Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dziennikarze wobec reklamy. Etyczne aspekty funkcjonowania mediów
Journalists towards advertising. Ethical aspects of media functioning
etyka, reklama, dziennikarskie kodeksy etyczne, reklama natywna
ethics, advertising, journalistic ethics codes, native advertising
Celem pracy jest analiza związków i zależności dziennikarzy z reklamą, na tle zapisów kodeksów etycznych obowiązujących w środowiskach dziennikarskich w Polsce oraz ustawy Prawo prasowe. Podstawowymi kodeksami opisanymi w treści pracy są; Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Karta Etyczna Mediów oraz Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Konfederacji Mediów Polskich. Niniejsza praca zawiera obszerną analizę wyżej wymienionych kodeksów etycznych występujących w Polsce oraz poza jej granicami. Wskazano na najważniejsze ich zapisy, zasięg obowiązywania oraz sankcje grożące za nieprzestrzeganie zawartych w nich postanowień. Dokonano też przeglądu i zestawienia podstawowych zasad jakimi winien kierować się dziennikarz przy wykonywaniu swej profesji, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które pojawią się w treści kodeksów najczęściej. Ponadto wskazano na prawne zagadnienia związane z profesją dziennikarską – prawa i obowiązki dziennikarzy, także te wynikające z przepisów prawa prasowego. Praca zawiera także analizę trzech wybranych przypadków zaangażowania dziennikarzy w reklamę oraz ich ocenę przez pryzmat kategorii sformułowanych przez autora. Kategorie te powstały na podstawie przywoływanych w pracy kodeksów etycznych i aktów prawnych.
The aim of the work is to analyze the relationships and dependencies of journalists with advertising, against the background of the of ethical codes in Poland and the polish press law. The basic codes described in the work content are; Code of Ethics of Journalists of the Association of Polish Journalists, Journalistic Code of Customs of the Association of Journalists of the Republic of Poland, Ethics Card of the Media and Journalistic Code of Customs of the Confederation of Polish Media. This work contains a comprehensive analysis of the above-mentioned codes of ethics occurring in Poland and abroad. The most important provisions, coverage and sanctions threatening for non-compliance with the provisions contained therein were indicated. A review and compilation of the basic principles that a journalist should follow when performing his profession was also reviewed, with particular emphasis on those that appear most frequently in the content of the codes. In addition, legal issues related to the journalistic profession were indicated - the rights and obligations of journalists, including those arising from the provisions of press law. The work also contains an analysis of three selected cases of journalists' involvement in advertising and their assessment in terms of categories formulated by the author. These categories were created on the basis of ethical codes and legal acts referred to in the work.
dc.abstract.en | The aim of the work is to analyze the relationships and dependencies of journalists with advertising, against the background of the of ethical codes in Poland and the polish press law. The basic codes described in the work content are; Code of Ethics of Journalists of the Association of Polish Journalists, Journalistic Code of Customs of the Association of Journalists of the Republic of Poland, Ethics Card of the Media and Journalistic Code of Customs of the Confederation of Polish Media. This work contains a comprehensive analysis of the above-mentioned codes of ethics occurring in Poland and abroad. The most important provisions, coverage and sanctions threatening for non-compliance with the provisions contained therein were indicated. A review and compilation of the basic principles that a journalist should follow when performing his profession was also reviewed, with particular emphasis on those that appear most frequently in the content of the codes. In addition, legal issues related to the journalistic profession were indicated - the rights and obligations of journalists, including those arising from the provisions of press law. The work also contains an analysis of three selected cases of journalists' involvement in advertising and their assessment in terms of categories formulated by the author. These categories were created on the basis of ethical codes and legal acts referred to in the work. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest analiza związków i zależności dziennikarzy z reklamą, na tle zapisów kodeksów etycznych obowiązujących w środowiskach dziennikarskich w Polsce oraz ustawy Prawo prasowe. Podstawowymi kodeksami opisanymi w treści pracy są; Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Karta Etyczna Mediów oraz Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Konfederacji Mediów Polskich. Niniejsza praca zawiera obszerną analizę wyżej wymienionych kodeksów etycznych występujących w Polsce oraz poza jej granicami. Wskazano na najważniejsze ich zapisy, zasięg obowiązywania oraz sankcje grożące za nieprzestrzeganie zawartych w nich postanowień. Dokonano też przeglądu i zestawienia podstawowych zasad jakimi winien kierować się dziennikarz przy wykonywaniu swej profesji, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które pojawią się w treści kodeksów najczęściej. Ponadto wskazano na prawne zagadnienia związane z profesją dziennikarską – prawa i obowiązki dziennikarzy, także te wynikające z przepisów prawa prasowego. Praca zawiera także analizę trzech wybranych przypadków zaangażowania dziennikarzy w reklamę oraz ich ocenę przez pryzmat kategorii sformułowanych przez autora. Kategorie te powstały na podstawie przywoływanych w pracy kodeksów etycznych i aktów prawnych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wawer, Monika - 162152 | pl |
dc.contributor.author | Grzebyk, Jarosław | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wawer, Monika - 162152 | pl |
dc.contributor.reviewer | Majewska, Małgorzata - 173379 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:58:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:58:21Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-130084-237466 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233258 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ethics, advertising, journalistic ethics codes, native advertising | pl |
dc.subject.pl | etyka, reklama, dziennikarskie kodeksy etyczne, reklama natywna | pl |
dc.title | Dziennikarze wobec reklamy. Etyczne aspekty funkcjonowania mediów | pl |
dc.title.alternative | Journalists towards advertising. Ethical aspects of media functioning | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |