Obraz psa w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this thesis is the analysis of the image of the dog in Russian literature at the turn of the 19th and 20th centuries. The aim of this thesis is to examine how in this period the representation of dogs as full-fledged literary characters was shaped and looked like. Theoretical issues were included in the introduction – they include embedding the work in the field of animal studies and a review of the literature on the subject. Practical issues are included in the relevant chapters of the work. The first chapter is devoted to the attempt to find the subjectivity of dogs and their collective characteristics in poetry works of I. Turgenev, I. Bunin and S. Yesenin. In the second chapter the relations between dog and human literary characters are analyzed in prose works of F. Dostoevsky, I. Turgenev and I. Bunin. The summary presents conclusions about what literary characters the dogs are in the Russian literature of this period.pl
dc.abstract.plTematem pracy jest analiza obrazu psa w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Celem tej pracy jest zbadanie, jak w tym okresie kształtowała się i wyglądała reprezentacja psów jako pełnoprawnych bohaterów literackich. Zagadnienia teoretyczne zostały uwzględnione we wstępie – obejmują one osadzenie pracy w nurcie animal studies oraz przegląd literatury przedmiotu. Zagadnienia praktyczne znajdują się we właściwych rozdziałach pracy. Pierwszy rozdział poświęcony jest próbie odnalezienia podmiotowości psów oraz ich zbiorczej charakterystyce w utworach lirycznych I. Turgieniewa, I. Bunina oraz S. Jesienina. W drugim rozdziale zostają scharakteryzowane relacje łączące psich oraz ludzkich bohaterów literackich w utworach prozatorskich F. Dostojewskiego, I. Turgieniewa oraz I. Bunina. W podsumowaniu przedstawione są wnioski na temat tego, jakimi bohaterami literackimi są psy w literaturze rosyjskiej omawianego okresu.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorChrząszcz, Matylda - 174696 pl
dc.contributor.authorPacak, Aleksandra - USOS307157 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerChrząszcz, Matylda - 174696 pl
dc.contributor.reviewerZiomek, Marcin - 144495 pl
dc.date.accessioned2024-07-09T23:19:28Z
dc.date.available2024-07-09T23:19:28Z
dc.date.submitted2024-07-09pl
dc.fieldofstudyfilologia rosyjskapl
dc.identifier.apddiploma-176500-307157pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374741
dc.languagepolpl
dc.subject.endog, Russian literature, animal studies, poetry, prosepl
dc.subject.plpies, literatura rosyjska, animal studies, poezja, prozapl
dc.titleObraz psa w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wiekupl
dc.title.alternativeThe image of the dog in Russian literature at the turn of the 19th and 20th centuriespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this thesis is the analysis of the image of the dog in Russian literature at the turn of the 19th and 20th centuries. The aim of this thesis is to examine how in this period the representation of dogs as full-fledged literary characters was shaped and looked like. Theoretical issues were included in the introduction – they include embedding the work in the field of animal studies and a review of the literature on the subject. Practical issues are included in the relevant chapters of the work. The first chapter is devoted to the attempt to find the subjectivity of dogs and their collective characteristics in poetry works of I. Turgenev, I. Bunin and S. Yesenin. In the second chapter the relations between dog and human literary characters are analyzed in prose works of F. Dostoevsky, I. Turgenev and I. Bunin. The summary presents conclusions about what literary characters the dogs are in the Russian literature of this period.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy jest analiza obrazu psa w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Celem tej pracy jest zbadanie, jak w tym okresie kształtowała się i wyglądała reprezentacja psów jako pełnoprawnych bohaterów literackich. Zagadnienia teoretyczne zostały uwzględnione we wstępie – obejmują one osadzenie pracy w nurcie animal studies oraz przegląd literatury przedmiotu. Zagadnienia praktyczne znajdują się we właściwych rozdziałach pracy. Pierwszy rozdział poświęcony jest próbie odnalezienia podmiotowości psów oraz ich zbiorczej charakterystyce w utworach lirycznych I. Turgieniewa, I. Bunina oraz S. Jesienina. W drugim rozdziale zostają scharakteryzowane relacje łączące psich oraz ludzkich bohaterów literackich w utworach prozatorskich F. Dostojewskiego, I. Turgieniewa oraz I. Bunina. W podsumowaniu przedstawione są wnioski na temat tego, jakimi bohaterami literackimi są psy w literaturze rosyjskiej omawianego okresu.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Chrząszcz, Matylda - 174696
dc.contributor.authorpl
Pacak, Aleksandra - USOS307157
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Chrząszcz, Matylda - 174696
dc.contributor.reviewerpl
Ziomek, Marcin - 144495
dc.date.accessioned
2024-07-09T23:19:28Z
dc.date.available
2024-07-09T23:19:28Z
dc.date.submittedpl
2024-07-09
dc.fieldofstudypl
filologia rosyjska
dc.identifier.apdpl
diploma-176500-307157
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374741
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
dog, Russian literature, animal studies, poetry, prose
dc.subject.plpl
pies, literatura rosyjska, animal studies, poezja, proza
dc.titlepl
Obraz psa w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku
dc.title.alternativepl
The image of the dog in Russian literature at the turn of the 19th and 20th centuries
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Świętochłowice
2
Katowice
1
Lodz
1
Sosnowiec
1

No access

No Thumbnail Available