampirze Pielewin nadaje mu nową rolę. W zakończeniu zreferowana jest kwestia gry ze wschodnią i zachodnią konwencją literacką. W końcowych partiach pracy znajduje się streszczenie w języku rosyjskim oraz bibliografia.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Jastrzębska, Katarzyna - 200578
dc.contributor.authorpl
Gosda, Xenia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Jastrzębska, Katarzyna - 200578
dc.contributor.reviewerpl
Skotnicka, Anna - 199820
dc.date.accessioned
2020-07-28T08:22:41Z
dc.date.available
2020-07-28T08:22:41Z
dc.date.submittedpl
2020-07-13
dc.fieldofstudypl
filologia rosyjska
dc.identifier.apdpl
diploma-143694-229679
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242672
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
vampire, postmodernism, Russian postmodernism, Empire V, Victor Pelevin, game, playing with the reader
dc.subject.plpl
wampir, postmodernizm, Empire V, Wiktor Pielewin, gra, gra z czytelnikiem
dc.titlepl
Postać wampira w Empire V, czyli jak Wiktor Pielewin gra konwencją
dc.title.alternativepl
The Vampire in Empire V; or, How Victor Pelevin Plays with Conventions
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
35
Views per month
Views per city
Wroclaw
17
Bialystok
2
Gdansk
2
Warsaw
2
Brussels
1
Dublin
1
Krakow
1
Lodz
1
Zabrze
1

No access

No Thumbnail Available