Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Płeć biologiczna i psychologiczna a rozwój ról płciowych u młodych dorosłych
Sex, gender and the sex roles development in young adults
Płeć psychologiczna, role płciowe, rozwój, socjalizacjia, młodzi dorośli
Gender, sex roles, development, socialization, young adults
Celem badania było ustalenie poziomu rozwoju ról płciowych u młodych dorosłych w oparciu o koncepcję Jeanne H. Block. Dążono również do sprawdzenia rodzajów otrzymywanych przekazów (stereotypowe, mieszane i egalitarne) w różnych środowiskach socjalizacji: rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole, kościele i mediach. Jedną z hipotez, założonych w badaniu było różnicowanie badanych w kontekście rozwoju ról płciowych i otrzymywanych komunikatów socjalizacyjnych ze względu na płeć psychologiczną i biologiczną. W badaniu użyto trzech narzędzi: Inwentarza Płci Psychologicznej, Testu Rozwoju Ról Płciowych i Kwestionariusza Przekazy Socjalizacyjne. Przebadano 87 osób, 47 kobiet i 40 mężczyzn, w wieku od 20 do 36 lat. Rezultaty pokazały, że najwyższe fazy rozwoju pojawiają się u mniejszej liczby osób, niż zakłada to teoria Block - zaledwie 18% badanych osiąga najwyższą z czterech faz – integrację. We wszystkich środowiskach socjalizacyjnych dominowały przekazy mieszane i egalitarne. Wyniki analiz dla płci psychologicznej okazały się nieistotne statystycznie. Płeć biologiczna również nie różnicowała badanych ze względu na osiągany poziom rozwoju ról płciowych. Różnice międzypłciowe ujawniły się jedynie w analizie przekazów socjalizacyjnych w rodzinie i w mediach.
The aim of the study was to determine the level of sex roles development in young adults, based on the conception of sex roles by Jeanne H. Block. The types of different socialization patterns (stereotypical, mixed and egalitarian) in separate environments (family, peers, school, church and the media) were also verified. One of the assumptions in this study was that both sex and gender differentiate the level of development and received socialization patterns. In this study 87 people, 47 women and 40 men were tested. The results show that attaining higher levels of development is less common than expected - last of four levels, integration is attained only by 18% of adults. Mixed and egalitarian socialization patterns prevailed in all tested environments. The results for gender were statistically insignificant. Sex differences only appeared in the analysis of socialization patterns in families and the media.
dc.abstract.en | The aim of the study was to determine the level of sex roles development in young adults, based on the conception of sex roles by Jeanne H. Block. The types of different socialization patterns (stereotypical, mixed and egalitarian) in separate environments (family, peers, school, church and the media) were also verified. One of the assumptions in this study was that both sex and gender differentiate the level of development and received socialization patterns. In this study 87 people, 47 women and 40 men were tested. The results show that attaining higher levels of development is less common than expected - last of four levels, integration is attained only by 18% of adults. Mixed and egalitarian socialization patterns prevailed in all tested environments. The results for gender were statistically insignificant. Sex differences only appeared in the analysis of socialization patterns in families and the media. | pl |
dc.abstract.pl | Celem badania było ustalenie poziomu rozwoju ról płciowych u młodych dorosłych w oparciu o koncepcję Jeanne H. Block. Dążono również do sprawdzenia rodzajów otrzymywanych przekazów (stereotypowe, mieszane i egalitarne) w różnych środowiskach socjalizacji: rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole, kościele i mediach. Jedną z hipotez, założonych w badaniu było różnicowanie badanych w kontekście rozwoju ról płciowych i otrzymywanych komunikatów socjalizacyjnych ze względu na płeć psychologiczną i biologiczną. W badaniu użyto trzech narzędzi: Inwentarza Płci Psychologicznej, Testu Rozwoju Ról Płciowych i Kwestionariusza Przekazy Socjalizacyjne. Przebadano 87 osób, 47 kobiet i 40 mężczyzn, w wieku od 20 do 36 lat. Rezultaty pokazały, że najwyższe fazy rozwoju pojawiają się u mniejszej liczby osób, niż zakłada to teoria Block - zaledwie 18% badanych osiąga najwyższą z czterech faz – integrację. We wszystkich środowiskach socjalizacyjnych dominowały przekazy mieszane i egalitarne. Wyniki analiz dla płci psychologicznej okazały się nieistotne statystycznie. Płeć biologiczna również nie różnicowała badanych ze względu na osiągany poziom rozwoju ról płciowych. Różnice międzypłciowe ujawniły się jedynie w analizie przekazów socjalizacyjnych w rodzinie i w mediach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242 | pl |
dc.contributor.author | Majerowicz, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czyżowska, Dorota - 127679 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:07:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:07:17Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-64848-77994 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178385 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Gender, sex roles, development, socialization, young adults | pl |
dc.subject.pl | Płeć psychologiczna, role płciowe, rozwój, socjalizacjia, młodzi dorośli | pl |
dc.title | Płeć biologiczna i psychologiczna a rozwój ról płciowych u młodych dorosłych | pl |
dc.title.alternative | Sex, gender and the sex roles development in young adults | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |