Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Lovecraftian Horror in Studio FromSoftware’s Bloodborne
Horror lovecraftowski w Bloodborne
adaptacja, analiza, Bloodborne, gotyk, horror lovecraftowski, literatura amerykańska, Lovecraft, H.P.
adaptation, american literature, analysis, Bloodborne, cosmic horror, gothic, Lovecraft, H.P.
Poniższa praca obejmuje analizę Bloodborne, gry wydanej na platformę PlayStation 4 przez Studio FromSoftware, jako adaptacji twórczości H.P. Lovecrafta. Głównym elementem pracy jest porównanie podobieństw oraz różnic między Bloodborne, a opowiadaniami H.P. Lovecrafta, co ma doprowadzić do zrozumienia które części twórczości Lovecrafta służyły jako inspiracja, a gdzie Bloodborne zmieniło oraz dopasowało poszczególne elementy, jednocześnie wciąż widocznie czerpiąc inspirację z dzieł Lovecrafta.Twórczość Lovecrafta pozostaje popularnym źródłem inspiracji dla różnego rodzaju mediów, którymi są między innymi filmy, seriale i przede wszystkim gry wideo. Według wielu Bloodborne jest jedną z najpopularniejszych oraz najlepiej wykonanych gier wideo inspirowanych Lovecraftem. Bloodborne czerpie z niego elementy takie jak estetyka, horrorowy nastrój oraz bezpośrednie motywy używane przez Lovecrafta, lecz jednocześnie nie boi się adaptować je do potrzeb swojego fikcyjnego świata oraz fabuły, by stworzyć nową historię, która nie używa elementów bezpośrednio stworzonych przez Lovecrafta lecz używa ich jako inspiracji. W Bloodborne gracz wciela się w rolę Tropiciela, który eksploruje fikcyjne miasto Yharnam oraz otaczające go miejsca, walczy z przerażającymi potworami oraz powoli odkrywa prawdę o pladze wypełniającej Yharnam, której początek bierze się w sprawach tak kosmicznych, by zainteresować każdego fana Lovecrafta.Pierwsza część pracy skupia się na zrozumieniu twórczości Lovecrafta, najczęściej używanych przez niego motywów oraz historii adaptacji jego twórczości, z kolei druga część prezentuje pełny świat Bloodborne, wskazuje podobieństwa oraz różnice między nim, a twórczością Lovecrafta oraz analizuje je.
The purpose of this study was to examine Bloodborne, a PlayStation 4 video game made by Studio FromSoftware, as an adaptation of H.P. Lovecraft’s literary canon. The key point was to compare similarities and differences between Blooborne and H.P. Lovecraft’s stories which leads to understanding what parts of Lovecraft’s works served as an inspiration and where Bloodborne took some liberties or changed certain elements, while still clearly taking inspiration from Lovecraft.Lovecraft’s literary canon is a popular source of inspiration for different types of media which concern things such as movies, series and especially video games. In the eyes of many, Bloodborne seems to be the most popular and well-executed video game inspired by Lovecraft. Bloodborne draws elements such as overall aesthetics, horror-esque mood and direct themes from Lovecraft but is not afraid to adapt it to the needs of its world and storyline, in order to create a new story that does not directly use elements created by Lovecraft himself but rather use him as an inspiration. In Bloodborne the player takes the role of a Hunter who explores the fictional city of Yharnam and its surrounding areas, fights horrific monsters and slowly uncovers the truth about Yharnam’s plague which the reason behind seems cosmic enough to thrill every Lovecraft fan.The study’s first part focuses on understanding Lovecraft’s writings, his most used themes and the history of adapting his works while the second part showcases the full universe of Bloodborne, pinpoints the similarities and differences between it and Lovecraft’s writings and analyzes them.
dc.abstract.en | The purpose of this study was to examine Bloodborne, a PlayStation 4 video game made by Studio FromSoftware, as an adaptation of H.P. Lovecraft’s literary canon. The key point was to compare similarities and differences between Blooborne and H.P. Lovecraft’s stories which leads to understanding what parts of Lovecraft’s works served as an inspiration and where Bloodborne took some liberties or changed certain elements, while still clearly taking inspiration from Lovecraft.Lovecraft’s literary canon is a popular source of inspiration for different types of media which concern things such as movies, series and especially video games. In the eyes of many, Bloodborne seems to be the most popular and well-executed video game inspired by Lovecraft. Bloodborne draws elements such as overall aesthetics, horror-esque mood and direct themes from Lovecraft but is not afraid to adapt it to the needs of its world and storyline, in order to create a new story that does not directly use elements created by Lovecraft himself but rather use him as an inspiration. In Bloodborne the player takes the role of a Hunter who explores the fictional city of Yharnam and its surrounding areas, fights horrific monsters and slowly uncovers the truth about Yharnam’s plague which the reason behind seems cosmic enough to thrill every Lovecraft fan.The study’s first part focuses on understanding Lovecraft’s writings, his most used themes and the history of adapting his works while the second part showcases the full universe of Bloodborne, pinpoints the similarities and differences between it and Lovecraft’s writings and analyzes them. | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca obejmuje analizę Bloodborne, gry wydanej na platformę PlayStation 4 przez Studio FromSoftware, jako adaptacji twórczości H.P. Lovecrafta. Głównym elementem pracy jest porównanie podobieństw oraz różnic między Bloodborne, a opowiadaniami H.P. Lovecrafta, co ma doprowadzić do zrozumienia które części twórczości Lovecrafta służyły jako inspiracja, a gdzie Bloodborne zmieniło oraz dopasowało poszczególne elementy, jednocześnie wciąż widocznie czerpiąc inspirację z dzieł Lovecrafta.Twórczość Lovecrafta pozostaje popularnym źródłem inspiracji dla różnego rodzaju mediów, którymi są między innymi filmy, seriale i przede wszystkim gry wideo. Według wielu Bloodborne jest jedną z najpopularniejszych oraz najlepiej wykonanych gier wideo inspirowanych Lovecraftem. Bloodborne czerpie z niego elementy takie jak estetyka, horrorowy nastrój oraz bezpośrednie motywy używane przez Lovecrafta, lecz jednocześnie nie boi się adaptować je do potrzeb swojego fikcyjnego świata oraz fabuły, by stworzyć nową historię, która nie używa elementów bezpośrednio stworzonych przez Lovecrafta lecz używa ich jako inspiracji. W Bloodborne gracz wciela się w rolę Tropiciela, który eksploruje fikcyjne miasto Yharnam oraz otaczające go miejsca, walczy z przerażającymi potworami oraz powoli odkrywa prawdę o pladze wypełniającej Yharnam, której początek bierze się w sprawach tak kosmicznych, by zainteresować każdego fana Lovecrafta.Pierwsza część pracy skupia się na zrozumieniu twórczości Lovecrafta, najczęściej używanych przez niego motywów oraz historii adaptacji jego twórczości, z kolei druga część prezentuje pełny świat Bloodborne, wskazuje podobieństwa oraz różnice między nim, a twórczością Lovecrafta oraz analizuje je. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.contributor.author | Świąder, Anita - USOS303897 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Choiński, Michał - 143531 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T23:03:28Z | |
dc.date.available | 2024-07-11T23:03:28Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176546-303897 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/376623 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | adaptation, american literature, analysis, Bloodborne, cosmic horror, gothic, Lovecraft, H.P. | pl |
dc.subject.pl | adaptacja, analiza, Bloodborne, gotyk, horror lovecraftowski, literatura amerykańska, Lovecraft, H.P. | pl |
dc.title | Lovecraftian Horror in Studio FromSoftware’s Bloodborne | pl |
dc.title.alternative | Horror lovecraftowski w Bloodborne | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |