Strategie fatyczne w programach typu talk-show

licenciate
dc.abstract.enTalk show is a spectacle organized around the conversation. These programs are significant and have an influence on Americans. The aim of this paper was cognition how in modern American celebrity talk shows phatic function is implemented. Theoretical part includes phatic function and talk shows. Method used during the research is video analysis of clips from American modern celebrity talk shows published on YouTube. The research concentrates on messages in phatic function. The findings shows that both hosts and guests care about maintaining contact and stimulating interlocutor’s attention, but it is the host who plays major role in it. Establishing, maintaining contact, and stimulating attention are talk show host’s basic skills.pl
dc.abstract.plTalk-show to widowisko zorganizowane wokół rozmowy. Programy te mają ogromne znaczenie i wpływ na życie Amerykanów. Celem badania było poznanie, w jaki sposób we współczesnych amerykańskich programach typu celebrity talk-show realizowana jest funkcja fatyczna. Część teoretyczna pracy porusza kwestie dotyczące funkcji fatycznej i talk-show. Metodą badawczą wykorzystaną w tej pracy jest analiza wideo fragmentów amerykańskich talk-show z celebrytami zamieszczonych w serwisie YouTube. Badanie polegało na poszukiwaniu komunikatów w funkcji fatycznej. Wyniki pokazują, że funkcja fatyczna w programach typu talk-show realizuje się werbalnie jak i niewerbalnie. Zarówno prowadzącym jak i gościom zależy na podtrzymaniu kontaktu i pobudzeniu uwagi swojego rozmówcy, ale gospodarz odgrywa w tym większą rolę. Nawiązywanie, podtrzymywanie kontaktu i pobudzanie uwagi to kluczowe kompetencje gospodarza talk-show.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.authorJodłoś, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.reviewerKraśnicka, Izabelapl
dc.date.accessioned2023-09-18T21:48:54Z
dc.date.available2023-09-18T21:48:54Z
dc.date.submitted2023-09-18pl
dc.fieldofstudyjęzyk polski w komunikacji społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-169832-274141pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/319246
dc.languagepolpl
dc.subject.enAMERICAN CELEBRITY TALK SHOWS – PHATIC FUNCTION – TALK SHOWSpl
dc.subject.plAMERYKAŃSKIE TALK-SHOW Z CELEBRYTAMI – FUNKCJA FATYCZNA – TALK-SHOWpl
dc.titleStrategie fatyczne w programach typu talk-showpl
dc.title.alternativePhatic strategies in talk show programspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Talk show is a spectacle organized around the conversation. These programs are significant and have an influence on Americans. The aim of this paper was cognition how in modern American celebrity talk shows phatic function is implemented. Theoretical part includes phatic function and talk shows. Method used during the research is video analysis of clips from American modern celebrity talk shows published on YouTube. The research concentrates on messages in phatic function. The findings shows that both hosts and guests care about maintaining contact and stimulating interlocutor’s attention, but it is the host who plays major role in it. Establishing, maintaining contact, and stimulating attention are talk show host’s basic skills.
dc.abstract.plpl
Talk-show to widowisko zorganizowane wokół rozmowy. Programy te mają ogromne znaczenie i wpływ na życie Amerykanów. Celem badania było poznanie, w jaki sposób we współczesnych amerykańskich programach typu celebrity talk-show realizowana jest funkcja fatyczna. Część teoretyczna pracy porusza kwestie dotyczące funkcji fatycznej i talk-show. Metodą badawczą wykorzystaną w tej pracy jest analiza wideo fragmentów amerykańskich talk-show z celebrytami zamieszczonych w serwisie YouTube. Badanie polegało na poszukiwaniu komunikatów w funkcji fatycznej. Wyniki pokazują, że funkcja fatyczna w programach typu talk-show realizuje się werbalnie jak i niewerbalnie. Zarówno prowadzącym jak i gościom zależy na podtrzymaniu kontaktu i pobudzeniu uwagi swojego rozmówcy, ale gospodarz odgrywa w tym większą rolę. Nawiązywanie, podtrzymywanie kontaktu i pobudzanie uwagi to kluczowe kompetencje gospodarza talk-show.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.authorpl
Jodłoś, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.reviewerpl
Kraśnicka, Izabela
dc.date.accessioned
2023-09-18T21:48:54Z
dc.date.available
2023-09-18T21:48:54Z
dc.date.submittedpl
2023-09-18
dc.fieldofstudypl
język polski w komunikacji społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-169832-274141
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/319246
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
AMERICAN CELEBRITY TALK SHOWS – PHATIC FUNCTION – TALK SHOWS
dc.subject.plpl
AMERYKAŃSKIE TALK-SHOW Z CELEBRYTAMI – FUNKCJA FATYCZNA – TALK-SHOW
dc.titlepl
Strategie fatyczne w programach typu talk-show
dc.title.alternativepl
Phatic strategies in talk show programs
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Krakow
3
Warsaw
3
Katowice
2
Bydgoszcz
1
Częstochowa
1
Oborniki Śląskie
1
Osielsko
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available