Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Krajobrazy tetralogii Michelangelo Antonioniego
Landscapes in Michelangelo Antonioni's tetralogy
Michelangelo Antonioni; Przygoda; Noc; Zaćmienie; Czerwona pustynia; krajobraz; posthumanizm; nowy materializm; haptyczność
Michelangelo Antonioni; The Adventure; The Night; The Eclipse; The Red Desert; landscape; posthumanism; new materialism; haptic perception
Celem niniejszej pracy jest stworzenie charakterystyki krajobrazów w filmach składających się na tetralogię Michelangelo Antonioniego: "Przygodzie" (1960), "Nocy" (1961), "Zaćmieniu" (1962) i "Czerwonej pustyni" (1964). Zastosowana w pracy perspektywa badawcza opiera się na połączeniu refleksji dotyczącej krajobrazu pochodzącej z obszaru antropologii, studiów nad wizualnością i filmoznawstwa oraz refleksji posthumanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech ekologii sformułowanej przez Félixa Guattariergo oraz teorii posthumanistycznej performatywności i realizmu sprawczego sformułowanych przez Karen Barad. Zastosowane podejście badawcze służy dowartościowaniu refleksji dotyczącej obecności tego, co nie-ludzkie w filmach włoskiego reżysera oraz uwypukleniu relacyjnego charakteru krajobrazów przedstawianych w tetralogii.Praca podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy obejmuje wprowadzenie do twórczości Antonioniego oraz wyjaśnienie podejścia badawczego. W drugim zawarta została charakterystyka obecnych w tetralogii krajobrazów, a w trzecim mikroanalizy wybranych sekwencji pochodzących z omawianych filmów, służące przedstawieniu relacyjnego charakteru bycia-w-krajobrazach bohaterów oraz doświadczania krajobrazów przez widzów. Istotny kontekst dla rozważań zawartych w rozdziale trzecim stanowią teorie haptycznego odbioru kina.
The aim of this thesis is to characterize landscapes present in the movies included in Michelangelo Antonioni’s tetralogy: "The Adventure" (1960), "The Night" (1961), "The Eclipse" (1962), "The Red Desert" (1964). The research approach represented in the thesis is based on combination of reflection on landscape developed in the fields of anthropology, visual culture studies and film studies, and posthumanist approach represented by Félix Guattari in his book "The Three Ecologies" and Karen Barad in theories of posthumanist performativity and agential realism. This approach has been applied in order to render the importance of reflecting on the non-human agents in Antonioni’s films and emphasize relational character of landscapes represented in movies included in tetralogy.The thesis is divided into three chapters. First chapter contains introduction to Antonioni’s work and explication of research approach applied in the thesis. In the second chapter the landscapes represented in tetralogy has been characterized. The third chapter contains four micro-analysis of sequences from discussed movies. The analysis are focused on relational dimension of both characters’ being-in-the-landscapes and viewer’s experience of cinematic landscapes, and are contextualized by the theories of haptic perception of film.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to characterize landscapes present in the movies included in Michelangelo Antonioni’s tetralogy: "The Adventure" (1960), "The Night" (1961), "The Eclipse" (1962), "The Red Desert" (1964). The research approach represented in the thesis is based on combination of reflection on landscape developed in the fields of anthropology, visual culture studies and film studies, and posthumanist approach represented by Félix Guattari in his book "The Three Ecologies" and Karen Barad in theories of posthumanist performativity and agential realism. This approach has been applied in order to render the importance of reflecting on the non-human agents in Antonioni’s films and emphasize relational character of landscapes represented in movies included in tetralogy.The thesis is divided into three chapters. First chapter contains introduction to Antonioni’s work and explication of research approach applied in the thesis. In the second chapter the landscapes represented in tetralogy has been characterized. The third chapter contains four micro-analysis of sequences from discussed movies. The analysis are focused on relational dimension of both characters’ being-in-the-landscapes and viewer’s experience of cinematic landscapes, and are contextualized by the theories of haptic perception of film. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest stworzenie charakterystyki krajobrazów w filmach składających się na tetralogię Michelangelo Antonioniego: "Przygodzie" (1960), "Nocy" (1961), "Zaćmieniu" (1962) i "Czerwonej pustyni" (1964). Zastosowana w pracy perspektywa badawcza opiera się na połączeniu refleksji dotyczącej krajobrazu pochodzącej z obszaru antropologii, studiów nad wizualnością i filmoznawstwa oraz refleksji posthumanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech ekologii sformułowanej przez Félixa Guattariergo oraz teorii posthumanistycznej performatywności i realizmu sprawczego sformułowanych przez Karen Barad. Zastosowane podejście badawcze służy dowartościowaniu refleksji dotyczącej obecności tego, co nie-ludzkie w filmach włoskiego reżysera oraz uwypukleniu relacyjnego charakteru krajobrazów przedstawianych w tetralogii.Praca podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy obejmuje wprowadzenie do twórczości Antonioniego oraz wyjaśnienie podejścia badawczego. W drugim zawarta została charakterystyka obecnych w tetralogii krajobrazów, a w trzecim mikroanalizy wybranych sekwencji pochodzących z omawianych filmów, służące przedstawieniu relacyjnego charakteru bycia-w-krajobrazach bohaterów oraz doświadczania krajobrazów przez widzów. Istotny kontekst dla rozważań zawartych w rozdziale trzecim stanowią teorie haptycznego odbioru kina. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.contributor.author | Berendt, Zuzanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T21:35:14Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T21:35:14Z | |
dc.date.submitted | 2021-06-24 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-147421-178820 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274802 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Michelangelo Antonioni; The Adventure; The Night; The Eclipse; The Red Desert; landscape; posthumanism; new materialism; haptic perception | pl |
dc.subject.pl | Michelangelo Antonioni; Przygoda; Noc; Zaćmienie; Czerwona pustynia; krajobraz; posthumanizm; nowy materializm; haptyczność | pl |
dc.title | Krajobrazy tetralogii Michelangelo Antonioniego | pl |
dc.title.alternative | Landscapes in Michelangelo Antonioni's tetralogy | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |