Metafizyka buddyjska. Sutry mahajany, abhidharma sarwastiwady i madhjamaka Nagardżuny

master
dc.abstract.enBuddhist philosophy seems to avoid theorizing about metaphysical matters. It is assumed that instead it looks for better understating of Buddhists practices. Nevertheless, there is a lot of examples of subtle philosophical considerations in Buddhist literature. Some of them consider metaphysical questions about “being as such” and “thing that do not change”. In my thesis I am analyzing one of the central notions of Buddhist metaphysics i.e. svabhāva. Sanskrit term svabhāva is often translated as “own-being”, “self-nature”, “essence”.I have analyzed a selection of Sanskrit scriptures in order to determine whatever svabhāva means. The selected texts are among the most significant examples of early Buddhism thought. These are Mahayana Sutras (i.a. Aṣṭasāhasrikāprajñāpāramitā, Vimalakīrtinirdeśasūtra) Abhdiharma scriptures (i.a. Pañcavastukaśāstra, Saṃyuktābhidharmahṛdaya), and philosophical treaties by Asanga and Vasubandhu. Special attention has been drawn to texts of Nagarjuna, the founder of Madhyamaka doctrine and a well-known critic of svabhāva. I also refereed to both classical and contemporary commentaries on given texts.My work lead to distinguish four primary notions of svabhāva: as nature (praṛkriti), as object of grasping (grāha), as a bundle of features (lakṣaṇa), and as a substance (dravya). In respect to this one can identify svabhāva as closely related to natural human stance of cognition and accordingly something contrary to the foundations of the Buddhism.pl
dc.abstract.plFilozofia buddyjska słynie ze swojej niechęci do rozważań czysto teoretycznych, pozbawionych związanego z buddyjska praktyką znaczenia. Mimo to, w jej ramach rozwinęła się bardzo bogata literatura zajmująca się subtelnymi filozoficznymi kwestiami. Część z tych rozważań stanowi fundamentalne badanie rzeczywistości, tego co jest i jak jest. W mojej pracy temat buddyjskiej metafizyki podjęty został poprzez analizę pojęcia svabhāva, czyli sanskryckiego odpowiednika terminów: „istota”, „esencja” i „natura”.W celu dokonania analizy svabhāva odwołałem się do trzech grup tekstów: sutr mahajany, tekstów abhidharmy oraz najstarszych sanskryckich traktatów filozoficznych. Analiza polegała na wyselekcjonowaniu, przetłumaczeniu i skomentowaniu różnorodnych fragmentów, w których pojawia się ten termin. W ich opracowaniu odwoływałem się do klasycznych komentarzy oraz do współczesnych opracowań. Pośród najważniejszych przykładów buddyjskiej literatury filozoficznej, którą przywołuję, znajdują się: Aṣṭasāhasrikāprajñāpāramitā, Vimalakīrtinirdeśasūtra, Pañcavastukaśāstra Wasumitry, Saṃyuktābhidharmahṛdaya Dharmamatry, Abhidharmakoṣakārikā Wasubandhu i Abhidharmasamuccaya Asangi. Szczególną uwagę poświęciłem tekstom autorstwa Nagardżuny. W dwóch jego traktach: Mūlamadhyamakakārika i Vigrahavyāvartanī termin svabhāva odgrywa centralną rolę będąc przedmiotem krytycznej analizy.Efektem mojej pracy jest rekonstrukcja czterech głównych pól znaczeniowych terminu svabhāva. Są to: natura (praṛkriti); to, co się intelektualnie „chwyta” (grāha); wiązka specyficznych własności (lakṣaṇa) oraz substancja (dravya). Prowadzi to również do potwierdzenia prezentowanej we wprowadzeniu tezy, że svabhāva stanowi ważny element w naturalnym procesie wiedzotwórczym stojąc zarazem w sprzeczności z najważniejszymi założeniami buddyzmu.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorPrzybysławski, Arturpl
dc.contributor.authorBogacz, Szymonpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerMizera, Janusz - 130679 pl
dc.contributor.reviewerPrzybysławski, Arturpl
dc.date.accessioned2020-07-24T16:52:03Z
dc.date.available2020-07-24T16:52:03Z
dc.date.submitted2013-07-15pl
dc.fieldofstudyfilozofia Wschodupl
dc.identifier.apddiploma-75506-96550pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188285
dc.languagepolpl
dc.subject.enmetaphysics, essence, Mahayana, Abhidharma, Nagarjunapl
dc.subject.plmetafizyka, istota, mahajana, abhidharma, Nagardżunapl
dc.titleMetafizyka buddyjska. Sutry mahajany, abhidharma sarwastiwady i madhjamaka Nagardżunypl
dc.title.alternativeBuddhist Metaphysics. The Mahayana Sutras, the Sarvastivada Abhidharma and Nagarjuna's Madhyamakapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Buddhist philosophy seems to avoid theorizing about metaphysical matters. It is assumed that instead it looks for better understating of Buddhists practices. Nevertheless, there is a lot of examples of subtle philosophical considerations in Buddhist literature. Some of them consider metaphysical questions about “being as such” and “thing that do not change”. In my thesis I am analyzing one of the central notions of Buddhist metaphysics i.e. svabhāva. Sanskrit term svabhāva is often translated as “own-being”, “self-nature”, “essence”.I have analyzed a selection of Sanskrit scriptures in order to determine whatever svabhāva means. The selected texts are among the most significant examples of early Buddhism thought. These are Mahayana Sutras (i.a. Aṣṭasāhasrikāprajñāpāramitā, Vimalakīrtinirdeśasūtra) Abhdiharma scriptures (i.a. Pañcavastukaśāstra, Saṃyuktābhidharmahṛdaya), and philosophical treaties by Asanga and Vasubandhu. Special attention has been drawn to texts of Nagarjuna, the founder of Madhyamaka doctrine and a well-known critic of svabhāva. I also refereed to both classical and contemporary commentaries on given texts.My work lead to distinguish four primary notions of svabhāva: as nature (praṛkriti), as object of grasping (grāha), as a bundle of features (lakṣaṇa), and as a substance (dravya). In respect to this one can identify svabhāva as closely related to natural human stance of cognition and accordingly something contrary to the foundations of the Buddhism.
dc.abstract.plpl
Filozofia buddyjska słynie ze swojej niechęci do rozważań czysto teoretycznych, pozbawionych związanego z buddyjska praktyką znaczenia. Mimo to, w jej ramach rozwinęła się bardzo bogata literatura zajmująca się subtelnymi filozoficznymi kwestiami. Część z tych rozważań stanowi fundamentalne badanie rzeczywistości, tego co jest i jak jest. W mojej pracy temat buddyjskiej metafizyki podjęty został poprzez analizę pojęcia svabhāva, czyli sanskryckiego odpowiednika terminów: „istota”, „esencja” i „natura”.W celu dokonania analizy svabhāva odwołałem się do trzech grup tekstów: sutr mahajany, tekstów abhidharmy oraz najstarszych sanskryckich traktatów filozoficznych. Analiza polegała na wyselekcjonowaniu, przetłumaczeniu i skomentowaniu różnorodnych fragmentów, w których pojawia się ten termin. W ich opracowaniu odwoływałem się do klasycznych komentarzy oraz do współczesnych opracowań. Pośród najważniejszych przykładów buddyjskiej literatury filozoficznej, którą przywołuję, znajdują się: Aṣṭasāhasrikāprajñāpāramitā, Vimalakīrtinirdeśasūtra, Pañcavastukaśāstra Wasumitry, Saṃyuktābhidharmahṛdaya Dharmamatry, Abhidharmakoṣakārikā Wasubandhu i Abhidharmasamuccaya Asangi. Szczególną uwagę poświęciłem tekstom autorstwa Nagardżuny. W dwóch jego traktach: Mūlamadhyamakakārika i Vigrahavyāvartanī termin svabhāva odgrywa centralną rolę będąc przedmiotem krytycznej analizy.Efektem mojej pracy jest rekonstrukcja czterech głównych pól znaczeniowych terminu svabhāva. Są to: natura (praṛkriti); to, co się intelektualnie „chwyta” (grāha); wiązka specyficznych własności (lakṣaṇa) oraz substancja (dravya). Prowadzi to również do potwierdzenia prezentowanej we wprowadzeniu tezy, że svabhāva stanowi ważny element w naturalnym procesie wiedzotwórczym stojąc zarazem w sprzeczności z najważniejszymi założeniami buddyzmu.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Przybysławski, Artur
dc.contributor.authorpl
Bogacz, Szymon
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Mizera, Janusz - 130679
dc.contributor.reviewerpl
Przybysławski, Artur
dc.date.accessioned
2020-07-24T16:52:03Z
dc.date.available
2020-07-24T16:52:03Z
dc.date.submittedpl
2013-07-15
dc.fieldofstudypl
filozofia Wschodu
dc.identifier.apdpl
diploma-75506-96550
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188285
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
metaphysics, essence, Mahayana, Abhidharma, Nagarjuna
dc.subject.plpl
metafizyka, istota, mahajana, abhidharma, Nagardżuna
dc.titlepl
Metafizyka buddyjska. Sutry mahajany, abhidharma sarwastiwady i madhjamaka Nagardżuny
dc.title.alternativepl
Buddhist Metaphysics. The Mahayana Sutras, the Sarvastivada Abhidharma and Nagarjuna's Madhyamaka
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available