Płeć biologiczna i psychologiczna a rozwój ról płciowych u młodych dorosłych

master
dc.abstract.enThe aim of the study was to determine the level of sex roles development in young adults, based on the conception of sex roles by Jeanne H. Block. The types of different socialization patterns (stereotypical, mixed and egalitarian) in separate environments (family, peers, school, church and the media) were also verified. One of the assumptions in this study was that both sex and gender differentiate the level of development and received socialization patterns. In this study 87 people, 47 women and 40 men were tested. The results show that attaining higher levels of development is less common than expected - last of four levels, integration is attained only by 18% of adults. Mixed and egalitarian socialization patterns prevailed in all tested environments. The results for gender were statistically insignificant. Sex differences only appeared in the analysis of socialization patterns in families and the media.pl
dc.abstract.plCelem badania było ustalenie poziomu rozwoju ról płciowych u młodych dorosłych w oparciu o koncepcję Jeanne H. Block. Dążono również do sprawdzenia rodzajów otrzymywanych przekazów (stereotypowe, mieszane i egalitarne) w różnych środowiskach socjalizacji: rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole, kościele i mediach. Jedną z hipotez, założonych w badaniu było różnicowanie badanych w kontekście rozwoju ról płciowych i otrzymywanych komunikatów socjalizacyjnych ze względu na płeć psychologiczną i biologiczną. W badaniu użyto trzech narzędzi: Inwentarza Płci Psychologicznej, Testu Rozwoju Ról Płciowych i Kwestionariusza Przekazy Socjalizacyjne. Przebadano 87 osób, 47 kobiet i 40 mężczyzn, w wieku od 20 do 36 lat. Rezultaty pokazały, że najwyższe fazy rozwoju pojawiają się u mniejszej liczby osób, niż zakłada to teoria Block - zaledwie 18% badanych osiąga najwyższą z czterech faz – integrację. We wszystkich środowiskach socjalizacyjnych dominowały przekazy mieszane i egalitarne. Wyniki analiz dla płci psychologicznej okazały się nieistotne statystycznie. Płeć biologiczna również nie różnicowała badanych ze względu na osiągany poziom rozwoju ról płciowych. Różnice międzypłciowe ujawniły się jedynie w analizie przekazów socjalizacyjnych w rodzinie i w mediach.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSzmigielska-Siuta, Barbara - 132242 pl
dc.contributor.authorMajerowicz, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerCzyżowska, Dorota - 127679 pl
dc.contributor.reviewerSzmigielska-Siuta, Barbara - 132242 pl
dc.date.accessioned2020-07-23T23:07:17Z
dc.date.available2020-07-23T23:07:17Z
dc.date.submitted2012-06-27pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-64848-77994pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178385
dc.languagepolpl
dc.subject.enGender, sex roles, development, socialization, young adultspl
dc.subject.plPłeć psychologiczna, role płciowe, rozwój, socjalizacjia, młodzi doroślipl
dc.titlePłeć biologiczna i psychologiczna a rozwój ról płciowych u młodych dorosłychpl
dc.title.alternativeSex, gender and the sex roles development in young adultspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the study was to determine the level of sex roles development in young adults, based on the conception of sex roles by Jeanne H. Block. The types of different socialization patterns (stereotypical, mixed and egalitarian) in separate environments (family, peers, school, church and the media) were also verified. One of the assumptions in this study was that both sex and gender differentiate the level of development and received socialization patterns. In this study 87 people, 47 women and 40 men were tested. The results show that attaining higher levels of development is less common than expected - last of four levels, integration is attained only by 18% of adults. Mixed and egalitarian socialization patterns prevailed in all tested environments. The results for gender were statistically insignificant. Sex differences only appeared in the analysis of socialization patterns in families and the media.
dc.abstract.plpl
Celem badania było ustalenie poziomu rozwoju ról płciowych u młodych dorosłych w oparciu o koncepcję Jeanne H. Block. Dążono również do sprawdzenia rodzajów otrzymywanych przekazów (stereotypowe, mieszane i egalitarne) w różnych środowiskach socjalizacji: rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole, kościele i mediach. Jedną z hipotez, założonych w badaniu było różnicowanie badanych w kontekście rozwoju ról płciowych i otrzymywanych komunikatów socjalizacyjnych ze względu na płeć psychologiczną i biologiczną. W badaniu użyto trzech narzędzi: Inwentarza Płci Psychologicznej, Testu Rozwoju Ról Płciowych i Kwestionariusza Przekazy Socjalizacyjne. Przebadano 87 osób, 47 kobiet i 40 mężczyzn, w wieku od 20 do 36 lat. Rezultaty pokazały, że najwyższe fazy rozwoju pojawiają się u mniejszej liczby osób, niż zakłada to teoria Block - zaledwie 18% badanych osiąga najwyższą z czterech faz – integrację. We wszystkich środowiskach socjalizacyjnych dominowały przekazy mieszane i egalitarne. Wyniki analiz dla płci psychologicznej okazały się nieistotne statystycznie. Płeć biologiczna również nie różnicowała badanych ze względu na osiągany poziom rozwoju ról płciowych. Różnice międzypłciowe ujawniły się jedynie w analizie przekazów socjalizacyjnych w rodzinie i w mediach.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242
dc.contributor.authorpl
Majerowicz, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Czyżowska, Dorota - 127679
dc.contributor.reviewerpl
Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242
dc.date.accessioned
2020-07-23T23:07:17Z
dc.date.available
2020-07-23T23:07:17Z
dc.date.submittedpl
2012-06-27
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-64848-77994
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178385
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Gender, sex roles, development, socialization, young adults
dc.subject.plpl
Płeć psychologiczna, role płciowe, rozwój, socjalizacjia, młodzi dorośli
dc.titlepl
Płeć biologiczna i psychologiczna a rozwój ról płciowych u młodych dorosłych
dc.title.alternativepl
Sex, gender and the sex roles development in young adults
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
109
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Poznan
21
Krakow
9
Wroclaw
7
Zabrze
5
Chojnice
3
Gdynia
3
Torun
3
Gdansk
2
Katowice
2

No access

No Thumbnail Available