Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Robert Frost: Inspirations
Robert Frost: Inspiracje
Robert Frost, inspiracje, wpływy, Wergiliusz, William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Henry Wadsworth Longfellow, Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Henry Adams, sielanka, Nowa Anglia, historia, spuścizna literacka
Robert Frost, inspirations, influences, Virgil, William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Henry Wadsworth Longfellow, Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Henry Adams, the pastoral, New England, history, literary heritage
Niniejsza praca to złożone studium literackich inspiracji Roberta Frosta. Jej trzy rozdziały analizują pięć wierszy w celu wyłonienia możliwych wpływów, jakie inni twórcy mieli na jego poezję. „Stopping by Woods on a Snowy Evening”, „The Pasture”, „Mending Wall”, „West-Running Brook” i „Fire and Ice” to wiersze, które różnią się charakterem i czasem powstania, a mimo to służą tej samej konkluzji: Frost tworzy pozory prostej wypowiedzi, pod którymi chowa złożone znaczenie. Jego poezja prosi się o nieskomplikowaną interpretację, lecz takie uproszczone wyjaśnienie będzie tylko jednym z wielu. Im mocniej temat jest zgłębiany, tym bardziej narasta dezorientacja. Zamęt ten nie jest bez znaczenia; ma być on ilustracją tego, że świat jest złożony i prosty jednocześnie. Frost jest wrogiem symplifikacji i systematyzacji, toteż akceptuje każdy, nie tylko jeden, prąd historyczny – robi to jednak we właściwy sobie sposób.W niniejszej pracy zbadane są trzy główne wpływy: konwencja sielanki, Nowa Anglia i autobiografia Henry’ego Adamsa. Pierwszy rozdział rozpatruje sposób, w jaki Frost używa gatunku wiejskiej sielanki, mocno nakreślonego przez mit Arkadii, w celu stworzenia iluzji niebiańskiej przyrody w jego wierszach związanych z naturą. Druga część pracy wgłębia się w wiersz „Mending Wall”, by wydobyć trzy znaczenia z umiejscowienia liryku: regionalne, narodowe i uniwersalne. Trzeci rozdział poświęcony jest poezji filozoficznej, która przedstawia ewolucję poglądów Frosta na temat historii i literackiej spuścizny. Wszystkie nadmienione wiersze zestawione są z dziełami twórców poprzedzających Frosta: Wergiliusza, Wordswortha, Coleridge’a, Longfellow’a, Emersona, Thoreau, Whitmana oraz Adamsa.
This thesis is a comprehensive study of Robert Frost’s literary inspirations. The three chapters analyze five poems in order to discern possible influences of other poets and writers on his poetry. “Stopping by Woods on a Snowy Evening,” “The Pasture,” “Mending Wall,” “West-Running Brook,” and “Fire and Ice” are very different poems from various periods of Frost’s literary career, but they all benefit the same conclusion: the poet creates a surface simplicity and a complexity underneath. Namely, his poems seem to offer an easy interpretation, but it is only one of multiple meanings; the more one delves into it, the more one is confused. It is not disorientation for its own sake, however; it is an attempt to show how complex and simple the world simultaneously is. Frost is an adversary of simplification and systematization, which is why he accepts every, not one, historical current – yet in his own, special way.In this thesis there are only three main influences explicated: the pastoral convention, the New England setting, and Henry Adams’s autobiography. The first chapter analyzes how Frost uses the genre of the pastoral, largely defined by the myth of Arcadia, in order to project an illusion of the idyllic setting in his nature lyrics. The second part of the thesis scrutinizes the poem “Mending Wall” to distinguish three main meanings of the West Derry setting: regional, national, and universal. The third section of the work is devoted to the evolution of Frost’s ideas about history and literary heritage, as presented in his philosophical dialogue and monologue. All aforementioned poems are paralleled and juxtaposed with the works of Frost’s famous predecessors: Virgil, Wordsworth, Coleridge, Longfellow, Emerson, Thoreau, Whitman, and Adams.
dc.abstract.en | This thesis is a comprehensive study of Robert Frost’s literary inspirations. The three chapters analyze five poems in order to discern possible influences of other poets and writers on his poetry. “Stopping by Woods on a Snowy Evening,” “The Pasture,” “Mending Wall,” “West-Running Brook,” and “Fire and Ice” are very different poems from various periods of Frost’s literary career, but they all benefit the same conclusion: the poet creates a surface simplicity and a complexity underneath. Namely, his poems seem to offer an easy interpretation, but it is only one of multiple meanings; the more one delves into it, the more one is confused. It is not disorientation for its own sake, however; it is an attempt to show how complex and simple the world simultaneously is. Frost is an adversary of simplification and systematization, which is why he accepts every, not one, historical current – yet in his own, special way.In this thesis there are only three main influences explicated: the pastoral convention, the New England setting, and Henry Adams’s autobiography. The first chapter analyzes how Frost uses the genre of the pastoral, largely defined by the myth of Arcadia, in order to project an illusion of the idyllic setting in his nature lyrics. The second part of the thesis scrutinizes the poem “Mending Wall” to distinguish three main meanings of the West Derry setting: regional, national, and universal. The third section of the work is devoted to the evolution of Frost’s ideas about history and literary heritage, as presented in his philosophical dialogue and monologue. All aforementioned poems are paralleled and juxtaposed with the works of Frost’s famous predecessors: Virgil, Wordsworth, Coleridge, Longfellow, Emerson, Thoreau, Whitman, and Adams. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca to złożone studium literackich inspiracji Roberta Frosta. Jej trzy rozdziały analizują pięć wierszy w celu wyłonienia możliwych wpływów, jakie inni twórcy mieli na jego poezję. „Stopping by Woods on a Snowy Evening”, „The Pasture”, „Mending Wall”, „West-Running Brook” i „Fire and Ice” to wiersze, które różnią się charakterem i czasem powstania, a mimo to służą tej samej konkluzji: Frost tworzy pozory prostej wypowiedzi, pod którymi chowa złożone znaczenie. Jego poezja prosi się o nieskomplikowaną interpretację, lecz takie uproszczone wyjaśnienie będzie tylko jednym z wielu. Im mocniej temat jest zgłębiany, tym bardziej narasta dezorientacja. Zamęt ten nie jest bez znaczenia; ma być on ilustracją tego, że świat jest złożony i prosty jednocześnie. Frost jest wrogiem symplifikacji i systematyzacji, toteż akceptuje każdy, nie tylko jeden, prąd historyczny – robi to jednak we właściwy sobie sposób.W niniejszej pracy zbadane są trzy główne wpływy: konwencja sielanki, Nowa Anglia i autobiografia Henry’ego Adamsa. Pierwszy rozdział rozpatruje sposób, w jaki Frost używa gatunku wiejskiej sielanki, mocno nakreślonego przez mit Arkadii, w celu stworzenia iluzji niebiańskiej przyrody w jego wierszach związanych z naturą. Druga część pracy wgłębia się w wiersz „Mending Wall”, by wydobyć trzy znaczenia z umiejscowienia liryku: regionalne, narodowe i uniwersalne. Trzeci rozdział poświęcony jest poezji filozoficznej, która przedstawia ewolucję poglądów Frosta na temat historii i literackiej spuścizny. Wszystkie nadmienione wiersze zestawione są z dziełami twórców poprzedzających Frosta: Wergiliusza, Wordswortha, Coleridge’a, Longfellow’a, Emersona, Thoreau, Whitmana oraz Adamsa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mazur, Zygmunt - 130448 | pl |
dc.contributor.author | Borak, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mazur, Zygmunt - 130448 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T09:49:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T09:49:14Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-117258-215652 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222481 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Robert Frost, inspirations, influences, Virgil, William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Henry Wadsworth Longfellow, Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Henry Adams, the pastoral, New England, history, literary heritage | pl |
dc.subject.pl | Robert Frost, inspiracje, wpływy, Wergiliusz, William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Henry Wadsworth Longfellow, Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Henry Adams, sielanka, Nowa Anglia, historia, spuścizna literacka | pl |
dc.title | Robert Frost: Inspirations | pl |
dc.title.alternative | Robert Frost: Inspiracje | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |