Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Fuzje i przejęcia na rynku polskim oraz światowym
Mergers and acquisitions on the Polish and global markets
analiza porównawcza - fuzje - przejęcia - rynek polski - rynek światowy - wyniki finansowe
acquisitions - comparative analysis - financial results - mergers - polish market - world market
Praca magisterska przedstawia analizę procesu fuzji i przejęć na rynku polskim oraz światowym na przykładzie przypadków PKN Orlen - Energa oraz The Walt Disney Company - 21st Century Fox. Celem badania jest zrozumienie oraz ocena podobieństw i różnic w podejściu, motywacjach i wynikach tych transakcji na dwóch różnych rynkach. W pierwszym rozdziale dokonano przeglądu literatury, skupiając się na teoretycznych aspektach fuzji i przejęć. Rozdział drugi opierał się na omówieniu uwarunkowań prawnych, które wpływają na ten proces, bazując na Kodeksie spółek handlowych. W trzecim rozdziale dokonano szczegółowej analizy fuzji i przejęcia między PKN Orlen i Energa. Przedstawiono po kolei jej etapy oraz omówiono sytuację po jej zakończeniu. Czwarty rozdział skoncentrowano na analizie fuzji między The Walt Disney Company a 21st Century Fox. Omówiono kluczowe aspekty transakcji oraz przedstawiono skutki połączenia tych dwóch potężnych graczy na światowym rynku mediów. Na potrzeby pracy skonstruowano następującą hipotezę „Fuzje i przejęcia na przykładzie PKN Orlen – Energa oraz The Walt Disney Company – 21st Century Fox pokazały, że mają one istotny wpływ zarówno na wizerunek firmy, jak i jej sytuację finansową.” Hipoteza ta w większej części została obroniona. Wyniki badań potwierdziły, że skuteczne przeprowadzenie procesu fuzji i przejęć wymaga uwzględnienia zarówno aspektów finansowych, jak i niematerialnych, takich jak reputacja i wartość marki.
The thesis presents an analysis of the M&A process in the Polish and global markets, using the cases of PKN Orlen - Energa and The Walt Disney Company - 21st Century Fox as examples. The aim of the study is to understand and assess the similarities and differences in the approaches, motivations and outcomes of these transactions in two different markets. The first chapter reviewed the literature, focusing on the theoretical aspects of mergers and acquisitions. The second chapter was based on a discussion of the legal considerations that affect this process, drawing on the Commercial Companies Code. The third chapter provided a detailed analysis of the merger and acquisition between PKN Orlen and Energa. It presents its stages in turn and discusses the situation after its completion. The fourth chapter focused on the analysis of the merger between The Walt Disney Company and 21st Century Fox. Key aspects of the transaction are discussed and the effects of the merger of these two powerful players in the global media market are presented. For the purpose of the thesis, the following hypothesis was constructed "Mergers and acquisitions, using the examples of PKN Orlen - Energa and The Walt Disney Company - 21st Century Fox, have been shown to have a significant impact on both the image of the company and its financial situation." The hypothesis was, for the most part, defended. The results of the research confirmed that successful execution of an M&A process requires consideration of both financial and intangible aspects, such as reputation and brand value.
dc.abstract.en | The thesis presents an analysis of the M&A process in the Polish and global markets, using the cases of PKN Orlen - Energa and The Walt Disney Company - 21st Century Fox as examples. The aim of the study is to understand and assess the similarities and differences in the approaches, motivations and outcomes of these transactions in two different markets. The first chapter reviewed the literature, focusing on the theoretical aspects of mergers and acquisitions. The second chapter was based on a discussion of the legal considerations that affect this process, drawing on the Commercial Companies Code. The third chapter provided a detailed analysis of the merger and acquisition between PKN Orlen and Energa. It presents its stages in turn and discusses the situation after its completion. The fourth chapter focused on the analysis of the merger between The Walt Disney Company and 21st Century Fox. Key aspects of the transaction are discussed and the effects of the merger of these two powerful players in the global media market are presented. For the purpose of the thesis, the following hypothesis was constructed "Mergers and acquisitions, using the examples of PKN Orlen - Energa and The Walt Disney Company - 21st Century Fox, have been shown to have a significant impact on both the image of the company and its financial situation." The hypothesis was, for the most part, defended. The results of the research confirmed that successful execution of an M&A process requires consideration of both financial and intangible aspects, such as reputation and brand value. | pl |
dc.abstract.pl | Praca magisterska przedstawia analizę procesu fuzji i przejęć na rynku polskim oraz światowym na przykładzie przypadków PKN Orlen - Energa oraz The Walt Disney Company - 21st Century Fox. Celem badania jest zrozumienie oraz ocena podobieństw i różnic w podejściu, motywacjach i wynikach tych transakcji na dwóch różnych rynkach. W pierwszym rozdziale dokonano przeglądu literatury, skupiając się na teoretycznych aspektach fuzji i przejęć. Rozdział drugi opierał się na omówieniu uwarunkowań prawnych, które wpływają na ten proces, bazując na Kodeksie spółek handlowych. W trzecim rozdziale dokonano szczegółowej analizy fuzji i przejęcia między PKN Orlen i Energa. Przedstawiono po kolei jej etapy oraz omówiono sytuację po jej zakończeniu. Czwarty rozdział skoncentrowano na analizie fuzji między The Walt Disney Company a 21st Century Fox. Omówiono kluczowe aspekty transakcji oraz przedstawiono skutki połączenia tych dwóch potężnych graczy na światowym rynku mediów. Na potrzeby pracy skonstruowano następującą hipotezę „Fuzje i przejęcia na przykładzie PKN Orlen – Energa oraz The Walt Disney Company – 21st Century Fox pokazały, że mają one istotny wpływ zarówno na wizerunek firmy, jak i jej sytuację finansową.” Hipoteza ta w większej części została obroniona. Wyniki badań potwierdziły, że skuteczne przeprowadzenie procesu fuzji i przejęć wymaga uwzględnienia zarówno aspektów finansowych, jak i niematerialnych, takich jak reputacja i wartość marki. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kutera, Małgorzata - 129804 | pl |
dc.contributor.author | Michalik, Julia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kutera, Małgorzata - 129804 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gancarczyk, Marta | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-05T21:33:55Z | |
dc.date.available | 2023-07-05T21:33:55Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | rachunkowość i zarządzanie finansami | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164016-307311 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314143 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | acquisitions - comparative analysis - financial results - mergers - polish market - world market | pl |
dc.subject.pl | analiza porównawcza - fuzje - przejęcia - rynek polski - rynek światowy - wyniki finansowe | pl |
dc.title | Fuzje i przejęcia na rynku polskim oraz światowym | pl |
dc.title.alternative | Mergers and acquisitions on the Polish and global markets | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |