Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Doktryna Kościoła Szatana według Antona Szandora Lavey'a.
The doctrine of The Church of Satan by Anton Szandor LaVey.
LaVey, satanizm, Kościół Szatana
LaVey, The Church of Satan, satanism
Praca poświęcona jest doktrynie Kościoła Szatana w ujęciu jego założyciela Antona Szandora La Veya. Przyczyną podjęcia tematu był brak opracowań tego tematu w literaturze polskiej i nieduża liczba opracowań w literaturze zagranicznej. Analiza została oparta na źródłach napisanych przez fundatora Kościoła Szatana takich jak: Biblia Szatana, Szatańska Czarownica, Devill’s Notebook, Satan Speaks oraz Satanic Rituals, a także na artykułach jego autorstwa. Część biograficzno-historyczna oparta została na oficjalnych biografiach założyciela, których informacje zostały zweryfikowane przez skonfrontowanie ich z dziełami krytycznymi. Praca podzielona została na cztery zasadnicze części: biograficzno-historyczną, właściwą analizę doktryny, analizę etyki satanistycznej oraz część poświęconą ściśle związanej z doktryną magii. Głównym pytaniem badawczym, na które odpowiedź miała znaleźć praca było: czy doktryna Antona Szandora La Veya jest w rzeczywistości ateistyczna? Oparta na wyżej wymienionych źródłach skrupulatna analiza wykazała, że należy rozróżnić wyraźnie dwie kwestie: postawę Antona Szandora La Veya i oficjalną doktrynę Kościoła. La Vey w swoich wypowiedziach doktrynalnych, dotyczących najważniejszych kwestii teologicznych La Vey był bardzo niekonsekwentny i chaotyczny, jednakże dokładne zestawienie wszystkich jego wypowiedzi występujących w źródłach prowadzi do wniosku że przynajmniej w początkowym okresie wierzył w istnienie osobowego Szatana. W późniejszym okresie natomiast zdawał się skłaniać w stronę ujęcia ateistycznego, które ostatecznie zostało przyjęte jako obowiązujące przez jego następców. Na podstawie źródeł nie da się jednak ostatecznie orzec na ile ten ateizm La Veya był szczery, a na ile wynikał z chęci pozyskania szerszej grupy wyznawców. Zdecydowanie więcej, niż fundamentalnym kwestiom doktrynalnym poświęca La Vey w swoich dziełach etyce. Dokładna jej analiza wykazała, że etyka satanistyczna nie różni się zbyt wiele od etyki propagowanej przez chrześcijaństwo, a najbardziej wyróżniającą jej cechą jest zdecydowany zakaz miłości wobec wrogów i wybaczania im. Oparta na prawie talionu etyka La Veya nie zabrania jednak czynienia dobra i poświęcenia dla osób na to zasługujących. Magia satanistyczna w ujęciu La Veya ściśle związana jest z doktryną i podobnie jak ona stara się nie odwoływać do transcendencji. Fundator Kościoła Szatana, zrywając jednoznacznie z dotychczasową tradycją okultystyczną stara się wytłumaczyć skuteczność magii w sposób naukowy, twierdząc, że główną siła sprawczą jest w niej energia „bioelektryczna” odprawiającego rytuał maga.
This thesis analyzes doctrine of the Church of Satan as presented in the writings of it’s founder – Anton Szandor La Vey. There is a notable lack of research on this subject in polish and also foreign literature. The analysis is based only on the sources written by the founder of the Church of Satan, such as: Satanic Bible, The Satanic Witch, Devil’s Notebook, Satan Speaks, and some articles wtitten by the black pope. The biographic chapter was based on the official biographies, which informations were verified by critical literature. The thesis is divided into four main parts: biographic-historical, proper analysis of the doctrine, analysis of the satanic ethics and satanic magic. The main reasearch question of the thesis is: whether Anton Szandor La Vey’s doctrine is really atheistic as stated by some scholars. The analysis based on the sources mentioned above shows clearly that we should clearly separate two issues: private attitude of Anton La Vey and official doctrine of the Church of Satan. In his official statements concerning the most important theological issues La Vey was extremely chaotic and inconsistent, however exact analysis of all his statements leads to a conclusion, that at least at the beginning he believed that Satan is really existing person. Later his view has changed and started to tend towards atheism, which was officially accepted by his successors. Basing on the sources we cannot however ultimately be sure, whether his atheism was sincere, and wasn’t only the effect of his need of gaining new followers. Definitely much more important place in the writings of La Vey is reserved for satanic ethics. It’s analysis shows that satanic ethics is not so different than Christian, as one may think, and it’s most distinctive feature is that it strictly forbids love of the enemies. La vey’s ethics however does not forbid doing good and sacrifice for the loved ones. Satanic magic according to La Vey is strictly linked with doctrine and also tries to eliminate the transcendence. Church of Satan’s founder criticise former occult tradition and tries to explain effectiveness of magic in scientific terms, claiming that it’s main causative force is „bioelectric” energy of the celebrant.
dc.abstract.en | This thesis analyzes doctrine of the Church of Satan as presented in the writings of it’s founder – Anton Szandor La Vey. There is a notable lack of research on this subject in polish and also foreign literature. The analysis is based only on the sources written by the founder of the Church of Satan, such as: Satanic Bible, The Satanic Witch, Devil’s Notebook, Satan Speaks, and some articles wtitten by the black pope. The biographic chapter was based on the official biographies, which informations were verified by critical literature. The thesis is divided into four main parts: biographic-historical, proper analysis of the doctrine, analysis of the satanic ethics and satanic magic. The main reasearch question of the thesis is: whether Anton Szandor La Vey’s doctrine is really atheistic as stated by some scholars. The analysis based on the sources mentioned above shows clearly that we should clearly separate two issues: private attitude of Anton La Vey and official doctrine of the Church of Satan. In his official statements concerning the most important theological issues La Vey was extremely chaotic and inconsistent, however exact analysis of all his statements leads to a conclusion, that at least at the beginning he believed that Satan is really existing person. Later his view has changed and started to tend towards atheism, which was officially accepted by his successors. Basing on the sources we cannot however ultimately be sure, whether his atheism was sincere, and wasn’t only the effect of his need of gaining new followers. Definitely much more important place in the writings of La Vey is reserved for satanic ethics. It’s analysis shows that satanic ethics is not so different than Christian, as one may think, and it’s most distinctive feature is that it strictly forbids love of the enemies. La vey’s ethics however does not forbid doing good and sacrifice for the loved ones. Satanic magic according to La Vey is strictly linked with doctrine and also tries to eliminate the transcendence. Church of Satan’s founder criticise former occult tradition and tries to explain effectiveness of magic in scientific terms, claiming that it’s main causative force is „bioelectric” energy of the celebrant. | pl |
dc.abstract.pl | Praca poświęcona jest doktrynie Kościoła Szatana w ujęciu jego założyciela Antona Szandora La Veya. Przyczyną podjęcia tematu był brak opracowań tego tematu w literaturze polskiej i nieduża liczba opracowań w literaturze zagranicznej. Analiza została oparta na źródłach napisanych przez fundatora Kościoła Szatana takich jak: Biblia Szatana, Szatańska Czarownica, Devill’s Notebook, Satan Speaks oraz Satanic Rituals, a także na artykułach jego autorstwa. Część biograficzno-historyczna oparta została na oficjalnych biografiach założyciela, których informacje zostały zweryfikowane przez skonfrontowanie ich z dziełami krytycznymi. Praca podzielona została na cztery zasadnicze części: biograficzno-historyczną, właściwą analizę doktryny, analizę etyki satanistycznej oraz część poświęconą ściśle związanej z doktryną magii. Głównym pytaniem badawczym, na które odpowiedź miała znaleźć praca było: czy doktryna Antona Szandora La Veya jest w rzeczywistości ateistyczna? Oparta na wyżej wymienionych źródłach skrupulatna analiza wykazała, że należy rozróżnić wyraźnie dwie kwestie: postawę Antona Szandora La Veya i oficjalną doktrynę Kościoła. La Vey w swoich wypowiedziach doktrynalnych, dotyczących najważniejszych kwestii teologicznych La Vey był bardzo niekonsekwentny i chaotyczny, jednakże dokładne zestawienie wszystkich jego wypowiedzi występujących w źródłach prowadzi do wniosku że przynajmniej w początkowym okresie wierzył w istnienie osobowego Szatana. W późniejszym okresie natomiast zdawał się skłaniać w stronę ujęcia ateistycznego, które ostatecznie zostało przyjęte jako obowiązujące przez jego następców. Na podstawie źródeł nie da się jednak ostatecznie orzec na ile ten ateizm La Veya był szczery, a na ile wynikał z chęci pozyskania szerszej grupy wyznawców. Zdecydowanie więcej, niż fundamentalnym kwestiom doktrynalnym poświęca La Vey w swoich dziełach etyce. Dokładna jej analiza wykazała, że etyka satanistyczna nie różni się zbyt wiele od etyki propagowanej przez chrześcijaństwo, a najbardziej wyróżniającą jej cechą jest zdecydowany zakaz miłości wobec wrogów i wybaczania im. Oparta na prawie talionu etyka La Veya nie zabrania jednak czynienia dobra i poświęcenia dla osób na to zasługujących. Magia satanistyczna w ujęciu La Veya ściśle związana jest z doktryną i podobnie jak ona stara się nie odwoływać do transcendencji. Fundator Kościoła Szatana, zrywając jednoznacznie z dotychczasową tradycją okultystyczną stara się wytłumaczyć skuteczność magii w sposób naukowy, twierdząc, że główną siła sprawczą jest w niej energia „bioelektryczna” odprawiającego rytuał maga. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bator, Wiesław - 127258 | pl |
dc.contributor.author | Pfister, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czarnecki, Piotr - 161425 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bator, Wiesław - 127258 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T13:02:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T13:02:05Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-10 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71636-98923 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184700 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | LaVey, The Church of Satan, satanism | pl |
dc.subject.pl | LaVey, satanizm, Kościół Szatana | pl |
dc.title | Doktryna Kościoła Szatana według Antona Szandora Lavey'a. | pl |
dc.title.alternative | The doctrine of The Church of Satan by Anton Szandor LaVey. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |