Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Miejsce i rola muzyki w hitlerowskich obozach koncentracyjnych w latach 1933-1945, ze szczególnym uwzględnieniem kompleksu obozów Auschwitz
The place and role of music in Nazi concentration camps between 1933-1945, with special emphasis on complex of camps in Auschwitz
Holocaust, muzyka, Auschwitz, orkiestra, obóz
Holocaust, Auschwitz, orchestra, music
Głównym założeniem mojej pracy, jest opis sposobu funkcjonowania muzyki w systemie hitlerowskich obozów koncentracyjnych w latach 1933-1945.Pierwszy rozdział opisuje początki egzystowania muzyki na terenie obozów koncentracyjnych. Szczególna uwaga poświęcona jest oficjalnym orkiestrom obozowym. Wskazane są ich główne funkcje, system rekrutowania nowych członków.Omówiony jest także, wykonywany przez nie repertuar. W dalszej części rozdziału dowiadujemy się o sposobach wykorzystywania muzyki jako narzędzia terroru, propagandy. W tej części pracy ukazane są także formy dobrowolnej działalności muzycznej samych więźniów.Rozdział drugi bazuje na wspomnieniach osadzonych. Ich relacjedostarczają wielu informacji na temat postrzegania muzyki. Ukazane są one zarówno z perspektywy członków orkiestr, jak i zwykłych więźniów. Za źródła głównie posłużyły mi materiały archiwalne zawarte w filmie "Z kroniki Auschwitz", rysunki, obrazy więźniów, a także oryginalne teksty piosenek powstałych na terenie obozów.Kolejny rozdział pracy skupia się na sylwetce Szymona Laksa. Postanowiłem poświęcić jego osobie więcej miejsca, ze względu na istotną rolę jaką pełniłna terenie obozu Auschwitz-Birkenau. Człowiek ten, od statusu zwykłego więźnia, za pośrednictwem swoich umiejętności muzycznych awansował na jedno z bardziej znaczących miejsc w obozowej hierarchii - dyrygował jej oficjalną orkiestrą. Po wojnie śmiało wyrażał swoje poglądy na temat muzyki, między innymi na łamach książki "Gry oświęcimskie". Najistotniejszym elementem trzeciego rozdziału jest polemika Laksa z Aleksandrem Kulisiewiczem, Ignacym Szczepańskim i Adamem Kopycińskim, byłymi więźniami Sachsenhausen i Auschwitz, na tematy roli i miejsca muzyki w rzeczywistości obozowej.Ostatni – czwarty rozdział jest poświęcony moralno-etycznym rozważaniomna tematy muzyki jako dziedziny sztuki, a także jej racji bytu w rzeczywistości obozowej. Rozpatrywana jest ona w głównej jako narzędzie służące zadawaniu cierpienia i łamania więźniów.
The main aim of my thesis is to name the key roles of music in Nazis concentration camps between 1933-1945.The first chapter tells about the origins of music in concentration camps. Special attention is devoted to the official orchestras. I pointed their main functions, the recruitment system and the songs that have been played by the orchestras. In the next part of the chapter it is written, how music was used as a tool of terror and propaganda. In this part of my thesis I also described forms of musical activities initiated by prisoners.Chapter two is based on the memories of survivors. From the perspective of the ordinary prisoner or member of oficial orchestra, we can learn about their different perceptions of music. The sources I used are mainly archival materials from documentary: "Z kroniki Auschwitz", drawings, images made by prisoners, and also original lyrics created in the camps.The next chapter focuses on history of Szymon Laks. I decided to devote whore chapter for him, due to the important role he had in Auschwitz-Birkenau camp. From the status of the ordinary prisoner he reached one of the most important positions in camp hierarchy - he conducted the official orchestra. After the war, Laks was expressing his point view on music (mainly in the book "Gry oświęcimskie"). The most important part of the chapter is his discussion with Aleksander Kulisiewicz, Adam Kopyciński and Ignacy Szczepanski - the former prisoners of Auschwitz and Sachsenhausen. They were discussing on phenomena of role and place of music in concentration camp system.The last - the fourth chapter is based on moral and ethical considerations-on the topics of music as art and its place in the camp reality. It is mainly considered as a tool of terror, that breaks prisoners spirit.
dc.abstract.en | The main aim of my thesis is to name the key roles of music in Nazis concentration camps between 1933-1945.The first chapter tells about the origins of music in concentration camps. Special attention is devoted to the official orchestras. I pointed their main functions, the recruitment system and the songs that have been played by the orchestras. In the next part of the chapter it is written, how music was used as a tool of terror and propaganda. In this part of my thesis I also described forms of musical activities initiated by prisoners.Chapter two is based on the memories of survivors. From the perspective of the ordinary prisoner or member of oficial orchestra, we can learn about their different perceptions of music. The sources I used are mainly archival materials from documentary: "Z kroniki Auschwitz", drawings, images made by prisoners, and also original lyrics created in the camps.The next chapter focuses on history of Szymon Laks. I decided to devote whore chapter for him, due to the important role he had in Auschwitz-Birkenau camp. From the status of the ordinary prisoner he reached one of the most important positions in camp hierarchy - he conducted the official orchestra. After the war, Laks was expressing his point view on music (mainly in the book "Gry oświęcimskie"). The most important part of the chapter is his discussion with Aleksander Kulisiewicz, Adam Kopyciński and Ignacy Szczepanski - the former prisoners of Auschwitz and Sachsenhausen. They were discussing on phenomena of role and place of music in concentration camp system.The last - the fourth chapter is based on moral and ethical considerations-on the topics of music as art and its place in the camp reality. It is mainly considered as a tool of terror, that breaks prisoners spirit. | pl |
dc.abstract.pl | Głównym założeniem mojej pracy, jest opis sposobu funkcjonowania muzyki w systemie hitlerowskich obozów koncentracyjnych w latach 1933-1945.Pierwszy rozdział opisuje początki egzystowania muzyki na terenie obozów koncentracyjnych. Szczególna uwaga poświęcona jest oficjalnym orkiestrom obozowym. Wskazane są ich główne funkcje, system rekrutowania nowych członków.Omówiony jest także, wykonywany przez nie repertuar. W dalszej części rozdziału dowiadujemy się o sposobach wykorzystywania muzyki jako narzędzia terroru, propagandy. W tej części pracy ukazane są także formy dobrowolnej działalności muzycznej samych więźniów.Rozdział drugi bazuje na wspomnieniach osadzonych. Ich relacjedostarczają wielu informacji na temat postrzegania muzyki. Ukazane są one zarówno z perspektywy członków orkiestr, jak i zwykłych więźniów. Za źródła głównie posłużyły mi materiały archiwalne zawarte w filmie "Z kroniki Auschwitz", rysunki, obrazy więźniów, a także oryginalne teksty piosenek powstałych na terenie obozów.Kolejny rozdział pracy skupia się na sylwetce Szymona Laksa. Postanowiłem poświęcić jego osobie więcej miejsca, ze względu na istotną rolę jaką pełniłna terenie obozu Auschwitz-Birkenau. Człowiek ten, od statusu zwykłego więźnia, za pośrednictwem swoich umiejętności muzycznych awansował na jedno z bardziej znaczących miejsc w obozowej hierarchii - dyrygował jej oficjalną orkiestrą. Po wojnie śmiało wyrażał swoje poglądy na temat muzyki, między innymi na łamach książki "Gry oświęcimskie". Najistotniejszym elementem trzeciego rozdziału jest polemika Laksa z Aleksandrem Kulisiewiczem, Ignacym Szczepańskim i Adamem Kopycińskim, byłymi więźniami Sachsenhausen i Auschwitz, na tematy roli i miejsca muzyki w rzeczywistości obozowej.Ostatni – czwarty rozdział jest poświęcony moralno-etycznym rozważaniomna tematy muzyki jako dziedziny sztuki, a także jej racji bytu w rzeczywistości obozowej. Rozpatrywana jest ona w głównej jako narzędzie służące zadawaniu cierpienia i łamania więźniów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gierat-Bieroń, Bożena - 128050 | pl |
dc.contributor.author | Kuśnierz, Manuel | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kwieciński, Bartosz - 185117 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gierat-Bieroń, Bożena - 128050 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:35:23Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:35:23Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-14 | pl |
dc.fieldofstudy | europeistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-69321-95328 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182482 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Holocaust, Auschwitz, orchestra, music | pl |
dc.subject.pl | Holocaust, muzyka, Auschwitz, orkiestra, obóz | pl |
dc.title | Miejsce i rola muzyki w hitlerowskich obozach koncentracyjnych w latach 1933-1945, ze szczególnym uwzględnieniem kompleksu obozów Auschwitz | pl |
dc.title.alternative | The place and role of music in Nazi concentration camps between 1933-1945, with special emphasis on complex of camps in Auschwitz | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |