Dziennikarze wobec reklamy. Etyczne aspekty funkcjonowania mediów

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the work is to analyze the relationships and dependencies of journalists with advertising, against the background of the of ethical codes in Poland and the polish press law. The basic codes described in the work content are; Code of Ethics of Journalists of the Association of Polish Journalists, Journalistic Code of Customs of the Association of Journalists of the Republic of Poland, Ethics Card of the Media and Journalistic Code of Customs of the Confederation of Polish Media. This work contains a comprehensive analysis of the above-mentioned codes of ethics occurring in Poland and abroad. The most important provisions, coverage and sanctions threatening for non-compliance with the provisions contained therein were indicated. A review and compilation of the basic principles that a journalist should follow when performing his profession was also reviewed, with particular emphasis on those that appear most frequently in the content of the codes. In addition, legal issues related to the journalistic profession were indicated - the rights and obligations of journalists, including those arising from the provisions of press law. The work also contains an analysis of three selected cases of journalists' involvement in advertising and their assessment in terms of categories formulated by the author. These categories were created on the basis of ethical codes and legal acts referred to in the work.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest analiza związków i zależności dziennikarzy z reklamą, na tle zapisów kodeksów etycznych obowiązujących w środowiskach dziennikarskich w Polsce oraz ustawy Prawo prasowe. Podstawowymi kodeksami opisanymi w treści pracy są; Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Karta Etyczna Mediów oraz Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Konfederacji Mediów Polskich. Niniejsza praca zawiera obszerną analizę wyżej wymienionych kodeksów etycznych występujących w Polsce oraz poza jej granicami. Wskazano na najważniejsze ich zapisy, zasięg obowiązywania oraz sankcje grożące za nieprzestrzeganie zawartych w nich postanowień. Dokonano też przeglądu i zestawienia podstawowych zasad jakimi winien kierować się dziennikarz przy wykonywaniu swej profesji, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które pojawią się w treści kodeksów najczęściej. Ponadto wskazano na prawne zagadnienia związane z profesją dziennikarską – prawa i obowiązki dziennikarzy, także te wynikające z przepisów prawa prasowego. Praca zawiera także analizę trzech wybranych przypadków zaangażowania dziennikarzy w reklamę oraz ich ocenę przez pryzmat kategorii sformułowanych przez autora. Kategorie te powstały na podstawie przywoływanych w pracy kodeksów etycznych i aktów prawnych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWawer, Monika - 162152 pl
dc.contributor.authorGrzebyk, Jarosławpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWawer, Monika - 162152 pl
dc.contributor.reviewerMajewska, Małgorzata - 173379 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T21:58:21Z
dc.date.available2020-07-27T21:58:21Z
dc.date.submitted2019-10-28pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-130084-237466pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233258
dc.languagepolpl
dc.subject.enethics, advertising, journalistic ethics codes, native advertisingpl
dc.subject.pletyka, reklama, dziennikarskie kodeksy etyczne, reklama natywnapl
dc.titleDziennikarze wobec reklamy. Etyczne aspekty funkcjonowania mediówpl
dc.title.alternativeJournalists towards advertising. Ethical aspects of media functioningpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the work is to analyze the relationships and dependencies of journalists with advertising, against the background of the of ethical codes in Poland and the polish press law. The basic codes described in the work content are; Code of Ethics of Journalists of the Association of Polish Journalists, Journalistic Code of Customs of the Association of Journalists of the Republic of Poland, Ethics Card of the Media and Journalistic Code of Customs of the Confederation of Polish Media. This work contains a comprehensive analysis of the above-mentioned codes of ethics occurring in Poland and abroad. The most important provisions, coverage and sanctions threatening for non-compliance with the provisions contained therein were indicated. A review and compilation of the basic principles that a journalist should follow when performing his profession was also reviewed, with particular emphasis on those that appear most frequently in the content of the codes. In addition, legal issues related to the journalistic profession were indicated - the rights and obligations of journalists, including those arising from the provisions of press law. The work also contains an analysis of three selected cases of journalists' involvement in advertising and their assessment in terms of categories formulated by the author. These categories were created on the basis of ethical codes and legal acts referred to in the work.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest analiza związków i zależności dziennikarzy z reklamą, na tle zapisów kodeksów etycznych obowiązujących w środowiskach dziennikarskich w Polsce oraz ustawy Prawo prasowe. Podstawowymi kodeksami opisanymi w treści pracy są; Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Karta Etyczna Mediów oraz Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Konfederacji Mediów Polskich. Niniejsza praca zawiera obszerną analizę wyżej wymienionych kodeksów etycznych występujących w Polsce oraz poza jej granicami. Wskazano na najważniejsze ich zapisy, zasięg obowiązywania oraz sankcje grożące za nieprzestrzeganie zawartych w nich postanowień. Dokonano też przeglądu i zestawienia podstawowych zasad jakimi winien kierować się dziennikarz przy wykonywaniu swej profesji, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które pojawią się w treści kodeksów najczęściej. Ponadto wskazano na prawne zagadnienia związane z profesją dziennikarską – prawa i obowiązki dziennikarzy, także te wynikające z przepisów prawa prasowego. Praca zawiera także analizę trzech wybranych przypadków zaangażowania dziennikarzy w reklamę oraz ich ocenę przez pryzmat kategorii sformułowanych przez autora. Kategorie te powstały na podstawie przywoływanych w pracy kodeksów etycznych i aktów prawnych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wawer, Monika - 162152
dc.contributor.authorpl
Grzebyk, Jarosław
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wawer, Monika - 162152
dc.contributor.reviewerpl
Majewska, Małgorzata - 173379
dc.date.accessioned
2020-07-27T21:58:21Z
dc.date.available
2020-07-27T21:58:21Z
dc.date.submittedpl
2019-10-28
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-130084-237466
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233258
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
ethics, advertising, journalistic ethics codes, native advertising
dc.subject.plpl
etyka, reklama, dziennikarskie kodeksy etyczne, reklama natywna
dc.titlepl
Dziennikarze wobec reklamy. Etyczne aspekty funkcjonowania mediów
dc.title.alternativepl
Journalists towards advertising. Ethical aspects of media functioning
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
96
Views per month
Views per city
Warsaw
30
Krakow
14
Maniowy
8
Wroclaw
8
Pomieczyno
5
Poznan
4
Olsztyn
3
Siemianowice Śląskie
3
Małkowice
2
Besko
1

No access

No Thumbnail Available