Krajobrazy tetralogii Michelangelo Antonioniego

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to characterize landscapes present in the movies included in Michelangelo Antonioni’s tetralogy: "The Adventure" (1960), "The Night" (1961), "The Eclipse" (1962), "The Red Desert" (1964). The research approach represented in the thesis is based on combination of reflection on landscape developed in the fields of anthropology, visual culture studies and film studies, and posthumanist approach represented by Félix Guattari in his book "The Three Ecologies" and Karen Barad in theories of posthumanist performativity and agential realism. This approach has been applied in order to render the importance of reflecting on the non-human agents in Antonioni’s films and emphasize relational character of landscapes represented in movies included in tetralogy.The thesis is divided into three chapters. First chapter contains introduction to Antonioni’s work and explication of research approach applied in the thesis. In the second chapter the landscapes represented in tetralogy has been characterized. The third chapter contains four micro-analysis of sequences from discussed movies. The analysis are focused on relational dimension of both characters’ being-in-the-landscapes and viewer’s experience of cinematic landscapes, and are contextualized by the theories of haptic perception of film.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest stworzenie charakterystyki krajobrazów w filmach składających się na tetralogię Michelangelo Antonioniego: "Przygodzie" (1960), "Nocy" (1961), "Zaćmieniu" (1962) i "Czerwonej pustyni" (1964). Zastosowana w pracy perspektywa badawcza opiera się na połączeniu refleksji dotyczącej krajobrazu pochodzącej z obszaru antropologii, studiów nad wizualnością i filmoznawstwa oraz refleksji posthumanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech ekologii sformułowanej przez Félixa Guattariergo oraz teorii posthumanistycznej performatywności i realizmu sprawczego sformułowanych przez Karen Barad. Zastosowane podejście badawcze służy dowartościowaniu refleksji dotyczącej obecności tego, co nie-ludzkie w filmach włoskiego reżysera oraz uwypukleniu relacyjnego charakteru krajobrazów przedstawianych w tetralogii.Praca podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy obejmuje wprowadzenie do twórczości Antonioniego oraz wyjaśnienie podejścia badawczego. W drugim zawarta została charakterystyka obecnych w tetralogii krajobrazów, a w trzecim mikroanalizy wybranych sekwencji pochodzących z omawianych filmów, służące przedstawieniu relacyjnego charakteru bycia-w-krajobrazach bohaterów oraz doświadczania krajobrazów przez widzów. Istotny kontekst dla rozważań zawartych w rozdziale trzecim stanowią teorie haptycznego odbioru kina.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorBerendt, Zuzannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.reviewerTwardoch-Raś, Ewelinapl
dc.date.accessioned2021-06-24T21:35:14Z
dc.date.available2021-06-24T21:35:14Z
dc.date.submitted2021-06-24pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-147421-178820pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274802
dc.languagepolpl
dc.subject.enMichelangelo Antonioni; The Adventure; The Night; The Eclipse; The Red Desert; landscape; posthumanism; new materialism; haptic perceptionpl
dc.subject.plMichelangelo Antonioni; Przygoda; Noc; Zaćmienie; Czerwona pustynia; krajobraz; posthumanizm; nowy materializm; haptycznośćpl
dc.titleKrajobrazy tetralogii Michelangelo Antonioniegopl
dc.title.alternativeLandscapes in Michelangelo Antonioni's tetralogypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to characterize landscapes present in the movies included in Michelangelo Antonioni’s tetralogy: "The Adventure" (1960), "The Night" (1961), "The Eclipse" (1962), "The Red Desert" (1964). The research approach represented in the thesis is based on combination of reflection on landscape developed in the fields of anthropology, visual culture studies and film studies, and posthumanist approach represented by Félix Guattari in his book "The Three Ecologies" and Karen Barad in theories of posthumanist performativity and agential realism. This approach has been applied in order to render the importance of reflecting on the non-human agents in Antonioni’s films and emphasize relational character of landscapes represented in movies included in tetralogy.The thesis is divided into three chapters. First chapter contains introduction to Antonioni’s work and explication of research approach applied in the thesis. In the second chapter the landscapes represented in tetralogy has been characterized. The third chapter contains four micro-analysis of sequences from discussed movies. The analysis are focused on relational dimension of both characters’ being-in-the-landscapes and viewer’s experience of cinematic landscapes, and are contextualized by the theories of haptic perception of film.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest stworzenie charakterystyki krajobrazów w filmach składających się na tetralogię Michelangelo Antonioniego: "Przygodzie" (1960), "Nocy" (1961), "Zaćmieniu" (1962) i "Czerwonej pustyni" (1964). Zastosowana w pracy perspektywa badawcza opiera się na połączeniu refleksji dotyczącej krajobrazu pochodzącej z obszaru antropologii, studiów nad wizualnością i filmoznawstwa oraz refleksji posthumanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech ekologii sformułowanej przez Félixa Guattariergo oraz teorii posthumanistycznej performatywności i realizmu sprawczego sformułowanych przez Karen Barad. Zastosowane podejście badawcze służy dowartościowaniu refleksji dotyczącej obecności tego, co nie-ludzkie w filmach włoskiego reżysera oraz uwypukleniu relacyjnego charakteru krajobrazów przedstawianych w tetralogii.Praca podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy obejmuje wprowadzenie do twórczości Antonioniego oraz wyjaśnienie podejścia badawczego. W drugim zawarta została charakterystyka obecnych w tetralogii krajobrazów, a w trzecim mikroanalizy wybranych sekwencji pochodzących z omawianych filmów, służące przedstawieniu relacyjnego charakteru bycia-w-krajobrazach bohaterów oraz doświadczania krajobrazów przez widzów. Istotny kontekst dla rozważań zawartych w rozdziale trzecim stanowią teorie haptycznego odbioru kina.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Berendt, Zuzanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.reviewerpl
Twardoch-Raś, Ewelina
dc.date.accessioned
2021-06-24T21:35:14Z
dc.date.available
2021-06-24T21:35:14Z
dc.date.submittedpl
2021-06-24
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-147421-178820
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274802
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Michelangelo Antonioni; The Adventure; The Night; The Eclipse; The Red Desert; landscape; posthumanism; new materialism; haptic perception
dc.subject.plpl
Michelangelo Antonioni; Przygoda; Noc; Zaćmienie; Czerwona pustynia; krajobraz; posthumanizm; nowy materializm; haptyczność
dc.titlepl
Krajobrazy tetralogii Michelangelo Antonioniego
dc.title.alternativepl
Landscapes in Michelangelo Antonioni's tetralogy
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
53
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
6
Poznan
5
Wroclaw
3
Boardman
2
Dublin
2
Chandler
1
Dąbrowa Górnicza
1
Gdansk
1
Katowice
1

No access

No Thumbnail Available