Stosowane przez nauczycieli sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów klas I-III szkoły podstawowej

master
dc.abstract.enThe subject of my thesis is to develop ways of reading interests, used by teachers in early childhood education. It consists of three chapters. In the first chapter I conducted an analysis of the literature devoted to the development of reading interests to elementary school students, especially students of classes I to III. Conclusions from the analysis gave rise to separate basic categories relating to the methods of work of the teacher and on which is based the project of personal research about educational practice used in developing ways of reading interests of students in primary school. The main categories were: forms and methods of work with literary texts, teaching aids and the role and responsibilities of the teacher. Research project based on this categories described in the second chapter of the work, was founded to answer to the basic research question, about the ways to develop reading interests used by teachers in early childhood education. Specific problems, formulated for research by reference to the distinguished research categories (forms, methods, teaching aids and the role and responsibilities of the teacher) defined the scope of the research area. It was considered that the most appropriate tool to collect primary research data was a questionnaire survey. Also assumed that complement the data collected through the basic tools should be data from interview and direct observation, ordered by schedule based on the schema questionnaire survey. Research showed that teachers have fairly knowledgeable about the various ways to develop reading interests and they are aware of the benefits that flow from them for the students. However, observations often showed that the actions were sometimes monotonous and not always beneficial to the children. Teachers explained that this situation is due to the lack of time to prepare interesting classes and a little access to advanced teaching aids. It turned out that the most effective forms and methods of work with literary texts are those that activate and require students to take certain actions. The research confirmed the significant role of the teacher in developing students' reading interests.pl
dc.abstract.plTematem mojej pracy magisterskiej są sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, stosowane przez nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przeprowadzona została analiza literatury pedagogicznej poświęconej rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów szkoły podstawowej, szczególnie zaś uczniów klas I-III. Wnioski z przeprowadzonej analizy dały podstawę wyodrębnienia podstawowych kategorii odnoszących się do metodyki pracy nauczyciela, na których oparty został projekt koncepcji badań własnych nad stosowanymi w praktyce edukacyjnej sposobami rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Za podstawowe kategorie uznano: formy i metody pracy z tekstem literackim, środki dydaktyczne oraz rolę i zadania nauczyciela. Oparty na tych kategoriach projekt badań własnych, opisany w drugim rozdziale pracy, zakładał uzyskanie odpowiedzi na podstawowe pytanie badawcze, dotyczące sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych stosowanych przez nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Problemy szczegółowe, sformułowane na potrzeby badań przez odniesienie do wyróżnionych kategorii badawczych (form, metod i środków dydaktycznych oraz roli i zadań nauczyciela) określiły zakres obszaru badań. Uznano, że najbardziej adekwatnym narzędziem podstawowym do zebrania danych badawczych będzie kwestionariusz ankiety. Założono także, iż dopełnieniem danych zebranych za pomocą narzędzia podstawowego będą dane pochodzące z obserwacji bezpośredniej (uczestniczącej), uporządkowane według scheduły opracowanej w oparciu o schemat kwestionariusza ankiety.Badania wykazały, iż prowadzący posiadają dość dużą wiedzę na temat różnorodnych sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych i zdają sobie sprawę z korzyści jakie z ich zastosowania wynikają dla uczniów. Obserwacje niejednokrotnie jednak wykazały, iż podejmowane przez badanych nauczycieli działania były monotonne i nie zawsze korzystne dla dzieci, co prowadzący tłumaczyli brakiem czasu na przygotowanie ciekawszych zajęć i ograniczonym dostępem do zaawansowanych środków dydaktycznych. Okazało się, iż najbardziej efektywne formy i metody pracy z tekstem literackim to takie, które aktywizują uczniów i wymagają podejmowania określonych działań. Badania potwierdziły znaczącą rolę nauczyciela w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.contributor.authorTomera, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerDanilewska, Zofia - 127687 pl
dc.contributor.reviewerKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T16:02:11Z
dc.date.available2020-07-24T16:02:11Z
dc.date.submitted2013-06-26pl
dc.fieldofstudypedagogika wczesnoszkolnapl
dc.identifier.apddiploma-74683-151434pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187511
dc.languagepolpl
dc.subject.enreading interest, forms, methods, meanspl
dc.subject.plzainteresowania czytelnicze, formy, metody, środkipl
dc.titleStosowane przez nauczycieli sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów klas I-III szkoły podstawowejpl
dc.title.alternativeThe ways to develop students' reading interests in classes I to III in primary school used by teachers.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of my thesis is to develop ways of reading interests, used by teachers in early childhood education. It consists of three chapters. In the first chapter I conducted an analysis of the literature devoted to the development of reading interests to elementary school students, especially students of classes I to III. Conclusions from the analysis gave rise to separate basic categories relating to the methods of work of the teacher and on which is based the project of personal research about educational practice used in developing ways of reading interests of students in primary school. The main categories were: forms and methods of work with literary texts, teaching aids and the role and responsibilities of the teacher. Research project based on this categories described in the second chapter of the work, was founded to answer to the basic research question, about the ways to develop reading interests used by teachers in early childhood education. Specific problems, formulated for research by reference to the distinguished research categories (forms, methods, teaching aids and the role and responsibilities of the teacher) defined the scope of the research area. It was considered that the most appropriate tool to collect primary research data was a questionnaire survey. Also assumed that complement the data collected through the basic tools should be data from interview and direct observation, ordered by schedule based on the schema questionnaire survey. Research showed that teachers have fairly knowledgeable about the various ways to develop reading interests and they are aware of the benefits that flow from them for the students. However, observations often showed that the actions were sometimes monotonous and not always beneficial to the children. Teachers explained that this situation is due to the lack of time to prepare interesting classes and a little access to advanced teaching aids. It turned out that the most effective forms and methods of work with literary texts are those that activate and require students to take certain actions. The research confirmed the significant role of the teacher in developing students' reading interests.
dc.abstract.plpl
Tematem mojej pracy magisterskiej są sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, stosowane przez nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przeprowadzona została analiza literatury pedagogicznej poświęconej rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów szkoły podstawowej, szczególnie zaś uczniów klas I-III. Wnioski z przeprowadzonej analizy dały podstawę wyodrębnienia podstawowych kategorii odnoszących się do metodyki pracy nauczyciela, na których oparty został projekt koncepcji badań własnych nad stosowanymi w praktyce edukacyjnej sposobami rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Za podstawowe kategorie uznano: formy i metody pracy z tekstem literackim, środki dydaktyczne oraz rolę i zadania nauczyciela. Oparty na tych kategoriach projekt badań własnych, opisany w drugim rozdziale pracy, zakładał uzyskanie odpowiedzi na podstawowe pytanie badawcze, dotyczące sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych stosowanych przez nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Problemy szczegółowe, sformułowane na potrzeby badań przez odniesienie do wyróżnionych kategorii badawczych (form, metod i środków dydaktycznych oraz roli i zadań nauczyciela) określiły zakres obszaru badań. Uznano, że najbardziej adekwatnym narzędziem podstawowym do zebrania danych badawczych będzie kwestionariusz ankiety. Założono także, iż dopełnieniem danych zebranych za pomocą narzędzia podstawowego będą dane pochodzące z obserwacji bezpośredniej (uczestniczącej), uporządkowane według scheduły opracowanej w oparciu o schemat kwestionariusza ankiety.Badania wykazały, iż prowadzący posiadają dość dużą wiedzę na temat różnorodnych sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych i zdają sobie sprawę z korzyści jakie z ich zastosowania wynikają dla uczniów. Obserwacje niejednokrotnie jednak wykazały, iż podejmowane przez badanych nauczycieli działania były monotonne i nie zawsze korzystne dla dzieci, co prowadzący tłumaczyli brakiem czasu na przygotowanie ciekawszych zajęć i ograniczonym dostępem do zaawansowanych środków dydaktycznych. Okazało się, iż najbardziej efektywne formy i metody pracy z tekstem literackim to takie, które aktywizują uczniów i wymagają podejmowania określonych działań. Badania potwierdziły znaczącą rolę nauczyciela w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.contributor.authorpl
Tomera, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Danilewska, Zofia - 127687
dc.contributor.reviewerpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.date.accessioned
2020-07-24T16:02:11Z
dc.date.available
2020-07-24T16:02:11Z
dc.date.submittedpl
2013-06-26
dc.fieldofstudypl
pedagogika wczesnoszkolna
dc.identifier.apdpl
diploma-74683-151434
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187511
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
reading interest, forms, methods, means
dc.subject.plpl
zainteresowania czytelnicze, formy, metody, środki
dc.titlepl
Stosowane przez nauczycieli sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów klas I-III szkoły podstawowej
dc.title.alternativepl
The ways to develop students' reading interests in classes I to III in primary school used by teachers.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available