"Metody i techniki terapeutyczne wykorzystywane przez logopedów w Polsce w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu".

master
dc.abstract.enThis MA thesis revolves around the speech therapy for children with autism spectrum disorders and its main subject has to do with the assessment as regards the effectiveness of individual therapeutic methods and techniques based on the opinion of Polish speech therapists. On the basis of Polish and foreign scientific literature and subsequent questionnaire research in which 50 speech therapists participated, some of the most popular methods of therapies used in the world and in Poland have been selected. The research aims at collecting the data and acquiring the knowledge of the current approach of these specialists to Polish children suffering from autism, their methods as for the therapy programming as well as various types of therapy depending on multifarious factors. The thesis also attempts to evaluate the effectiveness of individual methods in therapy and to demonstrate the most effective ones. The issue of the "curability" of autism and the attitude of speech therapists in relation to this notion were discussed as well as the most problematic features specific to children with autism. The results obtained in the study prove, among others, that autism cannot be "cured" and the majority of speech therapists are characterized by an attitude of an individualized approach to the child supported by various methods of interaction as far as the standards of therapeutic treatment are concerned. Most of the respondents were in favor of the behavioral method although its effectiveness was not highly assessed. The Sensory Integration turned out to be the best known and the highest rated method.pl
dc.abstract.plRozważaniom niniejszej pracy magisterskiej została poddana terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w głównej mierze praca ta dotyczy oceny skuteczności poszczególnych metod i technik terapeutycznych w opinii logopedów w Polsce. Na podstawie literatury naukowej polskiej i zagranicznej oraz późniejszych badań kwestionariuszowych przeprowadzonych z udziałem 50 logopedów wyłonione zostały jedne z najpopularniejszych metod terapii stosowanych na świecie oraz w Polsce. Badania miały na celu pozyskanie wiedzy na temat obecnego postępowania tych specjalistów z dziećmi z autyzmem w Polsce, ich podejścia do programowania terapii, stosowanych metod oraz znajomości rozmaitych rodzajów terapii w zależności od różnych czynników. W badaniach podjęto również próbę oceny efektywności poszczególnych metod w terapii i wykazania najskuteczniejszych z nich. Poruszono także kwestię „uleczalności” autyzmu oraz ujawniono stanowisko logopedów względem tej tezy, jak również przedstawiono najbardziej problematyczne w terapii cechy specyficzne dla dzieci z autyzmem. Uzyskane w badaniach rezultaty dowodzą m.in., że autyzmu nie można „wyleczyć”, natomiast w odniesieniu do standardów postępowania terapeutycznego, w przeważającej mierze specjalistów logopedii cechuje postawa zindywidualizowanego podejścia do dziecka i łączenia różnorodnych metod oddziaływania. Większość ankietowanych opowiedziała się za metodą behawioralną, choć ogółem jej skuteczność była skrajnie oceniana. Najbardziej znaną i ocenianą najwyżej metodą była Integracja Sensoryczna.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorDębski, Robert - 174580 pl
dc.contributor.authorMazur, Gabrielapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerKnapek, Magdalenapl
dc.contributor.reviewerDębski, Robert - 174580 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T00:23:12Z
dc.date.available2020-07-28T00:23:12Z
dc.date.submitted2019-07-08pl
dc.fieldofstudylogopediapl
dc.identifier.apddiploma-133119-194446pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235482
dc.languagepolpl
dc.subject.enautism, autism spectrum disorders, speech therapy, types of autism therapy, therapeutic methodspl
dc.subject.plautyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, terapia logopedyczna, rodzaje terapii autyzmu, metody terapeutycznepl
dc.title"Metody i techniki terapeutyczne wykorzystywane przez logopedów w Polsce w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu".pl
dc.title.alternative"The Therapeutic Methods and Techniques Used by Speech Therapists in Poland while working with Children with Autism Spectrum Disorders"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This MA thesis revolves around the speech therapy for children with autism spectrum disorders and its main subject has to do with the assessment as regards the effectiveness of individual therapeutic methods and techniques based on the opinion of Polish speech therapists. On the basis of Polish and foreign scientific literature and subsequent questionnaire research in which 50 speech therapists participated, some of the most popular methods of therapies used in the world and in Poland have been selected. The research aims at collecting the data and acquiring the knowledge of the current approach of these specialists to Polish children suffering from autism, their methods as for the therapy programming as well as various types of therapy depending on multifarious factors. The thesis also attempts to evaluate the effectiveness of individual methods in therapy and to demonstrate the most effective ones. The issue of the "curability" of autism and the attitude of speech therapists in relation to this notion were discussed as well as the most problematic features specific to children with autism. The results obtained in the study prove, among others, that autism cannot be "cured" and the majority of speech therapists are characterized by an attitude of an individualized approach to the child supported by various methods of interaction as far as the standards of therapeutic treatment are concerned. Most of the respondents were in favor of the behavioral method although its effectiveness was not highly assessed. The Sensory Integration turned out to be the best known and the highest rated method.
dc.abstract.plpl
Rozważaniom niniejszej pracy magisterskiej została poddana terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w głównej mierze praca ta dotyczy oceny skuteczności poszczególnych metod i technik terapeutycznych w opinii logopedów w Polsce. Na podstawie literatury naukowej polskiej i zagranicznej oraz późniejszych badań kwestionariuszowych przeprowadzonych z udziałem 50 logopedów wyłonione zostały jedne z najpopularniejszych metod terapii stosowanych na świecie oraz w Polsce. Badania miały na celu pozyskanie wiedzy na temat obecnego postępowania tych specjalistów z dziećmi z autyzmem w Polsce, ich podejścia do programowania terapii, stosowanych metod oraz znajomości rozmaitych rodzajów terapii w zależności od różnych czynników. W badaniach podjęto również próbę oceny efektywności poszczególnych metod w terapii i wykazania najskuteczniejszych z nich. Poruszono także kwestię „uleczalności” autyzmu oraz ujawniono stanowisko logopedów względem tej tezy, jak również przedstawiono najbardziej problematyczne w terapii cechy specyficzne dla dzieci z autyzmem. Uzyskane w badaniach rezultaty dowodzą m.in., że autyzmu nie można „wyleczyć”, natomiast w odniesieniu do standardów postępowania terapeutycznego, w przeważającej mierze specjalistów logopedii cechuje postawa zindywidualizowanego podejścia do dziecka i łączenia różnorodnych metod oddziaływania. Większość ankietowanych opowiedziała się za metodą behawioralną, choć ogółem jej skuteczność była skrajnie oceniana. Najbardziej znaną i ocenianą najwyżej metodą była Integracja Sensoryczna.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Dębski, Robert - 174580
dc.contributor.authorpl
Mazur, Gabriela
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Knapek, Magdalena
dc.contributor.reviewerpl
Dębski, Robert - 174580
dc.date.accessioned
2020-07-28T00:23:12Z
dc.date.available
2020-07-28T00:23:12Z
dc.date.submittedpl
2019-07-08
dc.fieldofstudypl
logopedia
dc.identifier.apdpl
diploma-133119-194446
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235482
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
autism, autism spectrum disorders, speech therapy, types of autism therapy, therapeutic methods
dc.subject.plpl
autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, terapia logopedyczna, rodzaje terapii autyzmu, metody terapeutyczne
dc.titlepl
"Metody i techniki terapeutyczne wykorzystywane przez logopedów w Polsce w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu".
dc.title.alternativepl
"The Therapeutic Methods and Techniques Used by Speech Therapists in Poland while working with Children with Autism Spectrum Disorders"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
532
Views per month
Views per city
Warsaw
93
Krakow
58
Poznan
33
Wroclaw
22
Ostrów Wielkopolski
14
Bydgoszcz
12
Wołomin
12
Bialystok
10
Gdansk
10
Lodz
10

No access

No Thumbnail Available