Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wzorzec osobowy globalnego nastolatka kreowany przez wybrane pisma młodzieżowe i serwisy internetowe
The role model of a global teenager popularized in teen magazines and websites
global teenager, role model, adolescence, mass culture, teen magazines
W pracy poddano analizie trzy czasopisma oraz trzy serwisy internetowe adresowane do młodzieży. W próbie znalazły się zarówno media rozrywkowe, jak i edukacyjne oraz katolickie. Praca miała na celu wykazanie, że wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany we wszystkich młodzieżowych mediach, choć w zróżnicowanym stopniu oraz natężeniu. Najciekawsze i najbardziej zaskakujące wnioski wyłoniły się po analizie dwutygodnika młodzieży katolickiej „Nasza Droga”, a także serwisu Nastek.pl.W pierwszym rozdziale niniejszej pracy zostały przedstawione pojęcia i terminy, którymi autorka posługiwała się w dalszej części analizy. Opisano także główne agendy socjalizacji i wychowania, takie jak rodzina, rówieśnicy, szkoła oraz Kościół. Magistrantka wskazała także na zjawisko zwane przesunięciem socjalizacyjnym, które sprawia, że kultura popularna wypiera tradycyjne wartości pielęgnowane przez dziadków czy rodziców. Specyfika okresu dorastania oraz współczesne kategorie kulturowe mające wpływ na globalnego nastolatka to zagadnienia poruszane w drugim rozdziale pracy. Trudno bowiem analizować media młodzieżowe bez zapoznania się z głównymi problemami i wyzwaniami okresu dorastania. Autorka zwróciła uwagę przede wszystkim na te aspekty, które często absorbują uwagę młodych ludzi. Wiele nastolatków niepokoi się zmianami, które zachodzą w ich ciele: dziewczyny martwią się przyrostem tkanki tłuszczowej na biodrach, a chłopcy wstydzą się mimowolnych wzwodów prącia i nocnych polucji. Często swoje obawy i problemy opisują w mailach do redakcji młodzieżowych czasopism czy serwisów internetowych, które starają się tłumaczyć wszystkie przemiany biologiczne związane z okresem dojrzewania. Zwrócono także uwagę na to, jak kultura masowa wpływa na współczesny kontekst wychowania. Homogenizacja, standaryzacja, kult ciała i seksualności oraz hiperkonsumpcja nie pozostają bez wpływu na osobowość współczesnych nastolatków.W rozdziale trzecim przedstawiono metodologią badań. Autorka opisała klucz kategoryzacyjny, za pomocą którego analizowała wybrane przez siebie czasopisma i serwisy internetowe. Wybrała 6 najważniejszych aspektów, które pozwoliły jej ukazać, w jakim stopniu wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany na łamach poszczególnych mediów.Wyniki badań przeprowadzonych na czasopismach młodzieżowych („13 Magazyn Nastolatki”, „Cogito”, „Nasza Droga”) zamieszczono w rozdziale czwartym. Autorka porównała, w jakim stopniu owe tytuły są do siebie podobne, a czym się różnią. Przedstawiła ich linię programową, jednocześnie wskazując, co atrakcyjnego i wartościowego mają do zaproponowania nastolatkom. Zwróciła uwagę także na to, czy pomagają młodym ludziom zrozumieć przemiany fizyczne, emocjonalne i seksualne zachodzące w okresie dorastania.W rozdziale piątym analizie zostały poddane serwisy internetowe (Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.pl). Tutaj nacisk został położony na ich interaktywność z czytelnikami. Magistrantka sprawdziła, czy istnieje możliwość kontaktu z redakcją bądź poszczególnymi dziennikarzami. Prześledziła, które ze stron internetowych promują się w serwisach społecznościowych lub zachęcają użytkowników do prezentowania własnej twórczości – w formie opowiadań, wierszy, fotografii czy wpisów na blogu.
The main purpose of this Master's thesis is to prove that the role model of a global teenager is popularized in teen magazines and websites.
dc.abstract.en | The main purpose of this Master's thesis is to prove that the role model of a global teenager is popularized in teen magazines and websites. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy poddano analizie trzy czasopisma oraz trzy serwisy internetowe adresowane do młodzieży. W próbie znalazły się zarówno media rozrywkowe, jak i edukacyjne oraz katolickie. Praca miała na celu wykazanie, że wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany we wszystkich młodzieżowych mediach, choć w zróżnicowanym stopniu oraz natężeniu. Najciekawsze i najbardziej zaskakujące wnioski wyłoniły się po analizie dwutygodnika młodzieży katolickiej „Nasza Droga”, a także serwisu Nastek.pl.W pierwszym rozdziale niniejszej pracy zostały przedstawione pojęcia i terminy, którymi autorka posługiwała się w dalszej części analizy. Opisano także główne agendy socjalizacji i wychowania, takie jak rodzina, rówieśnicy, szkoła oraz Kościół. Magistrantka wskazała także na zjawisko zwane przesunięciem socjalizacyjnym, które sprawia, że kultura popularna wypiera tradycyjne wartości pielęgnowane przez dziadków czy rodziców. Specyfika okresu dorastania oraz współczesne kategorie kulturowe mające wpływ na globalnego nastolatka to zagadnienia poruszane w drugim rozdziale pracy. Trudno bowiem analizować media młodzieżowe bez zapoznania się z głównymi problemami i wyzwaniami okresu dorastania. Autorka zwróciła uwagę przede wszystkim na te aspekty, które często absorbują uwagę młodych ludzi. Wiele nastolatków niepokoi się zmianami, które zachodzą w ich ciele: dziewczyny martwią się przyrostem tkanki tłuszczowej na biodrach, a chłopcy wstydzą się mimowolnych wzwodów prącia i nocnych polucji. Często swoje obawy i problemy opisują w mailach do redakcji młodzieżowych czasopism czy serwisów internetowych, które starają się tłumaczyć wszystkie przemiany biologiczne związane z okresem dojrzewania. Zwrócono także uwagę na to, jak kultura masowa wpływa na współczesny kontekst wychowania. Homogenizacja, standaryzacja, kult ciała i seksualności oraz hiperkonsumpcja nie pozostają bez wpływu na osobowość współczesnych nastolatków.W rozdziale trzecim przedstawiono metodologią badań. Autorka opisała klucz kategoryzacyjny, za pomocą którego analizowała wybrane przez siebie czasopisma i serwisy internetowe. Wybrała 6 najważniejszych aspektów, które pozwoliły jej ukazać, w jakim stopniu wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany na łamach poszczególnych mediów.Wyniki badań przeprowadzonych na czasopismach młodzieżowych („13 Magazyn Nastolatki”, „Cogito”, „Nasza Droga”) zamieszczono w rozdziale czwartym. Autorka porównała, w jakim stopniu owe tytuły są do siebie podobne, a czym się różnią. Przedstawiła ich linię programową, jednocześnie wskazując, co atrakcyjnego i wartościowego mają do zaproponowania nastolatkom. Zwróciła uwagę także na to, czy pomagają młodym ludziom zrozumieć przemiany fizyczne, emocjonalne i seksualne zachodzące w okresie dorastania.W rozdziale piątym analizie zostały poddane serwisy internetowe (Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.pl). Tutaj nacisk został położony na ich interaktywność z czytelnikami. Magistrantka sprawdziła, czy istnieje możliwość kontaktu z redakcją bądź poszczególnymi dziennikarzami. Prześledziła, które ze stron internetowych promują się w serwisach społecznościowych lub zachęcają użytkowników do prezentowania własnej twórczości – w formie opowiadań, wierszy, fotografii czy wpisów na blogu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.author | Moskwa, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Majewska, Małgorzata - 173379 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:22:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:22:15Z | |
dc.date.submitted | 2011-09-27 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60308-65419 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173930 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | global teenager, role model, adolescence, mass culture, teen magazines | pl |
dc.subject.pl | globalny nastolatek, wzorzec osobowy, adolescencja, kultura masowa, czasopisma dla młodzieży, serwisy internetowe, 13 Magazyn Nastolatki, Cogito, Nasza Droga, Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.pl | pl |
dc.title | Wzorzec osobowy globalnego nastolatka kreowany przez wybrane pisma młodzieżowe i serwisy internetowe | pl |
dc.title.alternative | The role model of a global teenager popularized in teen magazines and websites | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |