„Ocena skuteczności narzędzi motywowania przez pracowników współczesnych przedsiębiorstw”

master
dc.abstract.enProfessional work is very important to a person, both as a source of livelihood and as an element of identity. Being part of an organization means that an employee brings not only his potential, but also expectations. In response to these expectations, the organization must create the right working conditions, taking into account psychological, organizational, infrastructural and motivational aspects. It is crucial to know the needs, expectations and aspirations of employees, and to ensure the right organizational climate and optimal work organization. Employees expect their work to have a real impact on the company's operations, want to be heard and have opportunities for professional development.Motivating employees is an important task for organizations, but a challenging one. There are many motivational theories and practices, but achieving effectiveness in motivation is difficult. Each company must develop solutions on its own to properly motivate employees. It is also important to eliminate demotivating factors in the workplace, which can be the result of management actions, organizational culture and other phenomena.The thesis undertakes an analysis of motivational tools used in modern enterprises and an evaluation of their effectiveness. The thesis is theoretical-empirical in nature and consists of a theoretical-analytical and analytical-empirical part. Definitions of motivation are presented and selected theories and models of employee motivation are described. Also discussed are the systemic nature of motivation, the typology of motivational tools and the factors that demotivate employees. An in-house survey based on a questionnaire made it possible to assess the effectiveness of motivational tools and demotivators. Based on the results of the survey, conclusions and recommendations were formulated.The purpose of the study is to expand the knowledge of employee motivation and enable companies to effectively motivate their employees. The author hopes that the theoretical analysis and own research will contribute to the development of motivational practices and improve personnel management.pl
dc.abstract.plPraca zawodowa ma duże znaczenie dla człowieka, zarówno jako źródło utrzymania, jak i element tożsamości. Bycie częścią organizacji powoduje, że pracownik wnosi nie tylko swój potencjał, ale także oczekiwania. W odpowiedzi na te oczekiwania, organizacja musi stworzyć odpowiednie warunki pracy, uwzględniające aspekty psychologiczne, organizacyjne, infrastrukturalne i motywacyjne. Kluczowe jest poznanie potrzeb, oczekiwań i aspiracji pracowników oraz dbałość o odpowiedni klimat organizacyjny i optymalną organizację pracy. Pracownicy oczekują, że ich praca będzie miała rzeczywisty wpływ na działania przedsiębiorstwa, chcą być wysłuchani i mieć możliwość rozwoju zawodowego.Motywowanie pracowników jest istotnym zadaniem dla organizacji, jednak stanowi wyzwanie. Istnieje wiele teorii i praktyk motywacyjnych, ale osiągnięcie skuteczności w motywowaniu jest trudne. Każde przedsiębiorstwo musi samodzielnie opracować rozwiązania, aby właściwie motywować pracowników. Ważne jest także eliminowanie czynników demotywujących w miejscu pracy, które mogą być wynikiem działań zarządczych, kultury organizacyjnej i innych zjawisk.W pracy magisterskiej podjęto analizę narzędzi motywacyjnych stosowanych we współczesnych przedsiębiorstwach oraz ocenę ich skuteczności. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z części teoretyczno-analitycznej oraz analityczno-empirycznej. Przedstawiono definicje motywacji i opisano wybrane teorie i modele motywacji pracowników. Omówiono także systemowy charakter motywowania, typologię narzędzi motywacyjnych oraz czynniki demotywujące pracowników. Badanie własne oparte na ankiecie pozwoliło ocenić skuteczność narzędzi motywacyjnych i demotywatorów. Na podstawie wyników badania sformułowano wnioski i rekomendacje.Celem pracy jest poszerzenie wiedzy na temat motywacji pracowników i umożliwienie przedsiębiorstwom skutecznego motywowania zatrudnionych. Autor ma nadzieję, że analiza teoretyczna i badania własne przyczynią się do rozwoju praktyk motywacyjnych i poprawy zarządzania personelem.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWziątek-Staśko, Annapl
dc.contributor.authorSikora, Martynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWziątek-Staśko, Annapl
dc.contributor.reviewerSławik, Annapl
dc.date.accessioned2023-07-05T21:35:25Z
dc.date.available2023-07-05T21:35:25Z
dc.date.submitted2023-07-05pl
dc.fieldofstudymarketing i logistykapl
dc.identifier.apddiploma-164305-309635pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314192
dc.languagepolpl
dc.subject.endemotivation, motivation, demotivation tools, motivation tools, modern companypl
dc.subject.pldemotywacja, motywacja, narzędzia demotywowania, narzędzia motywowania, współczesne przedsiębiorstwopl
dc.title„Ocena skuteczności narzędzi motywowania przez pracowników współczesnych przedsiębiorstw”pl
dc.title.alternative"Evaluation of motivation tools by employees of modern enterprises"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Professional work is very important to a person, both as a source of livelihood and as an element of identity. Being part of an organization means that an employee brings not only his potential, but also expectations. In response to these expectations, the organization must create the right working conditions, taking into account psychological, organizational, infrastructural and motivational aspects. It is crucial to know the needs, expectations and aspirations of employees, and to ensure the right organizational climate and optimal work organization. Employees expect their work to have a real impact on the company's operations, want to be heard and have opportunities for professional development.Motivating employees is an important task for organizations, but a challenging one. There are many motivational theories and practices, but achieving effectiveness in motivation is difficult. Each company must develop solutions on its own to properly motivate employees. It is also important to eliminate demotivating factors in the workplace, which can be the result of management actions, organizational culture and other phenomena.The thesis undertakes an analysis of motivational tools used in modern enterprises and an evaluation of their effectiveness. The thesis is theoretical-empirical in nature and consists of a theoretical-analytical and analytical-empirical part. Definitions of motivation are presented and selected theories and models of employee motivation are described. Also discussed are the systemic nature of motivation, the typology of motivational tools and the factors that demotivate employees. An in-house survey based on a questionnaire made it possible to assess the effectiveness of motivational tools and demotivators. Based on the results of the survey, conclusions and recommendations were formulated.The purpose of the study is to expand the knowledge of employee motivation and enable companies to effectively motivate their employees. The author hopes that the theoretical analysis and own research will contribute to the development of motivational practices and improve personnel management.
dc.abstract.plpl
Praca zawodowa ma duże znaczenie dla człowieka, zarówno jako źródło utrzymania, jak i element tożsamości. Bycie częścią organizacji powoduje, że pracownik wnosi nie tylko swój potencjał, ale także oczekiwania. W odpowiedzi na te oczekiwania, organizacja musi stworzyć odpowiednie warunki pracy, uwzględniające aspekty psychologiczne, organizacyjne, infrastrukturalne i motywacyjne. Kluczowe jest poznanie potrzeb, oczekiwań i aspiracji pracowników oraz dbałość o odpowiedni klimat organizacyjny i optymalną organizację pracy. Pracownicy oczekują, że ich praca będzie miała rzeczywisty wpływ na działania przedsiębiorstwa, chcą być wysłuchani i mieć możliwość rozwoju zawodowego.Motywowanie pracowników jest istotnym zadaniem dla organizacji, jednak stanowi wyzwanie. Istnieje wiele teorii i praktyk motywacyjnych, ale osiągnięcie skuteczności w motywowaniu jest trudne. Każde przedsiębiorstwo musi samodzielnie opracować rozwiązania, aby właściwie motywować pracowników. Ważne jest także eliminowanie czynników demotywujących w miejscu pracy, które mogą być wynikiem działań zarządczych, kultury organizacyjnej i innych zjawisk.W pracy magisterskiej podjęto analizę narzędzi motywacyjnych stosowanych we współczesnych przedsiębiorstwach oraz ocenę ich skuteczności. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z części teoretyczno-analitycznej oraz analityczno-empirycznej. Przedstawiono definicje motywacji i opisano wybrane teorie i modele motywacji pracowników. Omówiono także systemowy charakter motywowania, typologię narzędzi motywacyjnych oraz czynniki demotywujące pracowników. Badanie własne oparte na ankiecie pozwoliło ocenić skuteczność narzędzi motywacyjnych i demotywatorów. Na podstawie wyników badania sformułowano wnioski i rekomendacje.Celem pracy jest poszerzenie wiedzy na temat motywacji pracowników i umożliwienie przedsiębiorstwom skutecznego motywowania zatrudnionych. Autor ma nadzieję, że analiza teoretyczna i badania własne przyczynią się do rozwoju praktyk motywacyjnych i poprawy zarządzania personelem.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wziątek-Staśko, Anna
dc.contributor.authorpl
Sikora, Martyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Wziątek-Staśko, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Sławik, Anna
dc.date.accessioned
2023-07-05T21:35:25Z
dc.date.available
2023-07-05T21:35:25Z
dc.date.submittedpl
2023-07-05
dc.fieldofstudypl
marketing i logistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-164305-309635
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314192
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
demotivation, motivation, demotivation tools, motivation tools, modern company
dc.subject.plpl
demotywacja, motywacja, narzędzia demotywowania, narzędzia motywowania, współczesne przedsiębiorstwo
dc.titlepl
„Ocena skuteczności narzędzi motywowania przez pracowników współczesnych przedsiębiorstw”
dc.title.alternativepl
"Evaluation of motivation tools by employees of modern enterprises"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
76
Views per month
Views per city
Warsaw
15
Wroclaw
10
Poznan
7
Krakow
6
Lubartów
4
Andrespol
3
Lodz
3
Ruda Śląska
3
Bydgoszcz
2
Gdansk
2

No access

No Thumbnail Available
Collections