Między antykiem a zabytkiem. Status, konserwacja i ekspozycja wyrobów rzemiosła artystycznego i wzornictwa przemysłowego.

licenciate
dc.abstract.enThe main theme of my work is a reflection about the definition of the monument and the antique, the border between these concepts. I want to designate the criteria, which classified a piece of art, monument, historic memorial, or work of historical technic design. In my work I focus on the artistic handicraft and industrial design. The basis of my work is a definition of a monument set in the polish law of protection and conservation of monuments, July 23, 2003. I began my work by mapping out the overall history of handicraft and industrial design. Then I described the process, when artifact entry to the register of movable monuments and process of getting licenses to export the monument abroad, which are issued in the Regional Office for the Protection of Monuments. The next chapter dealt with the topic of valuation by an monuments expert in auction house. Later, I focused on problem of handicraft products exhibition in the museum. As an example, I used the exhibition at The Hippolit House – a branch of The Historical Museum of the City of Cracow. The last chapter is about the industrial design, where I used an example of historic cars. I wrote about the evolution of aesthetics, legal standards, maintenance problems and exhibition of the vintage cars. Most part of work is based on interviews with experts, who are dealing with decorative art or industrial design every day. These discussions show that the definitions of the antique or the monument are treated in very subjective way, which does not allow to create a comprehensive and accurate criteria, which can qualify handicraft product or industrial design to the rank of antique or monument.pl
dc.abstract.plGłównym tematem mojej pracy są rozważania na temat postrzegania i konkretyzowania się pojęcia zabytku i antyku, granicy między owymi pojęciami i wyznaczania kryteriów, pozwalających zakwalifikować obiekt jako dzieło sztuki, zabytek, pamiątkę historyczną czy wybitne dzieło techniki dawnej. W mojej pracy skupiam się na rzemiośle artystycznym i wzornictwie przemysłowym. Za podstawę moich rozważań przyjęłam definicję zabytku zamieszczoną w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 roku.Pracę swą zaczęłam od nakreślenia ogólnej historii dziejów rzemiosła artystycznego i wzornictwa przemysłowego. Następnie opisałam procesy wpisu obiektu do rejestru zabytków ruchomych i wydawania pozwoleń na wywóz zabytku za granicę, które dokonują się w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków. W kolejnym rozdziale zajęłam się kwestią wyceny zabytków przez rzeczoznawcę domu aukcyjnego. Jak głosi mój temat, w dalszej części zakreśliłam problem ekspozycji wyrobów rzemiosła artystycznego w muzeum. Jako przykład posłużyłam się wystawą stałą w Kamienicy Hipolitów – oddziału Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Ostatni rozdział w całości poświęcony jest natomiast wzornictwu przemysłowemu, na przykładzie zabytkowych samochodów osobowych. Omówiłam w nim ewolucję estetyki, normy prawne, jak i problemy konserwatorskie i wystawiennicze, dotyczące zabytkowych samochodów. Praca w zasadniczej części oparta jest na rozmowach ze specjalistami, na co dzień zajmującymi się rzemiosłem artystycznym bądź wzornictwem przemysłowym. Z owych rozmów wynika, iż zarówno definicja antyku, jak i zabytku, traktowane są w kategoriach bardzo subiektywnych i niekonkretnych, co nie pozwala na kompleksowe i dokładne wyznaczenie kryteriów kwalifikujących wytwór rzemiosła artystycznego lub wzornictwa przemysłowego do rangi antyku bądź zabytku.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKrasny, Piotr - 129425 pl
dc.contributor.authorWdowiak, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerRodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 pl
dc.contributor.reviewerKrasny, Piotr - 129425 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T14:58:23Z
dc.date.available2020-07-24T14:58:23Z
dc.date.submitted2013-06-27pl
dc.fieldofstudyochrona dóbr kulturypl
dc.identifier.apddiploma-73646-127624pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186513
dc.languagepolpl
dc.subject.enantique, monument, decorative art, industrial designpl
dc.subject.plantyk, zabytek, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowepl
dc.titleMiędzy antykiem a zabytkiem. Status, konserwacja i ekspozycja wyrobów rzemiosła artystycznego i wzornictwa przemysłowego.pl
dc.title.alternativeBetween antique and monument. Legal status, preservation and exposition of decorative art and industrial design.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main theme of my work is a reflection about the definition of the monument and the antique, the border between these concepts. I want to designate the criteria, which classified a piece of art, monument, historic memorial, or work of historical technic design. In my work I focus on the artistic handicraft and industrial design. The basis of my work is a definition of a monument set in the polish law of protection and conservation of monuments, July 23, 2003. I began my work by mapping out the overall history of handicraft and industrial design. Then I described the process, when artifact entry to the register of movable monuments and process of getting licenses to export the monument abroad, which are issued in the Regional Office for the Protection of Monuments. The next chapter dealt with the topic of valuation by an monuments expert in auction house. Later, I focused on problem of handicraft products exhibition in the museum. As an example, I used the exhibition at The Hippolit House – a branch of The Historical Museum of the City of Cracow. The last chapter is about the industrial design, where I used an example of historic cars. I wrote about the evolution of aesthetics, legal standards, maintenance problems and exhibition of the vintage cars. Most part of work is based on interviews with experts, who are dealing with decorative art or industrial design every day. These discussions show that the definitions of the antique or the monument are treated in very subjective way, which does not allow to create a comprehensive and accurate criteria, which can qualify handicraft product or industrial design to the rank of antique or monument.
dc.abstract.plpl
Głównym tematem mojej pracy są rozważania na temat postrzegania i konkretyzowania się pojęcia zabytku i antyku, granicy między owymi pojęciami i wyznaczania kryteriów, pozwalających zakwalifikować obiekt jako dzieło sztuki, zabytek, pamiątkę historyczną czy wybitne dzieło techniki dawnej. W mojej pracy skupiam się na rzemiośle artystycznym i wzornictwie przemysłowym. Za podstawę moich rozważań przyjęłam definicję zabytku zamieszczoną w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 roku.Pracę swą zaczęłam od nakreślenia ogólnej historii dziejów rzemiosła artystycznego i wzornictwa przemysłowego. Następnie opisałam procesy wpisu obiektu do rejestru zabytków ruchomych i wydawania pozwoleń na wywóz zabytku za granicę, które dokonują się w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków. W kolejnym rozdziale zajęłam się kwestią wyceny zabytków przez rzeczoznawcę domu aukcyjnego. Jak głosi mój temat, w dalszej części zakreśliłam problem ekspozycji wyrobów rzemiosła artystycznego w muzeum. Jako przykład posłużyłam się wystawą stałą w Kamienicy Hipolitów – oddziału Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Ostatni rozdział w całości poświęcony jest natomiast wzornictwu przemysłowemu, na przykładzie zabytkowych samochodów osobowych. Omówiłam w nim ewolucję estetyki, normy prawne, jak i problemy konserwatorskie i wystawiennicze, dotyczące zabytkowych samochodów. Praca w zasadniczej części oparta jest na rozmowach ze specjalistami, na co dzień zajmującymi się rzemiosłem artystycznym bądź wzornictwem przemysłowym. Z owych rozmów wynika, iż zarówno definicja antyku, jak i zabytku, traktowane są w kategoriach bardzo subiektywnych i niekonkretnych, co nie pozwala na kompleksowe i dokładne wyznaczenie kryteriów kwalifikujących wytwór rzemiosła artystycznego lub wzornictwa przemysłowego do rangi antyku bądź zabytku.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Krasny, Piotr - 129425
dc.contributor.authorpl
Wdowiak, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663
dc.contributor.reviewerpl
Krasny, Piotr - 129425
dc.date.accessioned
2020-07-24T14:58:23Z
dc.date.available
2020-07-24T14:58:23Z
dc.date.submittedpl
2013-06-27
dc.fieldofstudypl
ochrona dóbr kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-73646-127624
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186513
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
antique, monument, decorative art, industrial design
dc.subject.plpl
antyk, zabytek, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe
dc.titlepl
Między antykiem a zabytkiem. Status, konserwacja i ekspozycja wyrobów rzemiosła artystycznego i wzornictwa przemysłowego.
dc.title.alternativepl
Between antique and monument. Legal status, preservation and exposition of decorative art and industrial design.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available