Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Music Album Review - a characteristic of a literary genre
Recenzja Albumu Muzycznego - próba charakterystyki gatunku literackiego
recenzja albumu muzycznego, recenzja, krytyka, analiza, charakterystyka, praca licencjacka, gatunek, status recenzji albumu muzycznego, muzyka, gatunek literacki, podejście opisowe, podejście językowe, wiarygodna recenzja, dobrze napisany text, środki stylistyczne, środki artystyczne, język, słownictwo, styl, Internet, wpływ technologii, wpływ rozwoju technologii, Mike Młynarczyk, zmiany, prototyp, media online, Bruce Springsteen, Leonard Cohen, Jeff Scott Soto, Bob Dylan, Papa Roach, Ghost, jak napisać dobrą i rzetelną recenzję albumu muzycznego?, Future of the Left,tastemaker, Santana, Van Halen, Recenzja Albumu Muzycznego - próba charakterystyki gatunku literackiego
music album review, genre, CD, album, record, analysis, characteristic, BA thesis, bachelor thesis, status of music album review, music, critique, literary genre, descriptive approach, dictionary approach, reliable review, well-written text, stylistic devices, artistic devices, language, vocabulary, style, Internet, influence of technology, influence of technology development, Mike Młynarczyk, changes, prototype, online mass media, Bruce Springsteen, Leonard Cohen, Jeff Scott Soto, Bob Dylan, Papa Roach, Ghost, how to write a good album review?, Future of the Left, tastemaker, Santana, Van Halen, music album review - an attempt to characterize a literary genre
Niniejsza praca licencjacka jest poświęcona ważnemu problemowi: czy recenzja albumu muzycznego może zostać uznana za osobny, niezależny gatunek literacki. Jasne określenie reguł, granic, cech charakterystycznych i kryteriów jakie dany tekst musi spełnić aby zostać zaliczonym do powyższego gatunku jest niezbędne. Recenzje muzyczne są nieodłącznym aspektem naszego życia od końca 17 wieku i choćby z tego powodu, oraz wielu innych, są warte analizy. Po pierwsze, jeśli potencjalny czytelnik zna zasady, reguły, cechy charakterystyczne oraz kryteria jakie recenzja musi spełnić aby zostać uznaną za dobrze napisany tekst oraz za dobrą, rzetelną i przyzwoitą recenzję, to może samodzielnie ocenić czy dany tekst może zostać zakwalifikowany jako "dobra recenzja". Po drugie, jeżeli reguły i zasady są jasno ustalone dla danego gatunku oraz istnieje prototyp, wzorzec dobrze napisanej recenzji, przyszli autorzy chcący zostać profesjonalnymi recenzentami będą mieli rzetelne źródło wskazówek. Praca została podzielona na cztery części.Pierwsza część jest poświęcona dogłębnej analizie słowa "gatunek", która stanowi podstawę do pozostałych badań. Historia tego terminu sięga początków 20 wieku, wszelkie zmiany oraz procesy, które zaszły w definicji są dokładnie opisane. W tej części znajduje się również szczegółowe studium definicji słownikowych z całego świata, oraz analiza podejścia opisowego na bazie książki John'a M. Swales'a zatytułowanej "Genre Analysis". Druga część jest poświęcona analizie słowa "recenzja", które samo w sobie ma bardzo długą i imponującą historię. Wszystkie szczegóły, zmiany i rozwój samej definicji, cechy charakterystyczne, kryteria oraz założenia są dogłębnie opisane i przedstawione. Recenzja sama w sobie jest dziełem twórczym, kreatywnym oraz literackim podlegającym subiektywnej opinii. Z tego powodu, niektórzy autorzy są lepiej odbierani przez publikę, a ich teksty wydają się być bardziej atrakcyjne. To właśnie w tej części znajduje się głęboka analiza środków artystycznych i stylistycznych stosowanych przez recenzentów w ich tekstach aby sprawić by stały się one bardziej atrakcyjne dla czytelników. Oprócz tego, znajduje się tutaj również analiza i porównanie słownictwa, stylu i języka, gdzie każdy z tych podpunktów sprawia że niektóre recenzje wyróżniają się od pozostałych. Trzecia część to ocena wpływu rozwoju technologii oraz Internetu na status recenzji albumu muzycznego w dzisiejszych czasach. Czy dalej jest ona tak bardzo wpływowa i znacząca jak kiedyś? Jak Internet wpłynął i ciągle wpływa na sposób pisania recenzji oraz ich długość?Ostatnia, najdłuższa, część to analiza, porównanie oraz ocena 11 recenzji, sprawdzenie czy każda z nich spełnia ustalone wcześniej kryteria dobrej, wiarygodnej recenzji albumu muzycznego. Oraz czy jest na tyle charakterystyczna, że można ją uznać za osobny, niezależny gatunek literacki. Recenzje poddane analizie zostały opublikowane w gazetach muzycznych, dziennikach codziennych oraz online. Szeroki zakres źródeł publikacji oraz przestrzeń czasowa (od początku lat 60-tych 20 wieku, do 2018 roku) wiarygodnie pokazują zmiany jakie zaszły w sposobie pisania recenzji muzycznych. Na samym końcu, ostateczny wniosek czy recenzja albumu muzycznego może zostać uznana za osobny gatunek literacki został zaproponowany.
In the present bachelor thesis the focus is put on the very important problem - whether a music album review can be classified as an independent genre or not. I believe it is important to establish rules, boundaries, features and criteria for this genre. Reviews have been present in our everyday lives since the 17th century, and are worth analyzing for various reasons. First of all, if the reader knows general rules, features and criteria that a review must fulfill to be a well-written text and also a good, trustworthy and decent review, then he or she is able to judge and decide on his or her own whether a given text actually is a good review. Second of all, if limitations and rules are set for a genre, as well as a prototypical example, the future writers who might want to become professional reviewers will have a reliable source of guidelines. The whole work is divided into four segments.In the first part in order to establish the ground for further research, a detailed analysis of a term genre is provided. The history of this word is traced back to the beginning of the 20th century, changes that occurred in definitions are described, the study of the dictionary definitions from all over the world is provided, and an investigation of descriptive approaches basing on Swales (1990) book Genre Analysis such as literary, linguistic, folklore and rhetoric areas.Secondly, review is a term that has an impressive history of usage. The second part focuses on its details, how it’s meaning has changed and developed over the years, and what are the main features and concepts that it has to include. Finally, as a review is a literary and creative text, certain reviews and reviewers seem to be more attractive and appealing to the public. In this part, a study of stylistic and artistic literary devices used by the writers to interest the reader, is carried out. Also the focus is put on analysis and comparison on the kind of vocabulary, style and language used in reviews that makes certain texts stand out from the others. Thirdly, as the development of technology enforces changes on our lifestyles, habits, and customs it is crucial to study the status of music album review nowadays. Is it still so meaningful and influential as it used to be? How did the Internet affect and still affects the way reviews are written?The final part is a practical part in which the investigation, analysis and comparison of eleven reviews is carried out to find out whether they fulfill the previously established working definitions of a (good) music album review thus can be interpreted as parts of independent genre. The texts that are analyzed have been published in music magazines, daily newspapers or online. The time period (from the early 60’s to 2018) should reflect also the changes that have occurred. At the very end, a final conclusion whether a music album review can be identified as an independent genre is proposed.
dc.abstract.en | In the present bachelor thesis the focus is put on the very important problem - whether a music album review can be classified as an independent genre or not. I believe it is important to establish rules, boundaries, features and criteria for this genre. Reviews have been present in our everyday lives since the 17th century, and are worth analyzing for various reasons. First of all, if the reader knows general rules, features and criteria that a review must fulfill to be a well-written text and also a good, trustworthy and decent review, then he or she is able to judge and decide on his or her own whether a given text actually is a good review. Second of all, if limitations and rules are set for a genre, as well as a prototypical example, the future writers who might want to become professional reviewers will have a reliable source of guidelines. The whole work is divided into four segments.In the first part in order to establish the ground for further research, a detailed analysis of a term genre is provided. The history of this word is traced back to the beginning of the 20th century, changes that occurred in definitions are described, the study of the dictionary definitions from all over the world is provided, and an investigation of descriptive approaches basing on Swales (1990) book Genre Analysis such as literary, linguistic, folklore and rhetoric areas.Secondly, review is a term that has an impressive history of usage. The second part focuses on its details, how it’s meaning has changed and developed over the years, and what are the main features and concepts that it has to include. Finally, as a review is a literary and creative text, certain reviews and reviewers seem to be more attractive and appealing to the public. In this part, a study of stylistic and artistic literary devices used by the writers to interest the reader, is carried out. Also the focus is put on analysis and comparison on the kind of vocabulary, style and language used in reviews that makes certain texts stand out from the others. Thirdly, as the development of technology enforces changes on our lifestyles, habits, and customs it is crucial to study the status of music album review nowadays. Is it still so meaningful and influential as it used to be? How did the Internet affect and still affects the way reviews are written?The final part is a practical part in which the investigation, analysis and comparison of eleven reviews is carried out to find out whether they fulfill the previously established working definitions of a (good) music album review thus can be interpreted as parts of independent genre. The texts that are analyzed have been published in music magazines, daily newspapers or online. The time period (from the early 60’s to 2018) should reflect also the changes that have occurred. At the very end, a final conclusion whether a music album review can be identified as an independent genre is proposed. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca licencjacka jest poświęcona ważnemu problemowi: czy recenzja albumu muzycznego może zostać uznana za osobny, niezależny gatunek literacki. Jasne określenie reguł, granic, cech charakterystycznych i kryteriów jakie dany tekst musi spełnić aby zostać zaliczonym do powyższego gatunku jest niezbędne. Recenzje muzyczne są nieodłącznym aspektem naszego życia od końca 17 wieku i choćby z tego powodu, oraz wielu innych, są warte analizy. Po pierwsze, jeśli potencjalny czytelnik zna zasady, reguły, cechy charakterystyczne oraz kryteria jakie recenzja musi spełnić aby zostać uznaną za dobrze napisany tekst oraz za dobrą, rzetelną i przyzwoitą recenzję, to może samodzielnie ocenić czy dany tekst może zostać zakwalifikowany jako "dobra recenzja". Po drugie, jeżeli reguły i zasady są jasno ustalone dla danego gatunku oraz istnieje prototyp, wzorzec dobrze napisanej recenzji, przyszli autorzy chcący zostać profesjonalnymi recenzentami będą mieli rzetelne źródło wskazówek. Praca została podzielona na cztery części.Pierwsza część jest poświęcona dogłębnej analizie słowa "gatunek", która stanowi podstawę do pozostałych badań. Historia tego terminu sięga początków 20 wieku, wszelkie zmiany oraz procesy, które zaszły w definicji są dokładnie opisane. W tej części znajduje się również szczegółowe studium definicji słownikowych z całego świata, oraz analiza podejścia opisowego na bazie książki John'a M. Swales'a zatytułowanej "Genre Analysis". Druga część jest poświęcona analizie słowa "recenzja", które samo w sobie ma bardzo długą i imponującą historię. Wszystkie szczegóły, zmiany i rozwój samej definicji, cechy charakterystyczne, kryteria oraz założenia są dogłębnie opisane i przedstawione. Recenzja sama w sobie jest dziełem twórczym, kreatywnym oraz literackim podlegającym subiektywnej opinii. Z tego powodu, niektórzy autorzy są lepiej odbierani przez publikę, a ich teksty wydają się być bardziej atrakcyjne. To właśnie w tej części znajduje się głęboka analiza środków artystycznych i stylistycznych stosowanych przez recenzentów w ich tekstach aby sprawić by stały się one bardziej atrakcyjne dla czytelników. Oprócz tego, znajduje się tutaj również analiza i porównanie słownictwa, stylu i języka, gdzie każdy z tych podpunktów sprawia że niektóre recenzje wyróżniają się od pozostałych. Trzecia część to ocena wpływu rozwoju technologii oraz Internetu na status recenzji albumu muzycznego w dzisiejszych czasach. Czy dalej jest ona tak bardzo wpływowa i znacząca jak kiedyś? Jak Internet wpłynął i ciągle wpływa na sposób pisania recenzji oraz ich długość?Ostatnia, najdłuższa, część to analiza, porównanie oraz ocena 11 recenzji, sprawdzenie czy każda z nich spełnia ustalone wcześniej kryteria dobrej, wiarygodnej recenzji albumu muzycznego. Oraz czy jest na tyle charakterystyczna, że można ją uznać za osobny, niezależny gatunek literacki. Recenzje poddane analizie zostały opublikowane w gazetach muzycznych, dziennikach codziennych oraz online. Szeroki zakres źródeł publikacji oraz przestrzeń czasowa (od początku lat 60-tych 20 wieku, do 2018 roku) wiarygodnie pokazują zmiany jakie zaszły w sposobie pisania recenzji muzycznych. Na samym końcu, ostateczny wniosek czy recenzja albumu muzycznego może zostać uznana za osobny gatunek literacki został zaproponowany. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Świątek, Jerzy - 132343 | pl |
dc.contributor.author | Młynarczyk, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Świątek, Jerzy - 132343 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kurtyka, Andrzej - 129778 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T17:12:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T17:12:48Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-124595-196492 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228875 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | music album review, genre, CD, album, record, analysis, characteristic, BA thesis, bachelor thesis, status of music album review, music, critique, literary genre, descriptive approach, dictionary approach, reliable review, well-written text, stylistic devices, artistic devices, language, vocabulary, style, Internet, influence of technology, influence of technology development, Mike Młynarczyk, changes, prototype, online mass media, Bruce Springsteen, Leonard Cohen, Jeff Scott Soto, Bob Dylan, Papa Roach, Ghost, how to write a good album review?, Future of the Left, tastemaker, Santana, Van Halen, music album review - an attempt to characterize a literary genre | pl |
dc.subject.pl | recenzja albumu muzycznego, recenzja, krytyka, analiza, charakterystyka, praca licencjacka, gatunek, status recenzji albumu muzycznego, muzyka, gatunek literacki, podejście opisowe, podejście językowe, wiarygodna recenzja, dobrze napisany text, środki stylistyczne, środki artystyczne, język, słownictwo, styl, Internet, wpływ technologii, wpływ rozwoju technologii, Mike Młynarczyk, zmiany, prototyp, media online, Bruce Springsteen, Leonard Cohen, Jeff Scott Soto, Bob Dylan, Papa Roach, Ghost, jak napisać dobrą i rzetelną recenzję albumu muzycznego?, Future of the Left,tastemaker, Santana, Van Halen, Recenzja Albumu Muzycznego - próba charakterystyki gatunku literackiego | pl |
dc.title | Music Album Review - a characteristic of a literary genre | pl |
dc.title.alternative | Recenzja Albumu Muzycznego - próba charakterystyki gatunku literackiego | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |