Twórczość IC3PEAK jako forma protestu

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this thesis is to analyze creative work of the Moscow audiovisual project IC3PEAK as a form of protest. The work presents reflections not only on individual songs, but also on biography of members of the group — Anastasia Kreslina and Nikolai Kostylev. This paper also presents the reasons why the lyrics of IC3PEAK’s songs can be considered as literary works and protest songs.In the first chapter it is described how the duet was created and how the artists were searching for their own style. A very important moment for IC3PEAK’s creation when they made a decision to create in Russian is also described as well as the consequences the artists had to face after publishing their songs.In the second chapter there are arguments for studying IC3PEAK’s song lyrics using poetic devices. Referring to an article by Paweł Sobczak, in which the author explores the connections between literature and music. Also terms that song has to meet to become the subject of the literary scholar's work are presented. Then it is described what a protest song is in the context of the IC3PEAK’s creative activity.In the third chapter there is an analysis of the chosen songs with video clips that were created from 2017 to 2022, when Krieslina and Kostylev were already creating in Russian. During this period, the group released a total of four albums — “Сладкая жизнь”, “Сказка”, “До свидания” and “Kiss of Death”. The analysis includes one song from each of the aforementioned albums (“Марш”, “Dead but Pretty”, “Смерти больше нет”, “Грустная сука”), focusing on verbal and visual layers. “Марш” is an example of an anti-war song expressing disagreement with the ruthless control that the Russian government exerts over its citizens. In the song “Dead but Pretty” IC3PEAK mocks the OMON that suppressed anti-war protests in 2022. In contrast, the songs “Смерти больше нет” and “Грустная сука” express social protest. They speak of fear of difference, socially imposed roles and lack of courage in expressing one’s views.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest analiza twórczości moskiewskiego audiowizualnego projektu IC3PEAK jako formy protestu. Praca prezentuje nie tylko rozważania nad poszczególnymi utworami, ale również biografię członków zespołu — Anastazji Kriesliny i Nikołaja Kostylewa. W pracy przedstawiono również powody, dla których teksty piosenek IC3PEAK mogą być traktowane jak dzieła literackie i pieśni protestu.W pierwszym rozdziale zostają opisane okoliczności powstania duetu oraz w jaki sposób artyści szukali swojego własnego stylu. Niezwykle ważna dla twórczości IC3PEAK decyzja o tworzeniu w języku rosyjskim również została opisana, tak jak konsekwencje, z jakimi artyści musieli się zmierzyć po opublikowaniu swoich piosenek.W drugim rozdziale zostają przedstawione argumenty, które pozwalają badać teksty piosenek IC3PEAK z użyciem narzędzi literaturoznawczych. Odwołując się do artykułu Pawła Sobczaka, w którym autor bada związki pomiędzy literaturą a muzyką. Przedstawione są także warunki, jakie piosenka musi spełnić, aby stać się przedmiotem badań literaturoznawców. Następnie zostaje wyjaśnione zjawisko pieśni protestu w kontekście twórczości grupy IC3PEAK.W trzecim rozdziale znajduje się analiza wybranych piosenek z teledyskami, które zostały stworzone od 2017 do 2022 roku, kiedy Krieslina i Kostylew tworzyli już w języku rosyjskim. W tamtym okresie grupa wydała łącznie cztery albumy — “Сладкая жизнь”, “Сказка”, “До свидания” i “Kiss of Death”. Analiza zawiera po jednym utworze z każdego z wymienionych wyżej albumów (“Марш”, “Dead but Pretty”, “Смерти больше нет”, “Грустная сука”), skupiając się na warstwie werbalnej oraz wizualnej. “Марш” jest przykładem pieśni antywojennej, wyrażającej sprzeciw wobec bezwzględnej kontroli, jaką rosyjski rząd sprawuje nad swoimi obywatelami. W piosence “Dead but Pretty” IC3PEAK ośmieszają OMON, który w 2022 roku tłumił protesty antywojenne. W odróżnieniu do wyżej wymienionych utworów, “Смерти больше нет” i “Грустная сука” wyrażają protest społeczny. Mówią o strachu przed odmiennością, narzucaniu ról społecznych oraz braku odwagi w wyrażaniu własnych poglądów.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPisarska, Justyna - USOS220907 pl
dc.contributor.authorMańka, Alicja - USOS290222 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerPisarska, Justyna - USOS220907 pl
dc.contributor.reviewerTrojanowska, Urszula - 132423 pl
dc.date.accessioned2024-05-23T23:03:32Z
dc.date.available2024-05-23T23:03:32Z
dc.date.submitted2024-05-23pl
dc.fieldofstudyfilologia rosyjskapl
dc.identifier.apddiploma-173595-290222pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/342848
dc.languagepolpl
dc.subject.enIC3PEAK, protest song, song lyrics as literature, connections between music and literature, war in Ukraine, analysispl
dc.subject.plIC3PEAK, pieśń protestu, tekst piosenki jako dzieło literackie, związki muzyki i literatury, wojna w Ukrainie, analizapl
dc.titleTwórczość IC3PEAK jako forma protestupl
dc.title.alternativeCreative work of IC3PEAK as a form of the protestpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this thesis is to analyze creative work of the Moscow audiovisual project IC3PEAK as a form of protest. The work presents reflections not only on individual songs, but also on biography of members of the group — Anastasia Kreslina and Nikolai Kostylev. This paper also presents the reasons why the lyrics of IC3PEAK’s songs can be considered as literary works and protest songs.In the first chapter it is described how the duet was created and how the artists were searching for their own style. A very important moment for IC3PEAK’s creation when they made a decision to create in Russian is also described as well as the consequences the artists had to face after publishing their songs.In the second chapter there are arguments for studying IC3PEAK’s song lyrics using poetic devices. Referring to an article by Paweł Sobczak, in which the author explores the connections between literature and music. Also terms that song has to meet to become the subject of the literary scholar's work are presented. Then it is described what a protest song is in the context of the IC3PEAK’s creative activity.In the third chapter there is an analysis of the chosen songs with video clips that were created from 2017 to 2022, when Krieslina and Kostylev were already creating in Russian. During this period, the group released a total of four albums — “Сладкая жизнь”, “Сказка”, “До свидания” and “Kiss of Death”. The analysis includes one song from each of the aforementioned albums (“Марш”, “Dead but Pretty”, “Смерти больше нет”, “Грустная сука”), focusing on verbal and visual layers. “Марш” is an example of an anti-war song expressing disagreement with the ruthless control that the Russian government exerts over its citizens. In the song “Dead but Pretty” IC3PEAK mocks the OMON that suppressed anti-war protests in 2022. In contrast, the songs “Смерти больше нет” and “Грустная сука” express social protest. They speak of fear of difference, socially imposed roles and lack of courage in expressing one’s views.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest analiza twórczości moskiewskiego audiowizualnego projektu IC3PEAK jako formy protestu. Praca prezentuje nie tylko rozważania nad poszczególnymi utworami, ale również biografię członków zespołu — Anastazji Kriesliny i Nikołaja Kostylewa. W pracy przedstawiono również powody, dla których teksty piosenek IC3PEAK mogą być traktowane jak dzieła literackie i pieśni protestu.W pierwszym rozdziale zostają opisane okoliczności powstania duetu oraz w jaki sposób artyści szukali swojego własnego stylu. Niezwykle ważna dla twórczości IC3PEAK decyzja o tworzeniu w języku rosyjskim również została opisana, tak jak konsekwencje, z jakimi artyści musieli się zmierzyć po opublikowaniu swoich piosenek.W drugim rozdziale zostają przedstawione argumenty, które pozwalają badać teksty piosenek IC3PEAK z użyciem narzędzi literaturoznawczych. Odwołując się do artykułu Pawła Sobczaka, w którym autor bada związki pomiędzy literaturą a muzyką. Przedstawione są także warunki, jakie piosenka musi spełnić, aby stać się przedmiotem badań literaturoznawców. Następnie zostaje wyjaśnione zjawisko pieśni protestu w kontekście twórczości grupy IC3PEAK.W trzecim rozdziale znajduje się analiza wybranych piosenek z teledyskami, które zostały stworzone od 2017 do 2022 roku, kiedy Krieslina i Kostylew tworzyli już w języku rosyjskim. W tamtym okresie grupa wydała łącznie cztery albumy — “Сладкая жизнь”, “Сказка”, “До свидания” i “Kiss of Death”. Analiza zawiera po jednym utworze z każdego z wymienionych wyżej albumów (“Марш”, “Dead but Pretty”, “Смерти больше нет”, “Грустная сука”), skupiając się na warstwie werbalnej oraz wizualnej. “Марш” jest przykładem pieśni antywojennej, wyrażającej sprzeciw wobec bezwzględnej kontroli, jaką rosyjski rząd sprawuje nad swoimi obywatelami. W piosence “Dead but Pretty” IC3PEAK ośmieszają OMON, który w 2022 roku tłumił protesty antywojenne. W odróżnieniu do wyżej wymienionych utworów, “Смерти больше нет” i “Грустная сука” wyrażają protest społeczny. Mówią o strachu przed odmiennością, narzucaniu ról społecznych oraz braku odwagi w wyrażaniu własnych poglądów.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Pisarska, Justyna - USOS220907
dc.contributor.authorpl
Mańka, Alicja - USOS290222
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Pisarska, Justyna - USOS220907
dc.contributor.reviewerpl
Trojanowska, Urszula - 132423
dc.date.accessioned
2024-05-23T23:03:32Z
dc.date.available
2024-05-23T23:03:32Z
dc.date.submittedpl
2024-05-23
dc.fieldofstudypl
filologia rosyjska
dc.identifier.apdpl
diploma-173595-290222
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/342848
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
IC3PEAK, protest song, song lyrics as literature, connections between music and literature, war in Ukraine, analysis
dc.subject.plpl
IC3PEAK, pieśń protestu, tekst piosenki jako dzieło literackie, związki muzyki i literatury, wojna w Ukrainie, analiza
dc.titlepl
Twórczość IC3PEAK jako forma protestu
dc.title.alternativepl
Creative work of IC3PEAK as a form of the protest
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
195
Views per month
Views per city
Warsaw
40
Krakow
37
Wroclaw
17
Poznan
13
Santiago
8
Medellín
5
Gdansk
4
Katowice
4
Szczecin
4
Bydgoszcz
3

No access

No Thumbnail Available