Motyw statku błaznów na przykładzie średniowiecznego karnawału i XX - wiecznych dzieł filmowych

licenciate
dc.abstract.enIn this dissertation, which subject is presence of the motif of the ship of fools in medieval carnival’s feasts and in XXth century movies, I wished to depict the universal character of medieval carneval’s symbolism. In the first chapter I tried to explain what the carnival is from the anthropological point of view (using Michail Bachtin’s theory at large) and to describe how its celebration looked like in the medieval age. In the second chapter I focused concretely on the motif of the ship of fools. In order to explain its meaning I initially specified the types of the fool’s figures and their characters and next I set my mind on the meaning of the ship cruise itself.Finally I used the examples of two movies (Marek Piwowski’s The Cruise and George Dunning’s Yellow Submarine) to show two very distinct ways of exploring the motif, that was elaborated by me in this work.pl
dc.abstract.otherW pracy poświęconej statkowi błaznów w średniowiecznym karnawale i XX-wiecznych filmach chciałam ukazać uniwersalność średniowiecznej symboliki karnawałowej. W pierwszym rozdziale starałam się wyjaśnić, czym jest karnawał jako zjawisko antropologiczne (posługując się głównie teorią Michaiła Bachtina) i opisać jak wyglądały jego obchody w średniowieczu. W rozdziale drugim zajęłam się już konkretnie motywem statku błaznów. Aby wyjaśnić znaczenie tego motywu najpierw określiłam typy postaci błazeńskich i ich charakter, a potem zastanowiłam się nad tym, jakie znaczenie ma sama sytuacja znajdowania się na statku i podróżowania po morzu. Na koniec przywołałam dwa filmy (Rejs Marka Piwowskiego i Żółtą łódź podwodną George’a Dunninga), aby pokazać na ich przykładach jak różnie można wykorzystać omawiany przeze mnie motyw.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMarszałek, Agnieszka - 130350 pl
dc.contributor.authorZaguła, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerKornaś, Tadeusz - 129122 pl
dc.contributor.reviewerMarszałek, Agnieszka - 130350 pl
dc.date.accessioned2020-07-15T17:14:08Z
dc.date.available2020-07-15T17:14:08Z
dc.date.submitted2011-07-15pl
dc.fieldofstudywiedza o teatrzepl
dc.identifier.apddiploma-57761-97823pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171922
dc.subject.encarnival, ship of fools, fool, Piwowski, The Beatlespl
dc.subject.otherkarnawał, statek błaznów, błazen, piwowski, The Beatlespl
dc.titleMotyw statku błaznów na przykładzie średniowiecznego karnawału i XX - wiecznych dzieł filmowychpl
dc.title.alternativeMotif of the ship of fools in the medieval carnival and XXth century moviespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this dissertation, which subject is presence of the motif of the ship of fools in medieval carnival’s feasts and in XXth century movies, I wished to depict the universal character of medieval carneval’s symbolism. In the first chapter I tried to explain what the carnival is from the anthropological point of view (using Michail Bachtin’s theory at large) and to describe how its celebration looked like in the medieval age. In the second chapter I focused concretely on the motif of the ship of fools. In order to explain its meaning I initially specified the types of the fool’s figures and their characters and next I set my mind on the meaning of the ship cruise itself.Finally I used the examples of two movies (Marek Piwowski’s The Cruise and George Dunning’s Yellow Submarine) to show two very distinct ways of exploring the motif, that was elaborated by me in this work.
dc.abstract.otherpl
W pracy poświęconej statkowi błaznów w średniowiecznym karnawale i XX-wiecznych filmach chciałam ukazać uniwersalność średniowiecznej symboliki karnawałowej. W pierwszym rozdziale starałam się wyjaśnić, czym jest karnawał jako zjawisko antropologiczne (posługując się głównie teorią Michaiła Bachtina) i opisać jak wyglądały jego obchody w średniowieczu. W rozdziale drugim zajęłam się już konkretnie motywem statku błaznów. Aby wyjaśnić znaczenie tego motywu najpierw określiłam typy postaci błazeńskich i ich charakter, a potem zastanowiłam się nad tym, jakie znaczenie ma sama sytuacja znajdowania się na statku i podróżowania po morzu. Na koniec przywołałam dwa filmy (Rejs Marka Piwowskiego i Żółtą łódź podwodną George’a Dunninga), aby pokazać na ich przykładach jak różnie można wykorzystać omawiany przeze mnie motyw.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Marszałek, Agnieszka - 130350
dc.contributor.authorpl
Zaguła, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Kornaś, Tadeusz - 129122
dc.contributor.reviewerpl
Marszałek, Agnieszka - 130350
dc.date.accessioned
2020-07-15T17:14:08Z
dc.date.available
2020-07-15T17:14:08Z
dc.date.submittedpl
2011-07-15
dc.fieldofstudypl
wiedza o teatrze
dc.identifier.apdpl
diploma-57761-97823
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171922
dc.subject.enpl
carnival, ship of fools, fool, Piwowski, The Beatles
dc.subject.otherpl
karnawał, statek błaznów, błazen, piwowski, The Beatles
dc.titlepl
Motyw statku błaznów na przykładzie średniowiecznego karnawału i XX - wiecznych dzieł filmowych
dc.title.alternativepl
Motif of the ship of fools in the medieval carnival and XXth century movies
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
5
Wroclaw
2
Dublin
1
Shanghai
1

No access

No Thumbnail Available