Wzorzec osobowy globalnego nastolatka kreowany przez wybrane pisma młodzieżowe i serwisy internetowe

master
dc.abstract.enThe main purpose of this Master's thesis is to prove that the role model of a global teenager is popularized in teen magazines and websites.pl
dc.abstract.plW pracy poddano analizie trzy czasopisma oraz trzy serwisy internetowe adresowane do młodzieży. W próbie znalazły się zarówno media rozrywkowe, jak i edukacyjne oraz katolickie. Praca miała na celu wykazanie, że wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany we wszystkich młodzieżowych mediach, choć w zróżnicowanym stopniu oraz natężeniu. Najciekawsze i najbardziej zaskakujące wnioski wyłoniły się po analizie dwutygodnika młodzieży katolickiej „Nasza Droga”, a także serwisu Nastek.pl.W pierwszym rozdziale niniejszej pracy zostały przedstawione pojęcia i terminy, którymi autorka posługiwała się w dalszej części analizy. Opisano także główne agendy socjalizacji i wychowania, takie jak rodzina, rówieśnicy, szkoła oraz Kościół. Magistrantka wskazała także na zjawisko zwane przesunięciem socjalizacyjnym, które sprawia, że kultura popularna wypiera tradycyjne wartości pielęgnowane przez dziadków czy rodziców. Specyfika okresu dorastania oraz współczesne kategorie kulturowe mające wpływ na globalnego nastolatka to zagadnienia poruszane w drugim rozdziale pracy. Trudno bowiem analizować media młodzieżowe bez zapoznania się z głównymi problemami i wyzwaniami okresu dorastania. Autorka zwróciła uwagę przede wszystkim na te aspekty, które często absorbują uwagę młodych ludzi. Wiele nastolatków niepokoi się zmianami, które zachodzą w ich ciele: dziewczyny martwią się przyrostem tkanki tłuszczowej na biodrach, a chłopcy wstydzą się mimowolnych wzwodów prącia i nocnych polucji. Często swoje obawy i problemy opisują w mailach do redakcji młodzieżowych czasopism czy serwisów internetowych, które starają się tłumaczyć wszystkie przemiany biologiczne związane z okresem dojrzewania. Zwrócono także uwagę na to, jak kultura masowa wpływa na współczesny kontekst wychowania. Homogenizacja, standaryzacja, kult ciała i seksualności oraz hiperkonsumpcja nie pozostają bez wpływu na osobowość współczesnych nastolatków.W rozdziale trzecim przedstawiono metodologią badań. Autorka opisała klucz kategoryzacyjny, za pomocą którego analizowała wybrane przez siebie czasopisma i serwisy internetowe. Wybrała 6 najważniejszych aspektów, które pozwoliły jej ukazać, w jakim stopniu wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany na łamach poszczególnych mediów.Wyniki badań przeprowadzonych na czasopismach młodzieżowych („13 Magazyn Nastolatki”, „Cogito”, „Nasza Droga”) zamieszczono w rozdziale czwartym. Autorka porównała, w jakim stopniu owe tytuły są do siebie podobne, a czym się różnią. Przedstawiła ich linię programową, jednocześnie wskazując, co atrakcyjnego i wartościowego mają do zaproponowania nastolatkom. Zwróciła uwagę także na to, czy pomagają młodym ludziom zrozumieć przemiany fizyczne, emocjonalne i seksualne zachodzące w okresie dorastania.W rozdziale piątym analizie zostały poddane serwisy internetowe (Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.pl). Tutaj nacisk został położony na ich interaktywność z czytelnikami. Magistrantka sprawdziła, czy istnieje możliwość kontaktu z redakcją bądź poszczególnymi dziennikarzami. Prześledziła, które ze stron internetowych promują się w serwisach społecznościowych lub zachęcają użytkowników do prezentowania własnej twórczości – w formie opowiadań, wierszy, fotografii czy wpisów na blogu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.contributor.authorMoskwa, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMajewska, Małgorzata - 173379 pl
dc.contributor.reviewerKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:22:15Z
dc.date.available2020-07-20T17:22:15Z
dc.date.submitted2011-09-27pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-60308-65419pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173930
dc.languagepolpl
dc.subject.englobal teenager, role model, adolescence, mass culture, teen magazinespl
dc.subject.plglobalny nastolatek, wzorzec osobowy, adolescencja, kultura masowa, czasopisma dla młodzieży, serwisy internetowe, 13 Magazyn Nastolatki, Cogito, Nasza Droga, Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.plpl
dc.titleWzorzec osobowy globalnego nastolatka kreowany przez wybrane pisma młodzieżowe i serwisy internetowepl
dc.title.alternativeThe role model of a global teenager popularized in teen magazines and websitespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main purpose of this Master's thesis is to prove that the role model of a global teenager is popularized in teen magazines and websites.
dc.abstract.plpl
W pracy poddano analizie trzy czasopisma oraz trzy serwisy internetowe adresowane do młodzieży. W próbie znalazły się zarówno media rozrywkowe, jak i edukacyjne oraz katolickie. Praca miała na celu wykazanie, że wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany we wszystkich młodzieżowych mediach, choć w zróżnicowanym stopniu oraz natężeniu. Najciekawsze i najbardziej zaskakujące wnioski wyłoniły się po analizie dwutygodnika młodzieży katolickiej „Nasza Droga”, a także serwisu Nastek.pl.W pierwszym rozdziale niniejszej pracy zostały przedstawione pojęcia i terminy, którymi autorka posługiwała się w dalszej części analizy. Opisano także główne agendy socjalizacji i wychowania, takie jak rodzina, rówieśnicy, szkoła oraz Kościół. Magistrantka wskazała także na zjawisko zwane przesunięciem socjalizacyjnym, które sprawia, że kultura popularna wypiera tradycyjne wartości pielęgnowane przez dziadków czy rodziców. Specyfika okresu dorastania oraz współczesne kategorie kulturowe mające wpływ na globalnego nastolatka to zagadnienia poruszane w drugim rozdziale pracy. Trudno bowiem analizować media młodzieżowe bez zapoznania się z głównymi problemami i wyzwaniami okresu dorastania. Autorka zwróciła uwagę przede wszystkim na te aspekty, które często absorbują uwagę młodych ludzi. Wiele nastolatków niepokoi się zmianami, które zachodzą w ich ciele: dziewczyny martwią się przyrostem tkanki tłuszczowej na biodrach, a chłopcy wstydzą się mimowolnych wzwodów prącia i nocnych polucji. Często swoje obawy i problemy opisują w mailach do redakcji młodzieżowych czasopism czy serwisów internetowych, które starają się tłumaczyć wszystkie przemiany biologiczne związane z okresem dojrzewania. Zwrócono także uwagę na to, jak kultura masowa wpływa na współczesny kontekst wychowania. Homogenizacja, standaryzacja, kult ciała i seksualności oraz hiperkonsumpcja nie pozostają bez wpływu na osobowość współczesnych nastolatków.W rozdziale trzecim przedstawiono metodologią badań. Autorka opisała klucz kategoryzacyjny, za pomocą którego analizowała wybrane przez siebie czasopisma i serwisy internetowe. Wybrała 6 najważniejszych aspektów, które pozwoliły jej ukazać, w jakim stopniu wzorzec osobowy globalnego nastolatka jest propagowany na łamach poszczególnych mediów.Wyniki badań przeprowadzonych na czasopismach młodzieżowych („13 Magazyn Nastolatki”, „Cogito”, „Nasza Droga”) zamieszczono w rozdziale czwartym. Autorka porównała, w jakim stopniu owe tytuły są do siebie podobne, a czym się różnią. Przedstawiła ich linię programową, jednocześnie wskazując, co atrakcyjnego i wartościowego mają do zaproponowania nastolatkom. Zwróciła uwagę także na to, czy pomagają młodym ludziom zrozumieć przemiany fizyczne, emocjonalne i seksualne zachodzące w okresie dorastania.W rozdziale piątym analizie zostały poddane serwisy internetowe (Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.pl). Tutaj nacisk został położony na ich interaktywność z czytelnikami. Magistrantka sprawdziła, czy istnieje możliwość kontaktu z redakcją bądź poszczególnymi dziennikarzami. Prześledziła, które ze stron internetowych promują się w serwisach społecznościowych lub zachęcają użytkowników do prezentowania własnej twórczości – w formie opowiadań, wierszy, fotografii czy wpisów na blogu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.contributor.authorpl
Moskwa, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Majewska, Małgorzata - 173379
dc.contributor.reviewerpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:22:15Z
dc.date.available
2020-07-20T17:22:15Z
dc.date.submittedpl
2011-09-27
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-60308-65419
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173930
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
global teenager, role model, adolescence, mass culture, teen magazines
dc.subject.plpl
globalny nastolatek, wzorzec osobowy, adolescencja, kultura masowa, czasopisma dla młodzieży, serwisy internetowe, 13 Magazyn Nastolatki, Cogito, Nasza Droga, Bravo.pl, Kotek.pl, Nastek.pl
dc.titlepl
Wzorzec osobowy globalnego nastolatka kreowany przez wybrane pisma młodzieżowe i serwisy internetowe
dc.title.alternativepl
The role model of a global teenager popularized in teen magazines and websites
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
35
Views per month
Views per city
Warsaw
12
Wroclaw
5
Dublin
2
Gdansk
2
Krakow
2
Poznan
2
Jaworzno
1
Jedlicze
1
Mścice
1
Ostrów Wielkopolski
1

No access

No Thumbnail Available