Nadzór administracyjny w sądach administracyjnych

master
dc.abstract.enEach citizen of the Republic of Poland has the right to a “just and open examination of his/her case without undue delay by a competent, independent and unbiased court” (art. 45, section 1 of the Constitution of the Republic of Poland). The fulfillment of the said right is one of the most important priorities of the system of justice. The judiciary is exercised by the Supreme Court and common courts, military courts as well as administrative courts. The consequence of awarding the said organizational units with particular rights is the necessity of ensuring that the rights are fulfilled, which requires relevant rules. General rules regulating the right of recourse require legal embodiment and, above all, the rules must be followed with a certainty that specified organizational and technical conditions are fulfilled. For this purpose the courts, as the separate organizational and structural units, must be controlled in the form of administrative supervision. This thesis is devoted to the administrative supervision with respect only to administrative courts which constitute a separate jurisdiction level from that of common courts. This thesis is an analysis of problems related to administrative supervision pursuant to literature of the subject, doctrine and judicial decisions with the consideration of a two-level activity of courts, namely, the judiciary and administrative activity. This thesis outlines the structure of courts and the principles of functioning of the system of justice. An attempt has been made here to compare the supervision performed in administrative courts with the that performed in common courts. The issues, in my opinion, are necessary to illustrate the functioning of an instrument ensuring normal and efficient functioning of administrative courts. A proper understanding of the concept and the scope of the administrative supervision not only affects efficient court proceedings but also effective eliminating of abnormalities. This thesis consists of two chapters: the first presents general summary of the essence of the administrative supervision in administrative courts, the second analyzes detailed regulations concerning the administrative supervision in administrative courts. The administrative supervision over the administrative activity of courts, outside the administrative activity sensu stricto, should ensure the conditions for the fulfillment of court decisions-related tasks. Does the Polish model of the administrative supervisions facilitate sufficiently the performance of the system of justice? Is the right of recourse, thanks to the administrative supervision, properly exercised? An attempt to answer the above questions has been made in this thesis in the context of the the administrative supervision over the activity of administrative courts. current regulation concerningpl
dc.abstract.plKażdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej ma prawo do „sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd” (Art. 45 ust. 1 Konstytucji RP). Realizacja powyższego uprawnienia stanowi jeden z najważniejszych priorytetów wymiaru sprawiedliwości. Wymiar sprawiedliwości sprawowany jest przez Sąd Najwyższy oraz sądy powszechne, sądy wojskowe oraz sądy administracyjne. Konsekwencją przyznania jednostkom poszczególnych uprawnień jest konieczność zapewnienia ich realizacji, do czego niezbędne jest stosowanie odpowiednich zasad. Zasady ogólne regulujące prawo do sądu wymagają prawnej konkretyzacji, muszą być ponadto realizowane przy zapewnieniu odpowiednich warunków organizacyjno – technicznych. W tym celu sądy, będące wyodrębnionymi jednostkami organizacyjno - strukturalnymi muszą podlegać kontroli, której formą jest nadzór administracyjny. Niniejsza praca poświęcona jest tematyce nadzoru administracyjnego jedynie nad sądami administracyjnymi, które stanowią odrębny od sądownictwa powszechnego pion organów jurysdykcyjnych. Opracowanie stanowi analizę problematyki dotyczącej nadzoru administracyjnego z powołaniem na literaturę, poglądy piśmiennictwa, doktryny oraz orzecznictwo, przy uwzględnieniu dwupłaszczyznowej działalności sądów, tj. judykacyjnej oraz administracyjnej. W niniejszej pracy w zarysie przedstawiona jest również struktura sądownictwa oraz zasady funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. W opracowaniu podejmuję próbę porównania nadzoru sprawowanego w sądach administracyjnych z nadzorem sprawowanym w sądach powszechnych. Zagadnienia te moim zdaniem są przydatne do dokonania jak najpełniejszego zobrazowania funkcjonowania instrumentu zapewniającego prawidłowe i sprawne funkcjonowanie sądów administracyjnych. Właściwe zrozumienie pojęcia oraz zakresu nadzoru administracyjnego decyduje nie tylko o sprawności postępowania sądowego lecz również o skutecznym usuwaniu powstałych nieprawidłowości.Praca niniejsza jest podzielona na dwa rozdziały: pierwszy stanowi ogólne omówienie istoty nadzoru administracyjnego w sądach administracyjnych, drugi - analizę regulacji szczegółowych dotyczących nadzoru administracyjnego w sądach administracyjnych. Nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną sądów poza działalnością administracyjną sensu stricte ma służyć zapewnieniu warunków wykonywania zadań orzeczniczych. Czy polski model nadzoru administracyjnego wystarczająco usprawnia działanie wymiaru sprawiedliwości? Czy prawo do sądu dzięki nadzorowi administracyjnemu może być prawidłowo realizowane? W pracy podejmuję próbę odpowiedzi na powyższe pytania w kontekście obecnie obowiązujących przepisów dotyczących nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów administracyjnych.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKnysiak-Sudyka, Hanna - 128939 pl
dc.contributor.authorKomperda, Lesławpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerKnysiak-Sudyka, Hanna - 128939 pl
dc.contributor.reviewerKiełkowski, Tadeusz - 128779 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T11:03:14Z
dc.date.available2020-07-26T11:03:14Z
dc.date.submitted2015-07-01pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-94028-20199pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201673
dc.languagepolpl
dc.subject.enThe administrative supervision, administrative courtspl
dc.subject.plNadzór administracyjny, sądach administracyjnychpl
dc.titleNadzór administracyjny w sądach administracyjnychpl
dc.title.alternativeThe administrative supervision over the activity of administrative courts.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Each citizen of the Republic of Poland has the right to a “just and open examination of his/her case without undue delay by a competent, independent and unbiased court” (art. 45, section 1 of the Constitution of the Republic of Poland). The fulfillment of the said right is one of the most important priorities of the system of justice. The judiciary is exercised by the Supreme Court and common courts, military courts as well as administrative courts. The consequence of awarding the said organizational units with particular rights is the necessity of ensuring that the rights are fulfilled, which requires relevant rules. General rules regulating the right of recourse require legal embodiment and, above all, the rules must be followed with a certainty that specified organizational and technical conditions are fulfilled. For this purpose the courts, as the separate organizational and structural units, must be controlled in the form of administrative supervision. This thesis is devoted to the administrative supervision with respect only to administrative courts which constitute a separate jurisdiction level from that of common courts. This thesis is an analysis of problems related to administrative supervision pursuant to literature of the subject, doctrine and judicial decisions with the consideration of a two-level activity of courts, namely, the judiciary and administrative activity. This thesis outlines the structure of courts and the principles of functioning of the system of justice. An attempt has been made here to compare the supervision performed in administrative courts with the that performed in common courts. The issues, in my opinion, are necessary to illustrate the functioning of an instrument ensuring normal and efficient functioning of administrative courts. A proper understanding of the concept and the scope of the administrative supervision not only affects efficient court proceedings but also effective eliminating of abnormalities. This thesis consists of two chapters: the first presents general summary of the essence of the administrative supervision in administrative courts, the second analyzes detailed regulations concerning the administrative supervision in administrative courts. The administrative supervision over the administrative activity of courts, outside the administrative activity sensu stricto, should ensure the conditions for the fulfillment of court decisions-related tasks. Does the Polish model of the administrative supervisions facilitate sufficiently the performance of the system of justice? Is the right of recourse, thanks to the administrative supervision, properly exercised? An attempt to answer the above questions has been made in this thesis in the context of the the administrative supervision over the activity of administrative courts. current regulation concerning
dc.abstract.plpl
Każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej ma prawo do „sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd” (Art. 45 ust. 1 Konstytucji RP). Realizacja powyższego uprawnienia stanowi jeden z najważniejszych priorytetów wymiaru sprawiedliwości. Wymiar sprawiedliwości sprawowany jest przez Sąd Najwyższy oraz sądy powszechne, sądy wojskowe oraz sądy administracyjne. Konsekwencją przyznania jednostkom poszczególnych uprawnień jest konieczność zapewnienia ich realizacji, do czego niezbędne jest stosowanie odpowiednich zasad. Zasady ogólne regulujące prawo do sądu wymagają prawnej konkretyzacji, muszą być ponadto realizowane przy zapewnieniu odpowiednich warunków organizacyjno – technicznych. W tym celu sądy, będące wyodrębnionymi jednostkami organizacyjno - strukturalnymi muszą podlegać kontroli, której formą jest nadzór administracyjny. Niniejsza praca poświęcona jest tematyce nadzoru administracyjnego jedynie nad sądami administracyjnymi, które stanowią odrębny od sądownictwa powszechnego pion organów jurysdykcyjnych. Opracowanie stanowi analizę problematyki dotyczącej nadzoru administracyjnego z powołaniem na literaturę, poglądy piśmiennictwa, doktryny oraz orzecznictwo, przy uwzględnieniu dwupłaszczyznowej działalności sądów, tj. judykacyjnej oraz administracyjnej. W niniejszej pracy w zarysie przedstawiona jest również struktura sądownictwa oraz zasady funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. W opracowaniu podejmuję próbę porównania nadzoru sprawowanego w sądach administracyjnych z nadzorem sprawowanym w sądach powszechnych. Zagadnienia te moim zdaniem są przydatne do dokonania jak najpełniejszego zobrazowania funkcjonowania instrumentu zapewniającego prawidłowe i sprawne funkcjonowanie sądów administracyjnych. Właściwe zrozumienie pojęcia oraz zakresu nadzoru administracyjnego decyduje nie tylko o sprawności postępowania sądowego lecz również o skutecznym usuwaniu powstałych nieprawidłowości.Praca niniejsza jest podzielona na dwa rozdziały: pierwszy stanowi ogólne omówienie istoty nadzoru administracyjnego w sądach administracyjnych, drugi - analizę regulacji szczegółowych dotyczących nadzoru administracyjnego w sądach administracyjnych. Nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną sądów poza działalnością administracyjną sensu stricte ma służyć zapewnieniu warunków wykonywania zadań orzeczniczych. Czy polski model nadzoru administracyjnego wystarczająco usprawnia działanie wymiaru sprawiedliwości? Czy prawo do sądu dzięki nadzorowi administracyjnemu może być prawidłowo realizowane? W pracy podejmuję próbę odpowiedzi na powyższe pytania w kontekście obecnie obowiązujących przepisów dotyczących nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów administracyjnych.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939
dc.contributor.authorpl
Komperda, Lesław
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939
dc.contributor.reviewerpl
Kiełkowski, Tadeusz - 128779
dc.date.accessioned
2020-07-26T11:03:14Z
dc.date.available
2020-07-26T11:03:14Z
dc.date.submittedpl
2015-07-01
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-94028-20199
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201673
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
The administrative supervision, administrative courts
dc.subject.plpl
Nadzór administracyjny, sądach administracyjnych
dc.titlepl
Nadzór administracyjny w sądach administracyjnych
dc.title.alternativepl
The administrative supervision over the activity of administrative courts.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
27
Views per month
Views per city
Kolbuszowa
5
Blachownia
3
Wroclaw
3
Warsaw
2
Andrychow
1
Dublin
1
Gdansk
1
Gorlice
1
Kozienice
1
Krotoszyn
1

No access

No Thumbnail Available