Jak spektakl przejął feminizm

licenciate
dc.abstract.enThis work deals with the topic of implementing feminist postulates in contemporary American pop culture, which I identify with the Spectacle described by Guy Debord.In the first chapter, on the example of selected stars and celebrities, I analyze how feminism is incorporated into image strategies. The transformation that the feminist movement undergoes makes it take on a public character, which is why I introduce the concept of pop-feminism into the work.The second chapter is devoted to the analysis of subversive activities over the Instagram application.I am considering whether these actions and the presence of feminist postulates in popular culture are the continuation of the third wave or are it yet another stage in the development of feminism.pl
dc.abstract.plPraca ta podejmuję wątek realizacji feministycznych postulatów we współczesniej popluturze amerykańskiej, którą utoższamiam z opisanym przez Guya Deborda spektaklem. Na przykładach wybranych gwiazd i celebrytów w rozdziale pierwszym analizuję jak feminizm jest włączany w wizerunkowe strategie. Przekształacenia, jakim ulega ruch feministyczny, sprawiają, że nabiera on charakteru ogólno i łatwo dostępnego, dlatego wprowadzam do pracy pojęcie popfeminizmu. Rozdział drugi poświęcony jest analizie działań subwersywnych na przestrzeni aplikacji Instagram. Rozważam czy owe działania oraz obecność feinistycznych postulatów w kulturze popularnej mają charakter kontynuacji trzeciej fali czy jest to już kolejny etap w rozwoju feminizmu.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.authorLewińska, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.reviewerŚwierkosz, Monikapl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:09:44Z
dc.date.available2020-07-27T18:09:44Z
dc.date.submitted2018-07-11pl
dc.fieldofstudyteksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-125555-200231pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229742
dc.languagepolpl
dc.subject.enpopular culture, feminism, pop culture, media, spectacle, Guy Debord, Instagram, pop-feminism, the fourth wavepl
dc.subject.plkultura popularna, feminizm, popkultura, media, spektakl, Guy Debord, Instagram, popfeminizm, czwarta falapl
dc.titleJak spektakl przejął feminizmpl
dc.title.alternativeHow the spectacle took over feminismpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work deals with the topic of implementing feminist postulates in contemporary American pop culture, which I identify with the Spectacle described by Guy Debord.In the first chapter, on the example of selected stars and celebrities, I analyze how feminism is incorporated into image strategies. The transformation that the feminist movement undergoes makes it take on a public character, which is why I introduce the concept of pop-feminism into the work.The second chapter is devoted to the analysis of subversive activities over the Instagram application.I am considering whether these actions and the presence of feminist postulates in popular culture are the continuation of the third wave or are it yet another stage in the development of feminism.
dc.abstract.plpl
Praca ta podejmuję wątek realizacji feministycznych postulatów we współczesniej popluturze amerykańskiej, którą utoższamiam z opisanym przez Guya Deborda spektaklem. Na przykładach wybranych gwiazd i celebrytów w rozdziale pierwszym analizuję jak feminizm jest włączany w wizerunkowe strategie. Przekształacenia, jakim ulega ruch feministyczny, sprawiają, że nabiera on charakteru ogólno i łatwo dostępnego, dlatego wprowadzam do pracy pojęcie popfeminizmu. Rozdział drugi poświęcony jest analizie działań subwersywnych na przestrzeni aplikacji Instagram. Rozważam czy owe działania oraz obecność feinistycznych postulatów w kulturze popularnej mają charakter kontynuacji trzeciej fali czy jest to już kolejny etap w rozwoju feminizmu.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.authorpl
Lewińska, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.reviewerpl
Świerkosz, Monika
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:09:44Z
dc.date.available
2020-07-27T18:09:44Z
dc.date.submittedpl
2018-07-11
dc.fieldofstudypl
teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-125555-200231
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229742
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
popular culture, feminism, pop culture, media, spectacle, Guy Debord, Instagram, pop-feminism, the fourth wave
dc.subject.plpl
kultura popularna, feminizm, popkultura, media, spektakl, Guy Debord, Instagram, popfeminizm, czwarta fala
dc.titlepl
Jak spektakl przejął feminizm
dc.title.alternativepl
How the spectacle took over feminism
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Krakow
4
Warsaw
3
Los Angeles
2
Wroclaw
2
Bochnia
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Katowice
1
Madrid
1
Nowa Sarzyna
1

No access

No Thumbnail Available