Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przyczyny i skutki ijime. Przemoc szkolna w Japonii od lat 80. XX wieku do czasów obecnych.
Causes and effects of ijime. School bullying in Japan since 1980s till contemporary times.
ijime, szkoła, Japonia, system edukacyjny, przemoc
ijime, school, Japan, education system, bullying
Przemoc wśród młodzieży szkolnej zdaje się być rosnącym problemem na całym świecie. W Japonii jednak przybrała ona zdecydowanie większych rozmiarów, stając się w latach 80. XX poważnym problemem społecznym. Z powodu swojej specyfiki zjawisko to zyskało swoją nazwę, pochodzącą od jednego z japońskich czasowników: ijime.Celem pracy jest analiza czynników, które, według większości badaczy, mają duży wpływ na pojawianie się omawianego zjawiska, ze szczególnym uwzględnieniem roli systemu edukacji. Zostaną również pokazane możliwe skutki ijime dla jego ofiar, a także próby zapobiegania eskalacji przemocy szkolnej.Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym ijime zostanie poddane analizie, biorąc pod uwagę jego cechy charakterystyczne oraz autentyczne historie dręczonych uczniów. Omówione zostaną również oficjalne statystyki i badania prowadzone w tym zakresie. Rozdział drugi przedstawi najbardziej prawdopodobne przyczyny ijime, za które uważa się japoński grupizm, system edukacji oraz sytuację w rodzinie. Z kolei rozdział trzeci opisuje możliwe skutki ijime dla jego ofiar oraz działania na rzecz zapobiegania zjawisku. Jako najbardziej prawdopodobne skutki omówione zostaną zjawisko hikikomori oraz samobójstwa nieletnich.
School bullying seems to be a growing problem around the world. However in Japan in 1980s it came to a really serious problem. Because of its uniqueness this phenomenon got its own appellation coming from a Japanese verb: ijime.The main gole of this thesis is to find the most likely causes of ijime, with particular emphasis on Japanese education system.Thesis is divided into three parts. First one is an introduction, describing the phenomenon of ijime, based on the authentic cases. Second part of thesis analyzes the three most likely cause of ijime, such as the Japanese groupism, education system and the family relationships. The third part discusses effects of school bullying, including hikikomori phenomenon and juvenile suicides. It also contains the actions of prevention against ijime and the ways of helping the victims
dc.abstract.en | School bullying seems to be a growing problem around the world. However in Japan in 1980s it came to a really serious problem. Because of its uniqueness this phenomenon got its own appellation coming from a Japanese verb: ijime.The main gole of this thesis is to find the most likely causes of ijime, with particular emphasis on Japanese education system.Thesis is divided into three parts. First one is an introduction, describing the phenomenon of ijime, based on the authentic cases. Second part of thesis analyzes the three most likely cause of ijime, such as the Japanese groupism, education system and the family relationships. The third part discusses effects of school bullying, including hikikomori phenomenon and juvenile suicides. It also contains the actions of prevention against ijime and the ways of helping the victims | pl |
dc.abstract.pl | Przemoc wśród młodzieży szkolnej zdaje się być rosnącym problemem na całym świecie. W Japonii jednak przybrała ona zdecydowanie większych rozmiarów, stając się w latach 80. XX poważnym problemem społecznym. Z powodu swojej specyfiki zjawisko to zyskało swoją nazwę, pochodzącą od jednego z japońskich czasowników: ijime.Celem pracy jest analiza czynników, które, według większości badaczy, mają duży wpływ na pojawianie się omawianego zjawiska, ze szczególnym uwzględnieniem roli systemu edukacji. Zostaną również pokazane możliwe skutki ijime dla jego ofiar, a także próby zapobiegania eskalacji przemocy szkolnej.Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym ijime zostanie poddane analizie, biorąc pod uwagę jego cechy charakterystyczne oraz autentyczne historie dręczonych uczniów. Omówione zostaną również oficjalne statystyki i badania prowadzone w tym zakresie. Rozdział drugi przedstawi najbardziej prawdopodobne przyczyny ijime, za które uważa się japoński grupizm, system edukacji oraz sytuację w rodzinie. Z kolei rozdział trzeci opisuje możliwe skutki ijime dla jego ofiar oraz działania na rzecz zapobiegania zjawisku. Jako najbardziej prawdopodobne skutki omówione zostaną zjawisko hikikomori oraz samobójstwa nieletnich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Guzik, Joanna | pl |
dc.contributor.author | Duszyńska, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kamińska, Ewa - 128610 | pl |
dc.contributor.reviewer | Guzik, Joanna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T05:39:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T05:39:41Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-113221-193798 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/218707 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ijime, school, Japan, education system, bullying | pl |
dc.subject.pl | ijime, szkoła, Japonia, system edukacyjny, przemoc | pl |
dc.title | Przyczyny i skutki ijime. Przemoc szkolna w Japonii od lat 80. XX wieku do czasów obecnych. | pl |
dc.title.alternative | Causes and effects of ijime. School bullying in Japan since 1980s till contemporary times. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |