Siedemnastowieczne sukienki metalowe na obrazach maryjnych w Krakowie

master
dc.abstract.enThe aim of this study was to gather information and discuss preserved seventeenth-century metal Marian "dresses" (common name of applications which cover paintings) from churches located in Kraków and Kazimierz at that time. This work presents not only "dresses", but also the paintings as well as some issues of their cult.I was able to find and describe seven Marian "dresses" - four of them are from cult pictures (paintings famous for miracles), and three others – from processional portable paintings. Most of them are anonymous. Authorship of only one of them is alleged. Only a few donors are known. The "dresses" can be highly evaluated both for the design and execution. Among them are goldsmith masterpieces such as the application of Madonna of Loreto in St. Mary's Church. In addition, it is a base for the collection of jewels, also depicted in this work.This text describes the techniques used during making the "dresses", their iconography - motives occurring on the robes and backgrounds (with special emphasis on the images of the donors and dependence on the patterns using in embroidery). Moreover, it presents relation between the applications and their painted prototypes. This work also tries to develop observations made by previous researchers, such as realism of the "dresses" and differentiation of particular parts of clothes.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było zebranie informacji i omówienie zachowanych XVII-wiecznych sukienek maryjnych znajdujących się w kościołach ówczesnego Krakowa i Kazimierza. W pracy przedstawiłam nie tylko sukienki, ale również same wizerunki oraz niektóre zagadnienia ich kultu.Udało mi się odnaleźć i opracować siedem sukienek maryjnych z XVII wieku z terenu Krakowa. Cztery z nich pochodzą z obrazów słynących łaskami, a trzy pozostałe – z feretronów. W większości są to prace anonimowe - domniemane jest autorstwo jednej z nich. Znanych jest też kilku fundatorów. Sukienki te można ocenić wysoko zarówno pod względem projektu, jak i wykonania. Znajdują się wśród nich dzieła wybitne – takie jak sukienka Matki Boskiej Loretańskiej. Dodatkowo stanowi ona podkład dla zespołu klejnotów, których omówieniu poświęciłam sporą część tej pracy. Praca opisuje techniki stosowane przy wykonywaniu sukienek, ikonografię - motywy występujące na szatach i tłach (ze szczególnym uwzględnieniem postaci fundatorów i zależności od wzorów stosowanych w hafciarstwie), a także stosunek aplikacji do malowanego pierwowzoru. Na przykładzie tej krakowskiej grupy sukienek starałam się też rozwinąć, dotychczas jedynie zasygnalizowane przez badaczy poruszających temat aplikacji na obrazach, zagadnienia, takie jak realizm sukienek czy różnicowanie części garderoby.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBetlej, Andrzej - 127289 pl
dc.contributor.authorPoźniak, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerWalczak, Marek - 132516 pl
dc.contributor.reviewerBetlej, Andrzej - 127289 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:09:04Z
dc.date.available2020-07-24T21:09:04Z
dc.date.submitted2013-10-29pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-82785-96891pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192283
dc.languagepolpl
dc.subject.en"dress", silver, 17th century, Saint Mary, Krakówpl
dc.subject.plsukienka, srebro, XVII wiek, Matka Boska, Krakówpl
dc.titleSiedemnastowieczne sukienki metalowe na obrazach maryjnych w Krakowiepl
dc.title.alternativeSeventeenth-century metal "dresses" that cover Marian paintings in Krakówpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study was to gather information and discuss preserved seventeenth-century metal Marian "dresses" (common name of applications which cover paintings) from churches located in Kraków and Kazimierz at that time. This work presents not only "dresses", but also the paintings as well as some issues of their cult.I was able to find and describe seven Marian "dresses" - four of them are from cult pictures (paintings famous for miracles), and three others – from processional portable paintings. Most of them are anonymous. Authorship of only one of them is alleged. Only a few donors are known. The "dresses" can be highly evaluated both for the design and execution. Among them are goldsmith masterpieces such as the application of Madonna of Loreto in St. Mary's Church. In addition, it is a base for the collection of jewels, also depicted in this work.This text describes the techniques used during making the "dresses", their iconography - motives occurring on the robes and backgrounds (with special emphasis on the images of the donors and dependence on the patterns using in embroidery). Moreover, it presents relation between the applications and their painted prototypes. This work also tries to develop observations made by previous researchers, such as realism of the "dresses" and differentiation of particular parts of clothes.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było zebranie informacji i omówienie zachowanych XVII-wiecznych sukienek maryjnych znajdujących się w kościołach ówczesnego Krakowa i Kazimierza. W pracy przedstawiłam nie tylko sukienki, ale również same wizerunki oraz niektóre zagadnienia ich kultu.Udało mi się odnaleźć i opracować siedem sukienek maryjnych z XVII wieku z terenu Krakowa. Cztery z nich pochodzą z obrazów słynących łaskami, a trzy pozostałe – z feretronów. W większości są to prace anonimowe - domniemane jest autorstwo jednej z nich. Znanych jest też kilku fundatorów. Sukienki te można ocenić wysoko zarówno pod względem projektu, jak i wykonania. Znajdują się wśród nich dzieła wybitne – takie jak sukienka Matki Boskiej Loretańskiej. Dodatkowo stanowi ona podkład dla zespołu klejnotów, których omówieniu poświęciłam sporą część tej pracy. Praca opisuje techniki stosowane przy wykonywaniu sukienek, ikonografię - motywy występujące na szatach i tłach (ze szczególnym uwzględnieniem postaci fundatorów i zależności od wzorów stosowanych w hafciarstwie), a także stosunek aplikacji do malowanego pierwowzoru. Na przykładzie tej krakowskiej grupy sukienek starałam się też rozwinąć, dotychczas jedynie zasygnalizowane przez badaczy poruszających temat aplikacji na obrazach, zagadnienia, takie jak realizm sukienek czy różnicowanie części garderoby.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Betlej, Andrzej - 127289
dc.contributor.authorpl
Poźniak, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Walczak, Marek - 132516
dc.contributor.reviewerpl
Betlej, Andrzej - 127289
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:09:04Z
dc.date.available
2020-07-24T21:09:04Z
dc.date.submittedpl
2013-10-29
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-82785-96891
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192283
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
"dress", silver, 17th century, Saint Mary, Kraków
dc.subject.plpl
sukienka, srebro, XVII wiek, Matka Boska, Kraków
dc.titlepl
Siedemnastowieczne sukienki metalowe na obrazach maryjnych w Krakowie
dc.title.alternativepl
Seventeenth-century metal "dresses" that cover Marian paintings in Kraków
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Dublin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Katowice
1
Novi Sad
1
Opole
1
Proszowice
1
Woodland Hills
1
Świdnik
1

No access

No Thumbnail Available