LISTA „THE 500 GREATEST ALBUMS OF ALL TIME” MAGAZYNU „ROLLING STONE”: PUŁAPKI ROCKIZMU I POPTYMIZMU

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this paper is to analyze three editions of Rolling Stone's The 500 Greatest Albums of All Time list taking into account the changes happening within the field of music journalism. Ways that the press have been favorizing the classic form of rock music, which led to elements of rockist criticism rising in popularity, will be examined citing the history of how certain subgenres, such as heavy metal and hair metal, have historically been received. Beginnings of a discourse currently known as „poptimism”, which considers genres such as pop, R&B and hip hop as equally worth of critical interest, will be presented. In the first chapter of this paper the currently functioning models of popular music canonisation, which influences can be observed based on Rolling Stone's articles, will be disclosed. Considering the direct corelation of categories such as race and gender with the poptimist discourse, an important basis enabling the observation of shifts will be a quantitative analysis, which will help to showcase the changes in a number of albums representing a certain genre, ethnic group or gender. The second half of the paper will be dedicated to the themes of opression prevalent within both sides of the discourse, taking into account the negative consequences of a disproportionate favorization of classic rock and mainstream pop. Described within the text will also be aspects which factored into the downfall or the rockist paradigm, which may help finding their poptimist counterparts. Studying the changes made within the newest edition of Rolling Stone's list, this paper will verify whether the various worries related to a dominance of the mainstream genres will find their basis in reality.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest przeanalizowanie trzech wydań listy „The 500 Greatest Albums of All Time” magazynu „Rolling Stone” pod względem zmian zachodzących w dziedzinie dziennikarstwa muzycznego. Powołując się na historię odbioru podgatunków muzyki rockowej, takich jak heavy metal czy hair metal, prześledzone zostaną sposoby, w jakie prasa faworyzowała klasyczną odmianę rocka, popularyzując przy tym elementy retoryki rockistowskiej. Ukazane zostaną również początki rozwoju dyskursu nazywanego obecnie poptymizmem, rozpatrującego gatunki muzyczne takie jak pop, R&B i hip-hop jako warte równego zainteresowania krytyków muzycznych. W pierwszej części pracy przybliżone zostaną funkcjonujące obecnie modele kanonizacji muzyki rozrywkowej, których wpływ prześledzić można na podstawie działalności „Rolling Stone”. Biorąc pod uwagę bezpośrednie powiązanie kategorii rasy oraz płci z dyskursem poptymistycznym, istotną podstawą umożliwiającą prześledzenie zmian będą badania ilościowe, mające na celu ukazanie zmian w liczbie albumów reprezentujących konkretny gatunek, grupę etniczną bądź płeć. Druga połowa tekstu poświęcona zostanie kwestiom opresyjności wiążącej się z oboma rodzajami dyskursu, zwracając uwagę na negatywne skutki nadmiernej faworyzacji klasycznego rocka oraz mainstreamowego popu. Opisane zostaną również czynniki, które doprowadziły do upadku paradygmatu rockistowskiego w celu odnalezienia ich poptymistycznych odpowiedników. Śledząc zmiany wprowadzone w najnowszej edycji listy „Rolling Stone”, zweryfikuję czy wszelkie obawy związane z dominacją mainstreamowych gatunków muzycznych znajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSiewior, Kingapl
dc.contributor.authorDziadkowiec, Kacperpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSiewior, Kingapl
dc.contributor.reviewerJuszczyk, Andrzej - 128568 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T22:17:13Z
dc.date.available2022-07-06T22:17:13Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo - teksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-161066-275829pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295129
dc.languagepolpl
dc.subject.enpoptimism, rockism, music journalism, cultural preservation, canon, popular music, Rolling Stone, representationpl
dc.subject.plpoptymizm, rockizm, dziennikarstwo muzyczne, konserwacja kulturowa, kanon, muzyka popularna, Rolling Stone, reprezentacjapl
dc.titleLISTA „THE 500 GREATEST ALBUMS OF ALL TIME” MAGAZYNU „ROLLING STONE”: PUŁAPKI ROCKIZMU I POPTYMIZMUpl
dc.title.alternativeROLLING STONE'S “THE 500 GREATEST ALBUMS OF ALL TIME” LIST: THE PITFALLS OF ROCKISM AND POPTIMISMpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this paper is to analyze three editions of Rolling Stone's The 500 Greatest Albums of All Time list taking into account the changes happening within the field of music journalism. Ways that the press have been favorizing the classic form of rock music, which led to elements of rockist criticism rising in popularity, will be examined citing the history of how certain subgenres, such as heavy metal and hair metal, have historically been received. Beginnings of a discourse currently known as „poptimism”, which considers genres such as pop, R&B and hip hop as equally worth of critical interest, will be presented. In the first chapter of this paper the currently functioning models of popular music canonisation, which influences can be observed based on Rolling Stone's articles, will be disclosed. Considering the direct corelation of categories such as race and gender with the poptimist discourse, an important basis enabling the observation of shifts will be a quantitative analysis, which will help to showcase the changes in a number of albums representing a certain genre, ethnic group or gender. The second half of the paper will be dedicated to the themes of opression prevalent within both sides of the discourse, taking into account the negative consequences of a disproportionate favorization of classic rock and mainstream pop. Described within the text will also be aspects which factored into the downfall or the rockist paradigm, which may help finding their poptimist counterparts. Studying the changes made within the newest edition of Rolling Stone's list, this paper will verify whether the various worries related to a dominance of the mainstream genres will find their basis in reality.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest przeanalizowanie trzech wydań listy „The 500 Greatest Albums of All Time” magazynu „Rolling Stone” pod względem zmian zachodzących w dziedzinie dziennikarstwa muzycznego. Powołując się na historię odbioru podgatunków muzyki rockowej, takich jak heavy metal czy hair metal, prześledzone zostaną sposoby, w jakie prasa faworyzowała klasyczną odmianę rocka, popularyzując przy tym elementy retoryki rockistowskiej. Ukazane zostaną również początki rozwoju dyskursu nazywanego obecnie poptymizmem, rozpatrującego gatunki muzyczne takie jak pop, R&B i hip-hop jako warte równego zainteresowania krytyków muzycznych. W pierwszej części pracy przybliżone zostaną funkcjonujące obecnie modele kanonizacji muzyki rozrywkowej, których wpływ prześledzić można na podstawie działalności „Rolling Stone”. Biorąc pod uwagę bezpośrednie powiązanie kategorii rasy oraz płci z dyskursem poptymistycznym, istotną podstawą umożliwiającą prześledzenie zmian będą badania ilościowe, mające na celu ukazanie zmian w liczbie albumów reprezentujących konkretny gatunek, grupę etniczną bądź płeć. Druga połowa tekstu poświęcona zostanie kwestiom opresyjności wiążącej się z oboma rodzajami dyskursu, zwracając uwagę na negatywne skutki nadmiernej faworyzacji klasycznego rocka oraz mainstreamowego popu. Opisane zostaną również czynniki, które doprowadziły do upadku paradygmatu rockistowskiego w celu odnalezienia ich poptymistycznych odpowiedników. Śledząc zmiany wprowadzone w najnowszej edycji listy „Rolling Stone”, zweryfikuję czy wszelkie obawy związane z dominacją mainstreamowych gatunków muzycznych znajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Siewior, Kinga
dc.contributor.authorpl
Dziadkowiec, Kacper
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Siewior, Kinga
dc.contributor.reviewerpl
Juszczyk, Andrzej - 128568
dc.date.accessioned
2022-07-06T22:17:13Z
dc.date.available
2022-07-06T22:17:13Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo - teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-161066-275829
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295129
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
poptimism, rockism, music journalism, cultural preservation, canon, popular music, Rolling Stone, representation
dc.subject.plpl
poptymizm, rockizm, dziennikarstwo muzyczne, konserwacja kulturowa, kanon, muzyka popularna, Rolling Stone, reprezentacja
dc.titlepl
LISTA „THE 500 GREATEST ALBUMS OF ALL TIME” MAGAZYNU „ROLLING STONE”: PUŁAPKI ROCKIZMU I POPTYMIZMU
dc.title.alternativepl
ROLLING STONE'S “THE 500 GREATEST ALBUMS OF ALL TIME” LIST: THE PITFALLS OF ROCKISM AND POPTIMISM
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Colorado Springs
1
Kalisz
1
Lodz
1
Pogwizdów
1
Poznan
1
Rabka-Zdroj
1

No access

No Thumbnail Available