Pojęcie troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej - przegląd wybranych stanowisk

licenciate
dc.abstract.enThe following work entitled The concept of care from psychological, philosophical and pedagogical perspectives - a review of selected positions focuses on defining care from psychological, philosophical and pedagogical perspectives. The research problem of the paper is the question: How the notion of care is defined in the above mentioned disciplines. The paper presents a literature review of Polish and English-speaking researchers, who in their works present their position on the concept of care. The text has the character of an analysis of the positions of scientists who consider the dilemma of the concept of care and the ethics of care by comparing and contrasting them. The professional literature on psychology, philosophy and pedagogy was used to write the work. Based on the analysis of the works of selected representatives, I have identified the differences and similarities that unite or divide the above-mentioned scientific disciplines. In psychology and philosophy the concept of care is a reconsidered dilemma, while in pedagogy care is a synonym used interchangeably with care. However, pedagogy combines the above-mentioned disciplines and thus benefits from their concept of care. This does not change the fact that it should develop its own concept of care in the future, but until it does so, it can draw on other disciplines.pl
dc.abstract.plPoniższa praca pt. Pojęcie troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej - przegląd wybranych stanowisk skupia się na zdefiniowaniu troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej. Problemem badawczym pracy jest pytanie: Jak pojęcie troski jest definiowane w wyżej wymienionych dyscyplinach. Praca obrazuje przegląd literatury badaczy polskojęzycznych i anglojęzycznych, którzy w swoich pracach przedstawiają swoje stanowisko względem pojęcia troski. Tekst ma charakter analizy stanowisk naukowców i naukowczyń, którzy rozważają dylemat pojęcia troski oraz etyki troski poprzez zestawienie i porównanie. Do napisania pracy wykorzystano literaturę fachową dotyczącą psychologii, filozofii i pedagogiki. Na podstawie analizy dzieł wybranych przedstawicieli wyodrębniłam różnice i podobieństwa, które łączą lub dzielą wyżej wymienione dyscypliny naukowe. W psychologii i filozofii pojęcie troski jest ponownie rozważanym dylematem, natomiast w pedagogice troska jest synonimem stosowanym zamiennie z opieką. Jednak pedagogika łączy wyżej wymienione dyscypliny, dzięki temu korzysta z ich pojęcia troski. Nie zmienia to faktu, że powinna w przyszłości wypracować własne pojęcie troski, jednak do momentu aż tego nie zrobi, może czerpać z innych dyscyplin.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.authorNachel, Juliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.reviewerŁopatkiewicz, Agatapl
dc.date.accessioned2022-07-06T22:04:35Z
dc.date.available2022-07-06T22:04:35Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudypedagogikapl
dc.identifier.apddiploma-159662-278637pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295065
dc.languagepolpl
dc.subject.encare, ethics of care, psychology, philosophy, pedagogypl
dc.subject.pltroska, etyka troski, psychologia, filozofia, pedagogikapl
dc.titlePojęcie troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej - przegląd wybranych stanowiskpl
dc.title.alternativeThe concept of care from psychological, philosophical and pedagogical perspectives - a review of selected positionspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following work entitled The concept of care from psychological, philosophical and pedagogical perspectives - a review of selected positions focuses on defining care from psychological, philosophical and pedagogical perspectives. The research problem of the paper is the question: How the notion of care is defined in the above mentioned disciplines. The paper presents a literature review of Polish and English-speaking researchers, who in their works present their position on the concept of care. The text has the character of an analysis of the positions of scientists who consider the dilemma of the concept of care and the ethics of care by comparing and contrasting them. The professional literature on psychology, philosophy and pedagogy was used to write the work. Based on the analysis of the works of selected representatives, I have identified the differences and similarities that unite or divide the above-mentioned scientific disciplines. In psychology and philosophy the concept of care is a reconsidered dilemma, while in pedagogy care is a synonym used interchangeably with care. However, pedagogy combines the above-mentioned disciplines and thus benefits from their concept of care. This does not change the fact that it should develop its own concept of care in the future, but until it does so, it can draw on other disciplines.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca pt. Pojęcie troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej - przegląd wybranych stanowisk skupia się na zdefiniowaniu troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej. Problemem badawczym pracy jest pytanie: Jak pojęcie troski jest definiowane w wyżej wymienionych dyscyplinach. Praca obrazuje przegląd literatury badaczy polskojęzycznych i anglojęzycznych, którzy w swoich pracach przedstawiają swoje stanowisko względem pojęcia troski. Tekst ma charakter analizy stanowisk naukowców i naukowczyń, którzy rozważają dylemat pojęcia troski oraz etyki troski poprzez zestawienie i porównanie. Do napisania pracy wykorzystano literaturę fachową dotyczącą psychologii, filozofii i pedagogiki. Na podstawie analizy dzieł wybranych przedstawicieli wyodrębniłam różnice i podobieństwa, które łączą lub dzielą wyżej wymienione dyscypliny naukowe. W psychologii i filozofii pojęcie troski jest ponownie rozważanym dylematem, natomiast w pedagogice troska jest synonimem stosowanym zamiennie z opieką. Jednak pedagogika łączy wyżej wymienione dyscypliny, dzięki temu korzysta z ich pojęcia troski. Nie zmienia to faktu, że powinna w przyszłości wypracować własne pojęcie troski, jednak do momentu aż tego nie zrobi, może czerpać z innych dyscyplin.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.authorpl
Nachel, Julia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.reviewerpl
Łopatkiewicz, Agata
dc.date.accessioned
2022-07-06T22:04:35Z
dc.date.available
2022-07-06T22:04:35Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
pedagogika
dc.identifier.apdpl
diploma-159662-278637
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295065
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
care, ethics of care, psychology, philosophy, pedagogy
dc.subject.plpl
troska, etyka troski, psychologia, filozofia, pedagogika
dc.titlepl
Pojęcie troski z perspektywy psychologicznej, filozoficznej i pedagogicznej - przegląd wybranych stanowisk
dc.title.alternativepl
The concept of care from psychological, philosophical and pedagogical perspectives - a review of selected positions
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
26
Views per month
Views per city
Krakow
4
Warsaw
4
Sosnowiec
2
Torun
2
Garliczka
1
Jaworzno
1
Katowice
1
Kędzierówka
1
Lodz
1
Opole
1

No access

No Thumbnail Available