Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej z perspektywy zawodowych rodziców zastępczych
Deinstitutionalisation of foster care from the perspective of professional foster parents
deinstytucjonalizacja, piecza zastępcza, rodziny zastępcze, polityka społeczna, rodzina
deinstitutionalisation, foster care, foster families, social policy, family
Przedmiotem pracy jest zbadanie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej w Polsce poprzez porównanie perspektywy makro trendów oraz indywidualnych, praktycznych doświadczeń osób sprawujących pieczę zastępczą. Szczególnie praca ma odpowiedzieć na dwa pytania: po pierwsze, czy obecne trendy wskazują na realizację założeń programu deinstytucjonalizacji, opisanych uchwale "Strategia rozwoju usług społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.)". Po drugie, jakie przeszkody napotykają osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą. Uwzględnienie subiektywnej perspektywy opiekunów wydaje się szczególnie ważne, jako że brakuje obecnie badań jakościowych na temat przebiegu deinstytucjonalizacji. Mogłyby one natomiast potencjalnie dotrzeć do przyczyn problemów w realizacji programu, których nie ujawniają dane ilościowe, poprzez poznanie doświadczeń osób bezpośrednio zaangażowanych w rodzinną pieczę zastępczą. Badanie rodziców zastępczych ma odpowiedzieć na pytania o motywację do podjęcia się lub zrezygnowania ze sprawowania pieczy zastępczej; o rozumienie przebiegu procesu deinstytucjonalizacji oraz własnej w nim roli; o satysfakcję z otrzymywanego wsparcia oraz o napotykane przeszkody w wykonywaniu swojej pracy. Ostatecznie głównym zadaniem badania jest więc ewaluacja postępów deinstytucjonalizacji oraz satysfakcji z obecnego jej stanu wśród osób, których bezpośrednio ona dotyczy.
The subject of this dissertation is the evaluation of the process of deinstitutionalization of foster care in Poland. It is achieved through comparison of macro trends on the national level and individual, practical experiences of foster parents. Specifically, the dissertation aims to answer two questions: firstly, whether the current trends indicate the implementation of the goals of deinstitutionalization, as described in “Strategy for the Development of Social Services, Public Policy until 2030 (with a perspective until 2035).” Secondly, what types of obstacles are foster parents faced with in their practice. The inclusion of the subjective perspective of foster care workers is especially important, given the lack of qualitative research on deinstitutionalization in the area of foster care. This type of research, by taking into account the experiences of those directly involved in family foster care, could potentially uncover the causes of various issues in the implementation of the public policy which are not exposed by quantitative data. The study of foster parents’ experiences aims to find out about their motivation for forming or dissolving the foster family; about their understanding of the process of deinstitutionalization; about the satisfaction with the support given to foster care workers; and about the obstacles they face in their work. Thus the ultimate goal of the study is the evaluation of the progress of deinstitutionalization and the satisfaction with its current state among people directly impacted by it.
dc.abstract.en | The subject of this dissertation is the evaluation of the process of deinstitutionalization of foster care in Poland. It is achieved through comparison of macro trends on the national level and individual, practical experiences of foster parents. Specifically, the dissertation aims to answer two questions: firstly, whether the current trends indicate the implementation of the goals of deinstitutionalization, as described in “Strategy for the Development of Social Services, Public Policy until 2030 (with a perspective until 2035).” Secondly, what types of obstacles are foster parents faced with in their practice. The inclusion of the subjective perspective of foster care workers is especially important, given the lack of qualitative research on deinstitutionalization in the area of foster care. This type of research, by taking into account the experiences of those directly involved in family foster care, could potentially uncover the causes of various issues in the implementation of the public policy which are not exposed by quantitative data. The study of foster parents’ experiences aims to find out about their motivation for forming or dissolving the foster family; about their understanding of the process of deinstitutionalization; about the satisfaction with the support given to foster care workers; and about the obstacles they face in their work. Thus the ultimate goal of the study is the evaluation of the progress of deinstitutionalization and the satisfaction with its current state among people directly impacted by it. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy jest zbadanie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej w Polsce poprzez porównanie perspektywy makro trendów oraz indywidualnych, praktycznych doświadczeń osób sprawujących pieczę zastępczą. Szczególnie praca ma odpowiedzieć na dwa pytania: po pierwsze, czy obecne trendy wskazują na realizację założeń programu deinstytucjonalizacji, opisanych uchwale "Strategia rozwoju usług społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.)". Po drugie, jakie przeszkody napotykają osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą. Uwzględnienie subiektywnej perspektywy opiekunów wydaje się szczególnie ważne, jako że brakuje obecnie badań jakościowych na temat przebiegu deinstytucjonalizacji. Mogłyby one natomiast potencjalnie dotrzeć do przyczyn problemów w realizacji programu, których nie ujawniają dane ilościowe, poprzez poznanie doświadczeń osób bezpośrednio zaangażowanych w rodzinną pieczę zastępczą. Badanie rodziców zastępczych ma odpowiedzieć na pytania o motywację do podjęcia się lub zrezygnowania ze sprawowania pieczy zastępczej; o rozumienie przebiegu procesu deinstytucjonalizacji oraz własnej w nim roli; o satysfakcję z otrzymywanego wsparcia oraz o napotykane przeszkody w wykonywaniu swojej pracy. Ostatecznie głównym zadaniem badania jest więc ewaluacja postępów deinstytucjonalizacji oraz satysfakcji z obecnego jej stanu wśród osób, których bezpośrednio ona dotyczy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kaszyński, Hubert - 128707 | pl |
dc.contributor.author | Pado, Urszula - USOS305274 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Piotr - USOS47195 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaszyński, Hubert - 128707 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T23:02:26Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T23:02:26Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176361-305274 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369659 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | deinstitutionalisation, foster care, foster families, social policy, family | pl |
dc.subject.pl | deinstytucjonalizacja, piecza zastępcza, rodziny zastępcze, polityka społeczna, rodzina | pl |
dc.title | Deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej z perspektywy zawodowych rodziców zastępczych | pl |
dc.title.alternative | Deinstitutionalisation of foster care from the perspective of professional foster parents | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |