Sztuka plakatu filmowego w II połowie XX wieku

master
dc.abstract.enIn my work, I focused on development of the film poster in the second half of the 20th century. The differences in film production led to the emergence of two distinct models in poster design: the commercial and the auteur. I am interested in the factors that influenced this medium. I explore the relations between film posters and the political and economic realities. My analysis focused on the American posters based on commercial, manipulation and persuasion. The second model I analyze is the auteur film poster, which developed in post-war Poland. In opposition to Western poster, they are making posters more poetic, inspired by painting. In my work, I relied on books devoted to history of posters, film magazines and interviews with artists. I wanted to present American artist who break the mold. I want to prove that inspiring works could be created in both countries and despite differences in design.pl
dc.abstract.plW swojej pracy przyglądam się rozwojowi plakatu filmowego II połowy XX wieku. Różnice produkcji filmowej sprawiły, że w plakacie wyodrębniły się dwa modele: reklamowy i autorski. Interesują mnie czynniki wpływające na ukształtowanie tego medium, dlatego też badam związek plakatu filmowego z sytuacją polityczną i ekonomiczną danego kraju. Analizie poddaję plakat amerykański, który zdominował rynek reklamy filmowej i stanowi wzór projektowania do dziś. Najczęściej zachodni plakat filmowy oparty był na manipulacji i perswazji, mający na celu przede wszystkim zwabić widza do kina. Drugi model, który poddaję analizie to autorski plakat filmowy, który rozwinął się w powojennej Polsce – artyści celowo unikali konotacji z amerykańskim komercyjnym afiszem, dlatego też rodzimy plakat był wieloznaczny, poetycki, często inspirujący się dorobkiem malarstwa. W swojej pracy opierałam się bibliografii poświęconej historii plakatu, czasopismach filmowych oraz wywiadach przeprowadzanych z twórcami plakatu. Zależało mi również na przybliżeniu twórczości projektantów tworzących w Stanach Zjednoczonych, których prace wyłamywały się ze schematu. Chcę tym sposobem udowodnić, że w zależności od modelu projektowania, w obu krajach mogły powstać inspirujące plakaty filmowe. Mimo różnic, wspólnym elementem dla amerykańskich i polskich grafików było przekraczanie granic.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorSzymańska, Sandra - USOS322099 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.date.accessioned2024-09-30T22:35:44Z
dc.date.available2024-09-30T22:35:44Z
dc.date.submitted2024-09-30pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-174555-322099pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449367
dc.languagepolpl
dc.subject.enAmerican movie posters, cinematography, movie posters, polish movie posters, 20th centurypl
dc.subject.plAmerykański plakat filmowy, kinematografia, polski plakat filmowy, plakat filmowy, XX wiekpl
dc.titleSztuka plakatu filmowego w II połowie XX wiekupl
dc.title.alternativeThe Art of the Film Poster in the Second Half of the 20th Centurypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In my work, I focused on development of the film poster in the second half of the 20th century. The differences in film production led to the emergence of two distinct models in poster design: the commercial and the auteur. I am interested in the factors that influenced this medium. I explore the relations between film posters and the political and economic realities. My analysis focused on the American posters based on commercial, manipulation and persuasion. The second model I analyze is the auteur film poster, which developed in post-war Poland. In opposition to Western poster, they are making posters more poetic, inspired by painting. In my work, I relied on books devoted to history of posters, film magazines and interviews with artists. I wanted to present American artist who break the mold. I want to prove that inspiring works could be created in both countries and despite differences in design.
dc.abstract.plpl
W swojej pracy przyglądam się rozwojowi plakatu filmowego II połowy XX wieku. Różnice produkcji filmowej sprawiły, że w plakacie wyodrębniły się dwa modele: reklamowy i autorski. Interesują mnie czynniki wpływające na ukształtowanie tego medium, dlatego też badam związek plakatu filmowego z sytuacją polityczną i ekonomiczną danego kraju. Analizie poddaję plakat amerykański, który zdominował rynek reklamy filmowej i stanowi wzór projektowania do dziś. Najczęściej zachodni plakat filmowy oparty był na manipulacji i perswazji, mający na celu przede wszystkim zwabić widza do kina. Drugi model, który poddaję analizie to autorski plakat filmowy, który rozwinął się w powojennej Polsce – artyści celowo unikali konotacji z amerykańskim komercyjnym afiszem, dlatego też rodzimy plakat był wieloznaczny, poetycki, często inspirujący się dorobkiem malarstwa. W swojej pracy opierałam się bibliografii poświęconej historii plakatu, czasopismach filmowych oraz wywiadach przeprowadzanych z twórcami plakatu. Zależało mi również na przybliżeniu twórczości projektantów tworzących w Stanach Zjednoczonych, których prace wyłamywały się ze schematu. Chcę tym sposobem udowodnić, że w zależności od modelu projektowania, w obu krajach mogły powstać inspirujące plakaty filmowe. Mimo różnic, wspólnym elementem dla amerykańskich i polskich grafików było przekraczanie granic.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Szymańska, Sandra - USOS322099
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.date.accessioned
2024-09-30T22:35:44Z
dc.date.available
2024-09-30T22:35:44Z
dc.date.submittedpl
2024-09-30
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-174555-322099
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449367
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
American movie posters, cinematography, movie posters, polish movie posters, 20th century
dc.subject.plpl
Amerykański plakat filmowy, kinematografia, polski plakat filmowy, plakat filmowy, XX wiek
dc.titlepl
Sztuka plakatu filmowego w II połowie XX wieku
dc.title.alternativepl
The Art of the Film Poster in the Second Half of the 20th Century
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Gdansk
2
Krakow
2
Lodz
2
Torun
2
Lublin
1
Pabianice
1
Poznan
1
Rabka-Zdrój
1
Rzeszów
1

No access

No Thumbnail Available
Collections