Kompetencja narracyjna ośmiolatków. Porównanie dzieci o opóźnionym i typowym rozwoju mowy

master
dc.abstract.enThe purpose of this dissertation is to compare the language of 8-year-old children that manifested a delayed language development at the age of 2 with the children of a typical language development.Two groups of 8-year-old children were investigated. The clinical group comprised 26 former late talkers and the control group included 26 children with a typical language development.The date came from the audio and video records, which had been collected by Pracownia Badań nad Językiem Dziecka on The Faculty of Polish Studies. After presentation of the picture booklet of story Frog, where are you? children were asked to tell it. The oral narratives produced by both of the groups were analyzed on a microstructural level (the length of narrative was measured in words and sentences, the lexical diversity was measured by the number of different words used and the syntactic complexity was measured by the length of sentences) and macrostructural level (Narrative Scoring Scheme, Heilmann, Miller).The analysis supports the thesis that the children who were delayed language at the age of two still have problems. The stories of children from the clinical group were shorter, characterized by less lexical and syntactic diversity, as well as they were poorly graded as far as a macrostructural level is concerned.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest porównanie różnic w rozwoju kompetencji narracyjnej u dzieci ośmioletnich, które w wieku 2 lat wykazywały opóźnienie rozwoju językowego i dzieci rozwijających się pod względem językowym normalnie.Grupę badanych stanowiło dwadzieścioro sześcioro dzieci z typowym rozwojem mowy (grupa kontrolna) oraz dwadzieścioro sześcioro z opóźnionym (grupa eksperymentalna).Podstawą empiryczną były zgromadzone przez Pracownię Badań nad Językiem Dziecka Wydziału Polonistyki zapisy audio i video sesji badawczych, podczas których dzieciom prezentowano historyjkę obrazkową Żabko, gdzie jesteś? (Mayer 1969), a następnie proszono je o stworzenie opowiadania.Otrzymane narracje poddano analizie na poziomie mikro- (długość tekstów mierzona w wyrazach, w zdaniach, zróżnicowanie leksykalne, złożoność syntaktyczna) i makrostruktury (ocena za pomocą Schematu Oceny Umiejętności Narracyjnych, Heilmann, Miller i in. 2010). Przeprowadzona analiza potwierdziła hipotezę zakładającą utrzymywanie się trudności językowych u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Teksty dzieci z grupy eksperymentalnej były krótsze, mniej zróżnicowane leksykalnie oraz syntaktycznie, a także gorzej wypadły w ocenie makrostruktury.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorSmoczyńska, Magdalena - 131944 pl
dc.contributor.authorChłopek, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerHuget, Patrycja - 128358 pl
dc.contributor.reviewerSmoczyńska, Magdalena - 131944 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T11:22:02Z
dc.date.available2020-07-24T11:22:02Z
dc.date.submitted2012-10-17pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-70008-79482pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183151
dc.languagepolpl
dc.subject.enchild’s language, SLI, narrative, language delayedpl
dc.subject.pljęzyk dziecka, specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, kompetencja narracyjna, opóźniony rozwój mowypl
dc.titleKompetencja narracyjna ośmiolatków. Porównanie dzieci o opóźnionym i typowym rozwoju mowypl
dc.title.alternativeNarrative competence in 8-year-olds. Comparing language delayed children with those with typical language developmentpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this dissertation is to compare the language of 8-year-old children that manifested a delayed language development at the age of 2 with the children of a typical language development.Two groups of 8-year-old children were investigated. The clinical group comprised 26 former late talkers and the control group included 26 children with a typical language development.The date came from the audio and video records, which had been collected by Pracownia Badań nad Językiem Dziecka on The Faculty of Polish Studies. After presentation of the picture booklet of story Frog, where are you? children were asked to tell it. The oral narratives produced by both of the groups were analyzed on a microstructural level (the length of narrative was measured in words and sentences, the lexical diversity was measured by the number of different words used and the syntactic complexity was measured by the length of sentences) and macrostructural level (Narrative Scoring Scheme, Heilmann, Miller).The analysis supports the thesis that the children who were delayed language at the age of two still have problems. The stories of children from the clinical group were shorter, characterized by less lexical and syntactic diversity, as well as they were poorly graded as far as a macrostructural level is concerned.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest porównanie różnic w rozwoju kompetencji narracyjnej u dzieci ośmioletnich, które w wieku 2 lat wykazywały opóźnienie rozwoju językowego i dzieci rozwijających się pod względem językowym normalnie.Grupę badanych stanowiło dwadzieścioro sześcioro dzieci z typowym rozwojem mowy (grupa kontrolna) oraz dwadzieścioro sześcioro z opóźnionym (grupa eksperymentalna).Podstawą empiryczną były zgromadzone przez Pracownię Badań nad Językiem Dziecka Wydziału Polonistyki zapisy audio i video sesji badawczych, podczas których dzieciom prezentowano historyjkę obrazkową Żabko, gdzie jesteś? (Mayer 1969), a następnie proszono je o stworzenie opowiadania.Otrzymane narracje poddano analizie na poziomie mikro- (długość tekstów mierzona w wyrazach, w zdaniach, zróżnicowanie leksykalne, złożoność syntaktyczna) i makrostruktury (ocena za pomocą Schematu Oceny Umiejętności Narracyjnych, Heilmann, Miller i in. 2010). Przeprowadzona analiza potwierdziła hipotezę zakładającą utrzymywanie się trudności językowych u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Teksty dzieci z grupy eksperymentalnej były krótsze, mniej zróżnicowane leksykalnie oraz syntaktycznie, a także gorzej wypadły w ocenie makrostruktury.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Smoczyńska, Magdalena - 131944
dc.contributor.authorpl
Chłopek, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Huget, Patrycja - 128358
dc.contributor.reviewerpl
Smoczyńska, Magdalena - 131944
dc.date.accessioned
2020-07-24T11:22:02Z
dc.date.available
2020-07-24T11:22:02Z
dc.date.submittedpl
2012-10-17
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-70008-79482
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183151
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
child’s language, SLI, narrative, language delayed
dc.subject.plpl
język dziecka, specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, kompetencja narracyjna, opóźniony rozwój mowy
dc.titlepl
Kompetencja narracyjna ośmiolatków. Porównanie dzieci o opóźnionym i typowym rozwoju mowy
dc.title.alternativepl
Narrative competence in 8-year-olds. Comparing language delayed children with those with typical language development
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
73
Views per month
Views per city
Warsaw
31
Poznan
7
Krakow
5
Lublin
4
Olsztyn
4
Wroclaw
4
Chełm
2
Dublin
2
Bydgoszcz
1
Gdynia
1

No access

No Thumbnail Available