Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Metody i techniki terapeutyczne wykorzystywane przez logopedów w Polsce w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu".
"The Therapeutic Methods and Techniques Used by Speech Therapists in Poland while working with Children with Autism Spectrum Disorders"
autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, terapia logopedyczna, rodzaje terapii autyzmu, metody terapeutyczne
autism, autism spectrum disorders, speech therapy, types of autism therapy, therapeutic methods
Rozważaniom niniejszej pracy magisterskiej została poddana terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w głównej mierze praca ta dotyczy oceny skuteczności poszczególnych metod i technik terapeutycznych w opinii logopedów w Polsce. Na podstawie literatury naukowej polskiej i zagranicznej oraz późniejszych badań kwestionariuszowych przeprowadzonych z udziałem 50 logopedów wyłonione zostały jedne z najpopularniejszych metod terapii stosowanych na świecie oraz w Polsce. Badania miały na celu pozyskanie wiedzy na temat obecnego postępowania tych specjalistów z dziećmi z autyzmem w Polsce, ich podejścia do programowania terapii, stosowanych metod oraz znajomości rozmaitych rodzajów terapii w zależności od różnych czynników. W badaniach podjęto również próbę oceny efektywności poszczególnych metod w terapii i wykazania najskuteczniejszych z nich. Poruszono także kwestię „uleczalności” autyzmu oraz ujawniono stanowisko logopedów względem tej tezy, jak również przedstawiono najbardziej problematyczne w terapii cechy specyficzne dla dzieci z autyzmem. Uzyskane w badaniach rezultaty dowodzą m.in, że autyzmu nie można „wyleczyć”, natomiast w odniesieniu do standardów postępowania terapeutycznego, w przeważającej mierze specjalistów logopedii cechuje postawa zindywidualizowanego podejścia do dziecka i łączenia różnorodnych metod oddziaływania. Większość ankietowanych opowiedziała się za metodą behawioralną, choć ogółem jej skuteczność była skrajnie oceniana. Najbardziej znaną i ocenianą najwyżej metodą była Integracja Sensoryczna.
This MA thesis revolves around the speech therapy for children with autism spectrum disorders and its main subject has to do with the assessment as regards the effectiveness of individual therapeutic methods and techniques based on the opinion of Polish speech therapists. On the basis of Polish and foreign scientific literature and subsequent questionnaire research in which 50 speech therapists participated, some of the most popular methods of therapies used in the world and in Poland have been selected. The research aims at collecting the data and acquiring the knowledge of the current approach of these specialists to Polish children suffering from autism, their methods as for the therapy programming as well as various types of therapy depending on multifarious factors. The thesis also attempts to evaluate the effectiveness of individual methods in therapy and to demonstrate the most effective ones. The issue of the "curability" of autism and the attitude of speech therapists in relation to this notion were discussed as well as the most problematic features specific to children with autism. The results obtained in the study prove, among others, that autism cannot be "cured" and the majority of speech therapists are characterized by an attitude of an individualized approach to the child supported by various methods of interaction as far as the standards of therapeutic treatment are concerned. Most of the respondents were in favor of the behavioral method although its effectiveness was not highly assessed. The Sensory Integration turned out to be the best known and the highest rated method.
| dc.abstract.en | This MA thesis revolves around the speech therapy for children with autism spectrum disorders and its main subject has to do with the assessment as regards the effectiveness of individual therapeutic methods and techniques based on the opinion of Polish speech therapists. On the basis of Polish and foreign scientific literature and subsequent questionnaire research in which 50 speech therapists participated, some of the most popular methods of therapies used in the world and in Poland have been selected. The research aims at collecting the data and acquiring the knowledge of the current approach of these specialists to Polish children suffering from autism, their methods as for the therapy programming as well as various types of therapy depending on multifarious factors. The thesis also attempts to evaluate the effectiveness of individual methods in therapy and to demonstrate the most effective ones. The issue of the "curability" of autism and the attitude of speech therapists in relation to this notion were discussed as well as the most problematic features specific to children with autism. The results obtained in the study prove, among others, that autism cannot be "cured" and the majority of speech therapists are characterized by an attitude of an individualized approach to the child supported by various methods of interaction as far as the standards of therapeutic treatment are concerned. Most of the respondents were in favor of the behavioral method although its effectiveness was not highly assessed. The Sensory Integration turned out to be the best known and the highest rated method. | pl |
| dc.abstract.pl | Rozważaniom niniejszej pracy magisterskiej została poddana terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w głównej mierze praca ta dotyczy oceny skuteczności poszczególnych metod i technik terapeutycznych w opinii logopedów w Polsce. Na podstawie literatury naukowej polskiej i zagranicznej oraz późniejszych badań kwestionariuszowych przeprowadzonych z udziałem 50 logopedów wyłonione zostały jedne z najpopularniejszych metod terapii stosowanych na świecie oraz w Polsce. Badania miały na celu pozyskanie wiedzy na temat obecnego postępowania tych specjalistów z dziećmi z autyzmem w Polsce, ich podejścia do programowania terapii, stosowanych metod oraz znajomości rozmaitych rodzajów terapii w zależności od różnych czynników. W badaniach podjęto również próbę oceny efektywności poszczególnych metod w terapii i wykazania najskuteczniejszych z nich. Poruszono także kwestię „uleczalności” autyzmu oraz ujawniono stanowisko logopedów względem tej tezy, jak również przedstawiono najbardziej problematyczne w terapii cechy specyficzne dla dzieci z autyzmem. Uzyskane w badaniach rezultaty dowodzą m.in., że autyzmu nie można „wyleczyć”, natomiast w odniesieniu do standardów postępowania terapeutycznego, w przeważającej mierze specjalistów logopedii cechuje postawa zindywidualizowanego podejścia do dziecka i łączenia różnorodnych metod oddziaływania. Większość ankietowanych opowiedziała się za metodą behawioralną, choć ogółem jej skuteczność była skrajnie oceniana. Najbardziej znaną i ocenianą najwyżej metodą była Integracja Sensoryczna. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Dębski, Robert - 174580 | pl |
| dc.contributor.author | Mazur, Gabriela | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Knapek, Magdalena | pl |
| dc.contributor.reviewer | Dębski, Robert - 174580 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-28T00:23:12Z | |
| dc.date.available | 2020-07-28T00:23:12Z | |
| dc.date.submitted | 2019-07-08 | pl |
| dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-133119-194446 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235482 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | autism, autism spectrum disorders, speech therapy, types of autism therapy, therapeutic methods | pl |
| dc.subject.pl | autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, terapia logopedyczna, rodzaje terapii autyzmu, metody terapeutyczne | pl |
| dc.title | "Metody i techniki terapeutyczne wykorzystywane przez logopedów w Polsce w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu". | pl |
| dc.title.alternative | "The Therapeutic Methods and Techniques Used by Speech Therapists in Poland while working with Children with Autism Spectrum Disorders" | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |