Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wybory prezydenckie 2015. Antysystemowy przełom?
Presidential elections 2015. Anti-establishment breakthrough?
Wybory prezydenckie, antysystemowość, kampania wyborcza, 2015
Presidential elections, anti-establishment, election campaign, 2015
Z uwagi na rosnącą w wielu krajach Europy popularność ugrupowań politycznych dążących do zmiany systemu politycznego, postanowiono w niniejszej pracy zainteresować się cechami i poglądami ich przedstawicieli na przykładzie kandydatów w wyborach prezydenckich w Polsce w 2015 roku. Wówczas to znacząca część wyborców poparła polityków dążących do przekształcenia systemu politycznego.Zadaniem niniejszej pracy jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie główne, a mianowicie, jakie poglądy posiada „antysystemowiec” i czy różni się on znacząco od polityka będącego częścią tzw. „establishmentu”? Pytanie to implikuje następujące pytania szczegółowe:1.Jak wyglądały wybory prezydenckie w 2015 roku i jaki wpływ na jej wynik mieli kandydaci „antysystemowi”?2.Jakie są cechy szczególne polskich „antysystemowców”?3.Jak wygląda ich wizja państwa, społeczeństwa i stosunków międzynarodowych?Hipotezą badawczą pracy stało się przypuszczenie, że w warunkach polskich „antysystemowcy” prezentują zbieżne poglądy, które można zaklasyfikować w ramach zwrotu ku postawie konserwatywnej, zgodnie z tezą H. Domańskiego. W rozprawie bazowano na literaturze przedmiotu odpowiednio do tematu danej części pracy. I tak, w rozważaniach dotyczących początku antysystemowości opierano się na definicji zawartej w publikacji Giovanniego Sartoriego Parties and Party System. A framework for Analisys. Do opisu funkcji wyborów prezydenckich posłużono się przede wszystkim pracą Marka Migalskiego Prezydent po 89 r., a w opisie działań marketingowych podstawowym źródłem stała się praca Michała Mazura pt. Marketing polityczny.W niniejszej pracy została przeprowadzona analiza jakościowa zarówno materiałów wyborczych przygotowanych przez sztaby kandydatów, jak i samych wypowiedzi kandydatów, wygłoszonych podczas spotkań wyborczych i w programach publicystycznych w czasie trwania kampanii wyborczej.Praca składa się z 3 rozdziałów poprzedzonych wstępem, wyjaśniającym główne problemy badawcze oraz zakończeniem, prezentującym konkluzję badań. Rozdział I został poświęcony problematyce wyborów prezydenckich, ich wpływowi na cały system polityczny, ze szczególnym uwzględnieniem relacji kształtujących scenę partyjną. W rozdziale II opisano przebieg kampanii prezydenckiej. Przeprowadzono także analizę działań poszczególnych kandydatów wraz z uważnym spojrzeniem na wyniki wyborcze i prawdopodobne przepływy wyborców między kandydatami.Rozdział III zawiera kluczowe rozważania dotyczące poglądów „antysystemowców”, ich porównanie i próbę klasyfikacji. Całość uszeregowania poszczególnych części pracy ma na celu przedstawienie badanego zagadnienia od najbardziej podstawowych danych i kontekstów do analiz szczegółowych i najbardziej kluczowych.
Due to increasing in many European countries the popularity of political parties seeking to change the political system, it was decided in this work of interest to the features and views of their representatives on the example of the candidates in the presidential elections in Poland in 2015. At that time, a significant portion of the voters supported the politicians seeking to transform the political system.The purpose of this study is to search for an answer to the main question, namely, what the views of a "going against the system" and that it differs significantly from the policy that is part of the so-called. "Establishment"? This question implies the following specific questions:1. How was the presidential election in 2015 and the impact on the result, candidates have had "anti-system"?2. What are the special features of Polish members of "anti-establishment" movement?3. What is their vision of the state, society and international relations?Hypothesis of research work has to suppose that under Polish "anti-establishment" present converging views, which can be classified as part of the return to the attitude of the conservative, according to the thesis of H. Domanski.The trial was based on the literature according to the theme of the piece of work. And so, when considering the early anti-establishment was based on the definition in the publication of Giovanni Sartori’s Parties and Party System. A framework for Analisys. To describe the function of the presidential elections were used mainly work Marek Migalski’s President after 89 r., And in the description of marketing primary source was the work of Michał Mazur’s Political marketingIn this work has been carried out both qualitative analysis of election materials prepared by the staffs of the candidates and the candidates themselves speech, delivered during campaign meetings and programs affairs during the election campaign.The work consists of 3 chapters preceded by an introduction, explaining the major research problems and the end, presenting the conclusion of research. Chapter I is devoted to the issue of presidential elections, their influence on the political system, with particular emphasis on relationships that shape the party scene.Chapter II describes the course of the presidential campaign. They were also carried out an analysis of the activities of individual candidates, along with an attentive look at the election results and the likely flow of voters between the candidates.Chapter III contains key consideration of the views of "anti-establishment" candidates, their comparison and classification attempt.The entire alignment of each part of the work is to present the examined issues from the most basic data and context to the detailed analysis and the most critical.
dc.abstract.en | Due to increasing in many European countries the popularity of political parties seeking to change the political system, it was decided in this work of interest to the features and views of their representatives on the example of the candidates in the presidential elections in Poland in 2015. At that time, a significant portion of the voters supported the politicians seeking to transform the political system.The purpose of this study is to search for an answer to the main question, namely, what the views of a "going against the system" and that it differs significantly from the policy that is part of the so-called. "Establishment"? This question implies the following specific questions:1. How was the presidential election in 2015 and the impact on the result, candidates have had "anti-system"?2. What are the special features of Polish members of "anti-establishment" movement?3. What is their vision of the state, society and international relations?Hypothesis of research work has to suppose that under Polish "anti-establishment" present converging views, which can be classified as part of the return to the attitude of the conservative, according to the thesis of H. Domanski.The trial was based on the literature according to the theme of the piece of work. And so, when considering the early anti-establishment was based on the definition in the publication of Giovanni Sartori’s Parties and Party System. A framework for Analisys. To describe the function of the presidential elections were used mainly work Marek Migalski’s President after 89 r., And in the description of marketing primary source was the work of Michał Mazur’s Political marketingIn this work has been carried out both qualitative analysis of election materials prepared by the staffs of the candidates and the candidates themselves speech, delivered during campaign meetings and programs affairs during the election campaign.The work consists of 3 chapters preceded by an introduction, explaining the major research problems and the end, presenting the conclusion of research. Chapter I is devoted to the issue of presidential elections, their influence on the political system, with particular emphasis on relationships that shape the party scene.Chapter II describes the course of the presidential campaign. They were also carried out an analysis of the activities of individual candidates, along with an attentive look at the election results and the likely flow of voters between the candidates.Chapter III contains key consideration of the views of "anti-establishment" candidates, their comparison and classification attempt.The entire alignment of each part of the work is to present the examined issues from the most basic data and context to the detailed analysis and the most critical. | pl |
dc.abstract.pl | Z uwagi na rosnącą w wielu krajach Europy popularność ugrupowań politycznych dążących do zmiany systemu politycznego, postanowiono w niniejszej pracy zainteresować się cechami i poglądami ich przedstawicieli na przykładzie kandydatów w wyborach prezydenckich w Polsce w 2015 roku. Wówczas to znacząca część wyborców poparła polityków dążących do przekształcenia systemu politycznego.Zadaniem niniejszej pracy jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie główne, a mianowicie, jakie poglądy posiada „antysystemowiec” i czy różni się on znacząco od polityka będącego częścią tzw. „establishmentu”? Pytanie to implikuje następujące pytania szczegółowe:1.Jak wyglądały wybory prezydenckie w 2015 roku i jaki wpływ na jej wynik mieli kandydaci „antysystemowi”?2.Jakie są cechy szczególne polskich „antysystemowców”?3.Jak wygląda ich wizja państwa, społeczeństwa i stosunków międzynarodowych?Hipotezą badawczą pracy stało się przypuszczenie, że w warunkach polskich „antysystemowcy” prezentują zbieżne poglądy, które można zaklasyfikować w ramach zwrotu ku postawie konserwatywnej, zgodnie z tezą H. Domańskiego. W rozprawie bazowano na literaturze przedmiotu odpowiednio do tematu danej części pracy. I tak, w rozważaniach dotyczących początku antysystemowości opierano się na definicji zawartej w publikacji Giovanniego Sartoriego Parties and Party System. A framework for Analisys. Do opisu funkcji wyborów prezydenckich posłużono się przede wszystkim pracą Marka Migalskiego Prezydent po 89 r., a w opisie działań marketingowych podstawowym źródłem stała się praca Michała Mazura pt. Marketing polityczny.W niniejszej pracy została przeprowadzona analiza jakościowa zarówno materiałów wyborczych przygotowanych przez sztaby kandydatów, jak i samych wypowiedzi kandydatów, wygłoszonych podczas spotkań wyborczych i w programach publicystycznych w czasie trwania kampanii wyborczej.Praca składa się z 3 rozdziałów poprzedzonych wstępem, wyjaśniającym główne problemy badawcze oraz zakończeniem, prezentującym konkluzję badań. Rozdział I został poświęcony problematyce wyborów prezydenckich, ich wpływowi na cały system polityczny, ze szczególnym uwzględnieniem relacji kształtujących scenę partyjną. W rozdziale II opisano przebieg kampanii prezydenckiej. Przeprowadzono także analizę działań poszczególnych kandydatów wraz z uważnym spojrzeniem na wyniki wyborcze i prawdopodobne przepływy wyborców między kandydatami.Rozdział III zawiera kluczowe rozważania dotyczące poglądów „antysystemowców”, ich porównanie i próbę klasyfikacji. Całość uszeregowania poszczególnych części pracy ma na celu przedstawienie badanego zagadnienia od najbardziej podstawowych danych i kontekstów do analiz szczegółowych i najbardziej kluczowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ścigaj, Paweł - 132307 | pl |
dc.contributor.author | Gałyga, Jakub | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Ścigaj, Paweł - 132307 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sieklucki, Dominik - 131849 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T02:42:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T02:42:45Z | |
dc.date.submitted | 2016-09-26 | pl |
dc.fieldofstudy | politologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110013-164418 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216041 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Presidential elections, anti-establishment, election campaign, 2015 | pl |
dc.subject.pl | Wybory prezydenckie, antysystemowość, kampania wyborcza, 2015 | pl |
dc.title | Wybory prezydenckie 2015. Antysystemowy przełom? | pl |
dc.title.alternative | Presidential elections 2015. Anti-establishment breakthrough? | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |