Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sztuka plakatu filmowego w II połowie XX wieku
The Art of the Film Poster in the Second Half of the 20th Century
Amerykański plakat filmowy, kinematografia, polski plakat filmowy, plakat filmowy, XX wiek
American movie posters, cinematography, movie posters, polish movie posters, 20th century
W swojej pracy przyglądam się rozwojowi plakatu filmowego II połowy XX wieku. Różnice produkcji filmowej sprawiły, że w plakacie wyodrębniły się dwa modele: reklamowy i autorski. Interesują mnie czynniki wpływające na ukształtowanie tego medium, dlatego też badam związek plakatu filmowego z sytuacją polityczną i ekonomiczną danego kraju. Analizie poddaję plakat amerykański, który zdominował rynek reklamy filmowej i stanowi wzór projektowania do dziś. Najczęściej zachodni plakat filmowy oparty był na manipulacji i perswazji, mający na celu przede wszystkim zwabić widza do kina. Drugi model, który poddaję analizie to autorski plakat filmowy, który rozwinął się w powojennej Polsce – artyści celowo unikali konotacji z amerykańskim komercyjnym afiszem, dlatego też rodzimy plakat był wieloznaczny, poetycki, często inspirujący się dorobkiem malarstwa. W swojej pracy opierałam się bibliografii poświęconej historii plakatu, czasopismach filmowych oraz wywiadach przeprowadzanych z twórcami plakatu. Zależało mi również na przybliżeniu twórczości projektantów tworzących w Stanach Zjednoczonych, których prace wyłamywały się ze schematu. Chcę tym sposobem udowodnić, że w zależności od modelu projektowania, w obu krajach mogły powstać inspirujące plakaty filmowe. Mimo różnic, wspólnym elementem dla amerykańskich i polskich grafików było przekraczanie granic.
In my work, I focused on development of the film poster in the second half of the 20th century. The differences in film production led to the emergence of two distinct models in poster design: the commercial and the auteur. I am interested in the factors that influenced this medium. I explore the relations between film posters and the political and economic realities. My analysis focused on the American posters based on commercial, manipulation and persuasion. The second model I analyze is the auteur film poster, which developed in post-war Poland. In opposition to Western poster, they are making posters more poetic, inspired by painting. In my work, I relied on books devoted to history of posters, film magazines and interviews with artists. I wanted to present American artist who break the mold. I want to prove that inspiring works could be created in both countries and despite differences in design.
dc.abstract.en | In my work, I focused on development of the film poster in the second half of the 20th century. The differences in film production led to the emergence of two distinct models in poster design: the commercial and the auteur. I am interested in the factors that influenced this medium. I explore the relations between film posters and the political and economic realities. My analysis focused on the American posters based on commercial, manipulation and persuasion. The second model I analyze is the auteur film poster, which developed in post-war Poland. In opposition to Western poster, they are making posters more poetic, inspired by painting. In my work, I relied on books devoted to history of posters, film magazines and interviews with artists. I wanted to present American artist who break the mold. I want to prove that inspiring works could be created in both countries and despite differences in design. | pl |
dc.abstract.pl | W swojej pracy przyglądam się rozwojowi plakatu filmowego II połowy XX wieku. Różnice produkcji filmowej sprawiły, że w plakacie wyodrębniły się dwa modele: reklamowy i autorski. Interesują mnie czynniki wpływające na ukształtowanie tego medium, dlatego też badam związek plakatu filmowego z sytuacją polityczną i ekonomiczną danego kraju. Analizie poddaję plakat amerykański, który zdominował rynek reklamy filmowej i stanowi wzór projektowania do dziś. Najczęściej zachodni plakat filmowy oparty był na manipulacji i perswazji, mający na celu przede wszystkim zwabić widza do kina. Drugi model, który poddaję analizie to autorski plakat filmowy, który rozwinął się w powojennej Polsce – artyści celowo unikali konotacji z amerykańskim komercyjnym afiszem, dlatego też rodzimy plakat był wieloznaczny, poetycki, często inspirujący się dorobkiem malarstwa. W swojej pracy opierałam się bibliografii poświęconej historii plakatu, czasopismach filmowych oraz wywiadach przeprowadzanych z twórcami plakatu. Zależało mi również na przybliżeniu twórczości projektantów tworzących w Stanach Zjednoczonych, których prace wyłamywały się ze schematu. Chcę tym sposobem udowodnić, że w zależności od modelu projektowania, w obu krajach mogły powstać inspirujące plakaty filmowe. Mimo różnic, wspólnym elementem dla amerykańskich i polskich grafików było przekraczanie granic. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.author | Szymańska, Sandra - USOS322099 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-30T22:35:44Z | |
dc.date.available | 2024-09-30T22:35:44Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174555-322099 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449367 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | American movie posters, cinematography, movie posters, polish movie posters, 20th century | pl |
dc.subject.pl | Amerykański plakat filmowy, kinematografia, polski plakat filmowy, plakat filmowy, XX wiek | pl |
dc.title | Sztuka plakatu filmowego w II połowie XX wieku | pl |
dc.title.alternative | The Art of the Film Poster in the Second Half of the 20th Century | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |