Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
„I have a self to recover” – the Question of Identity in Sylvia Plath’s Bee Poems
"Muszę odzyskać siebie" - Kwestia Tożsamości w Wierszach o Pszczołach Sylvii Plath
Sylvia Plath; Wiersze o Pszczołach; kobieca tożsamość; pszczelarstwo; powojenne Stany Zjednoczone; symbolika; przetrwanie; przeobrażenie; Ariel;
Sylvia Plath; the Bee Poems; female identity; beekeeping; post-war America; symbolism; survival; transformation; Ariel;
Ta praca licencjacka podejmuje temat motywu kobiecości w Stanach Zjednoczonych lat 50. XX wieku, zawarty w Wierszach o Pszczołach Sylvii Plath. Pięć wierszy, „Zlot Pszczelarzy”, „Przybycie Pudełka Pszczół”, „Żądła”, „Rój” i „Zimowanie”, stanowi istotną część jej ostatniego, a zarazem najbardziej uznanego przez krytyków tomiku poezji, Ariel. Plath przez całe swoje życie nie potrafiła wybrać, którym rolom społecznym powinna się poświęcić. Szczególnie zwracała uwagę na role matki, żony i pisarki. W ostatnich latach życia była rozdarta między obowiązkami domowymi a swoją poezją i te problemy często przelewała do tworzonych przez siebie prac. Ta praca ma na celu przyjrzeć się sposobowi w jaki Plath bada swoją tożsamość, kobiecość i oczekiwania społeczne, poprzez analizę metaforyki pszczół i pszczelarstwa.Praca podzielona jest na dwa rozdziały. Pierwszy zajmuje się kontekstem biograficznym i historycznym Wierszy o Pszczołach, natomiast drugi pełni rolę analizy wspomnianych wierszy. Poprzez zbadanie wewnętrznych i zewnętrznych zmagań Plath związanych z oczekiwaniami społecznymi, praca dowodzi jak ważnym i złożonym tematem była tożsamość dla poetki. Praca argumentuje, że sposób w jaki Plath przedstawia królową pszczół i robotnice podkreśla różnicę między gospodyniami domowymi poświęcającymi się, aby wypełnić tradycyjne role kobiet, a jej idealną wizją samej siebie – kobiety mającej swoje życie pod kontrolą. Finalnie, praca podkreśla jak motywy przetrwania i przeobrażenia, elementy kluczowe w całym tomiku Ariel, współgrają z kwestią kobiecej tożsamości i afirmacją swojej poezji przez Plath.
This thesis explores the theme of womanhood in the 1950s United States, included in Sylvia Plath’s Bee Poems. The five poems, “The Bee Meeting,” “The Arrival of the Bee Box,” “Stings,” “The Swarm,” and “Wintering,” constitute a significant part of her last and most critically-acclaimed book of poetry, Ariel. Plath struggled her whole life, being unable to choose between different roles, especially the role of a mother, a wife and a writer. Torn between her house chores and her poetry during the last years of her life, she tended to reflect her dilemmas in the work she produced. By analysing the imagery of bees and beekeeping, this study aims to uncover Plath's exploration of identity, femininity, and societal expectations.The thesis is divided into two chapters. The first one is concerned with historical and biographical context of the Bee Sequence, while the second serves as an analysis of the poems. Through the exploration of Plath’s internal and external struggles linked to social expectations the thesis proves how important and complex this topic was to the poet. The study argues that Plath’s portrayal of the queen bee and the worker bees showcases the difference between housewives, sacrificing themselves to fulfil traditional gender roles, and her ideal vision of herself – a woman in control of her life. Ultimately, the thesis emphasize how the themes of survival and transformation, crucial elements present in the whole Ariel collection, corelate with the question of female identity and Path’s affirmation of her poetry.
dc.abstract.en | This thesis explores the theme of womanhood in the 1950s United States, included in Sylvia Plath’s Bee Poems. The five poems, “The Bee Meeting,” “The Arrival of the Bee Box,” “Stings,” “The Swarm,” and “Wintering,” constitute a significant part of her last and most critically-acclaimed book of poetry, Ariel. Plath struggled her whole life, being unable to choose between different roles, especially the role of a mother, a wife and a writer. Torn between her house chores and her poetry during the last years of her life, she tended to reflect her dilemmas in the work she produced. By analysing the imagery of bees and beekeeping, this study aims to uncover Plath's exploration of identity, femininity, and societal expectations.The thesis is divided into two chapters. The first one is concerned with historical and biographical context of the Bee Sequence, while the second serves as an analysis of the poems. Through the exploration of Plath’s internal and external struggles linked to social expectations the thesis proves how important and complex this topic was to the poet. The study argues that Plath’s portrayal of the queen bee and the worker bees showcases the difference between housewives, sacrificing themselves to fulfil traditional gender roles, and her ideal vision of herself – a woman in control of her life. Ultimately, the thesis emphasize how the themes of survival and transformation, crucial elements present in the whole Ariel collection, corelate with the question of female identity and Path’s affirmation of her poetry. | pl |
dc.abstract.pl | Ta praca licencjacka podejmuje temat motywu kobiecości w Stanach Zjednoczonych lat 50. XX wieku, zawarty w Wierszach o Pszczołach Sylvii Plath. Pięć wierszy, „Zlot Pszczelarzy”, „Przybycie Pudełka Pszczół”, „Żądła”, „Rój” i „Zimowanie”, stanowi istotną część jej ostatniego, a zarazem najbardziej uznanego przez krytyków tomiku poezji, Ariel. Plath przez całe swoje życie nie potrafiła wybrać, którym rolom społecznym powinna się poświęcić. Szczególnie zwracała uwagę na role matki, żony i pisarki. W ostatnich latach życia była rozdarta między obowiązkami domowymi a swoją poezją i te problemy często przelewała do tworzonych przez siebie prac. Ta praca ma na celu przyjrzeć się sposobowi w jaki Plath bada swoją tożsamość, kobiecość i oczekiwania społeczne, poprzez analizę metaforyki pszczół i pszczelarstwa.Praca podzielona jest na dwa rozdziały. Pierwszy zajmuje się kontekstem biograficznym i historycznym Wierszy o Pszczołach, natomiast drugi pełni rolę analizy wspomnianych wierszy. Poprzez zbadanie wewnętrznych i zewnętrznych zmagań Plath związanych z oczekiwaniami społecznymi, praca dowodzi jak ważnym i złożonym tematem była tożsamość dla poetki. Praca argumentuje, że sposób w jaki Plath przedstawia królową pszczół i robotnice podkreśla różnicę między gospodyniami domowymi poświęcającymi się, aby wypełnić tradycyjne role kobiet, a jej idealną wizją samej siebie – kobiety mającej swoje życie pod kontrolą. Finalnie, praca podkreśla jak motywy przetrwania i przeobrażenia, elementy kluczowe w całym tomiku Ariel, współgrają z kwestią kobiecej tożsamości i afirmacją swojej poezji przez Plath. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.contributor.author | Brzegowa, Joanna - USOS301014 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Ilowska, Izabela - USOS323780 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T23:03:25Z | |
dc.date.available | 2024-07-11T23:03:25Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176515-301014 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/376620 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Sylvia Plath; the Bee Poems; female identity; beekeeping; post-war America; symbolism; survival; transformation; Ariel; | pl |
dc.subject.pl | Sylvia Plath; Wiersze o Pszczołach; kobieca tożsamość; pszczelarstwo; powojenne Stany Zjednoczone; symbolika; przetrwanie; przeobrażenie; Ariel; | pl |
dc.title | „I have a self to recover” – the Question of Identity in Sylvia Plath’s Bee Poems | pl |
dc.title.alternative | "Muszę odzyskać siebie" - Kwestia Tożsamości w Wierszach o Pszczołach Sylvii Plath | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |